Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1811
Sitter her og spiser popcorn dynket med sånn butter krydder nå merker jeg nettopp jeg har spist mer en halve boksen. Så jeg er drit Kvam og svimmel. Hvor farlig er så mye egt.

Det er 80g i boksen.

Vet ikke om kvalmen og svimmelheten er for søvnmangel eller angsten. Men tror det er krydderet.

Har litt vondt i magen også.

https://imma.gr/92753x2ff29

Vet ikke hvor mye salt som er i den.
Sist endret av spider_man; 6. august 2020 kl. 04:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av spider_man Vis innlegg
Vet ikke hvor mye salt som er i den.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hele etiketten så skal det stå listet næringsinnhold per 100 gram, der finner du saltinnholdet.
Speed man
Trådstarter
Står kun innhold ikke hvor mye.
Har du prøvd Google?
Speed man
Trådstarter
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Har du prøvd Google?
Vis hele sitatet...
Ja.
Drikk masse vann. Er du redd for din egen sikkerhet så ring 113.

Tror du kommer til å klare deg fint ��
Speed man
Trådstarter
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Drikk masse vann. Er du redd for din egen sikkerhet så ring 113.

Tror du kommer til å klare deg fint ��
Vis hele sitatet...
Må det være vann. Drakk nettopp en halv liter melk.

Ringer ikke 113 for dette.
Sist endret av spider_man; 6. august 2020 kl. 04:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Melk er fint. Spiser du litt frukt i tillegg tror jeg du kommer til å føle deg som normalt ganske fort. Ihvertfall hvis det du føler er på grunn av for mye salt.
Speed man
Trådstarter
Ja greit. Tusen takk for hjelpen angsten er mye bedre nå.
Det var da ikke vanskelig å Google, gikk på første linken og næringsinnhold. 9 g salt per 100 gram. 7,2 gram salt i en hel boks da
Sist endret av Fiskesaus; 6. august 2020 kl. 10:35.
Antageligvis altfor sent ute, og håper du fortsatt lever! Etter litt research, så er det slik at den dødelige mengden salt for et menneske er omtrent 3g/kg. Dersom du veier 100kg, trenger du 300g salt for å dø ca. Derimot var salt en vanlig selvmordsmetode når Kina var på sitt fattigste. 1kg salt og man døde. Derimot hvis du har spist 7g tror eg at sjansene for at Putin ikke er president til neste år er høyere enn at du dør. Haha.
Sitat av Dartrix Vis innlegg
Antageligvis altfor sent ute, og håper du fortsatt lever! Etter litt research, så er det slik at den dødelige mengden salt for et menneske er omtrent 3g/kg. Dersom du veier 100kg, trenger du 300g salt for å dø ca. Derimot var salt en vanlig selvmordsmetode når Kina var på sitt fattigste. 1kg salt og man døde. Derimot hvis du har spist 7g tror eg at sjansene for at Putin ikke er president til neste år er høyere enn at du dør. Haha.
Vis hele sitatet...
Hvor har du disse tallene fra? Et kjapt litteratursøk gir meg langt mer moderate anslag:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5537768/
Artikkelen har tall som indikerer at barn har omkommet av doser under 10g, og voksne av doser under 25g. To spiseskjeer rent bordsalt er en farlig dose.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. juni 2021 kl. 23:23.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvor har du disse tallene fra? Et kjapt litteratursøk gir meg lang mer moderate anslag:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5537768/
Artikkelen har tall som indikerer at barn har omkommet av doser under 10g, og voksne av doser under 25g. To spiseskjeer rent bordsalt er en farlig dose.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg reagerte også på dette. Jeg har vokst opp med historien om selvmord med salt i Kina, og da var det alltid "en spiseskje om morgenen". Var visstnok for å sjokkere hjertet, eller no'. Og at man eventuelt måtte ha to-tre spiseskjeer dersom man skulle gjøre det på kveldstid.

Meeen, dette er jo bare en "vandrehistorie" fra jeg var liten, og det framsto som om Dartrix hadde gjort research, så jeg orket ikke ta meg bryet med å dobbeltsjekke. Bra du gjorde det.

PS, siden vi har noen slike tråder i ny og ne:
Dette anbefales IKKE som selvmordsmetode. Det er visstnok en ganske fæl måte å gå på. Så, ikke gjør det!
Realist1 og Myoxoceohalus, kom over artikkelen dere nevnte og. Problemet her er at det sto forskjellig på hver eneste nettside. Alt ifra 25g til et kilo. Tar selvkritikk for at jeg ikke tok deg med, men syns at 3g salt/per kg virket som en realistisk dose. Uansett, så er 7g ingenting å bekymre seg over. Det har vi nok alle fått i oss på et tidspunkt.
Sitat av Dartrix Vis innlegg
Uansett, så er 7g ingenting å bekymre seg over. Det har vi nok alle fått i oss på et tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ta forbehold om at jeg ikke har peiling på hvilke biologiske mekanismer som ligger bak farligheten av salt, men jeg vil også gjette at det er veldig stor forskjell på om man inntar 7g salt over to timer med popcornknasking til en spillefilm, skylt ned med litervis med brus og sjokolade – eller om man sluker 7g salt i ett jafs når man er dehydrert og på tom mage om morgenen.

7g er uansett godt over anbefalt døgndose, og selv om det sikkert ofte går fint å innta en slik dose over kortere tid, så tror jeg det er sunt å prøve å unngå!
Sist endret av Realist1; 6. august 2020 kl. 19:27.
Farmatid.no Denne artikkelen fra 2007 i Farmatid (virker som et tidsskrift for farmasøyter) nevner at doser rundt 0,5g per Kg kroppsvekt kan være farlig. Referanser finnes i artikkelen.

Edit: Mer info ang forgifting av salt fra helsebiblioteket
Sist endret av Brevika; 6. august 2020 kl. 19:36. Grunn: Mer info