Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1967
Hei kjære freaks!

Her om dagen avtalte jeg med lederen i idrettslaget at jeg skulle hente en gjenglemt treningsbag i idrettshallen der jeg bor. Jeg møter opp utenfor idrettshallen presis og får melding fra lederen i idrettslaget at han blir 5-10 min forsinket.
Jeg venter i bilen utenfor idrettshallen og tenker at jeg kan rydde litt i bilen mens jeg venter. Jeg tar det som er av søppel (en tom brusflaske, litt gammel post og emballasje fra et hundegitter) og putter dette i en tom pose jeg finner i bilen.
Jeg finner ingen søppelkasser å kaste posen, og jeg tenker så at jeg ikke gidder å ta med posen hjem.
Ved siden av parkeringsplassen hvor jeg har parkert står det en søppelcontainer som tilhører idrettshallen. Jeg går bort og kaster posen i containeren (containeren er helt tom, som følge av at idrettshallen ikke brukes i disse dager).
Så kommer lederen i idrettslaget, og jeg blir sluppet inn i idrettshallen, henter treningsbagen og reiser hjem.

På fredag mottok jeg brev fra kommunen der jeg bor, hvor det står at de har funnet mitt navn på posten i den posen som er blitt kastet i containeren. Kommunen spør i brevet om jeg kjenner til dette, eller har noen formening om hvordan dette kan ha skjedd.

I brevet står det også at det ikke er lovlig å kaste privat søppel i offentlige containere, og at jeg må bruke mine private søppelkasser/kommunal gjenvinningsstasjon.

Mitt spørsmål til dere er:
Hvilken reaksjon kan jeg vente meg? Hva er trolig at vil skje i denne saken? (Kommunen er jo ofte veldig firkantet i henhold til regler)
Hva burde jeg gjøre i denne saken?

Alle råd og svar mottas med stor takk
Bare si det samme som her tenker jeg. Mest forbauset at det er brukt tid på om det er snakk om en handlepose mengde søppel.
Sitat av rfa Vis innlegg
Bare si det samme som her tenker jeg. Mest forbauset at det er brukt tid på om det er snakk om en handlepose mengde søppel.
Vis hele sitatet...
Jeg går likevel med en følelse av at kommunen tenker at "søppel er søppel" og at kommunen er fastlåst i regler og retningslinjer. At en søppelpose, en søppelsekk, eller 100 søppelsekker er like alvorlig.
Hva er å tape på å si bakgrunnen til hvorfor søppelet ditt havnet der ?

Dei fleste etater kan en prate med og om en ikke har prøvd å gjøre noe galt så kan også dei en prater med komme til en ok løsning. Det er ingen som vinner på at du skal bøtelegges el.l
Dette går seg helt sikker til uten noe stress. Du får kontakte kommunen og be om å få snakke med den som signerte brevet, evt. gi skriftlig tilsvar og forklare deg. Det som taler til din fordel er jo at det var snakk om en svært begrenset mengde søppel tross alt. Om du hadde gjort dette bevist så hadde du vel fylt opp et par storsekker og ikke bare det lille som slang rundt i bilen.

Det er jo ikke sikkert at kommunen vil gjøre noe mer ut av saken uansett, mtp mengden søppel. Men sikkert like greit å bare fortelle åssen det hang sammen. Det blir nå som det blir uansett. Ikke noe du får gjort utover å forklare deg. Med mindre du har ligget med kona til han som sendte brevet og han vet om det, eller du råkjører forbi der han bor så fort at han ikke tør gå ut etter mørkets frembrudd så skjer det sikkert ikke noe mer i saken.
Sist endret av _abc_; 8. april 2020 kl. 10:49.
Du kan jo unnskylde deg med at du trodde containeren var privat og tilhørte et selskap/noen personer du har noe med å gjøre. I verste vanker det vel et gebyr om de gidder å gjøre noe med det.
Du sender først et skriv hvor du ber dem sende brevet på nytt, men i en annen målform. Da får du litt tid til å planlegge hvordan du skal forholde deg videre i denne saken.
Sist endret av Koldun; 8. april 2020 kl. 15:43.
Snakket med kommunen i dag. Dessverre lite samarbeidsvillig saksbehandler, så det endte med 750kr i gebyr.
Sitat av HillaryClinton Vis innlegg
Snakket med kommunen i dag. Dessverre lite samarbeidsvillig saksbehandler, så det endte med 750kr i gebyr.
Vis hele sitatet...
helt utrolig, ut i fra det du skriver og bare kastet det søppel du har i bilen og ikke noe mer så er det sikkert en i kommunen som sikkert er unnderkua av kona hjemme og vil ta hevn snakk om bruke ressurser feil. husk til en annen gang, ikke kast søppel med navn på eller noe som kan linke deg til det. Jeg kaster ikke mitt navn på brev eller noen her hjemme i kildesoteringa en gang, alt blir makulert.
Spørsmålet er om kontaineren var beregnet for et spesielt avfall? Isåfall kan annen type avfall medføre kostnader for å skille avfallet. Avhengig av mengden, kan det også være at det ikke ble plass til beregnet avfall, som kunne medføre en kontainer til. Som sagt, bare antagelser, men avfall er faktisk ganske viktig.