Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 11377
Bruker ikke Twitter men fint at folk engasjerer seg! Det har tydeligvis eller forhåpentligvis ført frem!

Det er ikke bare folk som oppbevarer nark som syns sånt er ubehagelig og grenseoverskridende, snakka akuratt om tråden her inne med en venn med ptsd fra når uniformert politi storma huset han vokste opp i for å pågripe voldelig foresatt når han var barn og han får trigget minner om volden hver gang han ser uniformert politi.. De får holde seg unna folks private sfære ass..
Sist endret av celtseus; 4. september 2020 kl. 19:07.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er en stor og viktig del av trening til tjenestehunder med blant annet miljøtrening. Så at dette er bullshit kommer TS til å slite med å bruke somrgument.

Narkoparanoiaen henger høyt her. Det er HUNDEPATRULJEN som skal trene. De færreste patruljehunder er narkohunder, narko er en helt egen utdanning og "gren" av tjenestehund. Den største og viktigste jobben til patruljehunder er søk etter mennesker. Ikke bare mistenkte men også bortkommede og har derfor svært stor samfunnsnytte. Et leilighetskompleks vil være et veldig bra sted.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
De kan trene søk etter menneske (figurant) i blokk som alle andre steder med å sette ut en figurant å la hunden «leke gjemsel».
Vis hele sitatet...
Men politiet bekrefter altså at det er narkotikahundene de skal trene med og søk etter mennesker nevnes ikke.

Sitat av faktisk.no
I den skriftlige informasjonen fra politiet kommer det likevel frem at det kan bli etterforskninger og straffesaker mot personer om hundene finner narkotika når de trener i leiegårder eller andre steder.
Sitat av politiet til faktisk.no
Når politiet benytter et treningssted som er stilt til vår disposisjon, legger politiet ut eget treningsstoff. Skulle imidlertid treningen avdekke funn av narkotika, eller avdekke andre ulovlige forhold, vil det bli opprettet straffesak.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Og de bekrefter også at dersom de finner stoff ved et uhell vil de ta affære.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Som sagt, alt for lite informasjon.
Vis hele sitatet...
Hvordan stiller du deg til det som nå har fremkommet?

Jeg bemerker forøvrig at utleieselskapet ser ut til å droppe dette etter presset som oppstod, og politiet hevder at de samarbeider med flere andre aktører. Konklusjon: Sjekk om din arbeidsgiver eller ditt sameie har en slik motbydelig avtale og lag spetakkel. Blir det nok bråk, så kanskje de får pålegg om å slutte med det, helt og fullstendig.

I alle fall en stund.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. september 2020 kl. 19:52.
Sitat av Bær Vis innlegg
Denne saken er nå på forsiden av NRK.
Artikkelen er oppklarende, ryddig, uten unødvendig drittslenging fra Marthinussen (ref. tidligere kommentar) og narkoparanoiaen noen har blitt beskyldt for her virker å ha vært berettighet.
Vis hele sitatet...
Njea..

– Vil man kunne gå inn og ransake leiligheter om hundene markerer?

– I de fleste tilfeller vil vi ikke gjøre noe slikt. For det er ikke på den måten det trenes, sier lederen i hundetjenesten.
Vis hele sitatet...
Så får en tolke det slik en vil.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Njea..



Så får en tolke det slik en vil.
Vis hele sitatet...
Det er helt tydelig at du har mye større tillit til politiet enn andre debattanter i tråden her. Det er selvfølgelig en personlig sak og helt ok. Men slik jeg oppfatter politiet her så er det en bagatellisering av at det de gjør er på kant med loven. "I de fleste tilfeller vil vi ikke gjøre noe slikt. For det er ikke på den måten det trenes" Neivel nei, men det utelukker ikke at de vil bruke eventuelle markeringer som overskuddsinformasjon og agere på det, utenom trening eller ikke er likegyldig. Og de har en historie med å være VELDIG glad i overskuddsinformasjon, faktisk så glad at de for eksempel valgte å anmelde en 15 år gammel jente for hasjbruk... etter at hun hadde anmeldt en voldtekt. Min tillit til politiet er ikke blitt bedre med årene.
Sist endret av Bl4derunner; 4. september 2020 kl. 20:30.
Rosander du overser alt annet de sier, også tidligere sitert i tråden:

I den skriftlige informasjonen fra politiet kommer det likevel frem at det kan bli etterforskninger og straffesaker mot personer om hundene finner narkotika når de trener i leiegårder eller andre steder.

Når politiet benytter et treningssted som er stilt til vår disposisjon, legger politiet ut eget treningsstoff. Skulle imidlertid treningen avdekke funn av narkotika, eller avdekke andre ulovlige forhold, vil det bli opprettet straffesak.

Hvis vi finner noe kan vi ikke se mellom fingrene på det. Så da blir det opprettet en straffesak på det, og så blir det en vanlig etterforskning på det, svarer Bjørnbakk når Faktisk.no spør om hva dette innebærer.


https://www.dagbladet.no/nyheter/vil...arder/72814245

Det er ikke noe å tolke anderledes. Det er sånn det er og sånn politiet forholder seg til ting enten du tror det skjer eller ikke.
Sist endret av celtseus; 4. september 2020 kl. 20:44.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Rosander du overser alt annet de sier, også tidligere sitert i tråden:

I den skriftlige informasjonen fra politiet kommer det likevel frem at det kan bli etterforskninger og straffesaker mot personer om hundene finner narkotika når de trener i leiegårder eller andre steder.

Når politiet benytter et treningssted som er stilt til vår disposisjon, legger politiet ut eget treningsstoff. Skulle imidlertid treningen avdekke funn av narkotika, eller avdekke andre ulovlige forhold, vil det bli opprettet straffesak.

Hvis vi finner noe kan vi ikke se mellom fingrene på det. Så da blir det opprettet en straffesak på det, og så blir det en vanlig etterforskning på det, svarer Bjørnbakk når Faktisk.no spør om hva dette innebærer.


https://www.dagbladet.no/nyheter/vil...arder/72814245

Det er ikke noe å tolke anderledes. Det er sånn det er og sånn politiet forholder seg til ting enten du tror det skjer eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv sett hvordan disse hundene trener og ja, selvsagt vil funn føre til etterforskning. Men en vilkårlig markering er ikke nødvendigvis det samme som et funn under trening og føre til full razzia.

Slik jeg tolker det så kan en en hund avdekke et skjult gjemmested i et fellesareal, da kan ikke politiet se gjennom fingrene som jo er ganske logisk.
Sitat av celtseus Vis innlegg

Det er ikke noe å tolke anderledes. Det er sånn det er og sånn politiet forholder seg til ting enten du tror det skjer eller ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er forøvrig fastsatt i politiloven § 2.

Politiet skal avdekke og stanse kriminell virksomhet og forfølge straffbare forhold i samsvar med regler gitt i eller i medhold av lov
Vis hele sitatet...
Hva er den egentlige årsaken til at politiet ønsker å trene på denne måten? For det må vel være noe mer enn at de ønsker å trene, all den tid en skulle tro at politiet kunne brukt helt andre lokaler til denne treningen, og politiet lager avtaler med utleieselskapet uten at det har vært foretatt en juridisk vurdering, eller kanskje til og med på tross at de har tatt en vurdering? De fagfolka som har ytret som i saken i media virker rimelig klar på dette vil være brudd på hva politiet kan gjøre. Og for leietakerne så er det slett ikke sikkert at folk fler seg "tryggere" som utleier forsøkte å fremstille det.

Problemet her er vel at dette er så langt unna den realiteten vi lever i at jeg skjønner godt folk reagerer. Kriminell eller ei. Politiet tar ikke random søk på gata, de skal handle etter skjellig grunn eller noe slikt. Og det skal ikke stå politi med hund i gangen utenfor døra di om politiet ikke mistenker deg - altså at de har skjellig grunn til å tro at det skjer noe ulovlig bak din dør. Nei dette virker som en sikker vei å ta for å ende opp som en fullblown politistat der politiet kan heve seg over lover, regler og EMK.

Bra du kontaktet media ts, saken har virkelig fått moment nå. Blir vanskelig for utleier å gjennomføre avtalen med politiet nå.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
De fagfolka som har ytret som i saken i media virker rimelig klar på dette vil være brudd på hva politiet kan gjøre. Og for leietakerne så er det slett ikke sikkert at folk fler seg "tryggere" som utleier forsøkte å fremstille det.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt i en gråsone, men Hans Fredik Marthinussen er en svært omstridt jurist. Det er ikke soleklart at dette er utenfor politiets mandat, og at det er i strid med menneskerettighetene er en liberal tolkning av paragrafen. Rent teknisk er fellesarealene i leilighetskompleksene privat eiendom eid av utleier, så dersom politiet blir invitert inn av eier er det tilsynelatende lovlig. At det er et inngrep i beboernes frihet er selvsagt, og personlig mener jeg det er langt utenfor hva vi har kommet til å anse som politiets funksjon, men at det ikke kan rettferdiggjøres rettslig er jeg i tvil om. Det er også viktig å huske på at uansett hva man mener om politiet, så er de lovens håndhevende makt. De har ikke, og skal ikke ha, rom for analyse og tolkning av loven. Om de oppdager handlinger som er i strid med gjeldende lov skal de agere, det er politiets grunnleggende funksjon - og det er dette hun understreker i intervjuet. Det er opp til domstolen og regjeringa å legge styringa for praksis.

Med det sagt er jeg glad for at det ble så mye oppstyr at utleier sannsynligvis trekker samarbeidsavtalen. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med vissheten om at politiet potensielt sto utenfor med narkohunder hver gang jeg åpnet døra.
Treffsikkerheten til hundesøk er det verste for meg her, det kombinert med at man skal ha spesifikk hjemmel og et grunnlag for å kontrollere med hund burde gjøre det tydelig for de fleste at her driver politiet cowboyvirksomhet.
Dvs, følger ikke boka, går utover det de har adgang til. Som for noen er helt greit i kampen for et bedre samfunn.

Norsk politi har så høy tillit at selv når det er veldig lett å dokumentere en feil, så blir feilen stemoderlig behandlet og sett på som bagatellmessig eller egg på vei til omelett og alt det der.

Fint eksempel på dette i denne saken.

Bær, hvorfor er du så kritisk til Marthiniussen? Hverken legfolk eller jurister er vel enig med han i alt, men takk gud for at vi har han som engasjerer seg på rusfeltet. Jeg ender opp med å tenke slik ihvertfall. Hvis man sammenligner med hva den gjennomsnittlige jurist som er kontakt med dette spørsmålet og denne politikken, har gjort, ytret og deltatt på.
Sist endret av meaculpaUIO; 4. september 2020 kl. 21:52.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva er den egentlige årsaken til at politiet ønsker å trene på denne måten?.
Vis hele sitatet...
De sier de må trene i autentiske omgivelser og en ekte bygård er mer det enn en gymhall eller treningslokale med noen oppsatte krakker og "liksom konstruksjoner" i.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Bær, hvorfor er du så kritisk til Marthiniussen? Hverken legfolk eller jurister er vel enig med han i alt, men takk gud for at vi har han som engasjerer seg på rusfeltet. Jeg ender opp med å tenke slik ihvertfall. Hvis man sammenligner med hva den gjennomsnittlige jurist som er kontakt med dette spørsmålet og denne politikken, har gjort, ytret og deltatt på.
Vis hele sitatet...
Takk for at du spør. Jeg er kritisk fordi jeg bryr meg om at det han sier blir hørt og forstått.

Å kalle politiet hjerneskada er barnslig, blir rettmessig oppfattet som barnslig, antagelig også krenkende for en eller annen tredjepart, og det tilfører en hel del støy inn i kommunikasjonen av noe svært viktig. En muselort i marengsen ødelegger hele Pavlovaen, som det heter.

Språket rusliberale og rusbrukere bruker er i utgangspunktet fremmedgjørende for vanlige folk, og dette er et overordnet problem. Alt fra kjælenavn på rusmidler, hvordan ruseffekter beskrives, språket man bruker for å rettferdiggjøre bruk av rus, og kritikken av politiet er gjennomsyret av konnotasjoner til psykoselidelser, kroppslig forfall, fattigdom, plata. Noe av årsaken til at utviklingen av en human/rasjonell ruspolitikk, går så jævlig seint, er at tilhørerne fra mostander-siden fremmedgjøres, og da er det støy som dette som er årsaken.

Jeg har ikke tidligere lest noen av Marthiniussens debatt-innlegg, og jeg setter meg fore å lese meg opp. Alt han sa i Natt og Dag artikkelen, unntatt siste setning, støtter jeg ett hundre prosent, siste setning støtter jeg bare i meningsinnhold, ikke i form.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nether Vis innlegg
Rent teknisk er fellesarealene i leilighetskompleksene privat eiendom eid av utleier, så dersom politiet blir invitert inn av eier er det tilsynelatende lovlig. At det er et inngrep i beboernes frihet er selvsagt, og personlig mener jeg det er langt utenfor hva vi har kommet til å anse som politiets funksjon, men at det ikke kan rettferdiggjøres rettslig er jeg i tvil om.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at utleigar ikkje disponerer fritt over areala; det er er i realiteten leigebuarane sitt privatliv som er eksponert - ikkje utleigar.

Det er fort faktum som t.d. EMD kan komme til å legge vekt på. Eg ville ikkje tatt for gitt at det er lovleg, all den tid både EMK og grunnlova er såpass klar.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er jo at utleigar ikkje disponerer fritt over areala; det er er i realiteten leigebuarane sitt privatliv som er eksponert - ikkje utleigar.

Det er fort faktum som t.d. EMD kan komme til å legge vekt på. Eg ville ikkje tatt for gitt at det er lovleg, all den tid både EMK og grunnlova er såpass klar.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig. Jeg sier bare at det ikke er så soleklart som Marthinussen framstiller det. Anse meg som djevelens advokat.

Hvis det kan argumenteres tilstrekkelig godt for 1) nødvendigheten av å trene hundene i realistiske scenarioer, noe jeg i grunn tviler på at kan gjøres, 2) frekvensen av besøkene er lav nok til å ikke være til nevneverdig bry, utover den overhengende vissheten om at politiet kan besøke, og 3) politiet ikke er ute etter å ta folk for forseelser, så kan det fort være en interessant sak. På punkt 3 kan jeg legge til at en nær venn av meg jobber som politiadvokat i Oslo sentrum, og de har fått utvetydig beskjed fra riksadvokaten om å ikke prosedere mindre narkotikasaker.
Jeg driver en del med foto og tenker at det er best om vi behandler det likt som der det er lov å fotografere andre folk.

På gata kan jeg forvente å møte på politi men ikke i oppgangen min.

Jeg forventer ikke privatliv i oppgangen men det er værtfall ikke ett offentlig sted.
Sitat av celtseus Vis innlegg
De sier de må trene i autentiske omgivelser og en ekte bygård er mer det enn en gymhall eller treningslokale med noen oppsatte krakker og "liksom konstruksjoner" i.
Vis hele sitatet...
Ja da så, om de sier det så må det jo være slik? Nei jeg kjøper ikke den. Jeg tenker at vi kan ikke avfeie grunnloven og basale rettigheter for å lette hverdagen for hundepatruljen. Da må heller politiet endre måten de trener bikkjene på slik at treningen passer inn under gjeldende lover og regler. Vi overser ikke grunnloven for at det passer hundepatruljen best.

Jeg føler vel at ikke engang politiet selv tror på akkurat det, og det bare slenger det ut for de føler at det er et argument som de tror trumper det meste.
Kvalmt opplegg av Heimstaden. Jeg leide av de et års tid, og bodde i en av leilighetene i det store bygget i Nydalen. Om det er der de har tenkt til å drive opplæring kan det neppe være et tilfeldig valg. Jevn lukt av cannabis i gangene, rusa folk i ny og ne og generelt mye "rart" som beveger seg i gangene.

Selv hadde jeg aldri noen problemer med leieforholdet mitt, og ser tilbake på tiden der som positiv, men jeg hadde så definitivt protestert mot forslaget. Jeg har ingenting å skjule, men det betyr ikke at jeg vil ha politi i blokka mi.
Må vel foeles tryggere med tanke på redusert innbruddsfare å ha frekvente besoek av politi med hund?win-win situasjon helt klart
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja da så, om de sier det så må det jo være slik? Nei jeg kjøper ikke den. Jeg tenker at vi kan ikke avfeie grunnloven og basale rettigheter for å lette hverdagen for hundepatruljen. Da må heller politiet endre måten de trener bikkjene på slik at treningen passer inn under gjeldende lover og regler. Vi overser ikke grunnloven for at det passer hundepatruljen best.

Jeg føler vel at ikke engang politiet selv tror på akkurat det, og det bare slenger det ut for de føler at det er et argument som de tror trumper det meste.
Vis hele sitatet...
Ja det er slik for all hundetrening så er miljø og generalisering viktig. Det er levende dyr ikke maskiner.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja det er slik for all hundetrening så er miljø og generalisering viktig. Det er levende dyr ikke maskiner.
Vis hele sitatet...
Helt greit - hundetrening er komplisert. Men det er likevel ingen god grunn til å trampe på grunnloven. Eller innskrenke individets friheter og rettigheter.

Om politiet ikke klarer å få trent sine hunder godt nok idag, så får de trene mer feks inne på "politiskolen", i militærleirer, på større politistasjoner eller faktisk bare bygge det miljøet de trenger. Så får de fylle det bygget med feks egne ansatte så kan de trene så mye de vil der.

Og virker ingenting så får vi kanskje si oss fornøyd med kvaliteten på de hundene vi har hatt så langt. De finner tross alt store mengder stoff hvert år disse narkohundene.
Hadde nektet å la meg «overvåke» på den måten. Politiet får i svært liten grad «kjeft» om de gjør noe «feil», og folk tolererer dem i en veldig stor grad selvom.

Mener ikke at vi ikke skal ha politi å att de er dritt for sånn er det ikke, men hadde nektet å ha dem hengende over meg hele tiden.
Sitat av LuciferMorningz Vis innlegg
Hadde nektet å la meg «overvåke» på den måten. Politiet får i svært liten grad «kjeft» om de gjør noe «feil», og folk tolererer dem i en veldig stor grad selvom.

Mener ikke at vi ikke skal ha politi å att de er dritt for sånn er det ikke, men hadde nektet å ha dem hengende over meg hele tiden.
Vis hele sitatet...
Nekt i vei, men hvordan vil du gjennomføre det? Nekte det ved å flytte fra boligen? OK, kult om du har den muligheten, men for en stor del av leietakerne er alternativet da å bo på gata. Det er litt lettere å være prinsippfast når man har reelle alternativer. Spesielt med tanke på at politiet står enda friere på gata. Alternativt kunne du be politiet stikke, men det ville de selvsagt ikke bry seg om.

Så hva legger du i å nekte? Hva ville du gjort hvis de du leier av bestemte seg for å inngå en avtale med politiet om trening av narkobikkjer i oppgangen din?
Sist endret av Myoxocephalus; 5. september 2020 kl. 15:00.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nekt i vei, men hvordan vil du gjennomføre det?
Vis hele sitatet...
Som du sier, hadde flyttet. Klart det er utfordrende for noen folk, spesielt mtp at det er i Oslo men det finnes alltid (vertfall ofte) alternativ.

Jeg syns ihvertfall det er synd at mennesker skal bli låst i en situasjon jeg mener er mer eller mindre en politi camp.

Folk som ikke gjør noen verdens ting galt retter ryggen når de møter politi, de bråbremser når de ser dem etter veien osv. Sånn er det bare, man har halen mellom beina rundt politi av rent instinkt for det er mennesker med makt som kan påvirke oss negativt. (Selv om politiet gjør mye bra, også)
* Klin små biter hasj på veggene overalt i fellesområdet og på alle dører
* Flytt
* Finn ut om dette er lovlig og evt. få det stoppet
* Oppbevar stasjet et annet sted en hjemme

Hvis hunden markerer på alle dører vet jeg ikke hva som vil skje, vil politiet utføre ransakelse av alle beboerne? hvem vet, det vil de kanskje ... så vet ikke om dette akkurat vil løse noe.

Synes dette er dum resursbruk av politiet nå som de har virkelige problemer med voldelige demonstrasjoner og såkalte antirasister som ser politiet som sin fiende. Dette hjelper ikke på deres rykte, og vi trenger politiet til å ta virkelige kriminelle og samfunnsfiender, ikke (stort sett) fredelige hasjrøykere

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Helt greit - hundetrening er komplisert. Men det er likevel ingen god grunn til å trampe på grunnloven. Eller innskrenke individets friheter og rettigheter.

Om politiet ikke klarer å få trent sine hunder godt nok idag, så får de trene mer feks inne på "politiskolen", i militærleirer, på større politistasjoner eller faktisk bare bygge det miljøet de trenger. Så får de fylle det bygget med feks egne ansatte så kan de trene så mye de vil der.

Og virker ingenting så får vi kanskje si oss fornøyd med kvaliteten på de hundene vi har hatt så langt. De finner tross alt store mengder stoff hvert år disse narkohundene.
Vis hele sitatet...
Dette at de skal trene hundene sine er bare et påfunn. Tollen beslaglegger tonnevis med dop, så det har de nok av. Og lokaler til å trene hundene sine har de også, så at de skal trene i borettslag er bare et skalkeskjul.

jeg vil anta at slikt bare skaper mer kriminalitet ettersom folk mister stasjet sitt, og de med virkelige rusproblemer blir nødt til å begå flere kriminelle handlinger for å få råd. Det er jo ikke slik at de stopper å ruse seg fordi politiet kommer på besøk.

Nei, denne ruspolitikken er totalt feilslått.
Sist endret av Hans Høyhet; 5. september 2020 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.