Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 18534
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hater når de står bak deg i køa og uler så du skal slippe dem forbi.
Hvem tror de at de er? Jeg må stå i kø, de må stå i kø. Alle har jo like rettigheter.

[/sarcasm]
Vis hele sitatet...
Og det mener du er sammenlignbart?

Det finnes andre folk som også ha blålys taket, men vet du hva? Du får ikke bot for å være frekk mot en brannmann eller en ambulansesjåfør. Det er det imidlertid få som gjør fordi disse etatene har gjort seg fortjent til respekt!
Du får ikke bot for å være frekk mot en brannmann eller en ambulansesjåfør.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør du.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, det gjør du.
Vis hele sitatet...
Nei.
De er riktignok offentlige tjenestemenn de også, så på papiret kunne de bli straffet for det. Men de gidder faktisk ikke om å bry seg med slikt. Dermed blir du ikke anmeldt, og således heller ikke bøtelagt. Og selv omd et skulle bli anmeldt, så er det nok fortsatt slik at snuten prioriterer saker de selv trekker inn på stasjonen fremfor bunken av anmeldelser vanlige dødelige leverer i luka.
Selv ikke når ting når førstesidene - sånn som i Ali Farah-saken -- så får ikke dårlig behandling av ambulansepersonell rettslige konsekvenser.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei.
De er riktignok offentlige tjenestemenn de også, så på papiret kunne de bli straffet for det. Men de gidder faktisk ikke om å bry seg med slikt.
Vis hele sitatet...
Jo, det gidder de. De ser kanskje mellom fingrene på folk som er skadd, syke eller i sjokk, men jeg kan love deg at hvis du som pårørende, vitne eller bare skuelysten begynner å blande deg inn og bruke munn mot enten ambulansepersonell eller brannmenn så går du neppe ustraffet derifra.
Sist endret av Mith; 16. oktober 2013 kl. 15:48.
Har lagt det til som vane at jeg setter mobilen på lydopptak når jeg snakker med politiet på en eller annen måte... å deretter serverer jeg filen til min advokat.
Fult klar over at dette ikke kan brukes som bevis... men det har for pokker spart meg for noen "høvdinger" oppover årene.
Bøtesatsene for trakasering av tjenestemenn har økt noe jævlig. Så man må vøre forsiktig hva slags ordbruk man har rundt politifolk
Ikke enig i det meste folk sier her. Greit nok at dette er barnslig å gjøre mot tjenestegjørende politifolk, men 9000 kr. for fyllesnakk?!?! Var han bevisst nok til å vite hva han selv sa? Hvilke medisinske/psykologiske grunnlag kan politiet bruke her? Føles mer ut som en uskrevet regel dette her spør du meg. Også en annen ting som får meg til å le, er at man kan si til en politimann at "politiet er noe dritt", men ikke "du er en dritt som politi", siden dette blir tolket som et personangrep verbalt. Bruker man "politiet" i stedet for "du" i slike situasjoner slipper du unna. Det betyr egentlig det samme, men blir tolket forskjellig av lovverket
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Viper33: sjølvforskyldt rus fører ikkje til frafall av straff.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Viper33: sjølvforskyldt rus fører ikkje til frafall av straff.
Vis hele sitatet...
Selfølgelig forstår jeg det, men jeg forstår ikke en bot på 9000 kr.

§ 27. Når bot idømmes, bør det foruten til det straffbare forhold tas særlig hensyn til den dømtes formuesforhold og til hva han etter sine livsforhold antas å kunne utrede.

Tatt fra straffeloven.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, det gidder de. De ser kanskje mellom fingrene på folk som er skadd, syke eller i sjokk, men jeg kan love deg at hvis du som pårørende, vitne eller bare skuelysten begynner å blande deg inn og bruke munn mot enten ambulansepersonell eller brannmenn så går du neppe ustraffet derifra.
Vis hele sitatet...
Mine erfaringer er stikk motsatte, og google-søk finner ingen avisartikler om folk straffet for munnbruk mot ambulanse/brannmenn.

Kan du backe dette opp noen måte?
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Ikke enig i det meste folk sier her. Greit nok at dette er barnslig å gjøre mot tjenestegjørende politifolk, men 9000 kr. for fyllesnakk?!?! Var han bevisst nok til å vite hva han selv sa? Hvilke medisinske/psykologiske grunnlag kan politiet bruke her? Føles mer ut som en uskrevet regel dette her spør du meg. Også en annen ting som får meg til å le, er at man kan si til en politimann at "politiet er noe dritt", men ikke "du er en dritt som politi", siden dette blir tolket som et personangrep verbalt. Bruker man "politiet" i stedet for "du" i slike situasjoner slipper du unna. Det betyr egentlig det samme, men blir tolket forskjellig av lovverket
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig med deg. Må si det er ganske utrolig at folk har en slik holdning; du skal ha respekt for politiet, burde vært dyrere for deg!!! Så noen år på politiskolen gjør deg til en hellig gud man skal forherlige og respektere til det fulle? Aldri verden, en drittsekk er en drittsekk uansett yrke. Kaste noen på glattcelle og gi de bot for en filleting som det er ikke annet enn trakasering spør du meg. Hadde man fått samme reaksjon om man pekte en lillefinger i været? Mest sannsynlig ikke. Det sier litt om hvor dum denne saken er.
Sist endret av flexx; 17. oktober 2013 kl. 10:16.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Mine erfaringer er stikk motsatte, og google-søk finner ingen avisartikler om folk straffet for munnbruk mot ambulanse/brannmenn.

Kan du backe dette opp noen måte?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han backe det opp? Loven skiller ikke mellom politi og brannmenn på det området. Det er totalt uinteressant hvor mange som er straffet for å prate gris til en brannmann. Faktum er at det er samme regler som gjelder.
Synes både doseren, Mith og flere andre har sagt det meste som er verdt å si, men det er et par poenger som må understrekes ytterligere.

Det er IKKE politiet som bestemmer lovene, det er det Stortinget som gjør.
Det er IKKE politiet som bestemmer bøtesatsene. De settes av påtalemyndigheten.
Når det gjelder hva som er politiets prioriteringer reguleres dette av både Riksadvokaten og Politidirektoratet.

Det er ikke den enkelte politimann som bestemmer at det skal slås hardt ned på ordensforstyrrelser og forulemping av tjenestemenn. Det er våre folkevalgte som har vedtatt lovene og Riksadvokaten som bestemmer hva som skal prioriteres. I de fleste byer har politiet instruks om at det skal reageres strengt ved slike tilfeller.

Politiet kan selvfølgelig velge å se mellom fingrene på slike episoder, men da får vi en del svært uheldige effekter:
For det første får vi et politi som setter seg selv over loven, ved selv å bestemme hvilke lover og regler de skal håndheve.
For det andre sender det som tidligere nevnt et svært tydelig og farlig signal til de som befinner seg rundt at slik oppførsel ikke får konsekvenser.
Sist endret av juster; 17. oktober 2013 kl. 21:38.