Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1988
Jeg shoppet nettopp på ebay. og ser at det nå legges til moms på 25% uansett verdi.

Heldigvis var tingen under 350kr, så da slipper jeg fortollingsgebyr på 150kr til posten i tilegg.

Altså blir det moms på alle varer under 350kr, men ikke fortollingsgebyr på slike småpakker.

Altså blir det litt dyrere, men det betyr ikke noe da jeg bare
bestiller mer hensiktsmessig.

Men jeg kjøper endel elektronikk som er laaaaangt over 350kr.

Det kan f.eks. være kretskort.

Hvordan kan jeg da lure fortollingen? Altså sende utenom ebay, eller du sender en pay pal betaling utenom.

Eksempel: et kretskort koster 3000kr, jeg ringer til selgeren i kina med skype. Altså kjøp utenom e-bay.

Jeg ber selgeren merke det med 300kr og sender det til norge.
Hva vil da skje? Må jeg kun betale 25% moms?

Jeg kan jo betale selgeren i to omganger, 300kr og 2700kr.

Dette er elektroniske komponenter så tollerne klarer ikke google
prisen på kretskortet sånt uten videre...

Synest disse fortollingsgebyrene bare er tåpelige, det kommer bare til å føre til at jeg shopper mer når jeg er på ferie fremover i utlandet.

Virker som om staten og politikere er tåpelig grådige på å hale inn gebyrer men beriker seg selv med lønnsøkninger hvert år. Det eneste de gjør er jo bare å prate og prøve å holde seg våkne på stortinget mens de er på TV...
Sist endret av Tekniker2; 13. april 2020 kl. 00:01.
Det at eBay tar seg av det er jo genialt en kan kjøpe alle dei småtingene en vil uten å få masse gebyr.

Og skal du handle kretskort el.l for 3lapper så har ikke 25% så mye å si. Du kjøper jo såpass at det er til mye mer enn gjennomsnittet elektronikk handling og er gjerne for annet enn privat bruk.

Men ja du kan sikkert handle utenom vanlige markedsplassene som før og merke ned verdien
Såvidt jeg husker så skrev de at ebay feks tar seg av innkrevning av momsen slik at på det du bestiller fra ebay så kommer det ikke noe gebyr på toppen. For Ebay gjør hele jobben. Har ikke handlet på ebay selv etter 1 april så vet ikke om det er kommet igang nå, men tror nok helst det.

Var også snakk om et par kinesiske handleplasser som skulle kreve inn mva men jeg husker ikke ikke hvem butikker det var og har ikke undersøkt noe større heller. Bestilte endel elektronikk, komponenter, og diverse kjekt å ha greier hver måned fra det kjent at 350 kr grense forsvant så klarer meg en grei stund uten shopping
Sist endret av _abc_; 13. april 2020 kl. 00:42.
Om ebay legger til 25% er det bare å handle for opptil 3000,- uten at du betaler noe ekstra.... Se artikkel
https://www.dinside.no/okonomi/disse...r-deg/72323673

I denne artikkelen ligger det også en oppdatert liste over utenlandske nettbutikker som tar seg av moms betalingen, så du slipper flere gebyr !
Kan jeg slippe unna ved å kun betale moms hos nettbutikken, når det gjelder helsekost?
Eller gjelder det bare klær og elektronikk?
Uvaksinert 👍
Helsekost kommer ikke inn under de nye reglene og vil derfor alltid bli fortollet når de kommer inn i landet og dermed påløper gebyr.
ja, tolletaten har en ordning som heter VOEC, der Ebay og mange andre kan registere seg, da vil de legge på 25% mva på kjøpesummen du hander for, https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/


"VOEC-ordningen gjelder for varer med verdi inntil 3 000 kroner.

Merk deg at ikke alle varer kan handles i VOEC-ordningen. Disse varene er ikke omfattet:

næringsmidler (f.eks. mat, drikke, kosttilskudd, vitaminer),
varer med restriksjoner (f.eks. legemidler, våpen, alkohol, tobakk)
varer med særavgifter (f.eks. sukker, drikkevareemballasje smøreoljer, hvitevarer med klimagass)
"
Ah, altså null tollgebyr opp til 3000kr dersom jeg handler på e-bay?

Da kan jo staten få momsen sin, men norske butikker som grein over 350kroners grensa kommer jo til å trege på at de grein, dette er jo super enkelt!

Blir jo bare metnetthandel på større ting etter dette ��
Det eneste jeg finner med fortolling er noen selgere fra USA og England. Har enda ikke sett det fra Tyskland, Italia eller Asia. Men jeg håper det kommer snart.
Jeg bestiller en del ting fra Europa på eBay. Ulempen er at de ikke har et system for å slippe utenlandsk moms, siden det er inkludert i prisen i ting fra Europa. Jeg har ikke hatt noe i mot å betale det før, siden jeg slapp moms under tollgrensen, men nå blir det dobbelt opp.

Bestilte akkurat noen MC deler. Da måtte jeg betale 20% Tysk moms og så 25% norsk moms oppå det igjen, samme med frakten.
Her er oppdatert liste over nettbutikker som har registrert seg i VOEC: last ned pdf.
(Disse inkluderer norsk mva i prisen og ordner dette for deg.)

Det kan være verdt å merke seg at handler du for under 350 kr fra en butikk som ikke er på lista slipper du å betale mva (som før).
kilde

Genial måte å oppfordre butikkene til å registrere seg, "trykk her for å gjøre nettbutikken din mye dyrere for kundene"!