Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4172
Hei. Lurte på om noen her har grei peiling på hvordan banker er med å gi ut boliglån. Har ikke veldig mye egenkapital, egentlig ikke mye i det hele tatt. Har ingen gjeld annet et studielån, er 21 år og skal studere.

Har sett på boliglån, og jeg vet at jeg fint vil klare å betjene betalingen med inntekt jeg får ifra jobb + stipend/studielån.

Det jeg egentlig lurer på er om bankene vil gi meg et lån på omtrent 2 til 2,5 mill dersom jeg får medsignatur av foreldrene mine? De er veldig kapitalsterke begge to.
Har sett litt på det og det er jo generelle regler om å ha minst 15% egenkapital osv, men er det slik at de kan overse alt dette dersom de stiller seg som medansvarlig?
Psykedelisk bakverk
Som du selv sier, inngå avtale med foreldre om at de settes som kausjonist(er). Spør banken
Trådstarter
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Som du selv sier, inngå avtale med foreldre om at de settes som kausjonist(er). Spør banken
Vis hele sitatet...
Ja det er jo litt det jeg lurer på, om dersom de er kausjonist får jeg lån uansett da? Selvom jeg ikke har egenkapital eller nok inntekt i bankens øyne. (Vil uten problem ha råd til å betjene lånet)
Jeg fikk 2.5 mill i lån for to år siden med lite egenkapital og foreldre som kausjonister, så det kan sikkert være mulig for deg også.
Med topplån fra husbanken kan man få 100% av kjøpesummen hvis det er førstegangsbolig. Saksbehandleren vår i banken gjorde alt dette for oss når vi kjøpte.
Med foreldre som kausjonister går det sikkert bra, men hvis du ikke er enebarn bør de ta høyde for å kunne kausjonere for andre barn også.
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Med foreldre som kausjonister går det sikkert bra, men hvis du ikke er enebarn bør de ta høyde for å kunne kausjonere for andre barn også.
Vis hele sitatet...
Er ikke enebarn men det vil ikke være noe problem for dem å være kausjonist for alle vet jeg.
Blir det ikke veldig dyrt med 100% lån? Du er ung. Tror du ikke du kommer til å røre på deg?
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Blir det ikke veldig dyrt med 100% lån? Du er ung. Tror du ikke du kommer til å røre på deg?
Vis hele sitatet...
Blir ikke så voldsomt dyrt i forhold til å leie nei. Har regnet en del på det, og med jobbene jeg har ved siden av studie vil det gå veldig greit.

Får også en del skattefordeler med å eie egen bolig
Er foreldrene dine kausjonister så trenger du vel strengt tatt ikke egenkapital.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Blir ikke så voldsomt dyrt i forhold til å leie nei. Har regnet en del på det, og med jobbene jeg har ved siden av studie vil det gå veldig greit.

Får også en del skattefordeler med å eie egen bolig
Vis hele sitatet...
Javel. Åkei. Det er bra.
Det er ikke alle som setter seg inn i detaljene. Ei venninne av meg lånte alt på ei leilighet, og først en stund etter hun flyttet inn ble hun klar over hva det kostet.
Hun tenkte bare "bedre å eie enn å leie" og ble blendet av det. Bra å regne ut alt i detalj på forhånd, ja.
Er en grunn til 5x regelen er der. Utfordringen Til TS er egenkapital, da er det jo bare begynne å spare eller fikse seg på andre måter.
Utover det så koster det å eie og å holde vedlike en bolig, elekstrisk, kjøkken, bad etc selvom det bare er en leilighet så krever det sitt.

Faste utgifter utover hovedlån:
-Forsikring på bolig. Holder ikke lenger med bare innbo. Husforsikring er D-Y-R-T.
-Kommunale utgifter, renovasjon, vann og avløp.
-Fellesutgifter.
-Ev TV og internett
-Strøm/oppvarming
Sist endret av Dough; 17. juli 2020 kl. 18:40.
Sitat av Dough Vis innlegg
[...]
-Forsikring på bolig. Holder ikke lenger med bare innbo. Husforsikring er D-Y-R-T.
[...]
Vis hele sitatet...
Hva legger du i dette? Ikke at jeg betviler det altså - kan null om sånt - men jeg har kun innboforsikring på leiligheten min og har ikke hatt noe annet i 3 år nå.
kjedelig streiting
Sitat av Dough Vis innlegg
Er en grunn til 5x regelen er der. Utfordringen Til TS er egenkapital, da er det jo bare begynne å spare eller fikse seg på andre måter.
Utover det så koster det å eie og å holde vedlike en bolig, elekstrisk, kjøkken, bad etc selvom det bare er en leilighet så krever det sitt.

Faste utgifter utover hovedlån:
-Forsikring på bolig. Holder ikke lenger med bare innbo. Husforsikring er D-Y-R-T.
-Kommunale utgifter, renovasjon, vann og avløp.
-Fellesutgifter.
-Ev TV og internett
-Strøm/oppvarming
Vis hele sitatet...
Er det snakk om leilighet er vel ofte ting som forsikring, kommunale avgifter og noen ganger oppvarming/TV & Internett inkludert i fellesutgiftene. Men for all del viktig å sjekke på forhånd så man ikke får seg noen ubehagelige overraskelser.
Sist endret av legalize_it; 17. juli 2020 kl. 21:48.
Sitat av Dough Vis innlegg
Er en grunn til 5x regelen er der. Utfordringen Til TS er egenkapital, da er det jo bare begynne å spare eller fikse seg på andre måter.
Utover det så koster det å eie og å holde vedlike en bolig, elekstrisk, kjøkken, bad etc selvom det bare er en leilighet så krever det sitt.

Faste utgifter utover hovedlån:
-Forsikring på bolig. Holder ikke lenger med bare innbo. Husforsikring er D-Y-R-T.
-Kommunale utgifter, renovasjon, vann og avløp.
-Fellesutgifter.
-Ev TV og internett
-Strøm/oppvarming
Vis hele sitatet...
Husforsikring er jo noe man må ha om man skal ha "hus" typ at du eier ytterveggene. Rekkehus, tomansbolig, enebolig.
Om du kjører en leilighet som ofte er tilfelle ved førstegangs kjøp. Så trenger du bare inbo, som ikke er så veldig dyrt.

Men, som legalize nevner er det viktig å sjekke fellesutgifter/fellesgjeld på det man tenker på og kjøpe.
Sist endret av ReeferBear; 17. juli 2020 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan låne maks 85% av kjøpesummen.

Resterende 15% må lånes med sikkerhet i annet objekt, feks huset til foreldre.

Det vil si

Koster leiligheten 1.000.000, må du egentlig stille med 150.000kr selv. Eller så kan du låne hele summen, med 850.000kr pant i leiligheten, og kr150.000 pant i foreldres hus. Husk du også kan låne maks 5x egen inntekt.

Jeg kjøpte hus ifjor til 4.000.000 blank med 0kr egenkapital, kun foreldre som kausjonist og medlåntager. Leier ut hele kjelleren og bor gratis.
Trådstarter
Sitat av ReeferBear Vis innlegg
Husforsikring er jo noe man må ha om man skal ha "hus" typ at du eier ytterveggene. Rekkehus, tomansbolig, enebolig.
Om du kjører en leilighet som ofte er tilfelle ved førstegangs kjøp. Så trenger du bare inbo, som ikke er så veldig dyrt.

Men, som legalize nevner er det viktig å sjekke fellesutgifter/fellesgjeld på det man tenker på og kjøpe.
Vis hele sitatet...
Alt dette har jeg satt meg inn i. Det vil fortsatt lønne seg med tanke på hvor mye jeg får betalt ned på lånet og skattefordeler. Men må fortsatt gi det litt tid, tenker å spare opp så jeg har så jeg hadde klart meg noen måneder hvis jeg skulle gått noen måneder uten inntekt.
Jeg og samboer kjøpte hus høsten 2019. Hadde 100k av de cirka 550k banken krevde i egenkapital. Vi fikk topplån med foreldre som kausjonister på det lånet. Ifølge vår saksbehandler var dette noe rundt om 60-70% av førstegangskjøpere gjør.
Her var det respons, jeg satte opp eksempel på utgifter ikke et budsjet hogd i Stein.
Om du må ha husforsikring avhenger nok mer på eierform enn boligens utførelse. Jeg bor i selveier leilighet med delt forsikring på huset men kunne like gjerne hatt min egen, uansett kostbart. Du betaler ikke forsikringspremie etter boligens verdi (eks gammel rønne) men for hva det vil koste å oppføre nytt etter dagens standard.
Sist endret av Dough; 17. juli 2020 kl. 23:08.