Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 20213
Om en teoretisk sett skulle hatt solgt eller kjøpt reptiler, amfibier og lignende i Norge, hvor bør man henvende seg? Har sjekket repti.net, men der er registrering lukket, så midlertidig uaktuelt...
Sist endret av iMAGINE123; 2. desember 2011 kl. 21:58.
Her? :P

Jeg hadde lyst til å lage meg et terrarium for en stund siden, men bare hvis jeg fikk noe å ha oppi. Kom fram til at det beste hadde vært å finne salamandere selv.
Noen som liker axolotler?
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Noen som liker axolotler?
Vis hele sitatet...
De er jo litt kule
Prøvd reptilfreaks dot no ? Har ingen erfaring med siden, men ser at de i hvert fall har en kjøp/salg avdeling

Hadde jeg hatt økonomi/plass atm så sku jeg lett kjøpt en eller annen typ gekko! =)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan ikke kjøpe og selge herptiler på reptilfreaks.

Om du bruker den nye siden til repti.net da er det åpen reg.
Sitat av Hightime Vis innlegg
Prøvd reptilfreaks dot no ? Har ingen erfaring med siden, men ser at de i hvert fall har en kjøp/salg avdeling

Hadde jeg hatt økonomi/plass atm så sku jeg lett kjøpt en eller annen typ gekko! =)
Vis hele sitatet...
Sjekket reptilfreaks, men de sier de sletter alle tråder som går ut på ulovlig kjøp og salg...

Anyway om noen er interresert i Axolotler, så kan jeg selge 2 stk. Helst hver for seg siden dette er dyr som ikke passer bra sammen, med mindre man kan gi de et kjempe svært akvarie. Har og kjempestilig akvarie med automatisert led-lys om noen er interressert, ta kontakt på PM.
Har fantastisk lyst på en skilpadde!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av spelley Vis innlegg
Har fantastisk lyst på en skilpadde!
Vis hele sitatet...
De ser små og uskyldige ut, men etter et par år... Kan love deg at det blir et problem når de blir så sinnsykt svære, ikke rart når de driter MYE også, må nok overdimensjonere akvariepumpen/filteret mye ja.

Finnes derimot litt mindre landskillpadder, men disse er så om så å få tak i.
Repti.net er stengt for nye brukere, grunnet at de flytter alt over til nye repti, hvor du uten problem kan legge axolotene for salg;

http://reptinet.communityisland.com/...dulerID=125737

Reptilfreaks godtar ikke kjøp og salg av herptiler, utenom lovlig importerte landskilpadder og dyr som har vært i norge siden før 1977.
Fant den nye siden til repti.net ja... Dessverre funket ikke registereringen... Så uten problemer var det ikke.
Sitat av Fleff Vis innlegg
De ser små og uskyldige ut, men etter et par år... Kan love deg at det blir et problem når de blir så sinnsykt svære, ikke rart når de driter MYE også, må nok overdimensjonere akvariepumpen/filteret mye ja.

Finnes derimot litt mindre landskillpadder, men disse er så om så å få tak i.
Vis hele sitatet...

Gul og rødørete terrapiner blir da ikke så voldsomt store. Men ett utvendig filtretingsystem er ett must.. Landskilpadder igjen, skal ha ganske stor plass. F.eks grekere skal ha rundt 2 kvadratmeter og boltre seg på

Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Fant den nye siden til repti.net ja... Dessverre funket ikke registereringen... Så uten problemer var det ikke.
Vis hele sitatet...
Registreringen funket ikke? Tar en stund før du får mail fra de med akviteringslink, type 2-24 timer. Men skal ikke være noe problem og registrere seg..
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Sjekket reptilfreaks, men de sier de sletter alle tråder som går ut på ulovlig kjøp og salg...

Anyway om noen er interresert i Axolotler, så kan jeg selge 2 stk. Helst hver for seg siden dette er dyr som ikke passer bra sammen, med mindre man kan gi de et kjempe svært akvarie. Har og kjempestilig akvarie med automatisert led-lys om noen er interressert, ta kontakt på PM.
Vis hele sitatet...
Du kunne ikke tatt og lagt ut bilder av dem og akvariet? Hadde vært dritfett!
Er det vanskelig og ta vare på dem, hvor lenge lever de?
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Du kunne ikke tatt og lagt ut bilder av dem og akvariet? Hadde vært dritfett!
Er det vanskelig og ta vare på dem, hvor lenge lever de?
Vis hele sitatet...
Kan sende bilde album på PM, ta kontakt. Vil helst ikke legge ut bevis for det i samme tråden hehe...

Nei, de krever egentlig ikke særlig mye, mat 1-2 ganger hver dag, suge opp slamm fra sanden 1 gang i uken og rense filteret. Ikke største jobben... Dog krever litt basic kunnskap om dyrene. Var tåpelig å kjøpe to, siden jeg har alt for liten plass til et stort nok akvarie... Får ikke matet den ene siden den andre er skikkelige dominerende...
Hvor stort akvarium krever de ?
Sitat av t_ben Vis innlegg
Hvor stort akvarium krever de ?
Vis hele sitatet...
Anbefalt mener jeg er 60cm lengde per stk.

Er faktisk snakk om en kjendis og det her! Den vant en konkurranse til og med, hehe...
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Anbefalt mener jeg er 60cm lengde per stk.

Er faktisk snakk om en kjendis og det her! Den vant en konkurranse til og med, hehe...
Vis hele sitatet...
Du kan ikke si det er anbefalt 60cm lengde pr stk, for det gir ingen mening i det heletatt. Hvor bredt? hvor høyt? Det går på liter, ettersom det er akvatiske dyr.
det virker som om det skal bli lov med dette snart da,er iukke lenge siden mattilsynet gikk ut med dette forslaget
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10037408
Sitat av jaognei Vis innlegg
det virker som om det skal bli lov med dette snart da,er iukke lenge siden mattilsynet gikk ut med dette forslaget
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10037408
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke mattilsynet sitt valg, men mattilsynet har nylig gått ut og sagt at de ikke ser for seg noen lovendring før tidligst 2013
60*30*37 Er anbefalt til 1.1.0 med axolotl, som minimumskrav. Men desto større desto bedre.
http://images.google.com/imgres?q=axolotl&hl=en&biw=1024&bih=601&tbm=isch&tbnid=3m6rJxBHf8gbxM:&imgrefurl=http://24sevenpost.com/paranormal/fish-that-walks-mexican-axolotl-salamander-amphibian/&docid=T-QZ5G3QmeqjOM&imgurl=http://24sevenpost.com/wp-content/uploads/2011/03/axolotl3.jpg&w=550&h=366&ei=tPXZTrm6FcyQ4gS385X2DQ&zoom=1&iact=rc&dur=328&sig=102350657077631035949&page=6&tbnh=114&tbnw=171&start=77&ndsp=15&ved=1t:429,r:6,s:77&tx=91&ty=104
Er dette den såkalte ''axolotl''?
legg ut et bilde som funker, så skal jeg heller bedømme
Husk at Axolotl er CITES II listet, så du får ei grei bot om du skulle bli tatt.

Siden de er ulovlige i norge, har du mest sannsynlig ikke papirer på dem. Som vil si utrydningsturet = svir i lommeboka
Sist endret av ghettokid; 3. desember 2011 kl. 11:21.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Det er vel ikke mattilsynet sitt valg, men mattilsynet har nylig gått ut og sagt at de ikke ser for seg noen lovendring før tidligst 2013
Vis hele sitatet...
nei de har vell ikke det
Kan Axolotlene dele akvarium med fisker? Hadde vært fett, men ikke om de spiser opp fiskene slik skilpaddene mine gjorde.

Om noen forresten har lyst på en Rødøret Terrapin, si ifra.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Sitat av petterdass Vis innlegg
Kan Axolotlene dele akvarium med fisker? Hadde vært fett, men ikke om de spiser opp fiskene slik skilpaddene mine gjorde.
Vis hele sitatet...
Copy paste wikipedia-artikkel om Axolotler
De har som mange amfibier brede kjever og spiser alt den kan få inn i munnen. Reker, mygglarver, andre fisk og meitemark. Men det er ikke smart å ha andre fisk i samme tanken som axolotlene. Fisker napper på gjellene til axolotlene og kan skade dem på denne måten.
Sist endret av fy0phn; 3. desember 2011 kl. 12:12.
Sitat av fy0phn Vis innlegg
Copy paste wikipedia-artikkel om Axolotler
De har som mange amfibier brede kjever og spiser alt den kan få inn i munnen. Reker, mygglarver, andre fisk og meitemark. Men det er ikke smart å ha andre fisk i samme tanken som axolotlene. Fisker napper på gjellene til axolotlene og kan skade dem på denne måten.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, men det finnes mange fisk som man kan ha med axolotler så det går helt fint Selv har jeg ikke det, men vet om mange som har det selv uten problem. Kommer litt ann på type fisk og størrelse. Selvom det hender axolotlene spiser fiskene da, haha.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Stemmer det, men det finnes mange fisk som man kan ha med axolotler så det går helt fint Selv har jeg ikke det, men vet om mange som har det selv uten problem. Kommer litt ann på type fisk og størrelse. Selvom det hender axolotlene spiser fiskene da, haha.
Vis hele sitatet...
Gøy! Har litt lyst på en axolotl, men jeg elsker fisker og har alltid trodd de ikke kan leve sammen. Kanskje på tide å skaffe seg begge deler, vet du hva slags fisker vennene dine har?
Når det gjelder reptil kjøp og salg så er nesten repti.net ( den nye ) eneste murligheten, men før dere i helletatt vurderer reptiler/amfibier besøk reptilfreaks der lærer dere masse og det er inspirasjon. Er ikke bare bare og ha en reptil. Har hatt det selv og det er en del jobb med dem.

Ang lovendring så er det så uklart enda da mattilsynet jobber så trengt med saken og det skal innom flere ledd, men det er laget en positiv liste med navn på dyr som evt kan bli lovlig.
Sitat av alboo Vis innlegg
Når det gjelder reptil kjøp og salg så er nesten repti.net ( den nye ) eneste murligheten, men før dere i helletatt vurderer reptiler/amfibier besøk reptilfreaks der lærer dere masse og det er inspirasjon. Er ikke bare bare og ha en reptil. Har hatt det selv og det er en del jobb med dem.

Ang lovendring så er det så uklart enda da mattilsynet jobber så trengt med saken og det skal innom flere ledd, men det er laget en positiv liste med navn på dyr som evt kan bli lovlig.
Vis hele sitatet...

Vanlige repti.net går til dels det også, ettersom noen av dem som annonserer har mailadresse på profilen

At det ikke er bare bare og ha reptil er både sant og usant. Det kommer helt ann på hvilket reptiler du skal ha. Det finnes arter enhver idiot skulle klart og ta se av.

Nå var det vel heller snakk om salg, ikke kjøp. Men reptilfreaks er absolutt ett sted og sjekke ut om man skal starte med herptilhold

Nå er vel ikke en lovendring opp til mattilsynet. Mattilsynet vurderer artene, og sender lista vidre. Det er mattilsynet ferdig med, så vidt meg bekjent. Mattilsynet har og vært i media og sagt at de ikke har troa på en lovendring før tidligst 1 januar 2013.

Av nyskjerrighet, hvilke herptiler hadde du?
Anbefaler de som skal kjøpe seg reptil om å dra over til grensa og handle, MEN det er risiko for å bli tatt i tollen!
Sitat av AN-BE Vis innlegg
Anbefaler de som skal kjøpe seg reptil om å dra over til grensa og handle, MEN det er risiko for å bli tatt i tollen!
Vis hele sitatet...
Forklar? Om en kan kjøpe de i Norge til en grei pris, så hvorfor risikere å få flere tusen i bot?
Samme lurer jeg og på?

Det er større utvalg i sverige, uten tvil. Men det er ett bredt utvalg av vanlige og populære arter i norge. I tillegg er prisene ofte lavere i norge. 600 for en f.eks kongepython hos private oppdrettere er jo ingenting. Og fortsatt finner man dem billigere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Han reptilkongen fra oslo reptilpark som flyttet over grensa liker å selge til nordmenn vet jeg...bodde i charlottenberg,damn husker ikke hva han heter igjen...var en dok om han på nrk tror jeg..type med langt krøllete hår

han er å kontakte på facebook,husker han lagde ei liste til meg over potensielle morsomme ting

noen som husker navnet hans?
Sitat av alanapoli Vis innlegg
Han reptilkongen fra oslo reptilpark som flyttet over grensa liker å selge til nordmenn vet jeg...bodde i charlottenberg,damn husker ikke hva han heter igjen...var en dok om han på nrk tror jeg..type med langt krøllete hår

han er å kontakte på facebook,husker han lagde ei liste til meg over potensielle morsomme ting

noen som husker navnet hans?
Vis hele sitatet...
Du tenker på Rune sæther

Hva fornoe spesielt er det du skal kjøpe av han? ;p
Sist endret av ghettokid; 19. desember 2011 kl. 17:59.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Du tenker på Rune sæther

Hva fornoe spesielt er det du skal kjøpe av han? ;p
Vis hele sitatet...
javisst

http://www.tv2.no/nyheter/dokument2/...n-1770820.html

nei det kunne jeg velge selv..vakke måte på hva han ville selge
Sitat av alanapoli Vis innlegg
javisst

http://www.tv2.no/nyheter/dokument2/...n-1770820.html

nei det kunne jeg velge selv..vakke måte på hva han ville selge
Vis hele sitatet...
Bare tøv. Du får tak i det billigere i norge, garantert
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Noen som liker axolotler?
Vis hele sitatet...
de var drittfete ^^ hva forer du de med egentlig?
og hvordan er det med ormer og slikt i norge, er det noen som har erfraring med å bringe slike dyr over svenskegrensa mtp toll ol?
Sitat av drittsekken Vis innlegg
de var drittfete ^^ hva forer du de med egentlig?
og hvordan er det med ormer og slikt i norge, er det noen som har erfraring med å bringe slike dyr over svenskegrensa mtp toll ol?
Vis hele sitatet...
Med ormer, mener du slanger? Er som oftest ikke noe problem. Altså, det er selvfølgelig forskjell på en kongepython og en anaconda / tigerpython, men..
Går som regel bra, bare gjem godt og aldri bring dyr OG terra over samtidig
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Bare tøv. Du får tak i det billigere i norge, garantert
Vis hele sitatet...
godt mulig

men jeg kjenner ingen
Sitat av alanapoli Vis innlegg
godt mulig

men jeg kjenner ingen
Vis hele sitatet...
www.repti.net
har så utrolig lyst på en melkesnok men man må vel til sverige å fiske litt?
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
har så utrolig lyst på en melkesnok men man må vel til sverige å fiske litt?
Vis hele sitatet...
www.repti.net + tålmodighet
kornsnok er fett
Sist endret av alanapoli; 25. desember 2011 kl. 09:22.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Repti.net er stengt for nye brukere, grunnet at de flytter alt over til nye repti, hvor du uten problem kan legge axolotene for salg;

http://reptinet.communityisland.com/...dulerID=125737

Reptilfreaks godtar ikke kjøp og salg av herptiler, utenom lovlig importerte landskilpadder og dyr som har vært i norge siden før 1977.
Vis hele sitatet...
check this out check this out
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7948668
Sitat av ghettokid Vis innlegg
www.repti.net + tålmodighet
Vis hele sitatet...
vet du hvilken slange som egner seg best til levende foring med mus?jeg har lest at visse slanger ikke tåler det så bra..noe å anbefale'?

og hvilken er de mest aktive syntes folket her?de minst nervøse og mest synlige slangene..leser en del om grønn trepyton,syntes den virker fin
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av alanapoli Vis innlegg
vet du hvilken slange som egner seg best til levende foring med mus?jeg har lest at visse slanger ikke tåler det så bra..noe å anbefale'?

og hvilken er de mest aktive syntes folket her?de minst nervøse og mest synlige slangene..leser en del om grønn trepyton,syntes den virker fin
Vis hele sitatet...
Ser det er flere her som holder herptiler, interessant.

Forøvrig kan jeg svare deg kort og godt på at man IKKE, forer med levende mus. Du kan gå og spørre på reptilfreaks, levende foring er så lite akseptabelt med mindre det er HØYST nødvendig.

Grønn trepython er trelevende slanger, med mindre du skal fore med flaggermus så er det bare idioti og holde ei levende mus etter halen.

De fleste slanger i fangenskap tar dødt for, det er noe alle seriøse oppdrettere starter med fra dag 1. Og alle seriøse herptilholdere forer med dødt, med mindre vi snakker ekstrem sulteverging og drastisk vekttap.

Det sies ikke at ''visse'' slanger ikke tåler det / har godt av det. Det sies at ingen slanger i fangenskap har godt av det. Både mus og rotter kan bite kraftig i fra seg, som resulterer i skadete dyr og sår det går betennelse o.l i. Noe reptiler generelt er svært følsomme ovenfor.

Hvorfor vil du fore med levende mus? Det framstiller deg som en inkompetent idiot tvers gjennom.

Det er ikke noe jeg sier for og være frekk.

Forøvrig tas det stor avstand fra folk som åpenbart bruker rus, og kan bli ferska for det.
Ser du har en del poster angående diverse rusmidler..

Det norske herptilmiljøet er allerede ekstremt irriterte over og knyttes opp mot narkomane / rusmisbrukere.

'' Det er kun narkomane som holder reptiler!! fisj. slanger og sprøyter''

Det omtales som en stereotype i media, og så lenge du velger og bruke rus, vil jeg sterkt fraråde deg og holde noen form for herptiler.

Om det ellesrs er noe herptilrelatert du / noen andre trenger hjelp til, kan jeg være behjelpsom også her. I tillegg til reptilfreaks
Vet om en som skal selge en "leopardgekko" med terrarie.
Den er dritkul, lyst på selv men jeg vil helst ha en melkesnok i stede
Sitat av A-haja Vis innlegg
Ser det er flere her som holder herptiler, interessant.

Forøvrig kan jeg svare deg kort og godt på at man IKKE, forer med levende mus. Du kan gå og spørre på reptilfreaks, levende foring er så lite akseptabelt med mindre det er HØYST nødvendig.

Grønn trepython er trelevende slanger, med mindre du skal fore med flaggermus så er det bare idioti og holde ei levende mus etter halen.

De fleste slanger i fangenskap tar dødt for, det er noe alle seriøse oppdrettere starter med fra dag 1. Og alle seriøse herptilholdere forer med dødt, med mindre vi snakker ekstrem sulteverging og drastisk vekttap.

Det sies ikke at ''visse'' slanger ikke tåler det / har godt av det. Det sies at ingen slanger i fangenskap har godt av det. Både mus og rotter kan bite kraftig i fra seg, som resulterer i skadete dyr og sår det går betennelse o.l i. Noe reptiler generelt er svært følsomme ovenfor.

Hvorfor vil du fore med levende mus? Det framstiller deg som en inkompetent idiot tvers gjennom.

Det er ikke noe jeg sier for og være frekk.

Forøvrig tas det stor avstand fra folk som åpenbart bruker rus, og kan bli ferska for det.
Ser du har en del poster angående diverse rusmidler..

Det norske herptilmiljøet er allerede ekstremt irriterte over og knyttes opp mot narkomane / rusmisbrukere.

'' Det er kun narkomane som holder reptiler!! fisj. slanger og sprøyter''

Det omtales som en stereotype i media, og så lenge du velger og bruke rus, vil jeg sterkt fraråde deg og holde noen form for herptiler.

Om det ellesrs er noe herptilrelatert du / noen andre trenger hjelp til, kan jeg være behjelpsom også her. I tillegg til reptilfreaks
Vis hele sitatet...
Det er jo naturens gang selvsagt....mange ser det som inhumant å gå på jakt også,folk gjør det jo for spenningens skyld,på samme måte

Forøvrig bruker jeg ikke alkohol engang,jeg bare vet mye om medikamenter og liker å hjelpe folk og debattere det..
Sitat av alanapoli Vis innlegg
vet du hvilken slange som egner seg best til levende foring med mus?jeg har lest at visse slanger ikke tåler det så bra..noe å anbefale'?

og hvilken er de mest aktive syntes folket her?de minst nervøse og mest synlige slangene..leser en del om grønn trepyton,syntes den virker fin
Vis hele sitatet...
Du mater ikke med levende dyr. Det er inhumant og slangen din kan bli skadet og.
Forøvrig blir de som spør om slikt sett på som "narkomane som liker å være fjerne og se dyret sloss" av reptilmiljøet.

Finn en bok om slanger og les, velg den du vil ha og gjør det så bra som mulig for den.