Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 4829
Noen som vet hvorfor media konsekvent omtaler riksløken Fjotolf Hansen som Anders Behring Breivik selv om han byttet navn for en tid tilbake?
Er vel fler som klikker på artikkelen når dem leser ABB
Sitat av hanfrakambo Vis innlegg
Er vel fler som klikker på artikkelen når dem leser ABB
Vis hele sitatet...
NRK omtaler han fremdeles som ABB og... de burde vel være noenlunde forpliktet til å forholde seg til fakta?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvorfor skulle de ikke det? Det er et gjenkjennelig navn, og lite fare for forveksling.

IMO er også ønsket til "Fjotolf" om navnebytte grunn nok i seg selv til å nekte. Uansett hva for en grunn han har, kan den neppe være spesielt god eller nyttig. Særlig for noen andre enn ham selv. Vanligvis ikke nødvendigvis fan av ren trass per se, men det finnes alltids unntak.
Fordi ABB gir nok mer klikk og han vil for om ikke alle nordmenn så veldig mange av oss fir alltid være ABB kan kanskje strekke meg til Utøyaterroristen men det blir vel for politisk ukorrekt for media
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Nå støtter ikke jeg Breivik, tvert imot men

Noe som jeg finner bemerkelsesverdig er at en media eid av staten bruker ord som "massemorder" og "terrorist" konstant
Det er ikke som at de skrev det en gang
Nei nei
Sikkert 10 ganger så jeg at det sto
Er det virkelig så lite selvkontroll norsk media har?

Bryr til og med NRK seg bare om Klikk?
Sist endret av 1Rapper; 9. januar 2024 kl. 15:23. Grunn: Ville sammenslå innlegget mitt men noen kom før meg��
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av 420master Vis innlegg
Fordi ABB gir nok mer klikk og han vil for om ikke alle nordmenn så veldig mange av oss fir alltid være ABB kan kanskje strekke meg til Utøyaterroristen men det blir vel for politisk ukorrekt for media
Vis hele sitatet...
Ja, at ABB er terrorist er så politisk ukorrekt(!). Woke media tør nok ikke sånt.

Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nå støtter ikke jeg Breivik, tvert imot men

Noe som jeg finner bemerkelsesverdig er at en media eid av staten bruker ord som "massemorder" og "terrorist" konstant
Det er ikke som at de skrev det en gang
Nei nei
Sikkert 10 ganger så jeg at det sto
Er det virkelig så lite selvkontroll norsk media har?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle de ikke det? Hva legger du i "selvkontroll"? Hva annet skulle de kalt en massemorder og terrorist?
Sist endret av robhol; 9. januar 2024 kl. 15:20.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
.



Hvorfor skulle de ikke det? Hva legger du i "selvkontroll"? Hva annet skulle de kalt en massemorder og terrorist?
Vis hele sitatet...
Fordi det er unødvendig og det virker som om de gjør der bare for at folk skal bli hypet
Jeg støtter ingenting ved ABB
MEN jeg støtter heller ikke at en statseid Media skal gjøre alt de kan for klikk og hype
Det skal være faktabasert, objektivt
IKKE SUBJEKTIVT
Hvis jeg hadde hatt lyst til å lese clickbait og subjektive meninger om absolutt alt så hadde jeg for faen bare lest Dagbladet
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Fordi det er unødvendig og det virker som om de gjør der bare for at folk skal bli hypet
Jeg støtter ingenting ved ABB
MEN jeg støtter heller ikke at en statseid Media skal gjøre alt de kan for klikk og hype
Det skal være faktabasert, objektivt
IKKE SUBJEKTIVT
Hvis jeg hadde hatt lyst til å lese clickbait og subjektive meninger om absolutt alt så hadde jeg for faen bare lest Dagbladet
Vis hele sitatet...
Breivik er straight up lærebokdefinisjonen på en terrorist og en massemorder.
Det er rett og slett objektivt riktig å gi ham disse klassifiseringene. Hva er det du snakker om?
Sist endret av Juicekongen; 9. januar 2024 kl. 15:38.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Fordi det er unødvendig og det virker som om de gjør der bare for at folk skal bli hypet
Jeg støtter ingenting ved ABB
MEN jeg støtter heller ikke at en statseid Media skal gjøre alt de kan for klikk og hype
Det skal være faktabasert, objektivt
IKKE SUBJEKTIVT
Hvis jeg hadde hatt lyst til å lese clickbait og subjektive meninger om absolutt alt så hadde jeg for faen bare lest Dagbladet
Vis hele sitatet...

Du kunne kanskje såvidt gå på to ben når han gikk på Utøya og skøt alle de barna + voksne den dagen.

For oss som var litt eldre enn deg denne dagen, markerte det et fullstendig skifte i hva det betydde å være norsk og å bo i Norge. For frem til da levde vi alle sammen naive og trodde vi var immune for å bli terroroffer.

Og så ble vi det. Politiet var bl.a ikke midlertidig bevæpnet på permanent basis før ABB gikk rundt den dagen. Det har vært en stor påvirkning på samfunnet.

Det er ingen som kjenner igjen ABB basert på hans nye navn, jeg var ikke klar over det før du nevnte det i denne tråden engang.

For oss er han ABB, og kommer alltid til å være det.

Å kalle han for massemorder og terrorist trenger vi fleste ikke å bli påminnet om, men i dette tilfellet, er det kanskje nyttig for den yngre generasjonen, slik som deg, for å forstå alvoret. Media er i sin fulle rett til å bruke disse begrepene. Det har faktisk en funksjon å oppsummere hva mennesker er kjent for i media.

Om du irriterer deg over feil bruk av navn, er det en subjektiv greie de fleste ellers er uenige med deg i, men det går greit. Men vær jævlig forsiktig med å generalisere disse to tingene. Dette har ingenting med medianarrativ å gjøre, hverken den ene eller andre biten.

Prøver så godt jeg kan å behandle deg med voksen respekt, men akuratt denne gangen måtte jeg dra alderskortet, pga. at du aldri har opplevd Norge på begge siden av "før vs etter ABB".
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Fordi det er unødvendig og det virker som om de gjør der bare for at folk skal bli hypet
Jeg støtter ingenting ved ABB
MEN jeg støtter heller ikke at en statseid Media skal gjøre alt de kan for klikk og hype
Det skal være faktabasert, objektivt
IKKE SUBJEKTIVT
Hvis jeg hadde hatt lyst til å lese clickbait og subjektive meninger om absolutt alt så hadde jeg for faen bare lest Dagbladet
Vis hele sitatet...
Det er ingenting subjektivt ved bruken av de ordene. Eventuelt kan du gjerne forklare subjektiviteten bak å kalle ham terrorist og massemorder, når han helt klart passer begge uttrykkene. Så lurer jeg på hvordan det er relevant at det er statseide medier, også.

Jeg skjønner at du gjerne vil vise at du er veldig kritisk til "makta", men det finnes også bedre måter både å være kritisk og å vise det på.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nå støtter ikke jeg Breivik, tvert imot men

Noe som jeg finner bemerkelsesverdig er at en media eid av staten bruker ord som "massemorder" og "terrorist" konstant
Det er ikke som at de skrev det en gang
Nei nei
Sikkert 10 ganger så jeg at det sto
Er det virkelig så lite selvkontroll norsk media har?

Bryr til og med NRK seg bare om Klikk?
Vis hele sitatet...
Vel det er jo helt naturlig at ABB omtales som terrorist og massemorder. Det har ingenting med med å forsøke å få ekstra klikk, for ABB er en terrorist og en massemorder. Han valgte det helt selv, så at han blir omtalt som den han er får han faktisk bare leve med.

Det ville tvert imot vært mer underlig om ABB ikke ble omtalt som terrorist og massemorder. Da kunne man lurt på om hvorfor de tok det valget.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Nå støtter ikke jeg Breivik, tvert imot men

Noe som jeg finner bemerkelsesverdig er at en media eid av staten bruker ord som "massemorder" og "terrorist" konstant
Det er ikke som at de skrev det en gang
Nei nei
Sikkert 10 ganger så jeg at det sto
Er det virkelig så lite selvkontroll norsk media har?

Bryr til og med NRK seg bare om Klikk?
Vis hele sitatet...
Er det denne du sikter til?

https://www.nrk.no/buskerud/breivik-...kat-1.16707326

De kunne godt ha flere kallenavn; terroristen bruker de over 5 ganger, massedrapsmannen minst 4. Jeg er enig i at det er lite kreativt. Kunne de ikke brukt Oslo-mannen f.eks

Jeg skjønner hva du mener, det bør ikke handle om hans tidligere handlinger, men den pågående rettssaken. Ingen trenger å minnes på hva han har gjort.

Folket vil hate ham, og media legger opp til det.
Sist endret av Mekkern; 9. januar 2024 kl. 16:37.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Du kunne kanskje såvidt gå på to ben når han gikk på Utøya og skøt alle de barna + voksne den dagen.

For oss som var litt eldre enn deg denne dagen, markerte det et fullstendig skifte i hva det betydde å være norsk og å bo i Norge. For frem til da levde vi alle sammen naive og trodde vi var immune for å bli terroroffer.

Og så ble vi det. Politiet var bl.a ikke midlertidig bevæpnet på permanent basis før ABB gikk rundt den dagen. Det har vært en stor påvirkning på samfunnet.

Det er ingen som kjenner igjen ABB basert på hans nye navn, jeg var ikke klar over det før du nevnte det i denne tråden engang.

For oss er han ABB, og kommer alltid til å være det.

Å kalle han for massemorder og terrorist trenger vi fleste ikke å bli påminnet om, men i dette tilfellet, er det kanskje nyttig for den yngre generasjonen, slik som deg, for å forstå alvoret. Media er i sin fulle rett til å bruke disse begrepene. Det har faktisk en funksjon å oppsummere hva mennesker er kjent for i media.

Om du irriterer deg over feil bruk av navn, er det en subjektiv greie de fleste ellers er uenige med deg i, men det går greit. Men vær jævlig forsiktig med å generalisere disse to tingene. Dette har ingenting med medianarrativ å gjøre, hverken den ene eller andre biten.

Prøver så godt jeg kan å behandle deg med voksen respekt, men akuratt denne gangen måtte jeg dra alderskortet, pga. at du aldri har opplevd Norge på begge siden av "før vs etter ABB".
Vis hele sitatet...

Jeg er fullstendig klar over alvorligheten og jeg har ingen mening om det med det første navnet hans vs det nye

Husk at dette er historie
Jeg har måtte skrevet flere tusen ord og lært flere timer om dette temaet på skolen
SOM JEG BURDE
Fordi det er Fucked up shit det han gjorde

Men
Jeg greier fortsatt ikke å se hva som er grunnen til å fortsette å kalle ham det når han har gått ut og spurt om media kan stoppe den bruken av de ordene
Det virker som om dem gjør det bare for å provosere

Du spurte meg om hvorfor det at det er Statseid har noe med saken og gjøre?
Fordi jeg har ekstremt lave forventninger til feks VG, Dagbladet etc
Men når det er staten så forventer jeg en saklig informasjonskilde
Der ord som er unødvendige ikke blir skrevet

Dette er en mening jeg har ikke fordi jeg sympatiserer med ABB
Og hvis du tror det så kan du gå å legge deg!
Men fordi at hvor går grensen da?
Det virker som om bare fordi noen andre har gjort noe jævlig så er det ikke grenser for hva man skriver og gjør

Du driver å babler om min generasjon og pga alderen min og bla bla bla

Men det er jo for faen din generasjon som truet den Norske Grunnlov ved å si at ABB ikke fortjener en advokat

To kan leke den alders leken
Bare fordi jeg er 14 så betyr ikke det at jeg har meninger
Og det betyr IKKE at jeg ikke har peiling på hva jeg babler om

Jeg skammer meg like mye over Breivik som alle andre men en viss forstand for media ideologi og påvirkning må man jo for faen meg ha

Bare det at det fortsatt blir skrevet nyheter om han er jo idiotisk

Dodecha sa noe veldig bra i en annen tråd om breivik, han sa at alt de pårørende av det som skjedde 22.juli vil er at alt om breivik dør
Ingen snakker om det
Ingen sier noe om det
Ingen saker
Altså ikke gi han den oppmerskomheten han vil ha
Fordi det er det han vil oppnå
Han vil at folk skal bli opprørt
Han vil at folk skal bli forbanna

Ikke gi han den oppmerksomheten

Men nå vet jeg at jeg har dummet meg ut igjen og gitt han nettopp det
OPPMERKSOMHET

Sorry
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg er fullstendig klar over alvorligheten og jeg har ingen mening om det med det første navnet hans vs det nye

Husk at dette er historie
Jeg har måtte skrevet flere tusen ord og lært flere timer om dette temaet på skolen
SOM JEG BURDE
Fordi det er Fucked up shit det han gjorde

Men
Jeg greier fortsatt ikke å se hva som er grunnen til å fortsette å kalle ham det når han har gått ut og spurt om media kan stoppe den bruken av de ordene
Det virker som om dem gjør det bare for å provosere

Du spurte meg om hvorfor det at det er Statseid har noe med saken og gjøre?
Fordi jeg har ekstremt lave forventninger til feks VG, Dagbladet etc
Men når det er staten så forventer jeg en saklig informasjonskilde
Der ord som er unødvendige ikke blir skrevet

Dette er en mening jeg har ikke fordi jeg sympatiserer med ABB
Og hvis du tror det så kan du gå å legge deg!
Men fordi at hvor går grensen da?
Det virker som om bare fordi noen andre har gjort noe jævlig så er det ikke grenser for hva man skriver og gjør

Du driver å babler om min generasjon og pga alderen min og bla bla bla

Men det er jo for faen din generasjon som truet den Norske Grunnlov ved å si at ABB ikke fortjener en advokat

To kan leke den alders leken
Bare fordi jeg er 14 så betyr ikke det at jeg har meninger
Og det betyr IKKE at jeg ikke har peiling på hva jeg babler om

Jeg skammer meg like mye over Breivik som alle andre men en viss forstand for media ideologi og påvirkning må man jo for faen meg ha

Bare det at det fortsatt blir skrevet nyheter om han er jo idiotisk

Dodecha sa noe veldig bra i en annen tråd om breivik, han sa at alt de pårørende av det som skjedde 22.juli vil er at alt om breivik dør
Ingen snakker om det
Ingen sier noe om det
Ingen saker
Altså ikke gi han den oppmerskomheten han vil ha
Fordi det er det han vil oppnå
Han vil at folk skal bli opprørt
Han vil at folk skal bli forbanna

Ikke gi han den oppmerksomheten

Men nå vet jeg at jeg har dummet meg ut igjen og gitt han nettopp det
OPPMERKSOMHET

Sorry
Vis hele sitatet...
Han ønsker oppmerksomhet, og det får han jo, når folk omtaler han etter hans ønsker. "Rent free" som det heter.

Men for alle som ikke er ABB er det ABB som lever i minnene våre. Hva en terrorist i fengsel "føler" burde hverken media eller oss bry oss om.


Hadde vi begynt å kalle ham for dette hadde det ikke vært mer enn en generasjon til før folk begynte å tro at Fridtjof Nansen var en massemorder.

Du putter forresten ord i min munn. Jeg har ikke sagt noenting om statseid, og jeg eller "min generasjon" har aldri sagt noe om han fortjener advokat eller ei.

Personlig synes jeg det er ingenting som tilsier at noen "fortjener" advokat mer eller mindre enn andre.

Det virker egentlig bare til at du er sugen etter drama, uvitende eller ikke.

Det er helt fair å mene at ABB bør dekkes i median under nytt navn. Men der er de fleste uenige med deg som sagt.

Jeg vil påstå at du lar ABB "leve" mer i livene våre om media skulle tilpasse og dekke alt han mener og føler, som f.eks navneskifte.

Og det forsåvidt helt fair å mene at media har narrativ i politikk generelt sett (bare se krigen i Palestina), men å kalle noen som bokstavelig talt kunne vært primæreksempel for definisjonen på massemorder og terrorist, er det meningsløst å krangle og kverulere over en non-issue slik som dette.

Tenk hvor rike historier vi hadde hatt i historiebøkene hvis vi fjernet alle adjektiver og beskrivelser!
Sist endret av KrølleBølleBrur; 9. januar 2024 kl. 16:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Jeg tror ikke du leser innlegga mine

Jeg har ikke en eneste mening rundt navnet hans

Og det med advokat, når breivik skulle bli stilt for retten så var det utrolig mange som ville at han ikke skulle få en advokat
Og han som tok den stillinga som ABB sin advokat fikk masse hets for det
Det er ikke det Norge står for
Alle har like mye rett til de samme rettighetene som alle andre
Det er det landet som jeg har vokst opp i og elsker med livet mitt

Du forstår ikke at grunnen til at jeg kritiserer ordbruken er ikke fordi jeg bryr meg om Breivik men fordi det er hvem som publiserer dette her
Og nei adverb og tileggsnavn hører ikke hjemme i en objektiv nyhet
Hadde en med faktisk kompetanse skrevet noe sånt om en annen historisk person feks Hitler eller Stalin så hadde dem fått jævlig mye kritikk for det

Jeg vil ha informasjon ikke konstant lese om hva faen han har gjort
Fordi det vet jeg allerede
Sist endret av 1Rapper; 9. januar 2024 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Folk sier fortsatt Statoil, Twitter, Televerket, Luftfartsverket, Tollvesenet (som Tolletaten aldri har hatt som navn noensinne en gang).. Hvor mange navnebytter skal man kreve at folk orker å huske?
Valgte han ikke Fjotolf for å kunne skrive under som Adolf?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg tror ikke du leser innlegga mine

Jeg har ikke en eneste mening rundt navnet hans

Og det med advokat, når breivik skulle bli stilt for retten så var det utrolig mange som ville at han ikke skulle få en advokat
Og han som tok den stillinga som ABB sin advokat fikk masse hets for det
Det er ikke det Norge står for
Alle har like mye rett til de samme rettighetene som alle andre
Det er det landet som jeg har vokst opp i og elsker med livet mitt
Vis hele sitatet...
Det var vel noen få som mente dette, men du kan da ikke ekstrapolere det som et poeng i denne saken. Det er en gigantisk forskjell på å ville nekte noen advokat kontra å kalle en terrorist for en terrorist.
Det er et usammenhengende argument som egentlig ødelegger saken du prøver å fremme.

Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Du forstår ikke at grunnen til at jeg kritiserer ordbruken er ikke fordi jeg bryr meg om Breivik men fordi det er hvem som publiserer dette her
Og nei adverb og tileggsnavn hører ikke hjemme i en objektiv nyhet
Hadde en med faktisk kompetanse skrevet noe sånt om en annen historisk person feks Hitler eller Stalin så hadde dem fått jævlig mye kritikk for det

Jeg vil ha informasjon ikke konstant lese om hva faen han har gjort
Fordi det vet jeg allerede
Vis hele sitatet...
Burde ikke ordbruken heller minne deg på at ABB faktisk drepte barn i kaldt blod? At han var så utspekulert og feig at han kledde seg som politimann, lokket unger ut av gjemmestedene sine for å så skyte de? Er det virkelig media som er synderen her? Som bare kaller en spade for en spade?

Man kunne argumentert andre veien: Hvorfor vil du formilde omtalen om Norges værste terrorist? Prøver du å skape et mer rosenrødt bilde av ham? Om du ikke tåler å høre korrekte objektive beskrivende ord om noen burde du kanskje ikke lese nyhetene?

Du ser ut til å ha et veldig ideologisk syn på hvordan ting skal være, fint for deg, men du er ikke diktator i verden. Å mene at noen ting skal være sånn og sånn kan du fint, men du kommer ikke noe vei med å klage om det her.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det var vel noen få som mente dette, men du kan da ikke ekstrapolere det som et poeng i denne saken. Det er en gigantisk forskjell på å ville nekte noen advokat kontra å kalle en terrorist for en terrorist.
Det er et usammenhengende argument som egentlig ødelegger saken du prøver å fremme.



Burde ikke ordbruken heller minne deg på at ABB faktisk drepte barn i kaldt blod? At han var så utspekulert og feig at han kledde seg som politimann, lokket unger ut av gjemmestedene sine for å så skyte de? Er det virkelig media som er synderen her? Som bare kaller en spade for en spade?

Man kunne argumentert andre veien: Hvorfor vil du formilde omtalen om Norges værste terrorist? Prøver du å skape et mer rosenrødt bilde av ham? Om du ikke tåler å høre korrekte objektive beskrivende ord om noen burde du kanskje ikke lese nyhetene?

Du ser ut til å ha et veldig ideologisk syn på hvordan ting skal være, fint for deg, men du er ikke diktator i verden. Å mene at noen ting skal være sånn og sånn kan du fint, men du kommer ikke noe vei med å klage om det her.
Vis hele sitatet...
Til tross for at jeg har sagt sikkert tre ganger nå at jeg ikke sympatiserer med Breivik så fortsetter du og flere andre å formidle det

Som du sa, det er min mening, jeg klager ikke

Og som jeg også har skrevet i to av innlegga mine i denne tråden så handler ikke poenget mitt bare om Breivik
Fuck breivik

Poenget handler om hvordan NRK formidler ting
Og man blir litt sliten når de kommer med det samme jævla shitet om og om igjen
Hvorfor kan dem ikke bare skrive nyheten og la det være
De gjør faen ikke dette her bare i denne saken
De gjør det i nesten alt
Putin, Hamas og Israel
Det var dette jeg var lei av og hadde en mening om, ikke bare om Breivik
Men siden dette er en tråd som handla om breivik så var den saken jeg tok opp

Les hele innlegget før du begynner å dømme

Jeg tror muligens det jeg har skrevet har blitt oppfatta på en måte som jeg absolutt ikke ønsker

Det høres veldig ut som om folk tror nå at jeg støtter breivik fordi jeg har en mening om media
Sist endret av 1Rapper; 9. januar 2024 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Til tross for at jeg har sagt sikkert tre ganger nå at jeg ikke sympatiserer med Breivik så fortsetter du og flere andre å formidle det

Som du sa, det er min mening, jeg klager ikke

Og som jeg også har skrevet i to av innlegga mine i denne tråden så handler ikke poenget mitt bare om Breivik
Fuck breivik

Poenget handler om hvordan NRK formidler ting
Og man blir litt sliten når de kommer med det samme jævla shitet om og om igjen
Hvorfor kan dem ikke bare skrive nyheten og la det være
De gjør faen ikke dette her bare i denne saken
De gjør det i nesten alt
Putin, Hamas og Israel
Det var dette jeg var lei av og hadde en mening om, ikke bare om Breivik
Men siden dette er en tråd som handla om breivik så var den saken jeg tok opp

Les hele innlegget før du begynner å dømme
Vis hele sitatet...
Kan du slutte med denne "alle er i mot meg, og sier at jeg står for ting jeg ikke sier"-mentaliteten?

Hvis du ønsker korte nyheter som ikke er utdypt, kan du begynne å følge media som Twitter/X. Da slipper du alt det ekstra unødvendige (men også det vitktige) kjøttet.

Forresten:

Når folk påpeker at du ønsker å vanne ut omtalen ABB har i media, er det DETTE de mener er problematisk. Det betyr ikke at de mener at du støtter ABB. Det er en tolkning du selv gjør. Istedenfor å lede argumentasjonen her videre til overbevise oss eller la deg selv overbevise, flytter du gang på gang fokus til å handle om at du blir demonisert for wrongthink, noe som ikke er tilfelle.


Offerrollen du påtar deg i debatten kommer ikke til å vinne frem debattseier, bare som det er sagt.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 9. januar 2024 kl. 18:12.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Prøver du å skape et mer rosenrødt bilde av ham?

Ikke det asså KrølleBølleBrur

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg

Forresten:

Når folk påpeker at du ønsker å vanne ut omtalen ABB har i media, er det DETTE de mener er problematisk.
Vis hele sitatet...
Som sagt meningen min har egt ingenting med ABB å gjøre, men hvordan NRK sine journalister skriver om veldig mange saker
Sist endret av 1Rapper; 9. januar 2024 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, innlegget ditt sier at du ikke forstår hva jeg mener.

Jeg har ikke sagt at du støtter Breivik, jeg prøvde å dra et tankeeksperiment for å få deg til å forklare hvorfor du mener NRK ikke kan bruke et objektivt beskrivende ord på en kriminell.

Det du tror du klager på er sensasjonalisme og "click bait", en teknikk som ofte brukes av media og ja det kan være slitsomt, men jeg vil ikke kalle NRKs saker du beskriver som slikt. Det er ganske objektive saker som bruker beskrivende objektive ord. Klart visse tema som hamas/palestina er hot fortiden, Ukraina konflikten dabber av og da er det på tide med noe "nytt". Slik fungerer bare media.

Dette er jo nettopp grunnen til at noen folk velger å vegre seg en smule fra nyheter, for verden er en jævlig kjip plass og om du ikke tåler å høre om det så er ikke nyhetene noe du burde lese.

Kort og godt: Life's hard, get on with it.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg


Offerrollen du påtar deg i debatten kommer ikke til å vinne frem debattseier, bare som det er sagt.
Vis hele sitatet...
Jeg tar ikke på meg noe offer rolle
Jeg sier klart og tydelig at hvis noen tror at jeg er ABB supporter så er dem full av shit og kan gå å legge seg

Og grunnen til at jeg la til det er fordi feks hva Dodecha skrev
Og at når man har meninger som dette rundt emner som dette så blir det fort misforstått
Og jeg prøver å unngå det

Dette ble veldig fort en tråd rundt hva jeg sa
Sist endret av 1Rapper; 9. januar 2024 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da sitter vi egentlig bare igjen med en oppfatning av saken: At du ikke orker å høre nyheter om forferdelige hendelser og folk, og det er ingenting i veien med det. Du bare legger det frem som noe helt annet, et samfunnsproblem, noe det absolutt ikke er.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da sitter vi egentlig bare igjen med en oppfatning av saken: At du ikke orker å høre nyheter om forferdelige hendelser og folk, og det er ingenting i veien med det. Du bare legger det frem som noe helt annet, et samfunnsproblem, noe det absolutt ikke er.
Vis hele sitatet...
Jeg kan lese nyheter
Men jeg begynner å bli lei av at det er mye egne synspunkter involvert
Det var kanskje dumt av meg å begynne med det med breivik og "massemorder" da jeg kan se at det egt gir mening og ikke hjelper til å fremme det egentlige poenget mitt

Men les
Les hva jeg egt har sagt
Og jo, hvordan NRK har skrevet om diverse saker er teit og usakelig
Noe det ikke bør være siden NRK representer Staten
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg kan lese nyheter
Men jeg begynner å bli lei av at det er mye egne synspunkter involvert
Det var kanskje dumt av meg å begynne med det med breivik og "massemorder" da jeg kan se at det egt gir mening og ikke hjelper til å fremme det egentlige poenget mitt

Men les
Les hva jeg egt har sagt
Og jo, hvordan NRK har skrevet om diverse saker er teit og usakelig
Noe det ikke bør være siden NRK representer Staten
Vis hele sitatet...
ALT er skrevet med en vinkling: Det høres kanskje dystopisk ut men jo fortere man innser dette jo bedre, det er bare slik vi mennesker er. Vi er intelligente dyr som traff jackpoten i det evolusjonære løpet, og vi er ikke ufeilbare.
NRK representerer ikke staten Norge, det gjør de selv.

Min mening er at du har en frustrasjon over massemedia, noe som er forståelig, media er over alt nå, men jeg synes ikke NRK har skrevet særlig usaklige ting, det er det alle de andre mediehusene som er verdensmestere på.
Det er like naturlig at de slenger på massemorder eller terrorist til abb som de ville sagt skipsreder John Fredriksen, laksemilliardær Gustav Witzøe eller statsadvokat Jørn Sigurd Maurud. Det er noe media veldig ofte gjør, skjønner ikke problemet.
Sist endret av Hilbert; 9. januar 2024 kl. 19:06.
Massiv kudos til 1Rapper som svelger sitt ego og sin stolthet ved å gi KP til et motstridende argument som virker mer gjennomtenkt. Jeg er på ingen måte sarkastisk i denne hyllingen av 1Rapper.

Innlegg jeg sikter til er skrevt av Dodecha:

Sitat av Dodecha Vis innlegg
ALT er skrevet med en vinkling: Det høres kanskje dystopisk ut men jo fortere man innser dette jo bedre, det er bare slik vi mennesker er. Vi er intelligente dyr som traff jackpoten i det evolusjonære løpet, og vi er ikke ufeilbare.
NRK representerer ikke staten Norge, det gjør de selv.

Min mening er at du har en frustrasjon over massemedia, noe som er forståelig, media er over alt nå, men jeg synes ikke NRK har skrevet særlig usaklige ting, det er det alle de andre mediehusene som er verdensmestere på.
Vis hele sitatet...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kallon Vis innlegg
Massiv kudos til Rapper1 som svelger sitt ego og sin stolthet ved å gi KP til et motstridende argument som virker mer gjennomtenkt. Jeg er på ingen måte sarkastisk i denne hyllingen av Rapper1.

Innlegg jeg sikter til er skrevt av Dodecha:
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å svelge noe Ego. Rapper1 diskuterte noe han mente er viktig, jeg og flere missforsto litt og etter litt oppklaring kom vi frem til poenget. Diskusjoner er ikke en konkurranse der der handler om å vinne.

Jo flere som lever etter dette jo bedre, vi er her for å diskutere og å lære fra hverandre.
Syns 1rapper er kul som deltar i diskusjonen. Vi må huske at han er 14 år og han har mest sannsynlig nylig funnet ut hvor galskap media er. Prosessen med å bli desillusjonert er vond og smertefull. Kudos til Dodecha også som var med. Det er fett å se folk utveksle meninger uten å bli usaklige. Det er noe jeg sliter med enda og jeg er snart 40.
Sitat av Gargoyle Vis innlegg
Noen som vet hvorfor media konsekvent omtaler riksløken Fjotolf Hansen som Anders Behring Breivik selv om han byttet navn for en tid tilbake?
Vis hele sitatet...
Det jeg synes er litt on the flip side er at du gjør NØYAKTIG det du ønsker og forby andre mennesker, og særskilt de med ett høyere ansvar og eller makt.

Dypt menneskelig. Kjenner meg igjen.

High five!
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Det jeg synes er litt on the flip side er at du gjør NØYAKTIG det du ønsker og forby andre mennesker, og særskilt de med ett høyere ansvar og eller makt.

Dypt menneskelig. Kjenner meg igjen.

High five!
Vis hele sitatet...
Tja. Eller at mesteparten av samfunnet ikke en gang ønsker å I det hele tatt erkjenne ditt nye navn? Han har allerede fått bestemme så mye om andre menneskers sitt liv, og det vi kanskje som ikke sitter til ansvar for ham er å ikke en gang erkjenne hans ønske om å bli fraseparert sitt navn. Staten og flertallet har mer makt enn den ynkelige terroristen, og high Five for det.

Har du andre sammenhenger du sympatiserer eller fantaserer om terroristen?
Sist endret av Hilbert; 10. januar 2024 kl. 06:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min tanke var egentlig mest ute av syn ute av sinn.

Hvis man synes den saken er så trist, noe som er veldig forståelig. Sakens omfang tatt i betraktning, så burde man kanskje ikke lese de nye artiklene som kommer.

Jeg synes ikke det er noe rart at folk får sterke følelser i slike sammenhenger, og oppsøker de igjen og igjen, men når jeg ser det utenfra, i min trygghet, så ser jeg jo også hvor latterlig det er.

Se for deg at jeg er redd for edderkopper. Jeg vet at det finnes edderkopper der jeg bor. Istedenfor å konfrontere min fobi og jobbe med min skrekk, så unngikk jeg det fullstendig, og ble like redd hver gang jeg måtte erkjenne at jeg visste hvor edderkoppen var, og den kanskje visste hvor jeg var.

Sånn er vi mennesker, ganske ofte. Det er jo ikke noe rart.
Jeg har ikke lest mine siste ord om hverken saken eller mannen, og det er sikkert ikke siste gang jeg uttaler meg om emnet.

Personlig synes jeg saken er så omfattende og kompleks, at navnebyttet bare blir svada. Synes barnevernsmappen og mødrehjem-informasjonen er mye mer interessant.

Terroristen sviktet våre idealer fullstendig som borger, men hvordan oppstod monsteret?

Og hvor mange ganger ble mennesket som ble terroristen selv sviktet, av de verdiene vi idealiserer.

Terroristen sviktet oss, men vi sviktet også han.

Det er synd på ofrene og pårørende, men det er også synd på terroristen.

Alt i alt kan man vel si at saken er synd.

Jeg er ikke den som har lest mest av historien rundt det som skjedde, og individet, forfallet, radikaliseringen, motet?...

Kall det hva du vil.

Har han fått den der godtgjørelsen, som noen voksne mennesker kan få, hvis det er beviselig at en bærer lyter som følge av omsorgssvikt, som sosialdemokratiet burde ha fanget opp?

Erstatning for tapt barndom kalles det på folkemunne.

Om jeg ikke hadde slitt med min egen tapte barndom og alle mine fluktmetoder ville jeg sporenstreks gjort research på om vedkommende hadde mottat slik kompensasjon og eller vært igjennom sak mot kommune / stat for å se om individet kvalifiserer til en slik kompensasjon ved hjelp av gratis juridisk bistand.

For hvis vi skal vedlikeholde det han faktisk angrep, og vi mener det er verdt å kjempe for, så vil jo det isåfall bety at selv "monstre" kan være berettiget en erstatning for tapt barndom.

https://youtu.be/vSQtlR4oeV0?t=4525&si=UsLtfJN8f7nFPVbZ

Hørte en podcast hvor en fagperson argumenterte godt for at breivik var alvorlig psykisk syk / ikke strafferettslig tilregnelig.


Nå har jeg både fått, gitt og skapt min dose Anders / Fjotolf / Hatets Håpløse Høl.

Det sier minst like mye om meg, som om alle andre som blir reaktive rundt informasjonen.

Min første konklusjon står sterkt.

Det er synd.
Sist endret av 1000bein; 10. januar 2024 kl. 12:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1000bein Vis innlegg

https://youtu.be/vSQtlR4oeV0?t=4525&si=UsLtfJN8f7nFPVbZ

Hørte en podcast hvor en fagperson argumenterte godt for at breivik var alvorlig psykisk syk / ikke strafferettslig tilregnelig.

Vis hele sitatet...
Interessante argumenter der ja men heller ikke noe nytt som han er alene om å mene. Statsadvokat Holden er like tydelig nå som da: Tom hagens advokat ca 27 min og ut.

Det var også flere psykiatere som mente dette etter rettsaken i 22 at han var psykotisk og burde få behandling. Folket derimot ville at han skulle straffes og sånn ble det. Da får de også dette sirkuset som følger med en tilregnelig ABB. Historien kunne vært en helt annen.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
enten han hadde blitt behandla eller ei så hadde han blitt fengslet
bare fått behandling i tillegg
du slipper ikke ut en person som har drept 77 mennesker og ikke viser noe tegn til anger eller empati ovenfor de rammede
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
enten han hadde blitt behandla eller ei så hadde han blitt fengslet
bare fått behandling i tillegg
du slipper ikke ut en person som har drept 77 mennesker og ikke viser noe tegn til anger eller empati ovenfor de rammede
Vis hele sitatet...
Det er jo dette som er noe misforstått. Det er ikke snakk om å slippe han ut men han kan dømmes til tvunget psykisk helsevern. Da hadde vi hatt mye mer kontroll på galskapen enn det vi har nå hvor han fortsetter å styre showet sitt videre herfra og inn i evigheten.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Han hadde jo strengt tatt ikke trengt å få styre showet. Han bruker alle muligheter han har til å prøve å få mer publisitet og unnskyldninger til å dra nazihilsener - som man for så vidt kan forvente enten han er "tilregnelig" eller ei. Problemet er at mediene spiller etter hans fløyte for å selge klikk, og fordi det kan rasjonaliseres som "nyheter" selv om lite er spesielt nytt.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er jo dette som er noe misforstått. Det er ikke snakk om å slippe han ut men han kan dømmes til tvunget psykisk helsevern. Da hadde vi hatt mye mer kontroll på galskapen enn det vi har nå hvor han fortsetter å styre showet sitt videre herfra og inn i evigheten.
Vis hele sitatet...

Ahhh skjønner
Sånn ja
Got it
Det gamle navnet hans ble så ikonisk for norges værste terrorist. Og at mediene bruker han som en merkevare. Det blir som om Coca cola skulle skifte navn, eller Hitler.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
enten han hadde blitt behandla eller ei så hadde han blitt fengslet
bare fått behandling i tillegg
du slipper ikke ut en person som har drept 77 mennesker og ikke viser noe tegn til anger eller empati ovenfor de rammede
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg leste her om dagen har han uttalt at han har gjort forferdelige ting han angrer på. Om han er lei seg fordi han har drept barn, eller har drept hvite barn, fikk jeg derimot ikke med meg. Men han har ihvertfall sagt at han angrer på å ha gjort forferdelige ting.

Hvorvidt han lyger til media eller lyger til seg selv blir derimot vanskelig å si.

Sitat av aldarico Vis innlegg
Det gamle navnet hans ble så ikonisk for norges værste terrorist. Og at mediene bruker han som en merkevare. Det blir som om Coca cola skulle skifte navn, eller Hitler.
Vis hele sitatet...
Adolf Hitler, historisk tidligere maler fra Østerrike. Det hadde jo ihvertfall vært objektivt fra media!
Sist endret av KrølleBølleBrur; 18. januar 2024 kl. 13:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Såvidt jeg leste her om dagen har han uttalt at han har gjort forferdelige ting han angrer på. Om han er lei seg fordi han har drept barn, eller har drept hvite barn, fikk jeg derimot ikke med meg. Men han har ihvertfall sagt at han angrer på å ha gjort forferdelige ting.
Vis hele sitatet...
I rettsaken i 2012 så viste han ingen tegn til anger i alle fall
Det er også denne rettsaken der han viste Nazihilsen og gliste når han hørte om en som ville drepe han for det han gjorde

Men nå så må han spille smart. Foreløpig i den rettsaken som foregår så har han ikke vist noen nazi tegn og han har vært relativ "flink" fordi nå er det han som har åpna en sak mot staten
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
I rettsaken i 2012 så viste han ingen tegn til anger i alle fall
Det er også denne rettsaken der han viste Nazihilsen og gliste når han hørte om en som ville drepe han for det han gjorde

Men nå så må han spille smart. Foreløpig i den rettsaken som foregår så har han ikke vist noen nazi tegn og han har vært relativ "flink" fordi nå er det han som har åpna en sak mot staten
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skal vurdere hva han mener og føler i 2024 ville jeg unngått å se på hva han mente og følte i 2012. 12 år er langt tid til å tenke seg over hva en har gjort, og innse hva man har gjort galt.

Men han er tvilsomt reformert "nok" mentalt til å bli ansett som trygg for samfunnet likevel.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Fremtidig Vis innlegg
Hvis jeg skal vurdere hva han mener og føler i 2024 ville jeg unngått å se på hva han mente og følte i 2012. 12 år er langt tid til å tenke seg over hva en har gjort, og innse hva man har gjort galt.
Vis hele sitatet...
Samtidig som jeg er enig i det du nettopp sa
Så er det så vanskelig for meg å tenke sånn i den situasjonen
Det er en veldig merkelig sak
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Såvidt jeg leste her om dagen har han uttalt at han har gjort forferdelige ting han angrer på. Om han er lei seg fordi han har drept barn, eller har drept hvite barn, fikk jeg derimot ikke med meg. Men han har ihvertfall sagt at han angrer på å ha gjort forferdelige ting.

Hvorvidt han lyger til media eller lyger til seg selv blir derimot vanskelig å si.


Vis hele sitatet...
Nå er det bare han selv som har uttalt det. Han får ingen støtte for dette i rettsaken og det er ingenting som tyder på noe annet.

"Forsvarte Putin
Regjeringsadvokatens representanter mener de strenge tiltakene i fengselet er nødvendige, og at det er en «helt ekstrem risiko for grenseløs vold».

Fengselsbetjentene skriver daglig en logg over hva Breivik har gjort og sagt bak murene. Advokat Andreas Hjetland trakk fram flere eksempler fra de siste par åra, fordi han mener disse viser at holdningene til massedrapsmannen er de samme i dag som tidligere.

En samtale med de ansatte var slik:

«Mener du at flere terrorhandlinger er nødvendig?»

«Absolutt,» svarte Breivik.

I forbindelse med krigen i Ukraina snakket Breivik og fengselsbetjentene om Russlands president Vladimir Putin går for langt.

«Så lenge du har et formål er nådeløse handlinger greit,» sa han.

Mener soningsforholdene er blitt bedre: – Breivik, derimot, er den samme
Soningsforhold Anders Behring Breivik
Advokat Hjetland mener handlingene Breivik utførte 22. juli 2011, hvor han drepte 77 mennesker i regjeringskvartalet og på Utøya, i seg selv er et bevis på at de strenge sikkerhetstiltakene er nødvendige – og at den innsatte har den samme ideologien i dag."


...

"Da hun spurte om yrke, svarte Breivik at han er CEO i et politisk parti kalt Nordic State."

Fjottolf

https://www.nrk.no/buskerud/har-saks...kat-1.16707326
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå er det bare han selv som har uttalt det. Han får ingen støtte for dette i rettsaken og det er ingenting som tyder på noe annet.

"Forsvarte Putin
Regjeringsadvokatens representanter mener de strenge tiltakene i fengselet er nødvendige, og at det er en «helt ekstrem risiko for grenseløs vold».

Fengselsbetjentene skriver daglig en logg over hva Breivik har gjort og sagt bak murene. Advokat Andreas Hjetland trakk fram flere eksempler fra de siste par åra, fordi han mener disse viser at holdningene til massedrapsmannen er de samme i dag som tidligere.

En samtale med de ansatte var slik:

«Mener du at flere terrorhandlinger er nødvendig?»

«Absolutt,» svarte Breivik.

I forbindelse med krigen i Ukraina snakket Breivik og fengselsbetjentene om Russlands president Vladimir Putin går for langt.

«Så lenge du har et formål er nådeløse handlinger greit,» sa han.

Mener soningsforholdene er blitt bedre: – Breivik, derimot, er den samme
Soningsforhold Anders Behring Breivik
Advokat Hjetland mener handlingene Breivik utførte 22. juli 2011, hvor han drepte 77 mennesker i regjeringskvartalet og på Utøya, i seg selv er et bevis på at de strenge sikkerhetstiltakene er nødvendige – og at den innsatte har den samme ideologien i dag."


...

"Da hun spurte om yrke, svarte Breivik at han er CEO i et politisk parti kalt Nordic State."

Fjottolf

https://www.nrk.no/buskerud/har-saks...kat-1.16707326
Vis hele sitatet...
Sånne samtaler kan bli vridd rundt på veldig fort og enkelt
Det har jeg mye erfaring med

Men jeg tror også at han ikke angrer på shit
Tror han bare blir mer gal av å sitte i det buret. Et nakkeskudd hadde vært mer humant. Dyrt for skattebetaleren også.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Tror han bare blir mer gal av å sitte i det buret. Et nakkeskudd hadde vært mer humant. Dyrt for skattebetaleren også.
Vis hele sitatet...
Det koster faktisk hele 6.145 millioner i året for å ha han i fengsel

Det ble delt ut 15.570 mill til høysikkerhetsfengselet i år derav 6.145 gikk til han
Sist endret av 1Rapper; 18. januar 2024 kl. 18:54.
Søkte på Fjotolf på SSB.
Resultat
Det er færre enn fire eller ingen som heter Fjotolf

Ikke bare er han den han er men jeg sliter med å ta en som Bytter navn fra Anders til Fjotolf seriøst.
Sist endret av NokErNok; 18. januar 2024 kl. 19:06.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Dyrere enn exen han. Mye indrefilet for 6 høvdinger.

Yay 2000 kp
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig