Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1633
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tar denne anonymt..
Etter noen år med misbruk av alkohol er jeg nå motivert forbi slutte og er edru på fjerde uka. Slutter pga helse, økonomi og ikke minst familie, jeg har barn.

Jeg har stått frem til venner og familie om at nå er det slutt med alkohol etter en uheldig hendelse tidligere. Kan kalle det at jeg begikk sosialt selvmord.

Uansett, alle mine vennskap er tuftet på fest og alkohol. Har vært slik i 20 år. Jeg vil ikke kutte dem ut men jeg føler meg ukomfortabel edru i deres selskap og unngår dem derfor, desverre. Ikke vet jeg hvordan jeg finner nye venner heller, det er lett på fest men ikke ellers føler jeg. Dette fører til at jeg er mye hjemme med familien og føler meg veldig alene, når en kompis inviterer meg med på f.eks fisking sier jeg nei fordi det føles kunstig. Jeg tenker at han bare gjør det for å være hyggelig siden jeg ikke drikker, det er vanskelig for meg å holde en naturlig samtale i gang sammen med dem slik JEG føler. Har kanskje 3-5 nære venner som jeg føler det slik med dem alle, kanskje bortsett fra en.


Så, hva tror dere? Trenger jeg nye venner? Jobbe med meg selv? Ny sosial arena? Noen med lignende erfaringer?
Syntes du skal si ja når venner inviterer deg med på fisking, jeg. De vil jo fortsatt være med deg, da er jo det en aktivitet som er gunstig ift at du ikke drikker alkohol. Tror du overtenker litt, men forstår at du føler deg ukomfortabel. Det er nå dessverre slik det har blitt i samfunnet, drikke alkohol er normen, woho.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tar denne anonymt..
Etter noen år med misbruk av alkohol er jeg nå motivert forbi slutte og er edru på fjerde uka. Slutter pga helse, økonomi og ikke minst familie, jeg har barn.

Jeg har stått frem til venner og familie om at nå er det slutt med alkohol etter en uheldig hendelse tidligere. Kan kalle det at jeg begikk sosialt selvmord.

Uansett, alle mine vennskap er tuftet på fest og alkohol. Har vært slik i 20 år. Jeg vil ikke kutte dem ut men jeg føler meg ukomfortabel edru i deres selskap og unngår dem derfor, desverre. Ikke vet jeg hvordan jeg finner nye venner heller, det er lett på fest men ikke ellers føler jeg. Dette fører til at jeg er mye hjemme med familien og føler meg veldig alene, når en kompis inviterer meg med på f.eks fisking sier jeg nei fordi det føles kunstig. Jeg tenker at han bare gjør det for å være hyggelig siden jeg ikke drikker, det er vanskelig for meg å holde en naturlig samtale i gang sammen med dem slik JEG føler. Har kanskje 3-5 nære venner som jeg føler det slik med dem alle, kanskje bortsett fra en.


Så, hva tror dere? Trenger jeg nye venner? Jobbe med meg selv? Ny sosial arena? Noen med lignende erfaringer?
Vis hele sitatet...
Hva så om han gjør det fordi du ikke drikker? Ta i mot det du får, selv om det virker kunstig. Dette kan være en følelse du har som fort kan forsvinne. Jeg føler det stort sett slik som du gjør hele tiden, kanskje av andre årsaker, men utfallet blir vel til syvende og sist det samme, en blir sittende der alene, og det er helt sikkert ikke noe du vil.

Du kan jo "jobbe" litt for de vennene du allerede har samtidig forsøke å finne nye bekjentskaper? Det kan kreve litt arbeid men vil si det er verdt det.

Og forresten, en venn som tenker slik er jo virkelig en å ta vare på spør du meg. Hvis du forsøker å sette tankene dine litt til side så er jeg helt sikker på at du er enig hvis du setter go' siden til
Sist endret av Jens1; 2. august 2019 kl. 18:32.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk Jens1!

Alle ord varmer, støtter og hjelper her. Greit å høre at flere har det noenlunde likt.

Tar gjerne flere svar! ��
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Velkommen på vannvogna. Har vært edru i flere år og har fått ett større nettverk og flere venner som også holder seg edru ved hjelp av anonyme alkoholikere.
Jeg valgte å kutte ut en del gamle venner da forholdet var basert på hovedsaklig drikking. Mange trakk seg også unna når jeg sluttet å drikke, de satte sin egen drikking over meg og ønsket ikke å risikere å måtte bli edru sånn som jeg ser det.

Ting normaliserer seg etterhvert- også det sosiale. I begynnelsen unngikk jeg sosiale sammenkomster men etterhvert som jeg ble tryggere på meg selv som edru ble det mer naturlig og i dag er jeg med på det meste. Det jeg prøver å si er at jeg også følte det slik du følte, men det ble bedre.
Høres ut som du har tatt et fornuftig valg og de nærmeste rundt deg er nok glad for at du er edru.
Lykke til

Lykke til med
Hei!
Kan være utfordrende å måtte være kun seg sjøl edru blandt andre mennesker om man har hatt problemer en stund.

Anbefaler deg å ta en prat med legen din og diskutere Naltrekson 50mg, i alle fall i en periode. Denne blokkerer dopaminreseptorer(mener jeg), og du får ikke samme belønningsreaksjon i kroppen når du drikker. Dessuten forsvinner suget, og man kan drikke mens man bruker naltrekson - men man mister lysta og sitter fort og smutter på en 33cl en time.

For øvrig et legemiddel uten ruspotensial.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nye venner eller slå deg til ro som einstøing og evn familiemann
Alkohol eller ei.
Du er verdt mye for mange andre.
Frivillighetsregisteret er muligheiter om du vill