Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  187 17822
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Rødt velgere bøffer nok så mye sjæl at de lar denne passere uansett
Sist endret av meaculpaUIO; 13. november 2023 kl. 22:49.
Jeg har forresten alltid vært trofast Rødt-velger. Jeg har aldri stjålet noe.
Det mest ulovlige jeg har gjort er å røyke hasj 2 ganger når jeg var russ.
Nå synes jeg det stinker såpass av både rød og blå side at jeg blir nødt til å stemme blankt.
Jeg har aldri kjent sterkere på politikerforakt. Blir helt kvalm av norsk politikk og poltikere.
Sist endret av Ipeds; 13. november 2023 kl. 22:54.
Jeg synes bare synd på ham. Dette er en personlig tragedie. Skjønner ikke hvorfor mange har behov for å sparke i en mann som ligger så til de grader langt nede. Ja, det er selvforskyldt, men alle gjør feil. Det kunne like gjerne vært broren din. Hadde du behandlet ham på samme måte?
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jeg synes bare synd på ham. Dette er en personlig tragedie. Skjønner ikke hvorfor mange har behov for å sparke i en mann som ligger så til de grader langt nede. Ja, det er selvforskyldt, men alle gjør feil. Det kunne like gjerne vært broren din. Hadde du behandlet ham på samme måte?
Vis hele sitatet...
Må da være lov å være kritisk når dem som er folkevalgt til å styre landet er kleptomane og lyver uttallige ganger i etterkant (samt stjeler enda mer når han fortsatt er politiker). Noe annet vil være utrolig naivt, men det er jo dessverre veldig mange nordmenn. Kan anbefale denne boka:
https://www.ark.no/produkt/boker/dok...-9788202791384

Jeg synes forresten Moxnes har sluppet utrolig billig unna. I mange andre land så hadde nok dette vært avskjedigelse for lenge siden. Antar også at pressen hadde vært mye "styggere" mot han. Han er heldig som bor i det snille lille landet Norge.
Sist endret av Ipeds; 13. november 2023 kl. 23:04.
Er stor forskjell på nasking i butikk og tyveri fra arbeidsgiver.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Er stor forskjell på nasking i butikk og tyveri fra arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder Moxnes så tror jeg faktisk han ville kommet bedre ut av dette om han hadde fått med seg en "ekstra" laptop eller mobiltelefon hjem fra Stortinget
Sist endret av Ipeds; 14. november 2023 kl. 00:14.
Moxnes har bare moxet en pitteliten brøkdel av det den gjennomsnittlige politiker gjør.

Det jeg har fått med meg (forbehold om feil og mangler i tallmaterialet ) : 1 stykk solbriller verdi >2000 nok.
5 tyverier >500 nok per stykk.
Så maks sum 4500 nok.

Veldig liten sum i forhold til andre saker og "berikelsen" skjer ikke på grunn av posisjonen.

Min konklusjon : denne saken er en personlig tragedie og ikke alvorlig, bortsett fra at den effektivt avsluttet karrieren til Moxnes. Er også en veldig fin sak for å trekke fokus bort fra andre saker.

Hmm var det ikke noe greier med Erna? Jo ho ble "grillet" av Solvang og så ble det stilt... Tipper det ikke var så alvorlig...
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Moxnes har bare moxet en pitteliten brøkdel av det den gjennomsnittlige politiker gjør.

Det jeg har fått med meg (forbehold om feil og mangler i tallmaterialet ) : 1 stykk solbriller verdi >2000 nok.
5 tyverier >500 nok per stykk.
Så maks sum 4500 nok.

Veldig liten sum i forhold til andre saker og "berikelsen" skjer ikke på grunn av posisjonen.

Min konklusjon : denne saken er en personlig tragedie og ikke alvorlig, bortsett fra at den effektivt avsluttet karrieren til Moxnes. Er også en veldig fin sak for å trekke fokus bort fra andre saker.

Hmm var det ikke noe greier med Erna? Jo ho ble "grillet" av Solvang og så ble det stilt... Tipper det ikke var så alvorlig...
Vis hele sitatet...
Pluss de 1000 gangene han ikke har blitt tatt

Men uansett,har blitt tatt i å stjele selv når jeg var yngre,så bør vell egentlig holde kjeft
Sist endret av JayHova; 14. november 2023 kl. 06:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ipeds Vis innlegg
Må da være lov å være kritisk når dem som er folkevalgt til å styre landet er kleptomane og lyver uttallige ganger i etterkant (samt stjeler enda mer når han fortsatt er politiker). Noe annet vil være utrolig naivt, men det er jo dessverre veldig mange nordmenn. Kan anbefale denne boka:
https://www.ark.no/produkt/boker/dok...-9788202791384

Jeg synes forresten Moxnes har sluppet utrolig billig unna. I mange andre land så hadde nok dette vært avskjedigelse for lenge siden. Antar også at pressen hadde vært mye "styggere" mot han. Han er heldig som bor i det snille lille landet Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg syns også han slipper relativt billig unna, men elefanten i rommet her er vel Erna Solberg. Hvilken straff får hun/ektemannen?
Joda sikkert mye han ikke har blitt tatt for. Men han har ikke brukt sin politiske posisjon for å naske i butikken. Muligens brukt kjendis status, men med dårlig effekt.

Syns det er mye værre når politikere bruker sin posisjon for å tilegne seg fordeler, gjennom pendler bolig, reiseregning eller inside handler. Siden det er tilitt fra velgere som setter politikere i en posisjon der de har mulighet til å svindle til seg.

Forsvaret ikke Moxnes sine handlinger, men satt opp mot andre sine handlinger er de ganske uskyldig. Men maler et bilde av en person som ikke burde være med å styre landet.
Hvis dette er så enkelt som at han faktisk har stjålet fordi han har problemer, eller er avhengig av det på ett vis så klarer jeg ikke annet enn å syntes synd på og ønske han alt godt.
Av en eller annen grunn klarer jeg ikke helt å tro at det er så simpelt, jeg føler det ligger noe mer bak, og at tyveriene kun er det vi får se. Ett sykt maktspill? Prøver Moxnes å fortelle oss noe? Reptilians?
Sist endret av DrDeath; 14. november 2023 kl. 07:01.
@DrDeath Tenker å det ligger noe mere bak. Virker som en avlednings manøver. Etter solbrille saken, er Moxnes et lett offer, om det kan redde noen andre
Etter å ha fått nasjonal mediaoppmerksomhet rundt tyveriene sine, vil jeg tro det kommer til å bli vanskelig for Moxnes å moxe mer i fremtiden.

Enten må han innse at spillet er tapt, eller risikere enda flere skandaler i media....
Sitat av Ipeds Vis innlegg
...Arbeidsmiljøloven § 15-7 slår fast at arbeidsgiver kan gå til oppsigelse av arbeidstaker dersom det foreligger saklig grunn. Oppsigelse på grunn av tyveri eller naskeri må ses i sammengeng med omfanget...
......Har den aktuelle gjenstanden større verdi, kan eventuelt oppsigelse bli aktuelt. Har gjenstanden noe verdi, men likevel under om lag kr. 1 000,-, vil oppsigelse kunne være aktuelt. Har gjenstanden høyere verdi enn kr. 1 000, kan avskjed komme på tale.....

Solbrillene hadde vel rundt den verdien. Politiker er jo også et tillitsbasert yrke. Finnes veldig mange andre yrker som er mer passende hvis man absolutt må stjele på fritiden.

Ref: https://www.arbeidsrettsadvokater.no...ri-og-naskeri/
Vis hele sitatet...
Dette gjelder jo om man stjeler fra egen arbeidsgiver. Ikke relevant for denne saken
Sist endret av venstrehook; 14. november 2023 kl. 07:36.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Dette gjelder jo om man stjeler fra egen arbeidsgiver. Ikke relevant for denne saken
Vis hele sitatet...
Det er nevnt tidligere i tråden.
Aldri vært no særlig fan av Rødt og politikken deres generelt, men Moxnes er en utrolig dyktig politiker som har vært en stort faktor til at Rødt har hatt den oppgangen de har hatt.

Jeg skjønner helt ikke hvorfor folk tror at dette er en siste, desperat "utvei" for å tjene sympati fra folket. Kanskje han får sympati, men han kommer neppe til å ha en fremtid på Stortinget etter endt periode, noe jeg tror han vet godt selv.

Veldig synd. Håper han får den hjelpen han trenger. Han er et menneske, han også
En ting jeg synes er rart at ingen har spurt om nå som han liksom er "ærlig" med nasking, som altså er en psykisk sykdom... Hvor mye har han tatt og kommet unna med? Han må da vel ha kommet unna med en del, eller har han virkelig blitt tatt hver gang han har stjelt. Om han nå skal bygge opp tillitt igjen er det vel på sin plass at han innrømmer og gjør opp for alt han har gjort, også det han har kommet unna med
Den første gangen var det bare morsomt fordi kommunister og venstresiden generelt er grønn av misunnelse på folk som får til noe.

Nå som det åpenbart er en psykisk lidelse, så er det bare trist.
Kommunisme burde vært en diagnose det og så det er kanskje ikke så rart allikevel
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Den første gangen var det bare morsomt fordi kommunister og venstresiden generelt er grønn av misunnelse på folk som får til noe.

Nå som det åpenbart er en psykisk lidelse, så er det bare trist.
Kommunisme burde vært en diagnose det og så det er kanskje ikke så rart allikevel
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen kommunist, men hvis kommunisme er en diagnose, så må i så fall kapitalisme være helvette på jord... Det er enkelt å anslå at flere milliarder har dødd i krig og elendighet på grunn av denne ideologien. Ja, det er ofte vanskelig å klandre kapitalismen direkte, men det er vel også grunnen til at denne helvettes ideologien får lov til å fortsette..
Sist endret av Ipeds; 14. november 2023 kl. 12:17.
Sitat av Ipeds Vis innlegg
Jeg er ingen kommunist, men hvis kommunisme er en diagnose, så må i så fall kapitalisme være helvette på jord... Det er enkelt å anslå at flere milliarder har dødd i krig og elendighet på grunn av denne ideologien. Ja, det er ofte vanskelig å klandre kapitalismen direkte, men det er vel også grunnen til at denne helvettes ideologien får lov til å fortsette..
Vis hele sitatet...

Verden i dag fungerer ikke uten kapitalisme. Den kan likevel fungere uten religion, som er en aktiv bidragsyter til faenskap den også.
Sitat av etos02 Vis innlegg
Verden i dag fungerer ikke uten kapitalisme. Den kan likevel fungere uten religion, som er en aktiv bidragsyter til faenskap den også.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo nærmest umulig å se for seg noe annet enn kapitalisme, men jeg tror man nærmest er nødt til å finne ut av noe hvis vi skal overleve. Jeg sikter ikke her mot kommunisme eller sosialisme, men bare et system eller levesett som gjør at menneskeheten kan fortsette. Må jo finnes muligheter liker jeg å tro. Miljøproblematikken som kan resultere i at hele menneskeheten utryddes fordi livsvilåkerne forsvinner, er jo et resultat av at man hensynsløst har beriket seg på naturen. En egenskap som står sterkt i kapitalismen. Vanskelig å se for seg kapitalisme som ikke er grådig og selvdestruktiv.
Sist endret av Ipeds; 14. november 2023 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Nå som det åpenbart er en psykisk lidelse, så er det bare trist.
Kommunisme burde vært en
Vis hele sitatet...
Hva vet du om det? Det er absolutt ikke åpenbart at fyren har en psykisk lidelse. Jeg stjeler selv, men har ingen lidelse. Jeg er kun keen på å spare penger. Hvordan kan du vite at dette ikke gjelde Bjørnar? Dere er altfor bombastiske og slenger ut diagnoser i hytt og gevær. Jeg tror dere gjør mye mer ut av dette enn det det er. Bjørnar ser selv at å betale over 100kr for en Jarlsbergost er blodpris, så han stjeler i stedet. Blir for dumt å snakke om diagnoser
Sist endret av venstrehook; 14. november 2023 kl. 13:27.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva vet du om det? Det er absolutt ikke åpenbart at fyren har en psykisk lidelse. Jeg stjeler selv, men har ingen lidelse. Jeg er kun keen på å spare penger. Hvordan kan du vite at dette ikke gjelde Bjørnar? Dere er altfor bombastiske og slenger ut diagnoser i hytt og gevær. Jeg tror dere gjør mye mer ut av dette enn det det er. Bjørnar ser selv at å betale over 100kr for en Jarlsbergost er blodpris, så han stjeler i stedet. Blir for dumt å snakke om diagnoser
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle en mann, (tidligere) partileder i et allerede kontroversielt parti, begå karriereselvmord for solbriller og annet småtyveri?
Kleptomani er en reell tvangslidelse og burde bli tatt på alvor. Han har heller ingen økonomiske grunner til å stjele. Det der blir bare for dumt.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva vet du om det? Det er absolutt ikke åpenbart at fyren har en psykisk lidelse. Jeg stjeler selv, men har ingen lidelse. Jeg er kun keen på å spare penger. Hvordan kan du vite at dette ikke gjelde Bjørnar? Dere er altfor bombastiske og slenger ut diagnoser i hytt og gevær. Jeg tror dere gjør mye mer ut av dette enn det det er. Bjørnar ser selv at å betale over 100kr for en Jarlsbergost er blodpris, så han stjeler i stedet. Blir for dumt å snakke om diagnoser
Vis hele sitatet...
Han har jo innrømmet det selv, men selvfølgelig så kan det jo hende han har diagnosen «lystløgner»eller «dramatiserende personlighetsforstyrrelse», eventuelt bare «kleptomani» eller «kommunist»
Sitat av etos02 Vis innlegg
Hvorfor skulle en mann, (tidligere) partileder i et allerede kontroversielt parti, begå karriereselvmord for solbriller og annet småtyveri?
Kleptomani er en reell tvangslidelse og burde bli tatt på alvor. Han har heller ingen økonomiske grunner til å stjele. Det der blir bare for dumt.
Vis hele sitatet...


Han regna jo ikke med å bli tatt selvsagt, og tenkte da heller ikke noe særlig over evt. konsekvenser. Jeg lider heller ingen økonomisk nød, men stjeler allikevel. Mye vil ha mer. Igjen, min mening er at dere overtenker dette. Bjørnar var keen på billige matvarer, og trodde ikke han skulle bli tatt. Han har sikkert bøffa for mange titalls tusen allerede.

Klart han ‘innrømmer’ å ha psykiske problemer nå som han har blitt tatt med buksa nede. Det ville vel alle gjort, jeg også ��
Sist endret av venstrehook; 14. november 2023 kl. 15:40.
Jeg regner med at et han er tatt for bare en veldig liten del av det han har stjålet, har drevet med naskeri i mine yngre dager selv og etter min mening handler ikke dette om psykiske problemer. Derimot handler om å ikke respektere andres eiendom.
Anyways
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jeg synes bare synd på ham. Dette er en personlig tragedie. Skjønner ikke hvorfor mange har behov for å sparke i en mann som ligger så til de grader langt nede. Ja, det er selvforskyldt, men alle gjør feil. Det kunne like gjerne vært broren din. Hadde du behandlet ham på samme måte?
Vis hele sitatet...
Hva slags feil skal man kunne godta? Kanskje bare gjøre han til finansminister kanskje?

Vi må slutte å være så jævlig diplomatiske for hva som helst
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Han har jo innrømmet det selv, men selvfølgelig så kan det jo hende han har diagnosen «lystløgner»eller «dramatiserende personlighetsforstyrrelse», eventuelt bare «kleptomani» eller «kommunist»
Vis hele sitatet...
Det er VÅRE matvarer.
Sitat av etos02 Vis innlegg
Verden i dag fungerer ikke
Vis hele sitatet...
Jeg fikset den for deg.
Som en som har mange år i dagligvarebransjen bak seg.
Det mest overraskende er at de småtyveriene hans faktisk har ført til noe mer enn henlagte saker. Konspirasjonsteoretikeren i meg mistenker at noen har pushet litt for at dette skulle få konsekvenser, da reaksjonen ville nok vært værre hvis det hadde blitt henlagt, uavhengig av om dette er standard praksis. Mange som har stjålet for mye mer og blitt tatt mange flere ganger uten noen form for konsekvens.

Samtidig er nok dette definitivt bare toppen av isfjellet. Antar grunnen til at han har blitt tatt nå er at folk har blitt OBS! på adferdsmønsteret hans.

Hvorfor han driver/har drevet på med dette skal jeg ikke si noe mer om, men min erfaring tilsier at det i stor grad ikke finnes noen "typisk" butikktyv (utover "the usual suspects"). Og årsakene kan være alt fra spenning til nød.
Sist endret av Bill_Gates; 14. november 2023 kl. 18:45.
Helt åpenbart at fyren har sitt å stri med psykisk og letter på trykket med selvdestruktiv atferd, i dette tilfellet i form av kleptomani. Mange kleptomane der ute som stjeler av helt andre årsaker enn at de ikke har råd til ting.

Den største tabben Moxnes gjorde var å ikke legge alle kortene på bordet med en gang. Han skulle vært åpen om det han sliter med og søkt hjelp og tilgivelse, i stedet prøvde han å nekte for det og bortforklare det.
Sist endret av Cheese; 14. november 2023 kl. 19:41.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hva slags feil skal man kunne godta? Kanskje bare gjøre han til finansminister kanskje?

Vi må slutte å være så jævlig diplomatiske for hva som helst
Vis hele sitatet...
Jeg synes vi kan godta at politikere gjør feil på samme måten som at vi kan godta at vanlige folk gjør feil.

Ved å kreve at politikere er feilfrie får vi politikere som ikke gjenspeiler samfunnet vi lever i. Da ender vi opp med dritkjedelige politikere som ikke har livserfaring utenfor politikken.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Moxnes har bare moxet en pitteliten brøkdel av det den gjennomsnittlige politiker gjør.

Det jeg har fått med meg (forbehold om feil og mangler i tallmaterialet ) : 1 stykk solbriller verdi >2000 nok.
5 tyverier >500 nok per stykk.
Så maks sum 4500 nok.

Veldig liten sum i forhold til andre saker og "berikelsen" skjer ikke på grunn av posisjonen.

Min konklusjon : denne saken er en personlig tragedie og ikke alvorlig, bortsett fra at den effektivt avsluttet karrieren til Moxnes. Er også en veldig fin sak for å trekke fokus bort fra andre saker.

Hmm var det ikke noe greier med Erna? Jo ho ble "grillet" av Solvang og så ble det stilt... Tipper det ikke var så alvorlig...
Vis hele sitatet...
Dere skjønner at han har bøffa for mye mer enn han har blitt tatt for hvis han har et problem med dette her(som han selv sier). Han har sikkert holdt på med dette lenge, ellers er han verdens dårligste tyv, blir tatt for alt

Men jeg er definitivt enig i at han langt ifra er den største kjeltringen på Stortinget, jeg ser også på det som en personlig tragedie

De andre idiotene på tinget har med fullt overlegg drevet med innside-handel, ansatt venner over en lav sko og generelt vært inhabile og vært fullstendig klar over det
Sitat av folablakken Vis innlegg
Dere skjønner at han har bøffa for mye mer enn han har blitt tatt for hvis han har et problem med dette her(som han selv sier). Han har sikkert holdt på med dette lenge, ellers er han verdens dårligste tyv, blir tatt for alt

Men jeg er definitivt enig i at han langt ifra er den største kjeltringen på Stortinget, jeg ser også på det som en personlig tragedie

De andre idiotene på tinget har med fullt overlegg drevet med innside-handel, ansatt venner over en lav sko og generelt vært inhabile og vært fullstendig klar over det
Vis hele sitatet...
Tipper han har hele fryseren full av ost og salmalaks.

Hvorfor gikk de ikke ut med hvilke merke ost det var egentlig? Salma fikk jo reklame. Sikker Jarlsberg. De i reklamene blir jo ganske hekta på den og er villig til å bryte ekteskap og det som verre er for å sikre seg nok Jarlsberg.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jeg synes vi kan godta at politikere gjør feil på samme måten som at vi kan godta at vanlige folk gjør feil.

Ved å kreve at politikere er feilfrie får vi politikere som ikke gjenspeiler samfunnet vi lever i. Da ender vi opp med dritkjedelige politikere som ikke har livserfaring utenfor politikken.
Vis hele sitatet...
Det gjør vi jo i aller høyeste grad, "halve stortinget" er jo lovbrytere, har begått skattesvik eller på andre måter karret til seg midler på feilaktig grunnlag fra fellesskapets kasse uten at vi reagerer. Noen ganger orker vi ikke engang åpne etterforskning for å sjekke om det har vært utført alvorlige lovbrudd av politikerne.

Om Moxnes faktisk sliter psykisk og det er årsaken til hans tyverier så hadde nok saken hans fått et helt annet utfall om han var åpen og ærlig når saken hans sprakk og ble kjent for hele verden. Hadde Moxnes stått frem som en angrende synder og forklart ærlig og åpent at han bevist stjal, og at det det var pga psykiske problemer hadde nok det norske folk tilgitt umiddelbart. Og han ville sikkert kunne fortsatt som partileder.

At han åpner seg nå, vel det får oss bare til å tenke om hvorfor dette kommer nå, hva er den egentlige grunnen for det?
Sist endret av _abc_; 15. november 2023 kl. 09:12.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg

Kommunisme burde vært en diagnose
Vis hele sitatet...
Røde hunder..?
leter etter en 's'
8 5
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jeg synes vi kan godta at politikere gjør feil på samme måten som at vi kan godta at vanlige folk gjør feil.
Vis hele sitatet...
Det sies at innenrikspolitikk er fritt mens utenrikspolitikk er underlagt forsvaret / e-tjenesten (og deres eiere).

Om dette skulle medført riktighet ville det påkrevd at ingen politikere med noen form for påvirkningskraft kunne blitt sittende med mindre de kunne blitt kjapt avsatt.
Sitat av Omkalfatrere Vis innlegg
En ting jeg synes er rart at ingen har spurt om nå som han liksom er "ærlig" med nasking, som altså er en psykisk sykdom... Hvor mye har han tatt og kommet unna med? Han må da vel ha kommet unna med en del, eller har han virkelig blitt tatt hver gang han har stjelt. Om han nå skal bygge opp tillitt igjen er det vel på sin plass at han innrømmer og gjør opp for alt han har gjort, også det han har kommet unna med
Vis hele sitatet...
De fleste som stjeler i butikken,kommer unna med 100vis om ikke tusenvis av tyverier for hver gang de blir tatt..både jeg å mange kompiser pleide å stjele simple ting som sjokolade,brus,snus i tenårene,gikk sin tid mellom hver gang noen ble tatt

For de som reagerer på snus,på 2000 tallet fantes det snusskap rett før kassa som selv plukka ut snusen fra

Har blitt tatt i å stjele øl på kiwi byporten Oslo sentrum,hadde lomma full av cash,men klokka var 10 på kvelden,gikk bare rett ut av inngangen mens en kompis åpna luka,kom meg såvidt rundt hjørnet før 3 vektere sto foran meg,men slapp unna noe som helst av konsekvenser..sa jeg kunne betale for det her men Norges alko lover nekter meg
Sist endret av JayHova; 15. november 2023 kl. 23:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.