Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 60117
Sitat av emphi Vis innlegg
Greit - du har rett i det. I løpet av 2005-2007 døde hele 86 Israelere, 8 av disse var barn. Satt opp mot hverandre så har da altså 1290 døde Palestinere mot 86 Israelere, 222 barn mot 8.
Vis hele sitatet...
Og det er flaks mtp at det ble skutt mer enn 3300 raketter fra Gaza mot Israel etter 2005 til 2008, etter at Israel trakk seg ut derfra i 05.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Og det er flaks mtp at det ble skutt mer enn 3300 raketter fra Gaza mot Israel etter 2005 til 2008, etter at Israel trakk seg ut derfra i 05.
Vis hele sitatet...
Sier ikke dette litt om kvaliteten på Hamas sine våpen i forhold til Israels?

http://www.p4.no/story.aspx?id=297733
Hvor er det militære målet her? Norsk folkehjelp, eller boligområdet den var parkert i?
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Sier ikke dette litt om kvaliteten på Hamas sine våpen i forhold til Israels?
Vis hele sitatet...
Det sier mer om at det ikke går ann å si at Israel er "the bad guy" bare fordi de er mer treffsikre enn Hamas.


Sitat av Nubeland Vis innlegg
http://www.p4.no/story.aspx?id=297733
Hvor er det militære målet her? Norsk folkehjelp, eller boligområdet den var parkert i?
Vis hele sitatet...
Israel begår feil de og. Omstendighetene rundt akkurat dette vet jeg ikke, og var for øvrig dårlig forklart i artikkelen, men jeg er nok ganske sikker på at norsk folkehjelp ikke har blitt et av Israels militære mål.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Hah, det handler ikke bare om treffesikkerhet, Butchern, du kan ikke sammenligne Qassam raketter med bomber fra USA.
Israel er the bad guy fordi de okkuperer palestinsk jord, fordi de nekter palestinerne i Gaza skikkelig mat, medisiner, husly m.m.

Det er så jævla historieløst å bare sammenligne Hamas sine raketter med Israel sin invasjon av Gaza.
Butchern, om de er mer treffsikre på sivile så jo?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=546063
Litt mer utfyllende artikkel

Sitat av vg.no
Denne typen raketter er svært presise. De bommer ikke med mer enn en meter eller to, så enten har de siktet på bilen eller på bolighuset ved siden av, fastslår Eide.
Vis hele sitatet...
cheroxx, det er veldig historieløst å komme med en enkel slutning om at Israel okkuperer Palestinsk jord uten noen tilsynelatende grunn.

Om du ikke har fått dannet et mer nøyansert bilde av hvorfor begge parter, både Israel og Hamas, gjør som de gjør, har du virkelig ikke lest mange av trådene her inne...
Var en veldig forenklet versjon, men posten inneholder det sentrale.
Grunnen til krigen er ifølge Israel, Hamas sine stadige rakettangrep.
Hamas sender raketter mot Israel som følge av at Israel har okkupert store deler av deres tideligere landområder og drevet dem på flukt derfra for å bygge boliger til sine egne.

Palestinerne har blitt presset sammen på "Gazastripen" der de fleste rakettene har kommet fra.
Hamas sin ideologi er å bekjempe okkupasjonsmakten Israel og få tilbake rettighetene som Israel har tatt ifra dem.

Også en forenklet versjon, men som første avsnittet viser er dette en ond sirkel. Og Israel som i bunn og grunn er skyldig i denne konflikten (Ikke kom å si at Hamas ville avfyrt daglige raketter mot Israel landegrensene fortsatt hadde vært som 1948, og landene hadde levd i fred, slik som meningen var når Israel ble godkjent som stat av FN)
Og Israel burde derfor ta initiativ til å avslutte konflikten da de besitter den største makten og dermed det største ansvaret.
Sist endret av Unsub; 11. januar 2009 kl. 05:10.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Og det er flaks mtp at det ble skutt mer enn 3300 raketter fra Gaza mot Israel etter 2005 til 2008, etter at Israel trakk seg ut derfra i 05.
Vis hele sitatet...
Dessverre tror jeg ikke det finnes noen tall på hvor mange bomber og granater israel har sendt mot palestinske mål, men jeg tror ikke det er noe mer sympatisk tall.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Butchern, om de er mer treffsikre på sivile så jo?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=546063
Litt mer utfyllende artikkel
Vis hele sitatet...
Det er umulig for Israel å ha total situasjonsforståelse hele tiden, sivile mål kan bli oppfattet som legitime militære mål fordi Hamas SOP tilsier å bruke sivile midler for å unngå å bli oppdaget. Er nok også litt av grunnen til at Israel er motvillig med å slippe inn Vestlige journalister og hjelpearbeidere da de kan bli (mis)oppfattet som legitime mål.
Mesteparten av grunnen til at de ikke slipper inn journalister er nok at de ikke vil ha dekning av krigen i media da de vet det vil skade PR-krigen de selv fører.

Journalister er fullt klare over farene de står ovenfor ved å gå inn i et slikt krigsområde, det er en del av jobben. Det er på EGET ansvar. Dette er noe Israel også er klar over, men de vet også at hvis det er store mengder journalister på Gaza som kan dokumentere lidelsene til alle de uskyldige som blir rammet vil dette skade Israel da det de gjennomfører i disse dager er statsterror.

Mister Israel støtten fra USA har Israel store problemer.
Det er litt morsomt å lese svarene til kriss, butchern og co, det er jo faktisk som å lese pressemeldinger fra IDF&co, dere er flinke til å pugge, det skal dere ha, men hva med å tenke litt selv?
Hva skal til for at dere forstår at motstandkamp foregår blandt sivile? Hamas er ikke en organsiert militær hær, det er en gjeng gutter, mange mellom 16-25, som tar til våpen for å redde folket, og landet sitt. De er faktisk mennesker de også, men de blir mordet av Israel. De har ingen luftbro fra USA med uendelige mengder ødeleggelse, så de tar det de kan og gjør det de kan. Det finnes ikke en motstandgruppe i historien som ikke har benyttet geriljakrig for å overvinne overmakten, og de har omtrent alle sammen støtte i folket de prøver å hjelpe.

Dette er siste gang jeg gidder å kommentere "sivile som skjold" "Gjemmer seg i boligstrøk" osv uttalelser. Det er, som atomet sier, som å høre Tzipi Livni på repeat.

http://english.aljazeera.net/news/mi...392884765.html
Men dette er vel "terror-tv" kjenner jeg dere rett?

Al Jazeera melder også akkurat nå at Israelske tropper på Golan høyden blir beskutt fra Syria. På tide noen hjelper til.

Når renner begeret over for Hassan Nasrallah?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article391042.ece

Hadde Israel hatt et brennende ønske om fred med sin nabo, kunne Oslo-prosessen ha endt med et godt resultat for både Israel og palestinerne. I stedet for jakten på fred startet Israel en grov undertrykkelsespolitikk av palestinerne med stadig ny bosetting på okkupert område og bygging av mur mellom folkeslagene på østtysk vis. Israels brutale politikk førte etter hvert til et betydelig stemningsskifte i opinionen her hjemme.
Vis hele sitatet...
Det er snart bare fundamentalister i frikirkemenigheter som fortsatt slår ring om Israels krigføring med henvisning til Bibelens ord om at det forjettede land Israel er et steg på veien mot den kristne frelse. De fleste teologer vil advare mot å bruke Bibelens tekster som forsvar for Israels folkerettsstridige krigføring. Moderne kristne leser ikke Bibelen på samme måte som fanden. Budet om at du ikke skal slå i hjel har fått første prioritet.
Vis hele sitatet...
I dag vil Frp møte svart hav. Nå som selv kristne velgere vender seg bort fra Israels okkupasjonspolitikk, er det ikke mulig for Frp å hente nye velgere her. Frp mister for tida oppslutning på meningsmålingene. Partiets unyanserte syn på Midtøsten og Israel kan få partiet til å falle ytterligere.
Vis hele sitatet...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7380642.stm
Her kan man igjen se følgene av sionistenes ran av landområder.

http://www.nettavisen.no/verden/article2497950.ece

«Den 4. januar evakuerte israelske fotsoldater om lag 110 sivile palestinere til et bolighus . De fikk beskjed om å holde seg innendørs. 24 timer senere bombet isralelske styrker huset gjentatte ganger, og drepte om lag 30 personer»

Det skriver FNs kontor for humanitær samordning (OCHA) i en rapport fredag. Hendelsene i Zeitun er ifølge rapporten basert på flere vitnebeskrivelser.

«De som overlevde og var i stand til det, gikk de to kilometrene til Salah Ed Din før de ble transportert til sykehuset i sivile biler. Tre av barna, hvorav den yngste bare var fem måneder gammel, døde ved ankomst til sykehuset», skriver de videre.
Vis hele sitatet...
Og allikevel klarer de å få seg til å si:
Talspersonen for den israelske hæren sier til Nettavisen at Hamas har selv skyld i at så mange sivile blir såret og drept.
Vis hele sitatet...
Noe værre har jeg knappt hørt i mitt liv.

Trykker du på avtrekkern får du faenmeg ta ansvaret for det du forårsaker.
Sist endret av DeMenT; 11. januar 2009 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er litt morsomt å lese svarene til kriss, butchern og co, det er jo faktisk som å lese pressemeldinger fra IDF&co, dere er flinke til å pugge, det skal dere ha, men hva med å tenke litt selv?
Vis hele sitatet...
Jeg har da absolutt ikke noe problem med å tenke selv, kanskje også grunnen til at jeg støtter Israel når 90% av befolkningen ikke gjør det?

Sitat av Forconin Vis innlegg
Mesteparten av grunnen til at de ikke slipper inn journalister er nok at de ikke vil ha dekning av krigen i media da de vet det vil skade PR-krigen de selv fører.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan være enig i at Israel ikke ønsker å skade sin egen sak. Ville du?

I tillegg så er situasjonen på Gazastripen såpass kompleks at jeg tviler på at Israel ønsker flere elementer å ta hensyn til. Kjenner jeg journalister rett så kommer de til å oppholde seg i umiddelbar nærhet av pågående kamper, om ikke i en "embed"-rolle med Hamas, noe som kan direkte påvirke IDF sin mulighet for å engasjere legitime mål.

Sitat av DeMenT Vis innlegg
Hva skal til for at dere forstår at motstandkamp foregår blandt sivile? Hamas er ikke en organsiert militær hær, det er en gjeng gutter, mange mellom 16-25, som tar til våpen for å redde folket, og landet sitt. De er faktisk mennesker de også, men de blir mordet av Israel. De har ingen luftbro fra USA med uendelige mengder ødeleggelse, så de tar det de kan og gjør det de kan. Det finnes ikke en motstandgruppe i historien som ikke har benyttet geriljakrig for å overvinne overmakten, og de har omtrent alle sammen støtte i folket de prøver å hjelpe.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ønsker Hamas å trekke Israel inn i tettbebyggelse for å jevne ut ulempene de måtte ha i forhold til IDF sine åpenbare fordeler i utstyr og trening. Men å si at Hamas består av en gjeng utrente unggutter er feil. Hamas har mottatt trening og lærdom fra Hezballah, Syria og Iran. Hvis du ser på noen videoer jeg har linket til tidligere kommer det fram at Hamas har kontinuerlig fornyet seg selv mtp. trening og bruk av utstyr.

I tillegg så må jeg spørre: Er det riktig av Hamas å bevisst trekke Israel inn i tettbebyggelse, når vi alle vet at antall drepte ikke-stridene kommer til å øke dramatisk?

Sitat av DeMenT Vis innlegg
Trykker du på avtrekkern får du faenmeg ta ansvaret for det du forårsaker.
Vis hele sitatet...
Gjelder det også Hamas, når de beskyter IDF fra boligblokker, skoler, sykehus osv?
Sitat av kriss Vis innlegg
Gjelder det også Hamas, når de beskyter IDF fra boligblokker, skoler, sykehus osv?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig.

Men jeg mener likevel et amnesti må gies i etterkant (Når fred er oppnådd og PAlestina har fått det de har krav på)
Uten et amnesti vil man ha en haug med eks-hamas medlemmer på rømmen som forårsaker unødvendig vold.
Gi totalt amnesti til Hamas medlemmer, og de som eventuelt bryter loven etter amnestiet er innført dømmes strengt i forhold til en eventuell lov.
Sitat av kriss Vis innlegg
Ja, jeg kan være enig i at Israel ikke ønsker å skade sin egen sak. Ville du?

I tillegg så er situasjonen på Gazastripen såpass kompleks at jeg tviler på at Israel ønsker flere elementer å ta hensyn til. Kjenner jeg journalister rett så kommer de til å oppholde seg i umiddelbar nærhet av pågående kamper, om ikke i en "embed"-rolle med Hamas, noe som kan direkte påvirke IDF sin mulighet for å engasjere legitime mål.
Vis hele sitatet...
Du tror godt om dine, det skal du idet minste ha. Men jeg må ærlig talt si at krigshistorisk sett er det utrolig naivt. Israel har ikke akkurat vært villige til å følge internasjonale spilleregler i krigene de fører. Bare i denne konflikten har de bombet tre FN skoler, drept en FN lege for deretter å drepe sjåføren som gikk ut av ambulansen for å hjelpe han, sørget for stenging av flere sykehus, hvitt fosfor, bombet matmarkedet i Gaza by, bombet en ambulanse, hindret mat og medisiner, hindret mediedekning og jeg kan fortsette en evighet.

I tillegg har vi klasebombene i Libanon 06 som har drept 300 mennesker under våpenhvilen (litt av en våpenhvile) og som fortsatt dreper flere hver mnd.

I mine øyne stenger de journalistene ute KUN for å kunne kjøre sin propagandakrig utad og ikke bli utfordret, unngå avdekkelse av krigsforbrytelser, samt negativ omtale hvis de dreper journalister. Noe som ville skjedd med en gang når man bare pælmer sprengstoff i hytt og gevær og driter i hvem det treffer.

Sitat av kriss Vis innlegg
Selvfølgelig ønsker Hamas å trekke Israel inn i tettbebyggelse for å jevne ut ulempene de måtte ha i forhold til IDF sine åpenbare fordeler i utstyr og trening. Men å si at Hamas består av en gjeng utrente unggutter er feil. Hamas har mottatt trening og lærdom fra Hezballah, Syria og Iran. Hvis du ser på noen videoer jeg har linket til tidligere kommer det fram at Hamas har kontinuerlig fornyet seg selv mtp. trening og bruk av utstyr.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt noe om utrente. Vi har jo sett at de er utrolig godt trent igjennom deres utholdelse. De er faktisk så godt trent at Israel har vært nødt til å gruslegge hele landet og ta livet av nesten 1000 mennesker før de i det hele tatt prøver seg på nærkamp med dem. Jeg tror også Israel snakker om nedtrapping og at de nermer seg målene fordi de frykter hva som kan skje når de går inn på Hamas hjemmebane, for å ha en verdig exit hvis det går dårlig. Og selv i geriljakrig er Israel utstyrsmessig overlegne med nattsyn, avanserte våpen og sikteutstyr, ubegrenset med granater og hva det måtte være.

I tillegg så må jeg spørre: Er det riktig av Hamas å bevisst trekke Israel inn i tettbebyggelse, når vi alle vet at antall drepte ikke-stridene kommer til å øke dramatisk?
Vis hele sitatet...
Når alternativet er å trekke ut av bebyggelsen og bli drept på en-to-tre og legge den palestinske befolkningen i armene på slaktern selv, så ja. Det finnes ikke annet enn bebyggelse og jordbruksareale i Gaza. Man kan kun gjemme seg i bebyggelse eller under jorda. Og mens vi er inne på jordbruksareale. Når store deler av nasjonens inntekt baserer seg på eksport av frukt og grønnsaker.. Hvordan tror du det går med den nasjonen når det tar flere uker å få ting over grensa, om man i det hele tatt får det over.
Gjelder det også Hamas, når de beskyter IDF fra boligblokker, skoler, sykehus osv?
Vis hele sitatet...
Ja de må ta ansvar for de IDF soldatene og eventuelle sivile de dreper. IDF får derimot ta ansvar for Hamas soldater og eventuelle sivile de dreper når de skyter tilbake. Jeg skjønner at du vil frem til at det er Hamas sin skyld det også, men det er jeg ikke enig i. Egentlig KUN fordi du skyter = du dreper. Men i denne situasjonen er det jo Israel som invaderer, og leter etter Hamas soldater å skyte på. I tillegg til at det var de som brøt våpenhvilen og egentli har vært agitatoren i denne konflikten de siste 70 åra.
Sitat av kriss Vis innlegg
Jeg har da absolutt ikke noe problem med å tenke selv, kanskje også grunnen til at jeg støtter Israel når 90% av befolkningen ikke gjør det?
Vis hele sitatet...
Rent statistisk tyder det vel bare på at du helt klart er veldig ekstrem, m.a.o. det vi gjerne refererer til som "ekstremist".

Derimot - når det eneste av info du tror på kommer direkte fra den ene parten, og alt som finnes av nøytrale kilder sier det stikk motsatte, så vil jeg påstå at det tyder på at man er litt dum/blåøyd/naiv.
http://i41.tinypic.com/20zdxxj.jpg
Jeg er helt enig med bildet Muradi. Kan ikke komme nærmere sannheten enn det bildet.
Du kan umulig mene ett bilde som er ment for å være morsomt er nærme sannheten.

FN kan ikke gjøre noe, de har fordømt måten Israel oppfører seg på men hvis de gjør noe mer enn det så blir det å støtte en terror organisasjon.

USA har på ingen måte prøvd å stoppe FN.
@Bernhard: Tull og tøys.

FN har gang etter gang gitt resolusjoner som Israel har driti langt i, mange ganger har det også vært avstemninger i sikkerhetsrådet, der USA har brukt sin vetorett til å blokkere forskjellige tiltak mot Israel. Såpass burde du ha fått med deg. Hvis du ikke vet det, så kan man nærmest sammenlikne Sikkerhetsrådet i FN med regjeringen her hjemme, bortsett fra at de ikke blir valgt, FN kan ikke gjøre noen skikkelige tiltak, bare "myke" ting.

Senest for noen dager siden blokkerte USA en fordømming av angrepene mot Gaza:
http://www.tv2.no/nyhetene/utenriks/article2493024.ece

Her finner du en bråte andre:
http://www.google.com/search?hl=en&s...a+veto&spell=1
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Du kan umulig mene ett bilde som er ment for å være morsomt er nærme sannheten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor synes du det bildet er morsomt?
Sitat av Butchern Vis innlegg
Nei? Det er lysspor.
Vis hele sitatet...
Uhm... ok, jeg har ikke lagt merke til den her før nå... men du vet jo helt klart ikke hva du snakker om her heller, jeg antar at du ikke har vært i millitæret? Lysspor kalles sporlys på norsk, tracers på engelsk, og ser slik ut:

http://www.youtube.com/watch?v=2vQHuv7bXu8
http://www.youtube.com/watch?v=JWGpCIzcK24
http://www.youtube.com/watch?v=RReAI3M1_K0
http://no.wikipedia.org/wiki/Sporlys
http://fc01.deviantart.com/fs12/i/2006/319/e/5/Save_Gaza_now_by_Latuff2.jpg

Denne illustrerer også ganske godt.

Morsom? Tror du virkelig noen sitter å tegner dette for å prøve å være morsom? Det er vel mer for å få opp øya til verden.

Israel er forresten i dag formelt anklaget av FN for å gjentatt bryte menneskerettighetserklæringen i Gaza.
Sitat av atomet Vis innlegg
Uhm... ok, jeg har ikke lagt merke til den her før nå... men du vet jo helt klart ikke hva du snakker om her heller, jeg antar at du ikke har vært i millitæret? Lysspor kalles sporlys på norsk, tracers på engelsk, og ser slik ut:

http://www.youtube.com/watch?v=2vQHuv7bXu8
http://www.youtube.com/watch?v=JWGpCIzcK24
http://www.youtube.com/watch?v=RReAI3M1_K0
http://no.wikipedia.org/wiki/Sporlys
Vis hele sitatet...
Du venta til du visste hva det var selv ja? Nei, jeg vet nok hva sporlys er. På nyhetene var det en reporter som trodde Israel brukte dette, samtidig som man så bilder av fosfor-forsfor. Jeg tok dette for god fisk. Jeg orker ikke ikke diskutere med kverulanter, så vi kan si: "Du vant Atomet! Vil du ha en medalje"?
Sitat av Butchern Vis innlegg
På nyhetene var det en reporter som trodde Israel brukte dette, samtidig som man så bilder av fosfor-forsfor. Jeg tok dette for god fisk.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat slik tankegang som gjør folk lett mottakelig for propaganda.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Det er akkurat slik tankegang som gjør folk lett mottakelig for propaganda.
Vis hele sitatet...
Ja. Heldigvis var det ikke snakk om noe akkurat så fælt.
Og propaganda er jo det grunnleggende i opptreningen av enhver ekstremist.

Liten tankevekker
Sitat av Butchern Vis innlegg
Du venta til du visste hva det var selv ja? Nei, jeg vet nok hva sporlys er. På nyhetene var det en reporter som trodde Israel brukte dette, samtidig som man så bilder av fosfor-forsfor. Jeg tok dette for god fisk. Jeg orker ikke ikke diskutere med kverulanter, så vi kan si: "Du vant Atomet! Vil du ha en medalje"?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har faktisk sett sporlys noen ganger, men dessverre tok kriss' røykleggingsargumentasjon oppmerksomheten bort fra deg (beklager), og jeg la merke til det først nå, når jeg så etter noe annet. Derimot skjønner jeg ikke helt hvordan man kan forveksle det der med sporlys. Og, det at man bare godtar sånt babbel på TV, og i tillegg klarer å bytte om til det danske ordet er jo litt snodig hvis man vet hva det er, men det matcher jo bra med at enkelte bare godtar info særdeles ukritisk... Som nubeland også påpeker.
Sist endret av atomet; 12. januar 2009 kl. 17:31.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Ja. Heldigvis var det ikke snakk om noe akkurat så fælt.
Vis hele sitatet...
Det er ganske fælt hvis hele USA f.eks. tar det for god fisk at det er sporlys. Og det er ganske mye fæle påstander som har funnet veien til denne tråden fra IDFs talspersoner på _akkurat_ denne måten. På tross av at jeg og andre har advart mot dette fra begge parter fra første stund.

Hvis du tror på en krigsmakt i full kamp, hvem er det egentlig du ikke tror på ?

http://english.aljazeera.net/news/mi...059361249.html

A resolution condemning Israel's military offensive in Gaza has been adopted by the UN Human Rights Council.

The non-binding resolution said the assault, which has now entered its third week and killed more than 900 Palestinians, had "resulted in massive violations of human rights of the Palestinian people".

http://english.aljazeera.net/news/mi...248490862.html


http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.6388724
Sist endret av DeMenT; 12. januar 2009 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor kan de ikke legge ut sånne bilder på tv istedenfor bare av palestinske barn som er skada.

http://www.huffingtonpost.com/ilana-..._b_155256.html
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Hvorfor kan de ikke legge ut sånne bilder på tv istedenfor bare av palestinske barn som er skada.

http://www.huffingtonpost.com/ilana-..._b_155256.html
Vis hele sitatet...
Helt enig i deg, er veldig få medier som holder seg nøytrale, eller iallefall dekker begge sider av kritikken.
Men bildene som viser Israelske tropper som hjelper Palestinske borgere, har da aldri tvilt på dette. Israelske troppene er personer de også. Er lederne deres som er forskrudd.
Det finnes nok noen gode individer i den Israelske hæren også. Ganske mange som er der mot sin vilje er nok opptatt av å gjøre så mye de kan for sivilbefolkningen. Men det veies nok opp av sionistgjengen. Ingen her som sier at alle jøder eller Israelere er helt forjævlige. Det er staten Israel som står bak denne tragedien. Og den er en helt forjævlig krigsmaskin som verden hadde klart seg fint uten for å si det rett ut.
Sist endret av DeMenT; 12. januar 2009 kl. 18:36.
@falcon: Joa, jeg er enig i at det er fine bilder, som tilogmed kan gi litt mer håp for fremtiden, men i og med at gutta i de samme uniformene som du ser på bildene der, for tiden er travelt opptatt med å lempe inn det de kan av sprengstoff mot venner og slektninger av de de er snille mot på de bildene, så ville det jo vært relativt kraftig misvisende.

Forøvrig er jeg også helt enig i at de bildene der er såpass skjeldne å se at de nesten er newsworthy i seg selv.
Sitat av atomet Vis innlegg
@falcon: Joa, jeg er enig i at det er fine bilder, som tilogmed kan gi litt mer håp for fremtiden, men i og med at gutta i de samme uniformene som du ser på bildene der, for tiden er travelt opptatt med å lempe inn det de kan av sprengstoff mot venner og slektninger av de de er snille mot på de bildene, så ville det jo vært relativt kraftig misvisende.

Forøvrig er jeg også helt enig i at de bildene der er såpass skjeldne å se at de nesten er newsworthy i seg selv.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig med deg i den påstanden.
Det finnes alltid noen, men jeg er veldig tvilsom til at flesteparten av de Jødiske soldatene som er inne i Gaza er hardcore sionister.

Mange av disse er personer som kunne vært brødre/venner av oss, men har blitt beordret ut i krig av det jeg vil karakterisere som gale sionist-ledere og disse bakkesoldatene kjemper for livet inne i Ghaza, forhåpentligvis for en sak de selv mener er feil.
Denne teksten skrevet at Mark LeVine for Al Jazeera og summerer vel opp og dokumenterer alle argumentene vi har brukt mot Israel. Hadde lyst til å sitere litt, men jeg klarte ikke å utelate noe så håper folk tar seg tiden til å lese igjennom.

Who will save Israel from itself?
http://english.aljazeera.net/focus/w...723260741.html

Og han bruker nesten utelukkende Israelske og noen Europeiske kilder. Dere må gjerne mene at Al Jazeera er partisk, men hvis dere graver dere ned til sannheten på egenhånd finner dere akkurat det samme.
Sist endret av DeMenT; 12. januar 2009 kl. 20:15.
@nubeland: For all del, jeg sier da ikke at alle jøder er sionister, eller noe som helst i den duren. Jeg vil bare påpeke at det er litt tåpelig å klage på at det ikke er slike bilder som blir vist i media for tiden, siden det absolutt ikke er veldig representativt for dagens situasjon. Men, selv om ikke alle israelske soldater er hardcore sionister, så tror jeg nok at slike scener som det du ser der er relativt sett sjeldne. Nå husker jeg heller ikke om det var her eller på underskog jeg så det, men det ble nettopp referert til en undersøkelse der noe sånt som 80% av israels befolkning var for å bombe gaza (selv om bare 6% trodde det ville hjelpe, hvilket ihvertfall ikke jeg klarer å tolke på noen annen måte enn at de fleste bare vil ha hevn), så, ut fra det vil jeg nok også anta at det er omtrentlig samme %-andel som deltar i operasjonen som mener den er rett. Muligens noe lavere, siden det er flere der som faktisk ser hva slags hælvete det er som skapes, og dermed forhåpentligvis tenker litt mer.

Forøvrig passa det jo veldig bra - nå kom akkurat "War" på radioen her. What is it good for? Absolutely nothing.
Sist endret av atomet; 12. januar 2009 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Selvfølgelig.

Men jeg mener likevel et amnesti må gies i etterkant (Når fred er oppnådd og PAlestina har fått det de har krav på)
Uten et amnesti vil man ha en haug med eks-hamas medlemmer på rømmen som forårsaker unødvendig vold.
Gi totalt amnesti til Hamas medlemmer, og de som eventuelt bryter loven etter amnestiet er innført dømmes strengt i forhold til en eventuell lov.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg er enig i det. Sør Afrika viste jo verden hvordan en forsoningsprosess er mulig, hvis det i tillegg blir mulig å få en løsning på al-Aqsa/Haram/Tempelberget-problematikken så bør jo det på lang vei hjelpe en Palestinsk stat å gro frem.

Sitat av DeMenT Vis innlegg
Du tror godt om dine, det skal du idet minste ha. Men jeg må ærlig talt si at krigshistorisk sett er det utrolig naivt. Israel har ikke akkurat vært villige til å følge internasjonale spilleregler i krigene de fører. Bare i denne konflikten har de bombet tre FN skoler, drept en FN lege for deretter å drepe sjåføren som gikk ut av ambulansen for å hjelpe han, sørget for stenging av flere sykehus, hvitt fosfor, bombet matmarkedet i Gaza by, bombet en ambulanse, hindret mat og medisiner, hindret mediedekning og jeg kan fortsette en evighet.
Vis hele sitatet...
Krigshistorisk sett har Israel vært involvert i kontinuerlig konflikt med sine naboer helt siden staten Israel ble født, hvorav flere av disse krigene har direkte truet Israel's eksistens. Men de har jo også gjort klandreverdige ting, som f.eks. bruk av klasevåpen i bebygde områder, i tillegg til de tingene du nevner (som jeg venter på at en uavhengig granskning skal avdekke akkurat hva som er skjedd).

Når det gjelder bruken av WP bryter det ingen internasjonale regler:

Sitat av http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/wp.htm
Israel used White Phosphorus against HAMAS targets in Gaza during Operation Cast Lead in January 2009. This violated no international laws or conventions.
Vis hele sitatet...

Sitat av DeMenT Vis innlegg
I mine øyne stenger de journalistene ute KUN for å kunne kjøre sin propagandakrig utad og ikke bli utfordret, unngå avdekkelse av krigsforbrytelser, samt negativ omtale hvis de dreper journalister. Noe som ville skjedd med en gang når man bare pælmer sprengstoff i hytt og gevær og driter i hvem det treffer.
Vis hele sitatet...
Wikipedia definerer krigsforbrytelser som

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/War_crimes
War crimes are "violations of the laws or customs of war", including but not limited to "murder, the ill-treatment or deportation of civilian residents of an occupied territory to slave labor camps", "the murder or ill-treatment of prisoners of war", the killing of hostages, "the wanton destruction of cities, towns and villages, and any devastation not justified by military necessity"
Vis hele sitatet...
Ut ifra det vi har sett opp til nå, hvor Israel har sluppet flygeblader hvor de advarer mot fremtidigere militære operasjoner for å unngå tap blant den ikke-stridende delen av Gaza's befolkning, eller hvor de faktisk ringer opp eller sender SMS til folk som bor i leiligheter/hus (samt naboer) som blir brukt i en militær kapasitet av Hamas for videre å unngå unødvendige tap .. Kan du med hånden på hjertet si at Israel virkelig bedriver krigsforbrytelser?

Det hadde jo vært billigere for Israel å jevne hele Gazastripen med jorden med artilleri og MLRS, slik den Libanesiske hæren gjorde med den Palestinske flyktningeleiren Nahr al-Bared i kamp mot Fatah al-Islam, men det skjer ikke nettop fordi Israel ønsker å påføre Gaza's befolkning minst mulig lidelse og ikke har noen intensjon med å kollektivt avstraffe Gaza. De våpnene Israel benytter er ekstremt nøyaktige og ekstremt dyre.

Sitat av DeMenT Vis innlegg
Når alternativet er å trekke ut av bebyggelsen og bli drept på en-to-tre og legge den palestinske befolkningen i armene på slaktern selv, så ja. Det finnes ikke annet enn bebyggelse og jordbruksareale i Gaza. Man kan kun gjemme seg i bebyggelse eller under jorda. Og mens vi er inne på jordbruksareale. Når store deler av nasjonens inntekt baserer seg på eksport av frukt og grønnsaker.. Hvordan tror du det går med den nasjonen når det tar flere uker å få ting over grensa, om man i det hele tatt får det over.
Vis hele sitatet...
Da må jo Hamas ta en avgjørelse: Spare sin sivilbefolkning og lide et militært nederlag eller bruke dem som skjold og forlenge en konflikt som alle vet hvordan kommer til å ende uansett, kun med økte sivile tap.

Og Israel er da vitterlig ingen slakter av en befolkning.

Sitat av DeMenT Vis innlegg
Ja de må ta ansvar for de IDF soldatene og eventuelle sivile de dreper. IDF får derimot ta ansvar for Hamas soldater og eventuelle sivile de dreper når de skyter tilbake. Jeg skjønner at du vil frem til at det er Hamas sin skyld det også, men det er jeg ikke enig i. Egentlig KUN fordi du skyter = du dreper. Men i denne situasjonen er det jo Israel som invaderer, og leter etter Hamas soldater å skyte på. I tillegg til at det var de som brøt våpenhvilen og egentli har vært agitatoren i denne konflikten de siste 70 åra.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er enig i at ethvert sivilt, ikke-stridene tap er tragisk men mye kunne unngått hvis Hamas hadde fulgt krigens spilleregler (Hvor enn absurd det måtte høres ut)


Sitat av atomet Vis innlegg
Rent statistisk tyder det vel bare på at du helt klart er veldig ekstrem, m.a.o. det vi gjerne refererer til som "ekstremist".

Derimot - når det eneste av info du tror på kommer direkte fra den ene parten, og alt som finnes av nøytrale kilder sier det stikk motsatte, så vil jeg påstå at det tyder på at man er litt dum/blåøyd/naiv.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvordan du ønsker å definere en ekstremist, regner jeg med.. Selv ser jeg ikke på meg selv som en ekstremist, da min støtte for Israel ikke stammer fra en religiøs overbevisning, jeg mener Jerusalem bør kunne være en delt hovedstad for to stater, alle Israelske bosetninger i Vestbredden bør evakueres, hvis sikkerhetssituasjonen tillater det oppheve det dere beskriver som "undertrykkende tiltak" mot Palestinerne osv..

Forresten morsomt å se hvordan dere som er pro-Palestina setter en standard på kildekritikk på oss (som støtter Israel) og samtidig senker den betraktelig når det gjelder å underbygge deres egen oppfatning av denne konflikten..

Men jeg tror ikke jeg kommer til å skrive så mye mer i denne tråden, de fleste argumenter er allerede blitt nevnt og en videre diskusjon blir da bare repetering .. Takk for meg folkens
Jo bare hyggelig. Foreslår at du leser den siste artikkelen jeg linka til.
Sitat av kriss Vis innlegg
Jepp, jeg er enig i det. Sør Afrika viste jo verden hvordan en forsoningsprosess er mulig, hvis det i tillegg blir mulig å få en løsning på al-Aqsa/Haram/Tempelberget-problematikken så bør jo det på lang vei hjelpe en Palestinsk stat å gro frem.
Vis hele sitatet...
Helt sant, problemet er at begge parter må være villige til en slik prosess.

Krigshistorisk sett har Israel vært involvert i kontinuerlig konflikt med sine naboer helt siden staten Israel ble født, hvorav flere av disse krigene har direkte truet Israel's eksistens. Men de har jo også gjort klandreverdige ting, som f.eks. bruk av klasevåpen i bebygde områder, i tillegg til de tingene du nevner (som jeg venter på at en uavhengig granskning skal avdekke akkurat hva som er skjedd).

Når det gjelder bruken av WP bryter det ingen internasjonale regler:
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke akkurat globalsecurity.com som avgjør det. Samme hva, selv om det "bare" har blitt brukt som røyklegging, og rent teknisk er lov, så gjør ikke fosfor som lander på mennesker noe mindre skade for det.

Wikipedia definerer krigsforbrytelser som...
Vis hele sitatet...
Å angripe f.ex. tydelig merkede ambulanser er en krigsforbrytelse.




Ut ifra det vi har sett opp til nå, hvor Israel har sluppet flygeblader hvor de advarer mot fremtidigere militære operasjoner for å unngå tap blant den ikke-stridende delen av Gaza's befolkning, eller hvor de faktisk ringer opp eller sender SMS til folk som bor i leiligheter/hus (samt naboer) som blir brukt i en militær kapasitet av Hamas for videre å unngå unødvendige tap .. Kan du med hånden på hjertet si at Israel virkelig bedriver krigsforbrytelser?
Vis hele sitatet...
Tja, en ting er at jeg har mine tvil om hvor mange mobiltelefoner og vanlige telefoner som faktisk er funksjonelle der. En annen ting er hvor pokker skal de dra? Gaza er ikke akkurat stort. En tredje ting er at Israel tilogmed har stua folk inn i en bygning, gitt beskjed om å bli der, for så å angripe bygningen neste dag uten noe videre varsel, så ja, det kaller man krigsforbrytelser.

Det hadde jo vært billigere for Israel å jevne hele Gazastripen med jorden med artilleri og MLRS, slik den Libanesiske hæren gjorde med den Palestinske flyktningeleiren Nahr al-Bared i kamp mot Fatah al-Islam, men det skjer ikke nettop fordi Israel ønsker å påføre Gaza's befolkning minst mulig lidelse og ikke har noen intensjon med å kollektivt avstraffe Gaza. De våpnene Israel benytter er ekstremt nøyaktige og ekstremt dyre.
Vis hele sitatet...
Hørt at "two wrongs don't make one right?". Forøvrig tror jeg nok Israel er alt for smarte, de vet at hvis de hadde gått inn på den måten, så VILLE de ikke ha kommet utenom internasjonale reaksjoner, sannsynligvis tilogmed millitære sådane. Det er mye smartere å gjøre livssituasjonen uutholdelig, slik at man får folk bort på sikt.

Da må jo Hamas ta en avgjørelse: Spare sin sivilbefolkning og lide et militært nederlag eller bruke dem som skjold og forlenge en konflikt som alle vet hvordan kommer til å ende uansett, kun med økte sivile tap.
Vis hele sitatet...
Under krigen fortsatte norske motstandsgrupper å angripe okkupantene, selv om det ble mye blodig hevn fra dem, allikevel var folk flest for motstandsgruppenes kamp. Har det falt deg inn at befolkningen på Gaza kanskje ser på det på samme måte? At de heller vil dø som mennesker enn å leve som dyr?
Og Israel er da vitterlig ingen slakter av en befolkning.
Vis hele sitatet...
Nei naturligvis ikke, det har vi jo vært gjennom over.

Ja jeg er enig i at ethvert sivilt, ikke-stridene tap er tragisk men mye kunne unngått hvis Hamas hadde fulgt krigens spilleregler (Hvor enn absurd det måtte høres ut)
Vis hele sitatet...
De kunne også vært unngått hvis Israel fulgte internasjonale overenskomster og "spilleregler", men det gidder du jo ikke å høre på har jeg skjønt.

Kommer an på hvordan du ønsker å definere en ekstremist, regner jeg med.. Selv ser jeg ikke på meg selv som en ekstremist, da min støtte for Israel ikke stammer fra en religiøs overbevisning, jeg mener Jerusalem bør kunne være en delt hovedstad for to stater, alle Israelske bosetninger i Vestbredden bør evakueres, hvis sikkerhetssituasjonen tillater det oppheve det dere beskriver som "undertrykkende tiltak" mot Palestinerne osv..
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt noe om religion? Forøvrig er jeg delvis enig, bortsett fra at det er mye mer som bør tilbakeføres til palestinerne, og jeg på sikt tror det kun er en eller annen form for enstatsløsning som vil fungere.

Forresten morsomt å se hvordan dere som er pro-Palestina setter en standard på kildekritikk på oss (som støtter Israel) og samtidig senker den betraktelig når det gjelder å underbygge deres egen oppfatning av denne konflikten..
Vis hele sitatet...
Jasså, vis meg hvor det er vi har kommet med så veldig vridde kilder? Det nærmeste jeg kan komme på er vel en gang jeg selv har henvist til en bok av noam chomsky, men å avvise han blir litt mer latterlig enn å avvise lektor haug fra bryne/miff.

Men jeg tror ikke jeg kommer til å skrive så mye mer i denne tråden, de fleste argumenter er allerede blitt nevnt og en videre diskusjon blir da bare repetering .. Takk for meg folkens
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har merka at dere gjentar dere selv litt...
En sang for Gaza

Flere scener fra den brutale okkupasjonen:

Israelske soldater skyter på steinkastende demonstranter, og en kvinne stiller seg i skuddlinjen

Bilder det ikke var meningen skulle nå tv-apparatene:

Fra CBCNews: Hvordan israelske soldater behandler skrekkslagne palestinere
Sist endret av Grønnkål; 13. januar 2009 kl. 03:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg vedder på at du slukte alt som stod der uten engang å tenke "kildekritikk" eller "kilder?" i det hele tatt.
Sist endret av emphi; 13. januar 2009 kl. 16:15.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Var ikke særlig nøytral kilde, og har ikke satt seg inn i ting.

En spessiel ting jeg vil kommentere;
Sitat av http://www.vgb.no/31722/perma/402363/
vises protokoller i deres grunnleggende program i fra 1988. Hamas har programfestet utslettelsen av staten Israel. Hamas er altså ikke interessert i fred, men i å drive krig.
Vis hele sitatet...
Sant nok, dette er et punkt i hamas sitt program.
Men viktig å huske, tideligere i posten er det lagt ut flere linker der Hamas oppfordrer til fred og vil godta landegrensene fra 1967, jeg vil påstå at å godta et lands grenser vil være å godta deres eksistens.

En annen ting, denne bloggen hevder at Hamas er hardnakkede nazister?
Mulig det finnes tendenser, og hatet er der definitivt men dette hatet kommer ikke fra nazismen. Hamas har ikke forfulgt jødene siden andre verdenskrig slik som denne bloggen hentyder. Hamas ble opprettet som følge av Israel sine angrep og okkupasjon mot/av Palestina.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Og? Det er jo faktisk Israel som oppfører seg som nazister, ikke arabere.
kjedelig streiting
Sitat av Muradi Vis innlegg
Og? Det er jo faktisk Israel som oppfører seg som nazister, ikke arabere.
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig begge sidene. Araberne roper "død over alle jøder", mens israelerne bomber palestina med nøyaktighet som en full sjømann..

Virker egentlig som araberne er ganske flinke til og skjære alle over en kam også.
Takk for avlastningen, atomet

Jeg prøver igjen å poste denne linken.
http://english.aljazeera.net/focus/w...723260741.html

Denne gangen skal jeg sitere noen punkter, men resten er like viktig så LES.

Mark LeVine is a professor of Middle East history at the University of California, Irvine, and is the author of Heavy Metal Islam: Rock, Resistance, and the Struggle for the Soul of Islam and the soon to be published An Impossible Peace: Israel/Palestine Since 1989.
Vis hele sitatet...
One by one the justifications given by Israel for its latest war in Gaza are unravelling.

The argument that this is a purely defensive war, launched only after Hamas broke a six-month ceasefire has been challenged, not just by observers in the know such as Jimmy Carter, the former US president who helped facilitate the truce, but by centre-right Israeli intelligence think tanks.

The Intelligence and Terrorism Information Center, whose December 31 report titled "Six Months of the Lull Arrangement Intelligence Report," confirmed that the June 19 truce was only "sporadically violated, and then not by Hamas but instead by ... "rogue terrorist organisations".

Instead, "the escalation and erosion of the lull arrangement" occurred after Israel killed six Hamas members on November 4 without provocation and then placed the entire Strip under an even more intensive siege the next day.

IN DEPTH

Latest news and analysis from Gaza and Israel

Send us your views and videos

Watch our coverage of the war on Gaza
According to a joint Tel Aviv University-European University study, this fits a larger pattern in which Israeli violence has been responsible for ending 79 per cent of all lulls in violence since the outbreak of the second intifada, compared with only 8 per cent for Hamas and other Palestinian factions.

Indeed, the Israeli foreign ministry seems to realise that this argument is losing credibility.
Vis hele sitatet...
Kanskje på tide å innse det for dere også ?

The claim that Hamas will never accept the existence of Israel has proved equally misinformed, as Hamas leaders explicitly announce their intention to do just that in the pages of the Los Angeles Times or to any international leader or journalist who will meet with them.

With each new family, 10, 20 and 30 strong, buried under the rubble of a building in Gaza, the claim that the Israeli forces have gone out of their way to diminish civilian casualties - long a centre-piece of Israel's image as an enlightened and moral democracy - is falling apart.

Anyone with an internet connection can Google "Gaza humanitarian catastrophe" and find the UN's Office for the Coordination of Humanitarian Affairs in the Occupied Territories and read the thousands of pages of evidence documenting the reality of the current fighting, and the long term siege on Gaza that preceded it.

The Red Cross, normally scrupulous in its unwillingness to single out parties to a conflict for criticism, sharply criticised Israel for preventing medical personnel from reaching wounded Palestinians, some of whom remained trapped for days, slowly starving and dying in the Gazan rubble amidst their dead relatives.

Meanwhile, the United Nations has flatly denied Israeli claims that Palestinian fighters were using the UNRWA school compound bombed on January 6, in which 40 civilians were killed, to launch attacks, and has challenged Israel to prove otherwise.
Vis hele sitatet...
Additionally, numerous flippant remarks by senior Israeli politicians and generals, including Tzipi Livni, the foreign minister, refusing to make a distinction between civilian people and institutions and fighters - "Hamas doesn't ... and neither should we" is how Livni puts it - are rightly being seen as admissions of war crimes.

Indeed, in reviewing statements by Israeli military planners leading up to the invasion, it is clear that there was a well thought out decision to go after Gaza's civilian infrastructure - and with it, civilians.

The following quote from an interview with Major-General Gadi Eisenkot that appeared in the Israeli daily Yedioth Ahronoth in October, is telling:

"We will wield disproportionate power against every village from which shots are fired on Israel, and cause immense damage and destruction. From our perspective these [the villages] are military bases," he said.

"This isn't a suggestion. This is a plan that has already been authorised."

Causing "immense damage and destruction" and considering entire villages "military bases" is absolutely prohibited under international law.

Eisenkot's description of this planning in light of what is now unfolding in Gaza is a clear admission of conspiracy and intent to commit war crimes, and when taken with the comments above, and numerous others, renders any argument by Israel that it has tried to protect civilians and is not engaging in disproportionate force unbelievable.
Vis hele sitatet...
On the ground, the evidence mounts ever higher that Israel is systematically violating a host of international laws, including but not limited to Article 56 of the IV Hague Convention of 1907, the First Additional Protocol of the Geneva Convention, the Fourth Geneva Convention (more specifically known as the "Geneva Convention relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War of 12 August 1949", the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, and the principles of Customary International Humanitarian Law.
Vis hele sitatet...
Israeli commentators and scholars, self-described "loyal" Zionists who served proudly in the army in wars past, are now publicly describing their country, in the words of Oxford University professor Avi Shlaim, as a "rogue" and gangster" state led by "completely unscrupulous leaders".

Gazans inspect the damage after an air strike hit a mosque [GALLO/GETTY]
Neve Gordon, a politics professor at Ben Gurion University, has declared that Israel's actions in Gaza are like "raising animals for slaughter on a farm" and represent a "bizarre new moral element" in warfare.

"The moral voice of restraint has been left behind ... Everything is permitted" against Palestinians, writes a disgusted Haaretz columnist, Gideon Levy.

Fellow Haaretz columnist and daughter of Holocaust survivors, Amira Haas writes of her late parents disgust at how Israeli leaders justified Israel's wars with a "language laundromat" aimed at redefining reality and Israel's moral compass. "Lucky my parents aren't alive to see this," she exclaimed.
Vis hele sitatet...
First, it is clear that Israel cannot destroy Hamas, it cannot stop the rockets unless it agrees to a truce that will go far to meeting the primary demand of Hamas - an end to the siege.

Merely by surviving (and it surely will survive) Hamas, like Hezbollah in 2006, will have won.

Support for the war remains high in Israel[GALLO/GETTY]
Israel is succeeding in doing little more than creating another generation of Palestinians with hearts filled with rage and a need for revenge.
Vis hele sitatet...
The effects of the latest violence perpetrated against Palestinians upon the collective Israeli soul is incalculable; the notion that it can survive as an "ethnocracy" - favouring one ethnic group, Jews, yet by and large democratic - is becoming a fiction.
Vis hele sitatet...


Ta dere 20 minutter og les hele, det siterte er bare det som underbygger min sak, det står masse der om hva Israel på lang sikt roter seg ut i nå.

Kan dere svare på noe av dette, så er jeg mer en glad for å fortsette diskusjonen. Hvis vi har kommet dithen at man ikke klarer å svare på tiltale, eller engagang kommentere motpartens argumentasjon, ser jeg ikke noe poeng i å fortsette. Spesielt ikke når man skriver et inlegg som det er åpenlyst at riktigheten av er diskutabel, for så å proklamere at man ikke gidder å svare mer i denne tråden?

Kan dere ikke svare på det som tas opp i artikkelen så kan dere like gjerne innrømme at dere har bæsja på leggen. Dette er en artikkel skrevet av en jøde. (LeVine er et jødisk navn). Han bruker Israelske, Europeiske og Amerikanske kilder som det ikke er noen grunn til å tvile på, eks. FN, div. universiteter osv. Innholdet går også på det samme som vi har framlagt og dokumentert gjennom denne tråden her, som enda stort sett ikke har blitt besvart. Det er bare blitt funnet en ny hendelse å prøve å lage en sak av, som har blitt revet i filler igjen, og vi er tilbake til start.

Det er ikke debatt lenger når den ene siden kostant overseer argumentene til den andre og bare fisker fram et par punkter som de tror støtter saken deres. Gjennomgående i denne debatten har palestinasiden skutt proIsrael argumentasjonen i fillebiter, påstand for påstand, men man får ikke noe motsvar. Enten må dere svare for dere ellers kan dere innrømme at dere har tatt feil, såpass til mannfolk bør man være.

Hvordan er Israels oppførsel akseptabel i forhold til det som skrives i artikkelen?
Hvordan er alt Hamas sin skyld, når Israel brøt våpenhvilen og har brutt 79% av de tidligere våpenhvilene, mens Hamas har brutt 8%? Ja det ble skutt ut noen raketter fra Gaza under våpenhvilen, men det var utrolig få, og det kom ikke fra Hamas. Hadde det vært Hamas hadde det kommet langt flere. Når Fatah styrte Gaza og hadde våpenhvile med Israel ble det fortsatt skutt raketter fra Gaza selv om Fatah gjorde ALT i sin makt for å stoppe det. Det finnes en horde av forskjellige fraksjoner i Gaza, som ikke lystrer en valgt president som ei bikkje. Dessverre. Når Hamas startet sin rakettskyting var det ikke akkurat 3 raketter i uka det var snakk om.. Snarere 30pr. døgn.

Hvordan er bare Hamas terrorister når Israel utfører flere og grovere overgrep? Qassam raketter har en dødelighet på 0.4%, bombene til Israel dreper jo 20 i slengen. Ser også jødene forsvarer seg (i Hamas dokumentaren fra 2006) med at det var så fælt under Intifadaen når Hamas drepte 50 og skadet 200 med bussbomber - på bare to uker. Jommen sa jeg smør.

legalize_it: Vel det er Israel som har apartheidlovgivning i grunnloven, som nekter andre enn jøder rettigheter i Israel. Israel er/prøver å være et etnokrati. Det er ikke akseptabelt i dagens verden. Jeg vil fortsatt ikke kalle Israel for nazister, selv om de gjør seg skyldig i omtrent akkurat det samme som nazistene gjorde, bare i mindre skala. De opprettet faktisk et land 3 år etter krigen med akkurat de samme grunnverdiene som hitler hadde, bare at det er snudd til at arabere er undermennesker og jøder er guds utvalgte folk.

Samtidig skryter Israel av å være midt-østens eneste demokrati. Det er ikke noe demokrati når man stenger ute partier fra å delta i valgkampen på grunn av etnisitet. Ikke om man gjør det pga. meninger heller, men etnisitet er grunnen her. De forsøker å nekte de arabiske partiene å delta i det forestående valget fordi de er redde for at de har fått støtte bland endel ortodokse jøder som er drit lei å bli sverta som folkeslag av de sionistiske jødenes korstog mot andre etniske grupper.

Og så var det Siv Jensen da, som går inn for _sensur_ , fordi det er hårreisende at Mads G. og Erik Fosse får utrykke sine meninger. Hva i h******? Sensur?

De får sågar mer spalteplass enn henne, og det hadde hun nok ikke trodd etter diverse uttalelser som følge av velger-fisking og et ønske om oppmerksomhet. Hvis det er noen som burde være forsiktige med å anntyde at andre ikke burde få uttrykke sine sterke meninger så er det Siv Jensen, så mye eder og galle som hun sprer på et år. Uansett kan man ikke sensurere de man er uenige med, hva slags land ville vi vært da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er vel egentlig begge sidene. Araberne roper "død over alle jøder", mens israelerne bomber palestina med nøyaktighet som en full sjømann..

Virker egentlig som araberne er ganske flinke til og skjære alle over en kam også.
Vis hele sitatet...
Nå får du lese hele tråden før du bare popper innom og legger igjen en kommentar som ikke er godt for noe.

DeMent: forumsoftwaren forkorter lange linker, bruk så linken din ble maltraktert, bruk BBcode.
Sist endret av Dodecha; 13. januar 2009 kl. 17:39.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå får du lese hele tråden før du bare popper innom og legger igjen en kommentar som ikke er godt for noe.

DeMent: forumsoftwaren forkorter lange linker, bruk så linken din ble maltraktert, bruk BBcode.
Vis hele sitatet...
Oh, var ikke klar over det. Prøver igjen:
http://english.aljazeera.net/focus/w...723260741.html

Etter Dagsrevyen å dømme ser det nå ut til at IDF istedet for å kjempe mot Hamas soldatene i de indre og mest befolkede delene av Gaza by, bomber ethvert hus hvor bakkestyrkene møter motstand. Man fikk se gigantiske eksplosjoner over hele byen. Ble sagt at kampene var på sitt verste siden krigen startet. Dette blir en svart natt.
Sist endret av DeMenT; 13. januar 2009 kl. 19:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor linker du til aftenposten via facebook? Er ikke det litt upraktisk?

Forøvrig er jo det der bare nøyaktig det samme som du har gjentatt og gjentatt i to uker her nå, men for all del, du er flink til å pugge. Lær deg å tenke selv også, så kan vi fortsette diskusjonen.