Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9281
Hei, hvorfor blir noen mobilladere så kjempe varme? Er dette litt skummelt?

Har oppigjennom årene dratt på meg en del mobilladere av ymse slag, bytter ledninger på kryss og tvers. Lagt merke til spesielt én lader som blir skikkelig varm. Dette er en som fulgte med på iPhone 8 hvis jeg ikke husker feil.

Noen som kan illuminere meg?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hei, hvorfor blir noen mobilladere så kjempe varme? Er dette litt skummelt?
Vis hele sitatet...
Det kan være skummelt. Ofte ikke, da. Jeg pleier å ikke bekymre meg så lenge det ikke lukter brent elektronikk. Ladere som importeres til Norge skal tilfredsstille en spesiell standard.
Har selv opplevd at ladere kjøpt i Norge blir veldig varme.
Det spørs også hva du kobler til dem. Min ex hadde en Samsung Note. ( Note 3 ?! Husker ikke. Var noen år siden.) Alt var kjøpt i Norge. Men etter at jeg kjøpte nytt batteri til telefonen hennes ble laderen svært varm. Når den ladet opp det nye batteriet. Alt kjøpt i Norge. Batteriet var fra komplett, husker jeg.
Ladere og strømmforsyninger du bestiller fra utlandet er ofte svært enkle innvendig. Og mangler deler som normalt skulle vært der for at ting skal være trygt.
Ofte er ledningene inni slike ladere svært tynne. Og dette gir varmgang.
Å bruke slike e-bay ladere er russisk rulett. Og å holde telefonen som lades med en slik lader og ta på et jordet metall-rør er livsfarlig. Folk har dødd pga det.
Sist endret av Arex_x; 13. august 2020 kl. 18:36.
Jeg ville kastet den, enkelte ladere blir varmere enn andre men det er sjelden et godt tegn om den blir veldig varm (altså så varm at den er ubehagelig å ta på).

Selv originale ladere kan ha feil.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg ville kastet den, enkelte ladere blir varmere enn andre men det er sjelden et godt tegn om den blir veldig varm (altså så varm at den er ubehagelig å ta på).

Selv originale ladere kan ha feil.
Vis hele sitatet...
Den blir så varm at neste steg er ubehagelig
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Den blir så varm at neste steg er ubehagelig
Vis hele sitatet...
Er det ny telefon/lader? Har den vært varm slik hele tiden?
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Som sagt så har vi en del forskjellige, den er ikke ny og jeg har ikke lagt merke til at noen har vært så varme før. Det betyr ikke at de ikke kunne vært det.

Blir nok søpla på den, ikke noen vits å gjørs på å være idiot.

Takk for svar folkens, fortsatt fin kveld
gjør deg selv en bjørnetjenste i ikke kjøp ladere bare Ebay og de kina sider. Mange av de holder ikke standarden som de skal, og blir for varme. Så en test av de på Norsk-lab der de ikke ga riktig stabil volt ut og dette vil også føre til du ødelegger mobil og batteri pga siden strømmen ikke er konstant. Hold deg til orginalladere, billig forsikring for å holde mobil i live lenger og forhindere brann
Google bjørnetjeneste..
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Google bjørnetjeneste..
Vis hele sitatet...
Goolge er din venn, ikke bjørnetjeneste
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Har aldri kjøpt ladere noen andre steder enn i Norge.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Har aldri kjøpt ladere noen andre steder enn i Norge.
Vis hele sitatet...
Nei,men det sier ikke meg noe om du har kjøpt orginallader fra en seriøs butikk, ikke for å være slem her,men mange selger ladere som heveds være orginale, men selges av folk i Norge. Så kan være like mye kopilader for det.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Hvis du leser åpningsinnlegget, så står det der at den fulgte med en iPhone 8
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hvis du leser åpningsinnlegget, så står det der at den fulgte med en iPhone 8
Vis hele sitatet...
ja, men du skrev også om du ikke husker feil. uten at jeg vet om du kjøpte den fra Elkjøp eller andre seriøse ny. kjøpte du den brukt kan han du kjøpte den fra gitt deg falsk lader. eller du har bytta om en kopi selv uten at du er klar over det.
Prøver ikke være vanskelig her, men vil prøve å hjelpe deg her
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Jeg kjøpte den på el kjøp, ny. Har kastet den nå.
Et lite tips: Ikke bland ladere. Den er beregnet til en bestemt ting og det kan bli feil hvis du bruker den til en annen ting. Hold laderne sammen med tingen den hører til, gjerne merk den.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Et lite tips: Ikke bland ladere. Den er beregnet til en bestemt ting og det kan bli feil hvis du bruker den til en annen ting. Hold laderne sammen med tingen den hører til, gjerne merk den.
Vis hele sitatet...
hvorfor det, kan jo fint bruke en tlf lader på 5v 2a til alt som trekker det samme, ingen skade som her skjedd hos meg hvertfall, dog bruker litt penger på dem,
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
hvorfor det, kan jo fint bruke en tlf lader på 5v 2a til alt som trekker det samme, ingen skade som her skjedd hos meg hvertfall, dog bruker litt penger på dem,
Vis hele sitatet...
Hvis spenning, ampere (og da også watt) stemmer så er det ingen problemer. Men hvis den tingen du kobler til trekker mer strøm enn laderen er beregnet for da er det du får problemer med varme. Og Kina-ladere mangler sikkert beskyttelse mot overbelastning og varme.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvis spenning, ampere (og da også watt) stemmer så er det ingen problemer. Men hvis den tingen du kobler til trekker mer strøm enn laderen er beregnet for da er det du får problemer med varme. Og Kina-ladere mangler sikkert beskyttelse mot overbelastning og varme.
Vis hele sitatet...
Det er laderen som bestemmer hvor mange ampere som sendes ut, ikke enheten.
Dette er spesielt merkbart på raspberry pi, har du en lader som gir 5v og 1A så vil rpi-en enten ikke starte eller få ytelseproblemer.
Har også en laptop lader som blir psyko varm! Den som fulgte med PCen, ikke spesielt gammal. Kan den selvantenne eller være brannfarlig? Er sånn at om jeg hadde sovna på ladern hadde jeg nok våkna med et rødt mildt brent merke. Kan ikke holde mer enn ti sekunder før det gjør vondt?
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Har også en laptop lader som blir psyko varm! Den som fulgte med PCen, ikke spesielt gammal. Kan den selvantenne eller være brannfarlig? Er sånn at om jeg hadde sovna på ladern hadde jeg nok våkna med et rødt mildt brent merke. Kan ikke holde mer enn ti sekunder før det gjør vondt?
Vis hele sitatet...
Shit, det var varmt! Kanskje du burde ta en prat med produsent eller der du kjøpte den? Ville ikke lada på natta da jeg i hvert fall!
Sett telefonen i air plane mode mens du lader. Lukk også tunge apper som snapchat og kamera.
Sitat av darkwinter20 Vis innlegg
Sett telefonen i air plane mode mens du lader. Lukk også tunge apper som snapchat og kamera.
Vis hele sitatet...
Kamera og snapchat som kjører i bakgrunnen er ikke å anse som "tunge apper".

Dette vil uansett ikke ha innvirkning på hvor varm laderen blir.