Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 11079
Hei alle sammen!

Jeg er en mann i midten av 20 årene som sliter med en drepende angst.
Oppveksten har satt sine spor i meg og helsevesenet sier jeg har ptsd og generalisert angst.

Angsten begynte da jeg flyttet for å studere. Var kjempe giret å skulle gi full gass under studiet. Sånn ble det ikke. Endte opp med og isolere med hele veien, hadde planer om å kjøre bilen rett i betongveggen, men plutselig kom en som gikk i klassen min på døren og introduserte meg for hasj. Han så hvor langt nede jeg var.

Dette var virkelig en reddende engel, men det gikk fort fra medisinering til misbruk. Angsten var der 24/7 så jeg ville egentlig bare sitte å røyke for å slippe angsten. Jeg surfet gjennom skolen og klarte å bestå alt av eksamener heldigvis. På dette tidspunktet hadde jeg ikke kommet i kontakt med psykiatrien enda. Dette var ca 6mnd inn i studiet.

Endelig fikk time hos en psykiater og jeg la ut om mine problemer. Det ble videre jevnlige møter hvor det ble diskutert ulike medisiner og diagnoser.
De kastet piller etter meg som jeg skulle teste. Dette var medisiner uten noe rus effekt. Testet Effexor, zoloft, cipralex, lamictal.

Disse medisinene fungerte ikke på meg og angsten var like sterk. Videre bestemte vi oss for å teste lyrica. Det var virkelig en reddende engel, men det har virkelig fucket meg i lengden. Lyrica har hjulpet meg gjennom hele studiet. Jeg klarte ikke forelesninger før, men når jeg fikk lyrica var jeg nesten giret på forelesninger slik at jeg kunne få snakke med folk og være sosial. Det er jævla store kontraster fra å sitte med angst opp i halsen og plutselig har du lyst på en jævla svær fest og du kan snakke med alle.

Jeg var så dum at jeg nevnte hasj røykingen. Dette førte til at jeg måtte pisse reint i 6 måneder eller tok de lappen min. Jævla idiot prosjekt hele greiene.
Det eneste som gjorde at jeg så et lite lys i tunnelen var hasjen og det fikk jeg plutselig ikke lov til. Jeg forklarte at jeg ikke takler livet om jeg bare må slite meg gjennom angsten uten noe form for hjelp.

Videre prøvde jeg mye for å jobbe med angsten. Jeg bestemte meg for å flytte inn i et bofelleskap med 2stk fra klassen. Dette var noe jeg aldri hadde taklet om jeg ikke hadde lyrica. Jeg begynte også å trene hardt 4 ganger i uken. Jeg var avhengig av trening for å utløse litt endorfiner, det ble min rus.
Jeg begynte også og være mye mer sosial, jeg ville flørte med jenter og ha det litt gøy!

Det hele endte med at jeg klarte å sjarmere en jente og ting utviklet seg. Når jeg ser tilbake på det, burde jeg ha vært jævla forsiktig. Jeg var en syk person som brukte lyrica for å slukke brannen. Plutselig var vi blitt kjærester og jeg hadde det bra, men all denne lykken var det lyricaen som sto for. I den virkelige verden var jeg en mann med store psykiske plager.

Jeg forklarte hele min situasjon til damen, men hun forstår ikke hvordan min virkelighet er. Hun fikk bare oppleve den sjarmerende lyrica gutten.

Videre klarte jeg heldigvis å fullføre bacheloren min. Dessverre så valgte jeg mitt studie når jeg var en frisk og glad gutt. Bacheloren min kan kun brukes i en yrkesgruppe hvor man må være en overglad selger som helst jobber 12 timer dag. Det er et yrke hvor man ikke kan slite med angst og depresjon.

Studiet er ferdig og jeg blir samboer med kjæresten i en ny by. Hun ønsker det vanlige a4 livet med jobb og unger. Hun vet jeg har røykt hasj, men ikke at det egentlig er alt jeg vil ha dessverre.... Det blir sånn når det er det eneste som hjelper.

Kjæresten hadde allerede skaffet seg jobb, nå var det min tur til å hoppe rett ut i 100% stilling.... Dette var en stor feil fra min side. Jeg burde innsett hvor syk jeg var, men press fra kjæresten om at jeg måtte komme meg i jobb vant.

Jeg fikset meg et intervju og nailet det takke være lyrica. Tror jeg kunne fått jobb hvor som helst med den rette dosen lyrica.....

Da var arbeidslivet plutselig begynt og jeg måtte bruke lyrica gjennom hele dagen. Det er utrolig slitsomt når lyricaen er på vei ut av kroppen, da blir du dautrøtt og mister all energi.

Jeg holdt ut i 2mnd før jeg var nødt til og sykemelde meg. Angsten spiste meg opp, både på jobb og hjemme. Jeg føler trangen til å isolere meg og det blir tyngre og tyngre og være i samboerskap.

I denne nye byen prøvde legen min å søke meg inn ulike steder, men jeg fikk avslag pga min kompliserte angst. Jeg har ingen å snakke med i denne byen og jeg begynner å miste vettet. Legen søkte meg inn på Modum Bad, hvor jeg fikk innkallelse til et vurderings opphold.

Jeg reiser på Modum Bad i en uke og de vurdere om de kan hjelpe meg. Dette besøket var utrolig tungt og man må virkelig bare innse at man er syk og trenger hjelp. Etter denne uken fikk jeg beskjed om at jeg var kommet inn, men når vet de ikke.

Skal jeg inn på Modum Bad må jeg være medisin fri. Det betyr at jeg må trappe ned på lyrica og det tror jeg ikke fungere nå. Jeg føler meg for syk til det. Legen min har også satt meg på wellbutrin, jeg har brukt de i ca 2 uker nå. Det har bare gjort meg jævla aggressiv og tanker om at jeg faktisk ikke ønsker å leve lengre kommer jævla hyppig.

Så nå sitter jeg her, sykemeldt, ingen hjelp fra psykiatrien, en dame som ikke skjønner hvor syk jeg er og bare vil ha meg i jobb. Så enkelt er det ikke og jeg ser ikke for meg at jeg vil klare arbeidslivet slik jeg har det nå.

Hva gjør jeg videre? Jeg er et produkt av de forholdene jeg vokste opp under, det er ikke min feil at jeg sitter her helt lammet. Det er ikke noe som gir meg glede lengre utenom rus. Rus og psykiske plager går hånd i hånd.

Kjæresten har tanker om et normalt liv, jeg vet egentlig at jeg aldri vil takle det normale a4 livet hun ønsker. Jeg vil heller leve et fritt liv, jeg kan ikke leve med angsten min og være i et forhold. Jeg tror jeg kommer til å ha angst resten av livet mitt. Har vært syk nå i 4 år og hver eneste dag har vært en jævla kamp. Det skal selvfølgelig bli bedre, men den kommer alltid til å være der.

Jeg vil egentlig flykte, men da kommer jeg til å slite kraftig i ettertid. Jeg har en fantastisk kjæreste som jeg vil gifte meg med, men jeg klarer ikke leve med et annet menneske. Fy faen for en frustrerende situasjon, jeg kan ikke vinne uansett hva jeg gjør. Når du blir presset opp i et hjørne blir man desperat. Jeg må gjøre noe snart ellers tar jeg et svalestup fra øverste etasje

Huff, jeg måtte bare få det ut. Jeg skriver utrolig dårlig og det er sikkert masse skrivefeil

Det er ingen mening med denne posten. Jeg leste en annen post hvor noen beskrev hvordan de hadde det. Det var veldig interessant å lese så jeg håper noen kanskje ser seg igjen i noe av det jeg har skrevet.

Ha en flott dag videre og måtte angsten roe seg for alle
Beklager at jeg ikke har tid til å skrive mer, men jeg tror du kommer til og få en del lengre og bedre svar i tråden her veldig snart.
Har du fått prøve andre medisiner mot angst? Feks har jeg en venn som går på sinequan og det hjelper han masse. Dette er typen som ikke er rusgivende og ikke vanedannende på den måten lyrica eller benzoer er, men om den fungerer så er det noe man kan gå på stabilt. Jeg har ikke like mye tro som mange andre på at absolutt alle typer lidelser uten unntak kan løses ved og prate med en psykolog, og i noen tilfeller er det snakk om og finne en type medisin som kan gjøre en funksjonell igjen.
Wow.. Sterkt mann! Dette er som å lese om meg selv, jeg har alltid hatt de samme tankene som du sitter med, og trodd jeg var den eneste.. Takk for at du delte så jeg nå endelig kan slå meg til "ro" med at jeg ikke er så jævla spesiell.

Mennesker jeg møter skjønner heller ingenting om mine problemer, ikke samboer.. Ingen rett og slett. Fordi på utsiden så stråler jeg, framstår som en meget oppegående person, men samtidig føler jeg meg "sinnsyk" pga. panikkangst.. Dette er noe som sliter på meg da jeg føler meg som en splittet person.

Noen dager vil jeg som du sier ut, snakke med folk og sosialisere meg, andre dager sitter jeg inne og "synes synd på meg selv"

Jeg går også på Lyrica og Sobril, jeg vet at dette er et tapt prosjekt. Ingen mennesker blir friske av disse medisinene, bare værre i lengden mener jeg.

Men jeg har fått klar beskjed av mine nærmeste at dette bør jeg gå på da jeg blir en helt annen person på en bra måte. Og jeg er enig. Valget står på en måte mellom pest og kolera. Fordi medisin er ikke løsningen, men det er det ikke uten heller. Så planen er å gå på en døgnbehandling ved Oslo som har hovedfokus panikkangst/GAD.

Skal også sies at jeg har slitet mye med rus sånn som deg.. Bare at jeg har fått i meg alt som er av dop unntatt heroin. Dettte har ihvertfall ikke gjort meg bedre.

De siste 6 årene har jeg vært av og på med flere måneder mellomrom. Nå har jeg vært rusfri siden august.. Og det er et helvete, jeg vet ikke åssen det skal gå.. Jeg føler meg svak og som ett tapt prosjekt.. Psykiatere forteller meg at jeg kan bli hva jeg vil, og har ett fokus" DU SKAL UT I FAST JOBB" men jeg har en tendens til å få tvangstanker kombinert med panikkangst... Jeg hater det livet. Jeg kan alle triks i boken.. Trening, sunt kosthold og sosialisering.. Det å stå i ubehag, face frykten etc. Men det hjelper faen meg i korte perioder så er det back in business...

Alle mennesker har jo en liten "djevel" inne i seg som snakker en selv ned mener jeg etter erfaring.. Og forskjellen på de som får det til og de som ikke gjør det er at de greier og kaste djevelen, stole på seg selv, gi faen i hva andre tenker og mener og bretter opp armene å går for sine mål... man er målrettet..

Dette er noe som ikke jeg får til pga. onde tanker. Mennesker som har det bra vil aldri forstå åssen det er.. Det er sånn at når man har det bra, så er det veldig lett å fortelle andre hva som fungerer og hva som ikke fungerer... Men det å sette seg inn det for dem er umulig for man selv har det ok. Nå sier jeg ikke at man generelt ikke kan bry seg om de, jo for all del, men det er umulig å sette seg inn i en som har panikkangst når man ikke har det selv.
Sitat av Picard Vis innlegg
Beklager at jeg ikke har tid til å skrive mer, men jeg tror du kommer til og få en del lengre og bedre svar i tråden her veldig snart.
Har du fått prøve andre medisiner mot angst? Feks har jeg en venn som går på sinequan og det hjelper han masse. Dette er typen som ikke er rusgivende og ikke vanedannende på den måten lyrica eller benzoer er, men om den fungerer så er det noe man kan gå på stabilt. Jeg har ikke like mye tro som mange andre på at absolutt alle typer lidelser uten unntak kan løses ved og prate med en psykolog, og i noen tilfeller er det snakk om og finne en type medisin som kan gjøre en funksjonell igjen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Picard

Jeg har prøvd veldig mange medisiner som ikke er vanedannende. Det har ikke vært noe endring i angsten dessverre. Dette har vært medisiner som jeg har måtte gå på i månedsvis for å teste effekten. Det gjør noe med hodet når du tester så mye ulike medisiner. Du er inn å ut av forskjellige former.

Enten utløser det ekstra angst, gjør meg aggressiv, bomull i hode, umulig å konsentrere seg og generelt en følelse av at du ikke vet hvem du er lengre.
Har vært hos legen i dag og han skrev ut Quietiapin og Buspirone. Vi ble også enig om at jeg skal slutte på wellbutrin, ble en aggressiv tulling med angst opp etter halsen. Hodet ble også fylt med tanker om at jeg ikke har lyst å leve lengre. Dette er noe jeg virkelig blir gal av.

Nå får vi teste flere piller å se om det kan stabilisere meg litt, ellers tvinges jeg til utkanten av samfunnet hvor jeg må ta saken i egne hender hvordan jeg kan leve mitt liv på best mulig måte med denne angsten.

Sitat av Patricia Vis innlegg
Wow.. Sterkt mann! Dette er som å lese om meg selv, jeg har alltid hatt de samme tankene som du sitter med, og trodd jeg var den eneste.. Takk for at du delte så jeg nå endelig kan slå meg til "ro" med at jeg ikke er så jævla spesiell.

Mennesker jeg møter skjønner heller ingenting om mine problemer, ikke samboer.. Ingen rett og slett. Fordi på utsiden så stråler jeg, framstår som en meget oppegående person, men samtidig føler jeg meg "sinnsyk" pga. panikkangst.. Dette er noe som sliter på meg da jeg føler meg som en splittet person.

Noen dager vil jeg som du sier ut, snakke med folk og sosialisere meg, andre dager sitter jeg inne og "synes synd på meg selv"

Jeg går også på Lyrica og Sobril, jeg vet at dette er et tapt prosjekt. Ingen mennesker blir friske av disse medisinene, bare værre i lengden mener jeg.

Men jeg har fått klar beskjed av mine nærmeste at dette bør jeg gå på da jeg blir en helt annen person på en bra måte. Og jeg er enig. Valget står på en måte mellom pest og kolera. Fordi medisin er ikke løsningen, men det er det ikke uten heller. Så planen er å gå på en døgnbehandling ved Oslo som har hovedfokus panikkangst/GAD.

Skal også sies at jeg har slitet mye med rus sånn som deg.. Bare at jeg har fått i meg alt som er av dop unntatt heroin. Dettte har ihvertfall ikke gjort meg bedre.

De siste 6 årene har jeg vært av og på med flere måneder mellomrom. Nå har jeg vært rusfri siden august.. Og det er et helvete, jeg vet ikke åssen det skal gå.. Jeg føler meg svak og som ett tapt prosjekt.. Psykiatere forteller meg at jeg kan bli hva jeg vil, og har ett fokus" DU SKAL UT I FAST JOBB" men jeg har en tendens til å få tvangstanker kombinert med panikkangst... Jeg hater det livet. Jeg kan alle triks i boken.. Trening, sunt kosthold og sosialisering.. Det å stå i ubehag, face frykten etc. Men det hjelper faen meg i korte perioder så er det back in business...

Alle mennesker har jo en liten "djevel" inne i seg som snakker en selv ned mener jeg etter erfaring.. Og forskjellen på de som får det til og de som ikke gjør det er at de greier og kaste djevelen, stole på seg selv, gi faen i hva andre tenker og mener og bretter opp armene å går for sine mål... man er målrettet..

Dette er noe som ikke jeg får til pga. onde tanker. Mennesker som har det bra vil aldri forstå åssen det er.. Det er sånn at når man har det bra, så er det veldig lett å fortelle andre hva som fungerer og hva som ikke fungerer... Men det å sette seg inn det for dem er umulig for man selv har det ok. Nå sier jeg ikke at man generelt ikke kan bry seg om de, jo for all del, men det er umulig å sette seg inn i en som har panikkangst når man ikke har det selv.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et personlig svar Patricia!

Livet er utrolig tøft for de som sliter med psykiske plager. Alt man vil er og kunne leve livet slik som alle andre gjør. Jeg vil bare gå litt på autopilot, ikke hele tiden tenke på hva som foregår rundt meg, hva folk tenker, hvorfor får ikke jeg til det alle andre gjør?

Jeg har senket alle de kravene jeg hadde før til mitt liv. Du må innse at du har plager og at det ikke er noe å være flau over. De menneskene som dømmer oss som har psykiske plager er bare uviten, de har aldri opplevd den lidelsen det kan føre med seg.

Som du sier så er piller bare dritt. Det er bare brannslukking, når effekten av medisinen er ute så er du tilbake på steg 0. Men hva skal man gjøre da? Jeg er helt avhengig av lyrica når jeg skal ut døren. Om jeg ikke tar medisinen så svetter jeg fra topp til tå og panikk angsten ligger bare å venter på og bli utløst.

Dop er også et stort problem for mange. Når angsten er så kraftig 24/7 365 så TRENGER vi en måte å slappe av på. Når hasj er det eneste som gir meg livslyst, motivasjon og glede så blir det selvfølgelig min drømme medisin.
Dessverre er situasjonen slik at jeg ikke får lov av damen, noe som gjør meg steik forbanna, men jeg kan ikke begynne å snakke med henne om slikt. Da blir jeg stemplet som en rusmisbruker....

Du virker som en reflektert og oppegående person Patricia! Det er kanskje det som gjør ting ekstra vanskelig. Du klarer å se hva problemene er, men det er ingen løsning som fungerer og da blir man bare jævla frustrert.

Håper du klarer og komme deg ut av dritten og når de målene du har satt deg her i livet. Føler lidelsen din <3
Sist endret av KingStorebror; 15. januar 2016 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ambryo Vis innlegg
Har du vurdert benzoer? Vet at dette er fy fy men om man har en god lege og er bevisst på hva man putter i seg har dette nesten bare gode effekter. 1-2 ganger i uken burde ikke by på noen problemer, greia er vel at det er mange som ikke klarer dette å gjør det til en daglig greie som skaper avhengighet på sikt. Selv hadde jeg store angstproblemer for noen år tilbake, og skulle absolutt ikke ta en eneste pille, etter et par år måtte jeg gi opp kampen og måtte da selvfølgelig igjennom c-preparat rekken som bare gjorde ting mye mye verre, fikk etter lang tid vival og imovane som hjalp meg å få livet mitt tilbake
Vis hele sitatet...
Hei Ambryo!

Jeg har prøvd sobril, men det tar ikke angsten. Jeg føler effekten, men det hjelper ikke på angsten dessverre. Psykiateren jeg hadde når jeg studerte ville ikke sette meg på benzo, noe som jeg var enig i.

Nå er jeg villig til å prøve alt. Knakk sammen hos legen i dag og begynte å grine som en drittunge, men klarte ikke kontrollere det. Det blir slik når man ikke har noen å snakke med om dette. Jeg sa til han at jeg trenger lykkepiller eller whatever nå, jeg takler ikke dette så mye lengre.

Han skrev ut 2stk ulike medisiner som skal stabilisere over tid, men jeg har bare dårlige erfaringer med det, har testet så jævla mye ulike medisiner som har fucket hode mitt helt.

Men i det jeg skulle gå gikk legen i skapet å hentet 5 sobril til meg. Greit nok det, men jeg forklarte at jeg ikke har hatt noe effekt av det før. Knakk innpå 2 stk nå, håper det gir meg litt ro i sjelen. Skulle helst hatt meg noen solide trekk på bøtten!

Nå skal jeg teste disse jævla pillene, om det ikke funker så må jeg ha sterkere medisiner. Jeg ønsker ikke ruse meg, bare fungere uten så jævla mye ubehag i kropp og sin.

Kjempe flott å lese at du har blitt bedre, det må være en herlig følelse. Du sitter på en stor erfaring som jeg er sikker på har gjort deg mye mer empatisk for mennesker som sliter generelt med psykiske plager.

Ha en flott dag!
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Hei Ambryo!

Jeg har prøvd sobril, men det tar ikke angsten. Jeg føler effekten, men det hjelper ikke på angsten dessverre. Psykiateren jeg hadde når jeg studerte ville ikke sette meg på benzo, noe som jeg var enig i.

Nå er jeg villig til å prøve alt. Knakk sammen hos legen i dag og begynte å grine som en drittunge, men klarte ikke kontrollere det. Det blir slik når man ikke har noen å snakke med om dette. Jeg sa til han at jeg trenger lykkepiller eller whatever nå, jeg takler ikke dette så mye lengre.

Han skrev ut 2stk ulike medisiner som skal stabilisere over tid, men jeg har bare dårlige erfaringer med det, har testet så jævla mye ulike medisiner som har fucket hode mitt helt.

Men i det jeg skulle gå gikk legen i skapet å hentet 5 sobril til meg. Greit nok det, men jeg forklarte at jeg ikke har hatt noe effekt av det før. Knakk innpå 2 stk nå, håper det gir meg litt ro i sjelen. Skulle helst hatt meg noen solide trekk på bøtten!

Nå skal jeg teste disse jævla pillene, om det ikke funker så må jeg ha sterkere medisiner. Jeg ønsker ikke ruse meg, bare fungere uten så jævla mye ubehag i kropp og sin.

Kjempe flott å lese at du har blitt bedre, det må være en herlig følelse. Du sitter på en stor erfaring som jeg er sikker på har gjort deg mye mer empatisk for mennesker som sliter generelt med psykiske plager.

Ha en flott dag!
Vis hele sitatet...
Okey, bra du får muligheten til å prøve ut diverse midler da, så kanskje du finner noe som hjelper deg etterhvert.

Jeg synes sobril bare gjorde vondt verre, akkurat der og da funket det som det skulle, men dagen etter hadde jeg det verre enn vanligvis, sobril var gode for søvn i starten dog. Skal ikke anbefale deg noe som helst, men om jeg hadde vært deg ville jeg gitt vival/valium en sjangse, de har lang halveringstid så du trenger ikke ta dem ofte, jeg bruker ca rundt 5-6 vival i måneden og de hjelper meg veldig mye.

Hvis ingen ting funker har du Xanor som sistevalget, afaik er dette verdens sterkeste anti-angst middel, men det blir litt som med sobril at den letter veldig på trykket der og da men kan forverre dagen etter(mtp halveringstid) har aldri fått denne effekten av Xanor selv, men vet det er veldig vanlig, om du skulle få sjangsen til å prøve Xanor(Noe som skal godt gjøres) ville jeg ha brukt dette med ekstrem forsiktighet. God helg
Det gjør et sterkt inntrykk på meg å lese dette. Jeg er selv av typen som aldri har opplevd alvorlige psykiske problemer, så å lese noe så personlig fra en som har det er spesielt.

Fungerer du godt sosialt og mentalt når du er på cannabis? Klarer du å jobbe/studere? Dersom svaret er ja, kan du vurdere å lage cannabiskapsler og ta det uten at noen nødvendigvis trenger å vite at det er nettopp cannabis du tar. Her er en guide til hvordan du kan lage dette hjemme på kjøkkenet.

Situasjonen din høres veldig tung ut, og jeg skal frastå fra å anbefale medisiner. Dette er noe legen din og deg selv er nødt til å finne ut av. Har du pratet med Modum Bad om situasjonen din? De er tross alt spesialister på psykiske lidelser, dersom du forklarer at det er et problem å gå av Lyrica kan det hende de finner en løsning.

Ellers føler jeg med deg, og dersom du trenger en utenforstående å prate med, kan du sende meg en PM og eventuelt ta det videre til facebook. Lykke til, jeg håper det ordner seg
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg er en mann i midten av 20 årene som sliter med en drepende angst.
Oppveksten har satt sine spor i meg og helsevesenet sier jeg har ptsd og generalisert angst.
:
Vis hele sitatet...
hei! vær så snill å gi meditasjon en sjanse. se (det er kun en mann som prater) denne videon og følg den slavisk i en uke (for å se om det fungerer) https://www.youtube.com/watch?v=Qn5uPqpllGM
følg han sine råd step by step. mediter i minimum 12 minutter av gangen hver dag men helst lengre, 20min, 30min så mye og mange ganger du klarer og det lar seg gjøre. men det er vanskelig i begynnelsen men bare prøv og prøv. jeg er så evig takknemlig at jeg snubla over den youtube videon.
hvis du ikke har meditert tidligere tenker du sikkert for noe bullshit. jeg gjorde ihvertfall det, men jeg var så desperat at jeg prøvde og det har gitt meg ubeskrivelig mye...
jeg har lagt ut denne videon i mange angst/depresjons tråder men har ikke fått noe respons ang. om noen har sett den og begynt å følge den. mediterer du i ca 22 minutter merker du noe med en gang i hodet ditt. gjør som han i videon sier.

hadde jeg vært din kompis hadde jeg vist det du skrev til dama de uansett(nesten) hva du sa. hvis det til henne!

lykke til, god bedring, ta vare
Sist endret av why_not; 15. januar 2016 kl. 17:33.
Jeg syns du skal forsøke å bli medisinfri og komme inn på Modum bad. Etter det kan du be legen om henvisning til psykolog eller psykiater for samtaleterapi. Da kan du kanskje jobbe gjennom noen av årsakene til angsten din og finne måter å takle den på. En slik terapi kan være langvarig (måneder eller år). Du bør sette deg inn i forskjellen mellom kognitiv og psykodynamisk terapi og velge den retningen du er mest motivert for og har mest tro på.
Ser deg veldig godt her å sliter med mye av det samme selv, men en ting kan jeg si deg sikkert... Å det er at hasjen gjør ingenting bedre fordi om det kan føles ut som det! Jeg har røyket av å på i litt over 20 år så vet litt hva jeg prater om.. Hasj har faktisk mange negative baksider som utrolig mange ikke ser.
Sist endret av susiserken; 15. januar 2016 kl. 23:52.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hopp ut i det, er alt jeg kan si.

Om du dør, så blir folk å være triste i kanskje 10 år, så glemmer de deg. Maks 50 år så er du 100% glemt. Det betyr altså at om du driter deg ut, så er det helt glemt om 50 år maks. Livet ditt har ingen betydning, og om du driter deg ut har ingenting å si for noe som helst.

Jeg var ekstremt deprimert når jeg innså dette, men nå har jeg innsett at det er en positiv ting og ikke en negativ ting. Uansett hvor flaut noe er så blir du å dø, og alle du ser blir å dø. Gjør hva du vil og drit i alle regler, for alle dør uansett. Ingenting betyr noe, moral finnes ikke, popularitet finnes ikke. Gjør det du vil i øyeblikket, for øyeblikket er det eneste som eksisterer.
Sitat av Ambryo Vis innlegg
Okey, bra du får muligheten til å prøve ut diverse midler da, så kanskje du finner noe som hjelper deg etterhvert.

Jeg synes sobril bare gjorde vondt verre, akkurat der og da funket det som det skulle, men dagen etter hadde jeg det verre enn vanligvis, sobril var gode for søvn i starten dog. Skal ikke anbefale deg noe som helst, men om jeg hadde vært deg ville jeg gitt vival/valium en sjangse, de har lang halveringstid så du trenger ikke ta dem ofte, jeg bruker ca rundt 5-6 vival i måneden og de hjelper meg veldig mye.

Hvis ingen ting funker har du Xanor som sistevalget, afaik er dette verdens sterkeste anti-angst middel, men det blir litt som med sobril at den letter veldig på trykket der og da men kan forverre dagen etter(mtp halveringstid) har aldri fått denne effekten av Xanor selv, men vet det er veldig vanlig, om du skulle få sjangsen til å prøve Xanor(Noe som skal godt gjøres) ville jeg ha brukt dette med ekstrem forsiktighet. God helg
Vis hele sitatet...
Jeg vil jo egentlig ha benzo siden jeg vet angsten forsvinner da, men jeg har enda ikke gitt heeelt opp håpet om å takle livet uten krykker. Skal til legen neste uke og tenke spørre om jeg kan prøve vival da. Har vist til lege og psykiater at jeg ikke har missbrukt lyrica eller sobril så regner med det ikke blir noe problem.

Skal gi en tilbakemelding på hvordan det fungerer for meg!

Sitat av Nether Vis innlegg
Det gjør et sterkt inntrykk på meg å lese dette. Jeg er selv av typen som aldri har opplevd alvorlige psykiske problemer, så å lese noe så personlig fra en som har det er spesielt.

Fungerer du godt sosialt og mentalt når du er på cannabis? Klarer du å jobbe/studere? Dersom svaret er ja, kan du vurdere å lage cannabiskapsler og ta det uten at noen nødvendigvis trenger å vite at det er nettopp cannabis du tar. Her er en guide til hvordan du kan lage dette hjemme på kjøkkenet.

Situasjonen din høres veldig tung ut, og jeg skal frastå fra å anbefale medisiner. Dette er noe legen din og deg selv er nødt til å finne ut av. Har du pratet med Modum Bad om situasjonen din? De er tross alt spesialister på psykiske lidelser, dersom du forklarer at det er et problem å gå av Lyrica kan det hende de finner en løsning.

Ellers føler jeg med deg, og dersom du trenger en utenforstående å prate med, kan du sende meg en PM og eventuelt ta det videre til facebook. Lykke til, jeg håper det ordner seg
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et flott svar!

Jeg tror at cannabis kan hjelpe meg, men da må jeg ha testet alt annet først. Har lenge tenkt på å snakke med legen min om å få cannabis på resept. Jeg har også bare røykt hasj og cannabis som jeg ikke har hatt noe kontroll på thc/cbd forholdene.

Studiene klarte utrolig nok, men det var med på å gjøre med sykere. Eksamenstiden var faen meg tøft. Strøk i 3 fag andre året mitt, men tok de opp igjen tredje året og besto. Tok faktisk 7 eksamener på under 2 uker og fikk A og B på alle.
Men etterpå var jeg knust i en måneds tid. Måtte bruke mye lyrica i denne perioden. Jeg gir dessverre lyricaen all kreds for at jeg kom meg gjennom studiet.

Jeg tviler ikke på at hasj og cannabis ødelegger for mange psykisk syke uten at de vil innse det selv. Cannabis er en flott medisin, men da må balansen være rett for den personen. Det nytter ikke bare røyke alt du kommer over. Plutselig røyker du noe med alt for høye thc verdier og du får angstanfall eller lignende.

Skal snakke med Modum Bad snart. Det er nok det beste stedet for behandling av angst i Norge eller hele Europa. Jeg kan ikke si nei til den muligheten, men det kommer til å bli et helvete slik ting er nå

Ha en flott dag videre Nether!

Sitat av why_not Vis innlegg
hei! vær så snill å gi meditasjon en sjanse. se (det er kun en mann som prater) denne videon og følg den slavisk i en uke (for å se om det fungerer) https://www.youtube.com/watch?v=Qn5uPqpllGM
følg han sine råd step by step. mediter i minimum 12 minutter av gangen hver dag men helst lengre, 20min, 30min så mye og mange ganger du klarer og det lar seg gjøre. men det er vanskelig i begynnelsen men bare prøv og prøv. jeg er så evig takknemlig at jeg snubla over den youtube videon.
hvis du ikke har meditert tidligere tenker du sikkert for noe bullshit. jeg gjorde ihvertfall det, men jeg var så desperat at jeg prøvde og det har gitt meg ubeskrivelig mye...
jeg har lagt ut denne videon i mange angst/depresjons tråder men har ikke fått noe respons ang. om noen har sett den og begynt å følge den. mediterer du i ca 22 minutter merker du noe med en gang i hodet ditt. gjør som han i videon sier.

hadde jeg vært din kompis hadde jeg vist det du skrev til dama de uansett(nesten) hva du sa. hvis det til henne!

lykke til, god bedring, ta vare
Vis hele sitatet...
Takk why_not!

Jeg begynte med mindfullness under studiet og det var faktisk en veldig spesiell opplevelse. Da klarte jeg å meditere ca 20-30 min hver eneste dag.
Det som ødelagte litt for meg er at jeg også har en skadet rygg. Har noen prolapser i korsryggen som gir meg smerte 24/7. Når jeg mediterte satt jeg slik som alle gjør og dette fungerte greit i starten, men etter en stund begynte dette å gjøre vondt og jeg klarte ikke meditere uten at jeg tenkte på smerten. Jeg prøvde da å legge meg ned for å meditere, men utrolig nok så funker det ikke på samme måte. Kanskje fordi kroppen tenker at jeg skal sove når jeg legger med ned å sender fokuset på søvn.

Jeg skal prøve dette igjen, det lover jeg! Skal meditere i ca 20 min hver dag framover så skal jeg gi en tilbakemelding på hvordan det går.

Sitat av Kommune Vis innlegg
Jeg syns du skal forsøke å bli medisinfri og komme inn på Modum bad. Etter det kan du be legen om henvisning til psykolog eller psykiater for samtaleterapi. Da kan du kanskje jobbe gjennom noen av årsakene til angsten din og finne måter å takle den på. En slik terapi kan være langvarig (måneder eller år). Du bør sette deg inn i forskjellen mellom kognitiv og psykodynamisk terapi og velge den retningen du er mest motivert for og har mest tro på.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Kommune!

Jeg er helt enig om at jeg må prøve å bli medisinfri og at Modum Bad er noe jeg bare må gjøre, men jeg har sluttet på lyrica før og da gikk det ca 5-6 mnd og jeg var nødt å begynne på lyrica igjen for å takle skolen.

Jeg har hatt samtaler med psykolog psykiater nå i 3 år og vi har jobbet aktivt med kognitiv terapi. Dette har dessverre ikke gitt noen resultater. Jeg hoppet rett i arbeidslivet i håp om at intens kognitiv terapi skulle hjelpe meg. Det gikk 2 mnd og jeg klarte ikke mer. Alt dette har gitt meg tanker om at jeg må forberede meg på å leve med denne angsten resten av livet.

Jeg må liksom bestemme meg for hvor lenge jeg skal kjempe mot angsten å prøve og blir frisk, eller om jeg skal bare gjøre livet mest mulig behagelig med angsten. Det vil si medisiner eller rus og en livsstil som tillater at jeg kan leve litt på utkanten.

Sitat av susiserken Vis innlegg
Ser deg veldig godt her å sliter med mye av det samme selv, men en ting kan jeg si deg sikkert... Å det er at hasjen gjør ingenting bedre fordi om det kan føles ut som det! Jeg har røyket av å på i litt over 20 år så vet litt hva jeg prater om.. Hasj har faktisk mange negative baksider som utrolig mange ikke ser.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett susiserken!

Hasjen har nok hvert med på å øke angsten, men hva gjør man ikke for å slippe lidelsen? Jeg røyker veldig lite nå siden samboeren hadde klikket vinkel om hun hadde funnet det ut.

Problemet ligger også i det faktum at mange ikke vet hva de røyker. Jeg skal ha en amster tur i framtiden hvor jeg skal teste alt av strains. thc/cbd blandingen ødelegger nok mange, det blir liksom akkurat som med piller, du må prøve mye forskjellig før du finner noe som funker for deg.

Det er nok ikke lurt av meg å røyke slik jeg har det nå, men jeg trenger faen meg en pust i bakken! Jeg liker ikke alkohol heldigvis, og jeg har ikke prøvd noe annet enn hasj. Slik som jeg har det nå så er det jævla kort vei til sterkere rusmidler for å slippe virkeligheten, men det kommer aldri til å skje. Jeg jobber fortsatt knallhardt for å bli frisk, det har jeg gjort nå i 4 år

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hopp ut i det, er alt jeg kan si.

Om du dør, så blir folk å være triste i kanskje 10 år, så glemmer de deg. Maks 50 år så er du 100% glemt. Det betyr altså at om du driter deg ut, så er det helt glemt om 50 år maks. Livet ditt har ingen betydning, og om du driter deg ut har ingenting å si for noe som helst.

Jeg var ekstremt deprimert når jeg innså dette, men nå har jeg innsett at det er en positiv ting og ikke en negativ ting. Uansett hvor flaut noe er så blir du å dø, og alle du ser blir å dø. Gjør hva du vil og drit i alle regler, for alle dør uansett. Ingenting betyr noe, moral finnes ikke, popularitet finnes ikke. Gjør det du vil i øyeblikket, for øyeblikket er det eneste som eksisterer.
Vis hele sitatet...
Takk Dongerino!

Jeg er helt enig og jeg tenker akkurat det samme, men problemet oppstår når det er underbevisstheten som styrer og trigger deg gjennom hverdagen. Jeg føler meg relativt reflektert over dette livet og ser hvor ulogisk ting er. Utad ser livet mitt egentlig ganske perfekt ut. Kjæresten min er helt nydelig og har en personlighet som hadde gjort enhver mann lykkelig. Jeg har en veldig bra jobb hvor jeg kan tjene mye penger, men allikevel rår angsten over alle ledd i mitt liv.

Moralen finnes ikke, men akkurat slik situasjonen er nå er jeg på vei inn i det virkelige a-4 livet. Kanskje jeg må flykte fra alt for å bli frisk? Jeg vet at samboerskap gir meg masse angst, men stikker jeg fra damen vil jeg aldri klare å leve med tanken om at jeg bare ga en perfekt jente til noen andre. Jeg hadde også angst før jeg traff damen, så da ender jeg nok bare opp ensom og full i angst.....

Jeg vet at jeg er utrolig redd for å bli dømt av andre. Det er nok det som trigger når jeg går ut døren. Jeg vet jo at ingen andre bryr seg og at det bare ligger i hoder, men det har ikke trengt godt nok inn i skallen enda.

Det en den holdningen jeg vil ha her i livet. Vi skal jo alle dø og da er det over. Jeg har lyst å leve, ikke lide meg gjennom livet. Jeg kommer til maks å kjempe mot angsten i kanskje 2-3 år til. Er jeg ikke blitt bedre da, då gir jeg faen. Da melder jeg meg ut av det normale samfunnet og gjør det jeg må for å ha det bra!

Jeg er glad du skriver at du har opplevd å være deprimert. Det betyr at du faktisk forstår å ønsker at jeg skal innse det du har innsett.

Ha en flott helg!
Sist endret av KingStorebror; 16. januar 2016 kl. 11:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg har hatt samtaler med psykolog psykiater nå i 3 år og vi har jobbet aktivt med kognitiv terapi. Dette har dessverre ikke gitt noen resultater. Jeg hoppet rett i arbeidslivet i håp om at intens kognitiv terapi skulle hjelpe meg. Det gikk 2 mnd og jeg klarte ikke mer. Alt dette har gitt meg tanker om at jeg må forberede meg på å leve med denne angsten resten av livet.
Vis hele sitatet...
Jeg har tidligere hatt sterk sosial angst, og også slitt en del med lettere depresjon - også i senere tid.

Jeg har vært igjennom forskjellige opplegg, blant annet kognitiv terapi - og hatt samme erfaring; at det ikke ga noen resultater der og da.

Det som ble vendepunktet for meg, var å lese meg mer opp på kognitiv terapi på egenhånd. Jeg har aldri vært noen bokorm, men kan sterkt anbefale bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Dette er ikke overfladiske og typiske "selvhjelpsbøker", men bygger på godt dokumenterte former for mental trening. Bøkene er også veldig lettlest, med mange humoristiske vinklinger på seriøse tema. Spesielt mange interessante caser fra hans Hypokonderklinikk.

"Det er ikke mer synd på deg enn andre" (ISBN: 9788292023181) kan kanskje virke som en provoserende tittel, men en veldig god bok. Akkurat nå leser jeg "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" (ISBN: 9788292023181) - også varmt anbefalt.
Sitat av Toak Vis innlegg
Jeg har tidligere hatt sterk sosial angst, og også slitt en del med lettere depresjon - også i senere tid.

Jeg har vært igjennom forskjellige opplegg, blant annet kognitiv terapi - og hatt samme erfaring; at det ikke ga noen resultater der og da.

Det som ble vendepunktet for meg, var å lese meg mer opp på kognitiv terapi på egenhånd. Jeg har aldri vært noen bokorm, men kan sterkt anbefale bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Dette er ikke overfladiske og typiske "selvhjelpsbøker", men bygger på godt dokumenterte former for mental trening. Bøkene er også veldig lettlest, med mange humoristiske vinklinger på seriøse tema. Spesielt mange interessante caser fra hans Hypokonderklinikk.

"Det er ikke mer synd på deg enn andre" (ISBN: 9788292023181) kan kanskje virke som en provoserende tittel, men en veldig god bok. Akkurat nå leser jeg "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" (ISBN: 9788292023181) - også varmt anbefalt.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Toak!

Jeg hater å lese, men de bøkene virker veldig spennende. Det er egentlig akkurat det jeg trenger, mentale teknikker for å takle ting. Har følt det hele veien at jeg mangler en del verktøy i verktøykassen min.

Du har rett i at det er en provoserende tittel, men det virker som en veldig god bok utifra det jeg leste om den.

"Empati og konfrontering", "Skyld og skam", "Selvbilde, selvfølelse og selvtillit", "Oppmerksomt nærvær", "Personlighet og personlighetsforstyrrelser"

Dette er ting som boken tar for seg. Alle de punktene er roten til angsten for de fleste tror jeg! kanskje du får meg til å lese en hel bok for første gang Toak!
Sitat av KingStorebror Vis innlegg

Takk why_not!

Jeg begynte med mindfullness under studiet og det var faktisk en veldig spesiell opplevelse. Da klarte jeg å meditere ca 20-30 min hver eneste dag.
Det som ødelagte litt for meg er at jeg også har en skadet rygg. Har noen prolapser i korsryggen som gir meg smerte 24/7. Når jeg mediterte satt jeg slik som alle gjør og dette fungerte greit i starten, men etter en stund begynte dette å gjøre vondt og jeg klarte ikke meditere uten at jeg tenkte på smerten. Jeg prøvde da å legge meg ned for å meditere, men utrolig nok så funker det ikke på samme måte. Kanskje fordi kroppen tenker at jeg skal sove når jeg legger med ned å sender fokuset på søvn.

Jeg skal prøve dette igjen, det lover jeg! Skal meditere i ca 20 min hver dag framover så skal jeg gi en tilbakemelding på hvordan det går.
Vis hele sitatet...
skulle bare mangle bror, det minste jeg kunne gjøre. selv takk for svar kingstorebror.

dumt at du har vondt i ryggen men du behøver ikke sitte med bena i kryss eller i lotus stilling, det viktigste er at du sitter komfortabelt eller så behagelig som mulig. kan du sitte i sofaen på en pute uten for mye smerter med bena sånn halvveis i kors? ellers kan du ha bena hvordan du vil... eller har du en stol du kan sitte i uten for mye smerter? grunnen til at man skal ha rett rygg er at man konsentrerer seg bedre da...

jeg har også en lydfil i mp3 format som guider deg slik at du skal visualisere gode følelser og dårlige følelser. vi mennesker kan faktisk velge hvordan vi skal føle oss , jeg skjønner selvfølgelig du vil føle deg bra
jeg har veldig lyst å sende den til deg så hvis du er interessert kan du pm meg din email så sender jeg den til deg. når du hører på den med hodetelefoner skal man ligge nede...

vil også si at jeg har (på papiret) forskjellige typer angst, depresjon, ptsd, søvnproblemer og adhd (har roet seg av seg selv de siste årene) , men jeg er på veldig god vei til ta/har tatt kontroll over de diagnosene. jeg har veldig lyst til å hjelpe deg, så fint om du sender meg en privat melding med en epost adresse så kan vi holde kontakt der. jeg er en 30 år gammel mann.

jeg skrev også i min forrige post at jeg synes du skal vise alt du har skrevet her til kjæresten din. da får hun lese hvordan du har det uten at du tar hensyn til hvordan du skal presentere det til henne.

ønsker deg en god helg. ta vare!
mvh why_not


du ser på når jeg quater teksten at jeg ikke er et data geni jaja

forresten når jeg skriver jeg har veldig lyst å hjelpe deg. da mener jeg at jeg har lyst til å hjelpe deg med at du skal hjelpe deg selv.
Sist endret av why_not; 16. januar 2016 kl. 13:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av why_not Vis innlegg
skulle bare mangle bror, det minste jeg kunne gjøre. selv takk for svar kingstorebror.

dumt at du har vondt i ryggen men du behøver ikke sitte med bena i kryss eller i lotus stilling, det viktigste er at du sitter komfortabelt eller så behagelig som mulig. kan du sitte i sofaen på en pute uten for mye smerter med bena sånn halvveis i kors? ellers kan du ha bena hvordan du vil... eller har du en stol du kan sitte i uten for mye smerter? grunnen til at man skal ha rett rygg er at man konsentrerer seg bedre da...

jeg har også en lydfil i mp3 format som guider deg slik at du skal visualisere gode følelser og dårlige følelser. vi mennesker kan faktisk velge hvordan vi skal føle oss , jeg skjønner selvfølgelig du vil føle deg bra
jeg har veldig lyst å sende den til deg så hvis du er interessert kan du pm meg din email så sender jeg den til deg. når du hører på den med hodetelefoner skal man ligge nede...

vil også si at jeg har (på papiret) forskjellige typer angst, depresjon, ptsd, søvnproblemer og adhd (har roet seg av seg selv de siste årene) , men jeg er på veldig god vei til ta/har tatt kontroll over de diagnosene. jeg har veldig lyst til å hjelpe deg, så fint om du sender meg en privat melding med en epost adresse så kan vi holde kontakt der. jeg er en 30 år gammel mann.

jeg skrev også i min forrige post at jeg synes du skal vise alt du har skrevet her til kjæresten din. da får hun lese hvordan du har det uten at du tar hensyn til hvordan du skal presentere det til henne.

ønsker deg en god helg. ta vare!
mvh why_not


du ser på når jeg quater teksten at jeg ikke er et data geni jaja

forresten når jeg skriver jeg har veldig lyst å hjelpe deg. da mener jeg at jeg har lyst til å hjelpe deg med at du skal hjelpe deg selv.
Vis hele sitatet...
Tusen takk why_not!

Jeg skal finne meg en posisjon som funker, kjerringen har fylt sofaen med puter så det skal gå greit Nå må jeg bare være konsekvent med det!

Du har helt rett når du sier jeg burde vise dette til damen, men det kommer aldri til å skje. Jeg gikk inn i dette forholdet med tanker om at det ville gjøre meg friskere, men at jeg kanskje måtte gjøre ting bak ryggen hennes som ikke hun trenger å vite for at jeg skal holde meg normal.

Jeg snakket med henne i går om hvor syk jeg følte meg for tiden, tårene begynte å sprute uten kontroll. Hun forstår jeg er syk, men ikke alle faktorene som gjør meg syk. Kan ikke sitte å si til henne at jeg kanskje må stikke for jeg holder på å klikke. Jeg vil gifte meg med denne jenten og vil først sloss min egen kamp å prøve å bli bedre før jeg lasser enda mer bagasje på henne.

Det er merkelig hvor god hjelp det er i fremmede mennesker på et forum, jeg er glad jeg skrev her

Sender deg en PM!
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg vil jo egentlig ha benzo siden jeg vet angsten forsvinner da, men jeg har enda ikke gitt heeelt opp håpet om å takle livet uten krykker. Skal til legen neste uke og tenke spørre om jeg kan prøve vival da. Har vist til lege og psykiater at jeg ikke har missbrukt lyrica eller sobril så regner med det ikke blir noe problem.
Vis hele sitatet...
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Tusen takk for et flott svar!

Jeg tror at cannabis kan hjelpe meg, men da må jeg ha testet alt annet først. Har lenge tenkt på å snakke med legen min om å få cannabis på resept. Jeg har også bare røykt hasj og cannabis som jeg ikke har hatt noe kontroll på thc/cbd forholdene.
Vis hele sitatet...
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg tviler ikke på at hasj og cannabis ødelegger for mange psykisk syke uten at de vil innse det selv. Cannabis er en flott medisin, men da må balansen være rett for den personen. Det nytter ikke bare røyke alt du kommer over. Plutselig røyker du noe med alt for høye thc verdier og du får angstanfall eller lignende.
Vis hele sitatet...
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Studiene klarte utrolig nok, men det var med på å gjøre med sykere. Eksamenstiden var faen meg tøft. Strøk i 3 fag andre året mitt, men tok de opp igjen tredje året og besto. Tok faktisk 7 eksamener på under 2 uker og fikk A og B på alle.
Men etterpå var jeg knust i en måneds tid. Måtte bruke mye lyrica i denne perioden. Jeg gir dessverre lyricaen all kreds for at jeg kom meg gjennom studiet.
Vis hele sitatet...
Slutt å tulle om rus ditt og rus datt. Du må være nykter, du må komme deg ut døren og du må ta det en dag av gangen.

Og slutt med cannabis. Det er så jævlig mange som sier akkurat de tingene du sier og sliter med akkurat de tingene du sliter med; og ALDRI har jeg tatt feil i at ting går bedre når bruken avsluttes.

Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Skal snakke med Modum Bad snart. Det er nok det beste stedet for behandling av angst i Norge eller hele Europa. Jeg kan ikke si nei til den muligheten, men det kommer til å bli et helvete slik ting er nå

Ha en flott dag videre Nether!
Vis hele sitatet...
Dette er mye bedre. Medisiner er ingen løsning på noe som helst, men om du først skal rulle deg rundt og dø kan du selvsagt ta noen benzoer for å gjøre det litt behagelig.

Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg er helt enig om at jeg må prøve å bli medisinfri og at Modum Bad er noe jeg bare må gjøre, men jeg har sluttet på lyrica før og da gikk det ca 5-6 mnd og jeg var nødt å begynne på lyrica igjen for å takle skolen.
Vis hele sitatet...
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg har hatt samtaler med psykolog psykiater nå i 3 år og vi har jobbet aktivt med kognitiv terapi. Dette har dessverre ikke gitt noen resultater. Jeg hoppet rett i arbeidslivet i håp om at intens kognitiv terapi skulle hjelpe meg. Det gikk 2 mnd og jeg klarte ikke mer. Alt dette har gitt meg tanker om at jeg må forberede meg på å leve med denne angsten resten av livet.
Vis hele sitatet...
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg må liksom bestemme meg for hvor lenge jeg skal kjempe mot angsten å prøve og blir frisk, eller om jeg skal bare gjøre livet mest mulig behagelig med angsten. Det vil si medisiner eller rus og en livsstil som tillater at jeg kan leve litt på utkanten.
Vis hele sitatet...
Men herregud da, dette er jo små øyeblikk. Tidsperspektivet ditt er veldig snevert, du har hele livet igjen, og du risikerer å ta beslutninger på vegne av deg selv tiår frem i tid om du bestemmer deg for å gi opp forsøket på å bli nyktern og fungerende.

Vi mennesker er ikke skrudd sammen sånn at vi utvikler oss til vi er 20, så sier det stopp - den vi er blitt da er den vi vil være for resten av livet.

Har vært narkoman i 8 år ca, de 3 siste heroinist, og jeg skal love deg at jeg har kjent på angst, depresjon, frustrasjon, raseri og selvmordstanker i bøtter og spann. Mye rusindusert såklart, men angsten var et vedvarende problem gjennom hele barndommen og. Det høres kanskje latterlig ut for deg; men jeg har vært avhengig av så og si alt konvensjonelt dop på et tidspunkt - utenom benzoer. Har som deg tatt høyere utdanning oppi dritten, jobbet fulltid som ingeniør og har som jeg misstenker du har; en god porsjon ambisjoner. Hiver du deg på pillekjøret kan du ta farvell med dem.

Angst er noe dritt, men det er bare å komme seg gjennom. Du har gitt det noen bittesmå forsøk, og det har ikke gått med en gang på samme måte som eksempelvis eksamener. Av og til er ikke alt like enkelt. Fortsetter du å prøve så kommer du i mål, sakte, men sikkert.

Fortsetter du å se etter rusmidler som løser problemet ditt vil du uansett aldri klare å kreditere deg selv for noe som helst, du vil dermed aldri oppleve noen genuin mestring, og du vil dermed aldri få den troen på deg selv som du trenger.

For meg har det å mestre vært selve hjørnesteinen i min slow-motion reise mot edruelighet. Før trodde jeg det var speeden som dro meg gjennom bachelor. Så trodde jeg det var heroinen som gjorde meg sosialt fungerende og dyktig i mitt arbeid. Trodde heroinen gjorde meg flinkere til å sjekke damer osv.

Etter alle disse årene har jeg endelig begynt å innse at det faktisk er slik at desto mindre rus - desto mer ubermensch




Sitat av KingStorebror Vis innlegg

Problemet ligger også i det faktum at mange ikke vet hva de røyker. Jeg skal ha en amster tur i framtiden hvor jeg skal teste alt av strains. thc/cbd blandingen ødelegger nok mange, det blir liksom akkurat som med piller, du må prøve mye forskjellig før du finner noe som funker for deg.
Vis hele sitatet...
Nei, nei og nei.

Dette er en helt elendig holdning du umulig hadde tilegnet deg uten fastlegens pillebonanza. Dette er bare "sannheter" kognitiv dissonans har konstruert i sammarbeid med apotekindustrien.

Du må ikke prøve masse forskjellig, det å ha et bredt utvalg, god kompetanse på emnet eller bevisst forhold til "de tingene ikke vanlige narkiser forstår" er en liten bonus at best.

Har sett piller, da særlig c-preparater som truxal, seroquel og hva faen mer de kaller djevelskapet bli skrevet ut til stort sett alle for stort sett alt. Noen mener det funker, noen fortsetter å prøve; men felles for dem alle er at til tross for egenopplevd bedring etc så blir livene deres bare mer og mer rævva.

Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Det er nok ikke lurt av meg å røyke slik jeg har det nå, men jeg trenger faen meg en pust i bakken! Jeg liker ikke alkohol heldigvis, og jeg har ikke prøvd noe annet enn hasj. Slik som jeg har det nå så er det jævla kort vei til sterkere rusmidler for å slippe virkeligheten, men det kommer aldri til å skje. Jeg jobber fortsatt knallhardt for å bli frisk, det har jeg gjort nå i 4 år
Vis hele sitatet...
Utfordrer du deg selv? Setter du deg selv i situasjoner som virkelig trigger angsten din? Eller spiser du piller om du må - og unngår dem om du kan? Ærlig.

Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Moralen finnes ikke, men akkurat slik situasjonen er nå er jeg på vei inn i det virkelige a-4 livet. Kanskje jeg må flykte fra alt for å bli frisk? Jeg vet at samboerskap gir meg masse angst, men stikker jeg fra damen vil jeg aldri klare å leve med tanken om at jeg bare ga en perfekt jente til noen andre. Jeg hadde også angst før jeg traff damen, så da ender jeg nok bare opp ensom og full i angst.....
Vis hele sitatet...
Hvis hun er så fantastisk som du sier så bør du klare å få til et lite avbrekk fra henne. Kanskje hun kan bo hos mor en måned? Hun kan komme hit hvis hun vil?

Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg vet at jeg er utrolig redd for å bli dømt av andre. Det er nok det som trigger når jeg går ut døren. Jeg vet jo at ingen andre bryr seg og at det bare ligger i hoder, men det har ikke trengt godt nok inn i skallen enda.
Vis hele sitatet...
Så la deg selv bli dømt av andre. Ikke unngå det som trigger angsten din, oppsøk det. Blir du dømt ofte nok av mange nok blir det til slutt noe du kan suge til deg som power. Før var jeg så jævlig livredd for å drite meg ut at det å gå på butikken var døden. Om noe pinlig jeg hadde gjort ble nevnt i plenum på vors f.eks var hele kvelden helt fiksert på det. Nå derimot så nyter jeg følelsen av å gå inn i et rom der jeg vet alle dømmer meg, men ikke en eneste av dem tørr å nevne det med et ord. Dog dette ble litt en digresjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er mye gode råd her og trådstarter er, tross situasjonen, relativt ressursterk og tar til seg informasjonen her på en god måte og har forholdt seg bra til det jeg føler jeg må påpeke:

4) Personlig helse
freak.no er ikke et sted å søke hjelp til diagnostisering eller selvmedisinering. Brukere som ønsker hjelp til behandling for skader, sykdommer eller andre lidelser bes kontakte autorisert helsepersonell, eller benytte nettsider som er spesifikt ment for å dekke disse temaene. Diskusjon rundt skadevirkninger og medisinske egenskaper til rusmidler er derimot tillatt.
Vis hele sitatet...
Freak.no er ikke en plass der du leker lege og begynner å foreslå hvilke medikamenter brukere skal prøve for å lindre eller ellers bistå behandlingen sin. Her har trådstarter utvist en særdeles sunn holdning mener jeg, at han presiserer at å ruse seg unna problemene er uønskelig og derfor takket nei til forslagene om å prøve ut slike medikamenter, men det er ikke alltid det er slik.

Alle utsagn som bærer veien om at noen må prøve et eller annet medikament slettes uten varsel. Du må gjerne dele dine erfaringer med gitte medikamenter eller kombinasjoner av medikamenter, trening, meditering eller andre teknikker men presiser nettop det! At det er din erfaring, det er ikke en instruks om hva trådstarter skal medisinere seg med
New generation
colakork's Avatar
Minner så yævlig om meg.. Føler meg ganske tom og bare generelt "bad" i kroppen, men alle rundt meg sier jeg er en kjernekar som ser så trygg og god ut i sitt eget skinn..

Du er veldig flink til å skrive, å forklare hvordan du føler deg.. I really feel your pain after reading this.. Syns du burde fortsette, å skrive det ned. Det kan hjelpe, det pleier å hjelpe for meg å bare få det ut, samma hvordan.. Blir bare litt lettere å takle det trykket inni deg hvis du fatter. Lykke til HOLD FAST PÅ DAMA, hun tvangsholder deg definitivt nede på jorda, dette er en bra ting som oftest.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Slutt å tulle om rus ditt og rus datt. Du må være nykter, du må komme deg ut døren og du må ta det en dag av gangen.

Og slutt med cannabis. Det er så jævlig mange som sier akkurat de tingene du sier og sliter med akkurat de tingene du sliter med; og ALDRI har jeg tatt feil i at ting går bedre når bruken avsluttes.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Tøffetom!

Merker en litt aggressiv tone fra deg. Litt sånn bagatellisering av den virkeligheten jeg lever i. Det eneste stoffet jeg ønsker å ruse meg på er cannabis noen ganger i måneden. Cannabisen er det enste stoffet som gjør meg helt angstfri i en kort periode.



Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette er mye bedre. Medisiner er ingen løsning på noe som helst, men om du først skal rulle deg rundt og dø kan du selvsagt ta noen benzoer for å gjøre det litt behagelig.
Vis hele sitatet...
Det handler om at noen ganger så må man bruke medisiner for å fungere i perioder hvor det er ekstra tøft. Det er ikke alle som må knaske i seg hele jævla brettet, har ganske god selvkontroll når det kommer til dette.



Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men herregud da, dette er jo små øyeblikk. Tidsperspektivet ditt er veldig snevert, du har hele livet igjen, og du risikerer å ta beslutninger på vegne av deg selv tiår frem i tid om du bestemmer deg for å gi opp forsøket på å bli nyktern og fungerende.

Vi mennesker er ikke skrudd sammen sånn at vi utvikler oss til vi er 20, så sier det stopp - den vi er blitt da er den vi vil være for resten av livet.
Vis hele sitatet...
Føler ikke at 4 år med angst er et smått øyeblikk. Jeg er veldig klar over at jeg ikke må ta avgjørelser i affekt, men jeg har hatt de samme tankene i flere år nå og jeg takler det ikke mye lengre. Jeg nærmer meg snart 30.

Her må jeg bare presisere at jeg ikke bruker lyrica hver dag. Bruker det kun når jeg har ting jeg må få gjort. Er på butikken uten medisiner å gjør de enkle tingene i livet uten medisiner. Det er helt jævlig, men jeg vet at jeg ikke kan bruke lyrica vær dag pga toleranse.

Røykingen skjer kanskje maks 4 ganger i måneden om jeg er heldig. Dette er noe som ikke er positivt, men jeg ser på den friheten det gir meg i noen timer er gull verdt.

Jeg bruker heller ikke sovemedisiner som blir kastet etter meg fra legen. Søvnen er et helvete, men har et rituale armhevninger og en varm dusj som ofte funker ganske greit.



Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har vært narkoman i 8 år ca, de 3 siste heroinist, og jeg skal love deg at jeg har kjent på angst, depresjon, frustrasjon, raseri og selvmordstanker i bøtter og spann. Mye rusindusert såklart, men angsten var et vedvarende problem gjennom hele barndommen og. Det høres kanskje latterlig ut for deg; men jeg har vært avhengig av så og si alt konvensjonelt dop på et tidspunkt - utenom benzoer. Har som deg tatt høyere utdanning oppi dritten, jobbet fulltid som ingeniør og har som jeg misstenker du har; en god porsjon ambisjoner. Hiver du deg på pillekjøret kan du ta farvell med dem.
Vis hele sitatet...
Det kommer aldri til å bli noe pillekjør. Har hatt 4 år på meg nå til å teste det meste av medisiner. Psykiateren ville ikke skrive ut benzo, mens legen ramset opp benzo preparater og lurte på hva jeg hadde prøvd og hva jeg ville ha.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Angst er noe dritt, men det er bare å komme seg gjennom. Du har gitt det noen bittesmå forsøk, og det har ikke gått med en gang på samme måte som eksempelvis eksamener. Av og til er ikke alt like enkelt. Fortsetter du å prøve så kommer du i mål, sakte, men sikkert.
Vis hele sitatet...
Her er du tøff igjen. Du forteller meg at jeg har gitt det noen bittesmå forsøk. Det er veldig feil. Jeg har tynt meg gjennom hver jævla forelesning etter jeg traff damen. Noen ganger uten medisiner og noen ganger med. Men da har det vært lave doser, noe som bare sørger for at jeg ikke får panikk.

Angst er ikke noe man bare kommer seg igjennom. Om man har rust på seg sin egen angst, greit, da får man slutte å ruse seg og komme seg videre. Men når angsten kommer fra klar himmel og ikke slipper taket uansett hva jeg gjør, da blir situasjonen litt annerledes.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Fortsetter du å se etter rusmidler som løser problemet ditt vil du uansett aldri klare å kreditere deg selv for noe som helst, du vil dermed aldri oppleve noen genuin mestring, og du vil dermed aldri få den troen på deg selv som du trenger.
Vis hele sitatet...
Jeg leter ikke etter rusmidler min gode venn. Jeg er jævla stolt over at jeg har klart å motstå fristelsen for andre rusmidler. Du har helt rett i det du sier om mestring. Jeg er utdannet mekaniker og jobbet med det i 3 år. Det var en utrolig deilig følelse å mestre et fag, men her ble dessverre ryggen fuckt.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
For meg har det å mestre vært selve hjørnesteinen i min slow-motion reise mot edruelighet. Før trodde jeg det var speeden som dro meg gjennom bachelor. Så trodde jeg det var heroinen som gjorde meg sosialt fungerende og dyktig i mitt arbeid. Trodde heroinen gjorde meg flinkere til å sjekke damer osv.

Etter alle disse årene har jeg endelig begynt å innse at det faktisk er slik at desto mindre rus - desto mer ubermensch
Vis hele sitatet...
Du er en filosofisk karakter. Det liker jeg godt. Har fått høre det hele veien at jeg ikke gir meg selv kreds for de tingene jeg har klart mens jeg har brukt lyrica. Jeg husker ikke helt hvem jeg var før angsten satt inn, men da var jeg en motivert jævel som skulle steder i livet.




Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nei, nei og nei.

Dette er en helt elendig holdning du umulig hadde tilegnet deg uten fastlegens pillebonanza. Dette er bare "sannheter" kognitiv dissonans har konstruert i sammarbeid med apotekindustrien.

Du må ikke prøve masse forskjellig, det å ha et bredt utvalg, god kompetanse på emnet eller bevisst forhold til "de tingene ikke vanlige narkiser forstår" er en liten bonus at best.

Har sett piller, da særlig c-preparater som truxal, seroquel og hva faen mer de kaller djevelskapet bli skrevet ut til stort sett alle for stort sett alt. Noen mener det funker, noen fortsetter å prøve; men felles for dem alle er at til tross for egenopplevd bedring etc så blir livene deres bare mer og mer rævva.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp dette jeg har skrevet. Jeg har fått både truxal og seroquel. Da fikk jeg selv oppleve hvor håpløst ting er på disse medisinene, hvertfall for meg. Det er ikke deg eller noen andre som har fasiten. Du må vite at disse medisinene har hjulpet veldig mange, men klart det ikke funker for alle.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Utfordrer du deg selv? Setter du deg selv i situasjoner som virkelig trigger angsten din? Eller spiser du piller om du må - og unngår dem om du kan? Ærlig.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig? Ja og nei. Jeg hater piller, men må bruke det i noen situasjoner for å fungere. Jeg kan velge om jeg skal si nei til ALT, eller ta pillene mine å hoppe i det. Når jeg trappet av lyricaen for å se hvordan jeg fungerte, gjorde jeg absolutt alt uten medisiner. Det endte med at jeg kom hjem hver dag og ville egentlig bare knuse hele kåken. Det ble nederlag på nederlag.

Da bestemte jeg meg for at jeg ikke ville ha så jævla redusert livskvalitet og at litt lyrica virkelig hjalp.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvis hun er så fantastisk som du sier så bør du klare å få til et lite avbrekk fra henne. Kanskje hun kan bo hos mor en måned? Hun kan komme hit hvis hun vil?
Vis hele sitatet...
Må slutte å være så tøff, du er vel en kar med litt livserfaring. Er du den kule typen med litt raske replikker?

Men ja, jeg burde egentlig bare reise hjem i en lengre periode, men er redd hun ikke kommer til å forstå hvorfor. Her er jeg litt pyse og er egentlig bare nødt til å si at jeg trenger litt mer frihet.



Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Så la deg selv bli dømt av andre. Ikke unngå det som trigger angsten din, oppsøk det. Blir du dømt ofte nok av mange nok blir det til slutt noe du kan suge til deg som power. Før var jeg så jævlig livredd for å drite meg ut at det å gå på butikken var døden. Om noe pinlig jeg hadde gjort ble nevnt i plenum på vors f.eks var hele kvelden helt fiksert på det. Nå derimot så nyter jeg følelsen av å gå inn i et rom der jeg vet alle dømmer meg, men ikke en eneste av dem tørr å nevne det med et ord. Dog dette ble litt en digresjon.
Vis hele sitatet...
Du sier akkurat det jeg burde gjøre. Fasiten er vel enkel for de fleste, men virkeligheten er ikke så jævla lett. Jeg tror på at vi mennesker blir formet av de forholdene vi vokser opp i. Det var dessverre store deler av barndommen hvor jeg levde i konstant frykt i flere år. Dette førte til at jeg måtte isolere meg mye, noe som jeg føler sitter smeltet fast i sjelen min. Jeg er ikke redd noe eller noe lengre, men frykten sitter tydeligvis fast.

Jeg så du leste i tråden å ventet egentlig bare på et svar fra deg. Du er en erfaren person om både rus og psykiske plager, har fulgt tråden din fra starten av. Håper ikke du hever deg over mine problemer siden du har hatt "større" problemer. Du er rask på avtrekkeren, men jeg setter stor pris på ditt perspektiv på tingene!

Legger meg flat for alt av skrivefeil osv.
Sist endret av KingStorebror; 16. januar 2016 kl. 15:41.
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Takk for svar Tøffetom!

Merker en litt aggressiv tone fra deg. Litt sånn bagatellisering av den virkeligheten jeg lever i. Det eneste stoffet jeg ønsker å ruse meg på er cannabis noen ganger i måneden. Cannabisen er det enste stoffet som gjør meg helt angstfri i en kort periode.





Det handler om at noen ganger så må man bruke medisiner for å fungere i perioder hvor det er ekstra tøft. Det er ikke alle som må knaske i seg hele jævla brettet, har ganske god selvkontroll når det kommer til dette.





Føler ikke at 4 år med angst er et smått øyeblikk. Jeg er veldig klar over at jeg ikke må ta avgjørelser i affekt, men jeg har hatt de samme tankene i flere år nå og jeg takler det ikke mye lengre. Jeg nærmer meg snart 30.

Her må jeg bare presisere at jeg ikke bruker lyrica hver dag. Bruker det kun når jeg har ting jeg må få gjort. Er på butikken uten medisiner å gjør de enkle tingene i livet uten medisiner. Det er helt jævlig, men jeg vet at jeg ikke kan bruke lyrica vær dag pga toleranse.

Røykingen skjer kanskje maks 4 ganger i måneden om jeg er heldig. Dette er noe som ikke er positivt, men jeg ser på den friheten det gir meg i noen timer er gull verdt.

Jeg bruker heller ikke sovemedisiner som blir kastet etter meg fra legen. Søvnen er et helvete, men har et rituale armhevninger og en varm dusj som ofte funker ganske greit.





Det kommer aldri til å bli noe pillekjør. Har hatt 4 år på meg nå til å teste det meste av medisiner. Psykiateren ville ikke skrive ut benzo, mens legen ramset opp benzo preparater og lurte på hva jeg hadde prøvd og hva jeg ville ha.




Her er du tøff igjen. Du forteller meg at jeg har gitt det noen bittesmå forsøk. Det er veldig feil. Jeg har tynt meg gjennom hver jævla forelesning etter jeg traff damen. Noen ganger uten medisiner og noen ganger med. Men da har det vært lave doser, noe som bare sørger for at jeg ikke får panikk.

Angst er ikke noe man bare kommer seg igjennom. Om man har rust på seg sin egen angst, greit, da får man slutte å ruse seg og komme seg videre. Men når angsten kommer fra klar himmel og ikke slipper taket uansett hva jeg gjør, da blir situasjonen litt annerledes.



Jeg leter ikke etter rusmidler min gode venn. Jeg er jævla stolt over at jeg har klart å motstå fristelsen for andre rusmidler. Du har helt rett i det du sier om mestring. Jeg er utdannet mekaniker og jobbet med det i 3 år. Det var en utrolig deilig følelse å mestre et fag, men her ble dessverre ryggen fuckt.



Du er en filosofisk karakter. Det liker jeg godt. Har fått høre det hele veien at jeg ikke gir meg selv kreds for de tingene jeg har klart mens jeg har brukt lyrica. Jeg husker ikke helt hvem jeg var før angsten satt inn, men da var jeg en motivert jævel som skulle steder i livet.






Det er jo nettopp dette jeg har skrevet. Jeg har fått både truxal og seroquel. Da fikk jeg selv oppleve hvor håpløst ting er på disse medisinene, hvertfall for meg. Det er ikke deg eller noen andre som har fasiten. Du må vite at disse medisinene har hjulpet veldig mange, men klart det ikke funker for alle.




Helt ærlig? Ja og nei. Jeg hater piller, men må bruke det i noen situasjoner for å fungere. Jeg kan velge om jeg skal si nei til ALT, eller ta pillene mine å hoppe i det. Når jeg trappet av lyricaen for å se hvordan jeg fungerte, gjorde jeg absolutt alt uten medisiner. Det endte med at jeg kom hjem hver dag og ville egentlig bare knuse hele kåken. Det ble nederlag på nederlag.

Da bestemte jeg meg for at jeg ikke ville ha så jævla redusert livskvalitet og at litt lyrica virkelig hjalp.



Må slutte å være så tøff, du er vel en kar med litt livserfaring. Er du den kule typen med litt raske replikker?

Men ja, jeg burde egentlig bare reise hjem i en lengre periode, men er redd hun ikke kommer til å forstå hvorfor. Her er jeg litt pyse og er egentlig bare nødt til å si at jeg trenger litt mer frihet.





Du sier akkurat det jeg burde gjøre. Fasiten er vel enkel for de fleste, men virkeligheten er ikke så jævla lett. Jeg tror på at vi mennesker blir formet av de forholdene vi vokser opp i. Det var dessverre store deler av barndommen hvor jeg levde i konstant frykt i flere år. Dette førte til at jeg måtte isolere meg mye, noe som jeg føler sitter smeltet fast i sjelen min. Jeg er ikke redd noe eller noe lengre, men frykten sitter tydeligvis fast.

Jeg så du leste i tråden å ventet egentlig bare på et svar fra deg. Du er en erfaren person om både rus og psykiske plager, har fulgt tråden din fra starten av. Håper ikke du hever deg over mine problemer siden du har hatt "større" problemer. Du er rask på avtrekkeren, men jeg setter stor pris på ditt perspektiv på tingene!

Legger meg flat for alt av skrivefeil osv.
Vis hele sitatet...
Huff, har jeg blitt en sånn en - det var virkelig ikke min intensjon. Tøff er jeg, men jeg nekter å være en sånn narkistype som tror alt han har hatt av egne problemer gjør andres neglisjerbare. Det har ikke vært min intensjon å komme med noen slik sammenligning, eller sende ut noen sånne signaler.

Det som har vært min intensjon derimot har vært å sette det litt i perspektiv. Du har litt tendenser til fatalistisk holdning, "hvis ikke du fikser det på noen år gir du opp", osv. Regner med at du i bunn og grunn ikke mener det, men uansett viktig å ta høyde for at livet ditt og du selv som person har det meste, og forhåpentligvis beste enda i vente. Du er i en utsatt alder og sliter med noe så forferdelig mange av oss sliter med og har slete med, men uansett hvor permanent det måtte føles og hvor sliten du måtte bli av å prøve så er det enda slik at du sannsynligvis vil bli frisk og fin innen ikke totalt uoverskuelig fremtid. Om du begynner på benzobehandling eller noe sånt derimot... Da kan jeg ikke stå inne for at jeg tror det er tilfellet.

Når det gjelder piller så tror jeg du missforstår meg, jeg mente ikke å insinuere at du søker rus eller enkle utveier. Jeg mente å insinuere at piller, selv i foreskrevne "forsvarlige" doser, er så hemmende på kognitiv funksjon og utvikling at jeg helt oppriktig tror du ville kommet like langt som smackis. Pilledosene foreskrevet av leger er helt absurde, og benzoer spesielt stjeler mer av sjelen din enn angst gjør - det føles bare mye bedre mens det skjer.

Det du forteller om barndommen relaterer jeg 100% til, at det er med på å definere oss videre er det ingen tvil om.

Men nå må du faktisk gå tilbake til den angsten og møte den, du må takle å ikke takle ting en god stund. Lett for meg å si. Skulket en uke forelesninger nå for å ligge i sengen og syntes synd på meg selv. Sist helg så hadde jeg tenkt å kjøpe med 5 gram heroin til studiestedet, "det er tross alt eneste jeg kan bli angstfri og fungere på".. "bittelitt heroin og jeg fungerer vs ingen heroin og ikke fungerer" osv.

Heldigvis er heroinavhengigheten like akutt som den er intens, så tiden det tar å få tilbake funksjonsnivået er lavere enn for eksempelvis benzoer og lyrica. Allerede nå så føler jeg meg bra på en helt annen måte enn jeg husket at var mulig for bare en uke siden.

Kan du utdype mer hva som har skjedd de 4 årene? Har du noen begrep om tidslinje f.eks? Har selv blitt veldig flink til å logge, statistikk etc. Det hjelper virkelig på å "se seg selv", da det du husker av inntrykk etc stort sett er totalt svada sammenlignet med fakta.

Og nei, jeg slutter ikke å være tøff. Damen din kan gjerne sove her

EDIT: Piller = førstogfremst benzo.
Sist endret av Tøffetom; 16. januar 2016 kl. 17:02.
Sitat av colakork Vis innlegg
Minner så yævlig om meg.. Føler meg ganske tom og bare generelt "bad" i kroppen, men alle rundt meg sier jeg er en kjernekar som ser så trygg og god ut i sitt eget skinn..

Du er veldig flink til å skrive, å forklare hvordan du føler deg.. I really feel your pain after reading this.. Syns du burde fortsette, å skrive det ned. Det kan hjelpe, det pleier å hjelpe for meg å bare få det ut, samma hvordan.. Blir bare litt lettere å takle det trykket inni deg hvis du fatter. Lykke til HOLD FAST PÅ DAMA, hun tvangsholder deg definitivt nede på jorda, dette er en bra ting som oftest.
Vis hele sitatet...
Tusen takk colakork!

Ja det er det som virkelig er angsten. Den følelsen av at du har vondt i kroppen, føler deg stresset av alt. Det er sykt med det, før forsto jeg ikke mennesker med angst, men når du plutselig begynner å slite selv, forstår du hvor vanskelig det kan være å slite psykisk. Jeg er en stor gutt som egentlig skal være litt tøff, men slik er det faktisk ikke. Ting vipper meg lett av pinnen.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Huff, har jeg blitt en sånn en - det var virkelig ikke min intensjon. Tøff er jeg, men jeg nekter å være en sånn narkistype som tror alt han har hatt av egne problemer gjør andres neglisjerbare. Det har ikke vært min intensjon å komme med noen slik sammenligning, eller sende ut noen sånne signaler.
Vis hele sitatet...
Nå liker jeg deg! Jeg skjønner alt du vil fram til, men det er tanker jeg har hatt hele veien, men ikke klarer å utføre. Angsten blir akkurat som en bivirkning av livet.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det som har vært min intensjon derimot har vært å sette det litt i perspektiv. Du har litt tendenser til fatalistisk holdning, "hvis ikke du fikser det på noen år gir du opp", osv. Regner med at du i bunn og grunn ikke mener det, men uansett viktig å ta høyde for at livet ditt og du selv som person har det meste, og forhåpentligvis beste enda i vente. Du er i en utsatt alder og sliter med noe så forferdelig mange av oss sliter med og har slete med, men uansett hvor permanent det måtte føles og hvor sliten du måtte bli av å prøve så er det enda slik at du sannsynligvis vil bli frisk og fin innen ikke totalt uoverskuelig fremtid. Om du begynner på benzobehandling eller noe sånt derimot... Da kan jeg ikke stå inne for at jeg tror det er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg vet at jeg kan se på ting litt svart og hvit. Men når man føler seg syk i både kropp og sinn av angsten er det et konstant ønske om å redusere angsten. Når man ikke kan endre drastisk eller smått på omgivelsene rundt seg, må man bare leve i situasjonen og få den til å fungere. Det er nettopp dette jeg har gjort. Angsten begynte smått i starten, så plutselig tok den fart. Gikk 1 år og ting ble for tøft. Da fikk jeg lyrica for å takle situasjonen.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Når det gjelder piller så tror jeg du missforstår meg, jeg mente ikke å insinuere at du søker rus eller enkle utveier. Jeg mente å insinuere at piller, selv i foreskrevne "forsvarlige" doser, er så hemmende på kognitiv funksjon og utvikling at jeg helt oppriktig tror du ville kommet like langt som smackis. Pilledosene foreskrevet av leger er helt absurde, og benzoer spesielt stjeler mer av sjelen din enn angst gjør - det føles bare mye bedre mens det skjer.

Det du forteller om barndommen relaterer jeg 100% til, at det er med på å definere oss videre er det ingen tvil om.
Vis hele sitatet...
Har vært noen tøffe år, jeg holdt på å gi opp mange ganger, men lyricaen holdt meg gående gjennom den perioden. Leger er klin gale. Har flere kompiser som blir matet både benso og morfin. De har ikke sjans til å stoppe.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men nå må du faktisk gå tilbake til den angsten og møte den, du må takle å ikke takle ting en god stund. Lett for meg å si. Skulket en uke forelesninger nå for å ligge i sengen og syntes synd på meg selv. Sist helg så hadde jeg tenkt å kjøpe med 5 gram heroin til studiestedet, "det er tross alt eneste jeg kan bli angstfri og fungere på".. "bittelitt heroin og jeg fungerer vs ingen heroin og ikke fungerer" osv.
Vis hele sitatet...
Jeg vet. Ikke forstå meg feil nå, men har faktisk lest en del om MDMA som en behandlings form. Dette er noe jeg har lyst å teste under trygger omgivelser.
Har du kanskje noe formening om dette?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Heldigvis er heroinavhengigheten like akutt som den er intens, så tiden det tar å få tilbake funksjonsnivået er lavere enn for eksempelvis benzoer og lyrica. Allerede nå så føler jeg meg bra på en helt annen måte enn jeg husket at var mulig for bare en uke siden.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke helt sette meg inn i hvordan du måtte ha det når du begynner å føle deg dårlig og suget kommer. Du kjemper en tøff kamp.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Kan du utdype mer hva som har skjedd de 4 årene? Har du noen begrep om tidslinje f.eks? Har selv blitt veldig flink til å logge, statistikk etc. Det hjelper virkelig på å "se seg selv", da det du husker av inntrykk etc stort sett er totalt svada sammenlignet med fakta.

Og nei, jeg slutter ikke å være tøff. Damen din kan gjerne sove her

EDIT: Piller = førstogfremst benzo.
Vis hele sitatet...
Har en grei tidslinje på hvordan angsten har vokst fram og hvordan det har redusert med som menneske. Det den situasjonen jeg er i nå som er tøff og takle. Jeg må redusere angsten på en eller annen måte, eller må jeg gi opp/stikke.

Haha du er fortsatt en kødd!
Sist endret av KingStorebror; 16. januar 2016 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror Tøffetom er inne på noe vesentlig her. De beste utveiene er ofte de som er vanskeligst å face.

Off topic: Så fett at du er nykter Tøffetom! Har fulgt med på det du har skrevet i lang tid. Fortsett å følg dine egne råd, du vet det er det som må til for å virkelig oppnå målet. Ligger og verker i ryggen selv, så en god motivasjon å se konstruktive, dôg vanskelige, tanker man kjenner seg så altfor godt igjen i !
Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Tusen takk colakork!

Ja det er det som virkelig er angsten. Den følelsen av at du har vondt i kroppen, føler deg stresset av alt. Det er sykt med det, før forsto jeg ikke mennesker med angst, men når du plutselig begynner å slite selv, forstår du hvor vanskelig det kan være å slite psykisk. Jeg er en stor gutt som egentlig skal være litt tøff, men slik er det faktisk ikke. Ting vipper meg lett av pinnen.



Nå liker jeg deg! Jeg skjønner alt du vil fram til, men det er tanker jeg har hatt hele veien, men ikke klarer å utføre. Angsten blir akkurat som en bivirkning av livet.




Helt enig. Jeg vet at jeg kan se på ting litt svart og hvit. Men når man føler seg syk i både kropp og sinn av angsten er det et konstant ønske om å redusere angsten. Når man ikke kan endre drastisk eller smått på omgivelsene rundt seg, må man bare leve i situasjonen og få den til å fungere. Det er nettopp dette jeg har gjort. Angsten begynte smått i starten, så plutselig tok den fart. Gikk 1 år og ting ble for tøft. Da fikk jeg lyrica for å takle situasjonen.




Har vært noen tøffe år, jeg holdt på å gi opp mange ganger, men lyricaen holdt meg gående gjennom den perioden. Leger er klin gale. Har flere kompiser som blir matet både benso og morfin. De har ikke sjans til å stoppe.




Jeg vet. Ikke forstå meg feil nå, men har faktisk lest en del om MDMA som en behandlings form. Dette er noe jeg har lyst å teste under trygger omgivelser.
Har du kanskje noe formening om dette?



Jeg kan ikke helt sette meg inn i hvordan du måtte ha det når du begynner å føle deg dårlig og suget kommer. Du kjemper en tøff kamp.




Har en grei tidslinje på hvordan angsten har vokst fram og hvordan det har redusert med som menneske. Det den situasjonen jeg er i nå som er tøff og takle. Jeg må redusere angsten på en eller annen måte, eller må jeg gi opp/stikke.

Haha du er fortsatt en kødd!
Vis hele sitatet...
¨


Problemet med angst er litt det samme som problemet med å ikke få opp pikken. Etterhvert så er problemet et så stort problem for deg at det blir et problem i seg selv - også kalt paradoksaleffekt. Tror jeg. Jeg kaller det ihvertfall det.

Du er så fokusert på at nå skal pikken opp eller angsten vekk at du saboterer for deg selv, og for hver gang det skjer så forsterkes effekten. En selvforsterkende dårlig sirkel rett og slett. Husker selv når jeg slet skikkelig med angst sist, det er vel to år siden nå, og jeg bodde med både dame og unge. Vel og merke var det ikke ene og alene irrasjonell angst, da et par stressorer må nevnes: Frøkna insisterte på å røyke cannabis hver kveld, og med en pågående konflikt med huseier, et par alvorlige enkelthendelser ferskt i minne og nok dop til å ryke rett i fengsel gitt uanmeldt besøk av onkel.

Men så begynte angsten å "sitte i". Om jeg så ryddet ut av huset, var nøktern og tilregnelig, så lå jeg enda i 3-4 timer hver natt og lyttet til lyden av noen som listet seg utenfor, walkie-talkier som gikk av og på eller biler nedi veien. Det var faen helt forbanna jævlig, sett bort ifra heroinabstinenser på sitt verste så er det faktisk det kanskje verste dette livet har påført meg av lidelse i voksen alder. Og det ble bare verre og verre, selv når forholdet var over. Jeg flyttet og forutsetningene for å bekymre seg skulle være langt lavere, men tiden gikk og angsten vedvarte. To ting endte angsten for meg; det ene var tiden som gikk, det andre var slutten på daglig cannabisbruk. Sistnevnte er unektelig min x-faktor når det kommer til angst, i godt selskap med søvndeprivasjon.

Du har kanskje en litt mer sosialt relatert angst, fremfor frykt for ditt eller datt? Eller begge deler? Du sier mye om hvordan angsten oppleves, men kan ikke huske å ha registrert hva du faktisk engster deg for når du gjør det. Enda angsten kan være irrasjonell og dermed ikke noe en "burde høre på" så kan det jo være diverse faktorer i livet ditt er med på å utløse/vedlikeholde angsten.

Sitat av KingStorebror Vis innlegg
Jeg vet. Ikke forstå meg feil nå, men har faktisk lest en del om MDMA som en behandlings form. Dette er noe jeg har lyst å teste under trygger omgivelser.
Har du kanskje noe formening om dette?
Vis hele sitatet...
Tror du det er noe som helst jeg ikke har en formening om?

MDMA som psykologisk verktøy har blitt lite studert pga idiotpolitikk som du sikkert er klar over, men det som har vært av studier har gitt mer eller mindre utelukkende positive resultater meg bekjent. Det som dog forutsettes for den potensielle terapeutiske effekten er profesjonell konsultasjon, altså å ha en psykolog til stede. Men dette er nok heller en konsekvens av at man ikke gjennomfører sånne studier uten profesjonelle til stede, uansett.

Har røykt meg litt crystal meth, så må bare stoppe meg selv før forumet blir fult eller noe.

Du vil ikke få terapeutisk effekt av å ta MDMA av seg selv, slik eksempelvis DMT gjerne gir en "Aha"-lifechanger uavhengig av setting, forventninger eller kompetanse. Det MDMA kan hjelpe deg med er å komme i kontakt med dine dypere, genuine emosjoner. Dette ville en terapeut guidet deg inn på, men det trenger da overhodet ikke være det. En reflektert person du kjenner, som forstår deg og som du føler deg trygg på kunne sikkert gjort samme nytten. For å få maksimal effekt i dette øyemed hadde det kanskje vært best at vedkommende forble nykter, eller bare tok en liten dose, slik at fokus kunne være på å nettopp få deg inn på de følelsene og tankene som lurker under hjernens hverdags-sensur. Kunne damen din vært villig til å være med på det kanskje?

Det hjelper ikke løpe rundt på dansegulvet og si du elsker fremmede damer, eller planlegge fremtiden sammen med en hore.

Kanskje damen din skal komme hit til meg og ta masse MDMA; så skal jeg prøve å finne ut hvordan det best gjøres for maksimal terapeutisk effekt? Skal finne ut hvordan man kommer dypest mulig i hodet på henne
Sist endret av Tøffetom; 16. januar 2016 kl. 22:08.
Sitat av KingStorebror Vis innlegg


Jeg vet. Ikke forstå meg feil nå, men har faktisk lest en del om MDMA som en behandlings form. Dette er noe jeg har lyst å teste under trygger omgivelser.
Har du kanskje noe formening om dette?
Vis hele sitatet...


jeg velger å blande meg inn og jeg er enig med det meste av det tøffetom (for en interessant, allsidig og intelligent fyr, tut og kjør) svarer.

jeg har hatt grei virkning av mdma de gangene jeg har vært veldig deprimert, selv om han jeg har som regel har tatt det med ikke liker å prate om følelser og er helt stone cold steven... jeg fikk noe ut av det fordi man får jo serotonin rush og når man er veldig langt nede så får man jo en pause ifra depresjonen. har også tenkt mye bra løsninger på hva jeg må ta tak i for å komme meg på bena igjen. men de løsningene jeg kom frem til betydde ikke så mye i ettertid... hadde jeg pratet med psykolog eller en oppegående person som kjente meg, f.eks tøffetom (kjenner ikke han) tror jeg at jeg ville fått mye mer ut av det.

har du tatt lsd, sopp eller dmt før?
det som har vært helt avgjørende for at jeg skulle ta kontroll/endre tankegang over angsten, depresjonen og traumer ifra 11-12 års alderen har vært lsd(300-600 mikrogram) som jeg har tatt alene. på forhånd har jeg laget en liste med spørsmål og fakta (ubehaglige og negative fakta) om meg selv som jeg går igjennom når lsd`en kicker inn. var et helvete i et par timer (bad trip, kall det hva man vil) men så løsna det og jeg fikk kjenne på RÅ STYRKE i hjernen. så veldig klart for meg hvordan alt sinnet mitt, all latskapen, alt jeg hadde gjort, alt jeg hadde opplevd, og viktigst av alt; hvordan hver eneste tanke jeg hadde hatt og hver handling jeg gjør preger og former hjernen min.

men jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet det, tror ikke jeg hadde fått like mye ut av det hvis ikke det hadde vært for at jeg har en grov rushistorikk ifra jeg var 13-20 år gammel. så jeg hadde masse erfaring med sopp og lsd ifra tidligere i livet mitt når jeg var narkoman...

visdomsord . glem fortiden, du kan ikke endre den. glem fremtiden, du kan ikke nå den. kontroller nåtiden! lev godt nå!
Sist endret av why_not; 17. januar 2016 kl. 11:21.
Hei! En trøst for deg kan kanskje være at det kommer stadig mer forskning som tyder på at sosial angst kan bli bedre ved å eksponere seg for det. Det er tøft men det er gjennomførbart
Bra skrevet TS. En sterk historie du forteller og må si at jeg kjenner meg igjen i mye av det.
Har sendt deg en PM. Lykke til med behandlingen og fremtiden. Du virker ressurssterk og som en et tenkende vesen. Har troen på deg.
Fra en person som har slitet med angst og depresjon hele livet så håper jeg at du leser dette. Noe som hjalp meg veldig under en av mine verste tider var et brev som forklarer akkurat hva angst er og hvordan det fungerer. Det hjelper veldig mye å forstå hva som faktisk skjer meg kroppen din når du har angst. Husker jeg ble veldig forbanna før siden jeg ikke skjønte hvorfor jeg var så syk, men når man forstår hva angst er så, får man ikke den oppgitte følelsen siden man vet akkurat hva det er og hvordan man burde jobbe med seg selv.

Brevet er veldig langt og veldig bra skrevet jeg håper at du tar deg tiden til å lese hele.

Her er linken.
http://web.archive.org/web/201309280...ks.weebly.com/
Jeg vil på forhånd si at dette innlegget ikke er spesifikt rettet mot noen, men er heller et lite innblikk i min måte på å takle livet. Så man får ta det som det er, et individs skriblede tanker. Kanskje er de til hjelp


Jeg har så lenge jeg kan huske alltid vært "utenfor" i det sosiale samspillet, utestengt eller ikke inkludert. Tidvis mobbet, andre tider ikke. Men alltid litt utenfor, annerledes.
På grunn av det så har jeg alltid slitt med å stole på eller tillate meg å bli glad i noen, noe som forverret seg da jeg var rundt 9 år. Min mor ble alvorlig hjertesyk og var bare en hårsbredd fra å dø foran mine øyne, noe jeg først i ettertid skjønner at virkelig har preget meg og min personlighet.
Så mange utallige timer har jeg ligget alene i frykt og håpløshet å tenkt at plutselig er hun borte. Den frykten ble til sinne over at det kunne skje, og sinnet til angst. Angst for at jeg skulle være for knyttet til henne når det skjedde, for knyttet til noen som helst når de til slutt forlot meg eller svek meg.

Tåpelig som det er når jeg ser tilbake på det, så var det da umulig for meg å skjønne hva følelsene mine skyldtes. Det hele er/var i grunn bare et barns trass som dessverre ikke hadde noen snakke med.

For min del så fant jeg løsningen under førstegangstjenesten, som forøvrig er både det desidert beste og verste år av mitt liv.
Jeg ble kalt inn til en av de mest fysisk krevende tjenestene man kan ha uten opptak under førstegangstjenesten, og jeg var på den tiden over 120kg og veldig dårlig form. Bare bytte av miljø og tilværelse er stressende nok i seg selv, men når jeg også stod der som kompaniets svakeste ledd - den som skilte seg mest ut og ikke klarte å holde følge.. Det ble mange stygge blikk og kommentarer tidlig i rekrutten.
Det var tungt, og hver eneste dag var ett eneste stort hat, men takket være fantastiske medsoldater og befal som klarte å motivere hang jeg med takket være viljestyrke alene. Jeg hadde så lyst til å gi opp, men det var ett valg som ikke var gitt meg: uansett hva som skjedde kom et av befalet å kjeftet på meg, dro meg opp å tvang meg til å fortsette. Det å gi opp eller ikke gjennomføre var uaktuelt, og under rekrutten fikk jeg knust personligheten min og bygd en ny.

Jeg er derfor av den oppfatningen av at angst bare er et resultatet av et sinn som tenker for mye.
I mitt hode er det så enkelt som at jeg fjerner muligheten til å velge, det blir på sett og vis en slags ansvarsfraskrivelse: Hvordan kan jeg holdes ansvarlig for utfallet av en situasjon jeg selv ikke har satt meg i?
Det jeg mener med det er at du må prøve å bygge opp en holdning til at du ikke kan velge bort situasjoner som føles ukomfortable. Når nederlag eller det å kunne gi opp ikke er en mulighet, så er det bemerkelsesverdig hvor mye ett menneske kan presses til å tåle og utrette. Man analyserer ulike situasjoner så mye i forkant, og frykten for frykten er kanskje som gjør det så vanskelig å gjøre det man vil. Fjern nei, kan ikke, vil ikke, takler ikke og tørr ikke ikke med du skal. Om det så bare er å stå opp av senga så er det en seier i seg selv.
Jeg ser på det slik at valget om å gjøre noe allerede er tatt før situasjonen oppstår, jeg er en tilskuer i mitt eget liv og det eneste valget jeg har er hvordan jeg kan takle en situasjon i det øyeblikk jeg allerede er midt i den. Man velger kanskje å snu i døra inn til butikken fordi det ble for mye å takle, men man har i det minste prøvd og det er så ufattelig mye bedre enn å unngå hele situasjonen bare fordi man kan velge å gi opp.


Det er ikke sikkert at dette er til noen hjelp TS, men noen ganger så trenger man ikke forståelse, men tvang Ikke nødvendigvis av andre, men av deg selv. Det er bare du som kan sørge for at du lykkes, for det er til slutt ditt liv og dine problemer, men som du skriver selv så har du en fantastisk samboer.. Kanskje du skal prøve å la henne hjelpe deg oppsøke frykten, noen ganger så må noe demonteres helt før det kan repareres.

Uansett, lykke til
Tusen takk til alle som har svart meg!

Jeg har fått en litt bedre forståelse av at JEG må starte å jobbe på en annen måte med angsten. De siste dagene har vært kaotisk. Tankene mine raser og jeg klarer ikke stoppe det. Har sluttet med røykingen, jeg vet det hjelper meg akkurat i øyeblikket, men det skaper for mye noia når jeg må skjule det. Det hjelper ikke på psyken når man er langt nede.

Kommer med en oppdatering om noen uker, måneder eller når jeg føler noe har skjedd. Meditering er blitt en del av rutinen nå. I starten har jeg ikke klart å fokusere slik jeg vil, men det blir bedre for hver dag som går. Jeg vil utvikle meg som person, meditering er nok nøkkelen da. Nøkkelen til suksess. King khaled
Vel, det kunne alltids vært verre.

Du kunne vært deprimert, og vært uten dame eller tilgang på sex og nærhet.

Virker også som du har funnet ihvertfall en midlertidig løsning med Lyrica.

Spør du meg har ikke legevitenskapen funnet noen god behandling for psykiske lidelser. Vi er nærmest på igle og årelatingsstadiet når det gjelder det.

Det suger jo selvsagt for dem som er psykisk syke. Ofte handler det om mer eller mindre medfødte plager som fører til angst, depresjon, lav selvtillit, lite energi, angstanfall osv.

Kanskje det er mulig å behandle tungsinn, om man skal kalle det det, med enda mer effektive legemidler i fremtiden.

Det er ingen grunn til at man skal gå rundt og plages. Livet er til for å nytes, og hvis man ikke er i stand til det bør man søke behandling eventuelt ta noen grep til selvhjelp.
Håper virkelig at du finner en ting som hjelper deg! depresjon er en forferdelig ting.
Jeg vil gjerne anbefale deg og høre på en lydbok som heter "Clarity - Jamie Smart" (http://www.amazon.com/Clarity-Better.../dp/1480589802)
Skaff deg audible appen, hør på lydboken når du gjør vanlige ting. (Gå tur, Vaske) Fungerer bedre enn å bare sitte og høre på den.
Denne har virkelig åpnet meg for mye spennende.
Jeg kan virkelig ikke få sagt nok hvor interessant det boken forklarer er!

Lykke til videre, håper du sjekker ut boken
Sist endret av Fexey; 22. januar 2016 kl. 23:42.
Bra skrevet TS. Det er virkelig ikke lett å leve et liv med psykiske lidelser. Man kan lett føle seg alene og ofte føle at man egentlig bare står på sidelinjen å ser på "alle andre" som bare surfer lett gjennom livet.

Det eneste, og da mener jeg det ENESTE som vil hjelpe deg til et friskere liv er å utfordre angsten! Utfordr deg selv så mye som du kan helt uten meds og røykings. Men begynn forsiktig. Sett ddg selv i situasjoner som trigger angsten. Begynn med et par min (eller mindre for den saks skyld) og jobb deg oppover for hver gang du utfordrer deg selv. Ddt er tøft som et helvete, og verre enn som så...men etter min mening riktignok det eneste som faktisl hjelper. Tung og tidskrevende prosess, men bare ikne mist håpet. Det er håp for deg
Du kan jo også kanskje prøve å finne ut av om de har angstkurs/grupper og lignende i kommunen din?

Lykke til med alt! Husk på at ddt finnes håp for ALLE, man må bare tørre å tro på det
Til trådstarter.

Det er absolutt ikke uvanlig at folk begynner å slite med angst og depresjoner når de begynner å studere eller begynner med stillesittende arbeid. Grunnen til det er at man da går over i en livsstil som senker stoffskiftet slik at kroppen ikke lenger produserer nok neurosubstanser til at man føler ro og velvære.

Dette er ikke en sykdom men snarere signaler som kroppen gir oss som et varsel på at det nå er på tide å bevege på seg for å vedlikeholde muskler og ledd.

Den kyniske legemiddelindustrien påstår attpåtil at når det kribler i bena på folk, så er det også en sykdom (Restless-leg-syndrom) som må behandles med Dopamin. Men det blir omtrent som å behandle sosialangst med alkohol eller Valium, dvs. det blir bedre før det blir verre.

Jeg kjenner meg godt igjen i historien din. Da jeg begynte å arbeide i industrien med stillesittende arbeid, opplevde jeg akkurat det samme. Tilslutt måtte jeg gå til lege og få utskrevet Benzodiazepiner som etter noen måneders bruk gjorde det hele flere titalls ganger verre. Jeg gikk deretter på ulike medisiner i over 30 år før jeg leste meg litt opp på hvordan nervesystemet fungerte og fant ut at jeg like gjerne kunne behandle meg selv ved å forandre livsstil. Dvs. å spise bare sunn mat og bevege på meg mesteparten av dagen.

Jeg begynner dagen med en times Yoga før frokost, spiser så en blanding av sunn ris, en boks tunfisk og mosete grønsaker. Fortsetter så dagen med å spise med et par timers mellomrom og trener i korte økter fordelt utover dagen. Går flere timers tur i fjellet eller skogsterreng, og når kvelden kommer kan jeg legge meg til å sove uten å bruke en eneste pille.

Det sier seg selv at det aldri kan bli laget noen medisiner som kan helbrede dette som legene kaller for sykdom. Disse medisinene kan gi en midlertidig følelse av ro og velvære, men dersom man ønsker å være i balanse må man desverre arbeide for det. Fysisk arbeid gir ikke like høy status og like stor inntjening som enkelte stillesittende yrker, men så betaler man heller ikke den samme prisen i form av dårlig psykisk helse heller.

Jeg klarer meg i dag uten å bruke noen som helst form for substanser, ikke engang kaffe eller te står på den daglige menyen min. Jeg velger da heller å holde meg unna sosial aktivitet, da dette som oftest fører til at man må bruke et eller annet for å takle presset.

Så valget mitt var egentlig ganske enkelt. Skulle jeg fortsette med medisinbruken og sitte å vente på at det skulle skje et under, eller skulle jeg ta fatt på arbeidet som gjorde meg til et roligere og mer avbalansert menneske? Jeg er i dag overbevist om at det første aldri hadde kommet til å skje, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg la om livvstilen min for en del år tilbake.
Sist endret av seriouslowitch; 24. januar 2016 kl. 21:19.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Til trådstarter.

Det er absolutt ikke uvanlig at folk begynner å slite med angst og depresjoner når de begynner å studere eller begynner med stillesittende arbeid. Grunnen til det er at man da går over i en livsstil som senker stoffskiftet slik at kroppen ikke lenger produserer nok neurosubstanser til at man føler ro og velvære.
Vis hele sitatet...

Er dette egne erfaringer eller har du noen kilder på dette?



Den kyniske legemiddelindustrien påstår attpåtil at når det kribler i bena på folk, så er det også en sykdom (Restless-leg-syndrom) som må behandles med Dopamin. Men det blir omtrent som å behandle sosialangst med alkohol eller Valium, dvs. det blir bedre før det blir verre.
Vis hele sitatet...

Javel?


Jeg kjenner meg godt igjen i historien din. Da jeg begynte å arbeide i industrien med stillesittende arbeid, opplevde jeg akkurat det samme. Tilslutt måtte jeg gå til lege og få utskrevet Benzodiazepiner som etter noen måneders bruk gjorde det hele flere titalls ganger verre. Jeg gikk deretter på ulike medisiner i over 30 år før jeg leste meg litt opp på hvordan nervesystemet fungerte og fant ut at jeg like gjerne kunne behandle meg selv ved å forandre livsstil. Dvs. å spise bare sunn mat og bevege på meg mesteparten av dagen.

Jeg begynner dagen med en times Yoga før frokost, spiser så en blanding av sunn ris, en boks tunfisk og mosete grønsaker. Fortsetter så dagen med å spise med et par timers mellomrom og trener i korte økter fordelt utover dagen. Går flere timers tur i fjellet eller skogsterreng, og når kvelden kommer kan jeg legge meg til å sove uten å bruke en eneste pille.
Vis hele sitatet...

Så du trener, gjør yoga og likevel så har du krefter til å ta en flere timers skogs/fjelltur? Hadde jeg skulle satt diagnose måtte det blitt manisk

Er du seriøs, alt dette hver eneste dag? Hvor gammel er du? Utifra det du skrev vil jeg tippe 50+, må si at du må være i storform i forhold til alderen.


Det sier seg selv at det aldri kan bli laget noen medisiner som kan helbrede dette som legene kaller for sykdom. Disse medisinene kan gi en midlertidig følelse av ro og velvære, men dersom man ønsker å være i balanse må man desverre arbeide for det. Fysisk arbeid gir ikke like høy status og like stor inntjening som enkelte stillesittende yrker, men så betaler man heller ikke den samme prisen i form av dårlig psykisk helse heller.
Vis hele sitatet...

Dette virker for meg som ren synsing. Fysisk arbeid eller manuelt arbeid - er ikke noe galt med det. Og de siste 10-15 årene har jo vist oss at de som er håndverkere er lønnsadelen. Meg bekjent så er ikke psykiske lidelser mindre utbredt i denne gruppen enn i andre grupper i samfunnet. Ja jeg har sett undersøkelser som tilsier at en kan få bedring av psykisk helse ved jevnlig mosjon og sunn livsstil - men trening og sunn livsstil utelukker jo ikke mentale problemer, eller somatiske lidelser for den del.


Jeg klarer meg i dag uten å bruke noen som helst form for substanser, ikke engang kaffe eller te står på den daglige menyen min. Jeg velger da heller å holde meg unna sosial aktivitet, da dette som oftest fører til at man må bruke et eller annet for å takle presset.
Vis hele sitatet...

For meg så virker det som om du lever et temmelig snevert liv - der du har full fokus på mat og mosjon. Er ikke sikkert det er sunt det heller. Kan det være en litt uheldig mestringsstrategi? At du lever tilbaketrukket og skygger sosiale aktiviteter virker på meg som om du ikke er kvitt angsten - du bare legger opp dagene dine slik at angsten ikke inntreffer. Unnvikelse kalles det. Personlig så tror jeg at vi er flokkdyr, og at mennesker trenger en viss form for sosial interaksjon både for å beholde og styrke psykisk og fysisk helse.


Så valget mitt var egentlig ganske enkelt. Skulle jeg fortsette med medisinbruken og sitte å vente på at det skulle skje et under, eller skulle jeg ta fatt på arbeidet som gjorde meg til et roligere og mer avbalansert menneske? Jeg er i dag overbevist om at det første aldri hadde kommet til å skje, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg la om livvstilen min for en del år tilbake.
Vis hele sitatet...

Ja du takler angsten og uroen. Men takler du den på best mulig måte? Jeg også er fri fra angst om jeg låser døren og skrur av telefonen. Det er når jeg må forholde meg til andre mennesker og sosiale tilstelninger at jeg sliter. Men jeg ser jo at jeg ikke er angstfri om jeg låser døren. Bak låst dør er jeg kun symptomfri - angsten kommer jo om jeg skulle bestemme meg for å dra på konsert eller gå på kino.

Men at jeg kjenner på angst tar jo ikke livet av meg - og noen ganger så har jeg det virkelig kjekt sammen med andre mennesker, til og med uten både piller og pils. Andre ganger så trenger jeg kanskje en sobril eller to for å gjennomføre. Men er det så ille da? 2 små sobril gjør at jeg kan være med venner på cafe, gå ut å spise middag, kanskje gå på en konsert.

Jeg tenker angsten må jeg leve med - men om jeg lar angsten styre alt og og lar angsten sette timeplanen og styre alle detaljer i hverdagen da er jeg ikke angstfri. Tvertimot da er jeg angstfull.

Dette er ikke kritikk av dine valg, jeg skriver det for at du kanskje kan tenke gjennom hva som er viktig for deg. Hva gir deg glede og påfyll i hverdagen. Er det 100% ditt valg å bare fokusere på mat og mosjon eller er det en handling du utfører fordi du da er fri for angstsymptomer?
Sist endret av frtoretang; 25. januar 2016 kl. 03:30.
frtoretang skrev:
Er dette egne erfaringer eller har du noen kilder på dette?
------------------------------
Jeg har faktisk lest en god del bøker om selvhjelp og der står det bl.a. at folk som tidligere har bedrevet tyngre fysisk arbeid begynner å slite psykisk etter at de har begynt å studere.

Det sier seg selv at når stoffskiftet synker så synker også produksjonen av endogene agonister. Det er grunnen til at man føler seg helt jævlig etter å ha sittet noen timer i ro og holdt på med mentalt arbeid, mens man føler en salig eufori etter en lengre tur på fjellet.
------------------------------
frtoretang skrev:
Så du trener, gjør yoga og likevel så har du krefter til å ta en flere timers skogs/fjelltur? Hadde jeg skulle satt diagnose måtte det blitt manisk

Er du seriøs, alt dette hver eneste dag? Hvor gammel er du? Utifra det du skrev vil jeg tippe 50+, må si at du må være i storform i forhold til alderen.
------------------------------
Dersom DU skulle satt diagnose???? Hvilken kompetanse har du da????

Man må bruke energi for å få energi (energi og kondisjon er det samme) så det er jo da soleklart at dersom man spiser sunt og er fysisk aktiv mesteparten av dagen, så får man krefter til det meste. Når det gjelder å komme med slike tullediagnoser, så bør du overlate det til dem som profitterer stort på dette. Det burde du holde deg for god til..
------------------------------
frtoretang skrev:
Dette virker for meg som ren synsing. Fysisk arbeid eller manuelt arbeid - er ikke noe galt med det. Og de siste 10-15 årene har jo vist oss at de som er håndverkere er lønnsadelen. Meg bekjent så er ikke psykiske lidelser mindre utbredt i denne gruppen enn i andre grupper i samfunnet. Ja jeg har sett undersøkelser som tilsier at en kan få bedring av psykisk helse ved jevnlig mosjon og sunn livsstil - men trening og sunn livsstil utelukker jo ikke mentale problemer, eller somatiske lidelser for den del.
-------------------------------
Håndverkere lønnsadelen???? Hvor mange millioner i året tjener de da????

Jeg synes du burde henvise til kilder i dette tilfelle, for som de fleste vet så er det faktisk de akademiske yrkesgruppene som topper selvmordsstatistikken med leger på førsteplass.
Når det gjelder håndverkere som sliter, så kan det skyldes andre faktorer som f.eks feilaktig kosthold. Bruk av alkohol, tobakk og sukkerholdig mat er jo ikke uvanlig blandt folk i denne yrkesgruppen, så det er vel da ikke rart at enkelte av dem også slite psykisk.
-------------------------------
frtoretang skrev:
For meg så virker det som om du lever et temmelig snevert liv - der du har full fokus på mat og mosjon. Er ikke sikkert det er sunt det heller. Kan det være en litt uheldig mestringsstrategi? At du lever tilbaketrukket og skygger sosiale aktiviteter virker på meg som om du ikke er kvitt angsten - du bare legger opp dagene dine slik at angsten ikke inntreffer. Unnvikelse kalles det. Personlig så tror jeg at vi er flokkdyr, og at mennesker trenger en viss form for sosial interaksjon både for å beholde og styrke psykisk og fysisk helse.
-------------------------------
Jeg føler at jeg lever et mye rikere liv enn de aller fleste. Jeg stortrives med å gå lange turer i naturskjønne omgivelser der jeg ofte treffer andre mennesker som jeg prater med. Jeg skygger stillesittende sosiale aktiviteter fordi det i likhet med andre stillesittende aktiviteter skaper angst, spessielt da for dem som har dårligere sosiale evner enn de fleste.

Det er ikke noe galt å unnvike noe man ikke mestrer. Det er noe tullprat som psykologene kommer med for å få solgt sine tjenester. Psykologer sliter minst like mye selv som andre mennesker, men de later selvfølgelig som om at de har alt under kontroll.

Man kan faktisk ha et mye bedre liv enn de fleste selv om man ikke er stillesittende kaffeslurpende skravlebøtter som dessuten ikke gjør stort annet enn å baktale og latterliggjøre venner og bekjente likevel. Jeg vil nå heller påstå at et slikt liv er mye mer negativt og destruktivt enn det livet jeg lever.
------------------------------
frtoretang skrev:
Ja du takler angsten og uroen. Men takler du den på best mulig måte? Jeg også er fri fra angst om jeg låser døren og skrur av telefonen. Det er når jeg må forholde meg til andre mennesker og sosiale tilstelninger at jeg sliter. Men jeg ser jo at jeg ikke er angstfri om jeg låser døren. Bak låst dør er jeg kun symptomfri - angsten kommer jo om jeg skulle bestemme meg for å dra på konsert eller gå på kino.

Men at jeg kjenner på angst tar jo ikke livet av meg - og noen ganger så har jeg det virkelig kjekt sammen med andre mennesker, til og med uten både piller og pils. Andre ganger så trenger jeg kanskje en sobril eller to for å gjennomføre. Men er det så ille da? 2 små sobril gjør at jeg kan være med venner på cafe, gå ut å spise middag, kanskje gå på en konsert.

Jeg tenker angsten må jeg leve med - men om jeg lar angsten styre alt og og lar angsten sette timeplanen og styre alle detaljer i hverdagen da er jeg ikke angstfri. Tvertimot da er jeg angstfull.

Dette er ikke kritikk av dine valg, jeg skriver det for at du kanskje kan tenke gjennom hva som er viktig for deg. Hva gir deg glede og påfyll i hverdagen. Er det 100% ditt valg å bare fokusere på mat og mosjon eller er det en handling du utfører fordi du da er fri for angstsymptomer?
---------------------------------
Ser du ikke selv sammenhengen mellom angsten din og det jeg har beskrevet? Kinobesøk, kafebesøk, konserter ol. Alt dette handler jo om stillesittende aktiviteter. Ikke rart at du da får angst..

Hva er ille med en pils eller to små Sobril??
Du føler deg bedre en kort stund, for deretter å oppnå en stikk motsatt effekt. Når receptorene i nervesystemet blir overstimulert, vil de reduseres i antall for å prøve å gjenopprette en normal balanse. I tillegg legger enkelte exogene agonister igjen plakk på cellemembranene. Alt dette gjør at signaloverføringen i ettertid forverres, noe som forsterker angsten betraktelig. Er du ikke nervevrak før du begynner med alkohol og piller, så blir du det garantert etterpå..
Sist endret av seriouslowitch; 27. januar 2016 kl. 00:30.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei KingStorebror! Noe nytt siden sist?