Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 8274
Etter et nylig k-hole har jeg kommet fram til at mine problemer skyldes det samfunnet jeg er vokst opp i, mine indre liv spiller rett og slett ikke på lag med et samfunn som spinner raskere og raskere mot kunstig intelligens (det totalt kontrollerte post-mennesket), menneskets og naturens død.


Men hvordan gjør man dette, når man ikke har tilgang til nok penger for bare å stikke av til skogs og erfare noe lignende landeidyll uten zombier vokst opp på tv?
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 05:57.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Etter et nylig k-hole har jeg kommet fram til at mine problemer skyldes det samfunnet jeg er vokst opp i, mine indre liv spiller rett og slett ikke på lag med et samfunn som spinner raskere og raskere mot kunstig intelligens (det totalt kontrollerte post-mennesket), menneskets og naturens død.


Men hvordan gjør man dette, når man ikke har tilgang til nok penger for bare å stikke av til skogs og erfare noe lignende landeidyll uten zombier vokst opp på tv?
Vis hele sitatet...
mange vil nok ty til å numme sansene sine, fortelle seg selv bevisst og underbevisst at «dette går bra», «vi bor i Norge», «en kan stole på at samfunnet er i fellesskap, jeg er ikke alene»
Professor
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
mange vil nok ty til å numme sansene sine, fortelle seg selv bevisst og underbevisst at «dette går bra», «vi bor i Norge», «en kan stole på at samfunnet er i fellesskap, jeg er ikke alene»
Vis hele sitatet...
Jeg ser kanskje du har hatt lignende opplevelser?

Nei, hvis en har en aldri så liten kunster i seg, så nummer man ikke sansene sine, selv om dette er naturlig når en er vokst opp med så mye teknologi, og tv'en er blitt en ekstensjon av ens eget nervesystem.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 06:24.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg ser kanskje du har hatt lignende opplevelser?

Nei, hvis en har en aldri så liten kunster i seg, så nummer man ikke sansene sine, selv om dette er naturlig når en er vokst opp med så mye teknologi, og tv'en er blitt en ekstensjon av ens eget nervesystem.
Vis hele sitatet...
Vil tro vi har litt like opplevelser her ja. Når jeg tenker på å numme sine sanser så sikter jeg til bruk av rusmidler, lovlige eller ulovlige. - Det funker fint å distrahere sinnet når det går på høygir og man ikke blir født for å mestre alle sanseuttrykkene vi blir utsatt for i vårt moderne samfunn.
Professor
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Vil tro vi har litt like opplevelser her ja. Når jeg tenker på å numme sine sanser så sikter jeg til bruk av rusmidler, lovlige eller ulovlige. - Det funker fint å distrahere sinnet når det går på høygir og man ikke blir født for å mestre alle sanseuttrykkene vi blir utsatt for i vårt moderne samfunn.
Vis hele sitatet...
Jeg har studert de ulike former for media grundig, fra alfabetet, til tv, til internet, samtidig som jeg har et godt øye til avantgarden og deres "persepsjonskunst", kombinert med psykedelika (som gjør det motsatte av å numme sansene). Så jeg har klart å bryte meg ut av denne informasjonsavgrunnen med sansene, eller mennesket, i behold.

En har med andre ord "lisens til å se ting slik en selv faktisk ser de" og trenger ikke gå til dr. diagnosehode for diagnose.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg har studert de ulike former for media grundig, fra alfabetet, til tv, til internet, samtidig som jeg har et godt øye til avantgarden og deres "persepsjonskunst", kombinert med psykedelika (som gjør det motsatte av å numme sansene). Så jeg har klart å bryte meg ut av denne informasjonsavgrunnen med sansene, eller mennesket, i behold.

En har med andre ord "lisens til å se ting slik en selv faktisk ser de" og trenger ikke gå til dr. diagnosehode for diagnose.
Vis hele sitatet...
Vil tørre å påstå at dette er anekdotalt, men vil gjerne høre mer

Kan også legge til at psykedelika (psykoaktive substanser) i all hovedsak nummer sanseorganer og sanseoppfatningene dine i ulik form og varierende grad ut i fra hvilket stoff det er du inntar. Igjen, vil gjerne høre mer.
Professor
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Vil tørre å påstå at dette er anekdotalt, men vil gjerne høre mer
Vis hele sitatet...

Problemet er jo at det ikke kan tales om, språket er software, erfaringen i seg selv er hardware. En vokser opp/kondisjoneres på software, får det inn via tv, lærere, politikere osv. alt dette er spill - software. Man kan veldig mye om f.eks. politikk ved å studere nøye fotball- eller tennisspill. Uten en offentlighet har disse spillene ikke noen mening overhodet.

Fellesskap er software, og alle maktpersoner vil utnytte dette, i.e. ved å skape egne softwarefellesskap

Å være alene er hardware, for de andre er hele tiden opptatt med å fortelle deg hva du er, i.e. få deg inn i et eller annet narrativ: studenten, kioskdama, sjefen osv ... alle disse rollene er narrativer og software. I.e. pyramidespill, skolen er et pyramidespill, du er allerede gitt din rolle i hierarkiet i det du trer inn i klasserommet.

Men hvis en selv er vokst opp med software verdt billioner så faller det en selv neppe inn og lære seg å bruke hardware.

Og ja, dette jeg skriver her, er også software.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 07:11.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spare opp masse penger i forkant?
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bli ung ufør? Men hva ville du gjort da, om du fikk 18-20k i mnden uten noen bekymringer?
Jeg kunne selv tenkt meg dette, da det ser ut til at jeg kan kvalifisere til det og faktisk har plager slik at det ser ut som jeg vil ikke kunne fungere 100%.
Men igjen, da kommer det en liten skamfølelse pga stigma osv.
Man er vel faktisk "i ett" med samfunnet hverken man liker det eller ikke.
Hadde du droppet all familiekontakt? Hva med dame? Evt. Barn?
Når du får en vill ide etter en heftig rusopplevelse, så sier det seg nesten selv at dette er noe du må vurdere nærmere når påvirkningen fra de tankene du fikk under rus har roet seg. Du kan ikke bare ta avgjølser som endrer livet ditt totalt rett etter k-hole og late som det er fornuftig. Det er mildt sagt irrasjonelt.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bli ung ufør? Men hva ville du gjort da, om du fikk 18-20k i mnden uten noen bekymringer?
Jeg kunne selv tenkt meg dette, da det ser ut til at jeg kan kvalifisere til det og faktisk har plager slik at det ser ut som jeg vil ikke kunne fungere 100%.
Men igjen, da kommer det en liten skamfølelse pga stigma osv.
Man er vel faktisk "i ett" med samfunnet hverken man liker det eller ikke.
Hadde du droppet all familiekontakt? Hva med dame? Evt. Barn?
Vis hele sitatet...
Jeg ville skaffet meg en relativt øde eiendom for en billig penge og brukt mye av pengene jeg fikk utbetalt på å nedbetale lånet. Deretter ville jeg skaffet meg en god del høns, gris av Mangalitsa rasen og geiter til egen husholdning. For å få dette til å gå rundt måtte naturligvis eiendommen være stor nok til å drive mer eller mindre 100% gressforede dyr for å slippe å bruke mye penger på kraftfor osv. Høner spiser også insekter om man lar de gå fritt. Ville også gått til innkjøp av diverse fiske- og jaktutstyr. Hvis eiendommen ikke er koblet opp til strømnettet ville jeg måtte salte og tørke mesteparten av kjøttet som ikke blir spist på et gitt antall uker. Ville satset på dry aging i en kjeller / stabbur når temperaturen tillater det. Melk fra geiter ville jeg brukt til å lage ost, smør og kefir.

Ville ikke droppet all kontakt med venner og familie, men naturligvis blir det vanskelig å besøke dem jevnlig mtp vedlikehold av eiendom og dyr, noe jeg anser som å bli en heltidsjobb. Kunne invitert dem til meg da selvsagt, gitt at de ønsker å komme.

Med det sagt er det en mellomting her også, må ikke nødvendigvis droppe strøm og internett så lenge du er villig til å betale kommunale avgifter.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bli ung ufør?
Vis hele sitatet...
Du tenker å melde deg ut sv samfunnet ved å bli ufør? Ser du ironien her?

Ts, jeg vil anbefale hvem som helst å flytte langt ut på landet hvis man ønsker et temposkifte og mer frihet fra nummende inntrykk. Men før du forkaster samfunnet som sådan så bør du kanskje spørre deg om ikke samfunnet har mer å tilby deg enn du har å tilby samfunnet.
Professor
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Men før du forkaster samfunnet som sådan så bør du kanskje spørre deg om ikke samfunnet har mer å tilby deg enn du har å tilby samfunnet.
Vis hele sitatet...
Dette er jo problemet når en er blitt kondisjonert og automatisert via tv og skoler som kun fokuserer på logisk tenking og testing, ens egen kreativitet blir skviset ut, slik at en står igjen som en robot som ikke klarer seg uten samfunnet, da individets egne kreative skaperemner og evne til å tenke selv (hva en vil, og hvordan) er blitt brent på bålet av programmererne.

Å finne tilbake til denne kreativiteten og naturlige tenkingen er ikke en liten sak.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 10:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Dette er jo problemet når en er blitt kondisjonert og automatisert via tv og skoler som kun fokuserer på logisk tenking og testing, ens egen kreativitet blir skviset ut, slik at en står igjen som en robot som ikke klarer seg uten samfunnet, da individets egne kreative skaperemner og evne til å tenke selv (hva en vil, og hvordan) er blitt brent på bålet av programmererne.
Vis hele sitatet...
Ah, du er den unike blomsten som har gjennomskua samfunnet! Resten av samfunnet er blinde sauer som gjer nøyaktig det dei blir fortalt, og mangler totalt sjølvstendige tanker og kreativitet.

Det er faktisk ei ufatteleg arrogant haldning, som seier meir om deg enn samfunnet. Ut frå andre tråder her på bruket er det nærliggande å anta at du har rimelig utstrakt rusbruk, og at det nok kan stamme delvis frå det - med tankegods eg vil tru toucher innom det psykotiske...

Kanskje er det du som er problemet, ikkje samfunnet?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
La det gå noen dager så har du nok ombestemt deg. Med mindre du kan jakte (overleve i naturen) kan du ikke melde deg ut av samfunnet så lett.
Professor
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ah, du er den unike blomsten som har gjennomskua samfunnet! Resten av samfunnet er blinde sauer som gjer nøyaktig det dei blir fortalt, og mangler totalt sjølvstendige tanker og kreativitet.

Det er faktisk ei ufatteleg arrogant haldning, som seier meir om deg enn samfunnet. Ut frå andre tråder her på bruket er det nærliggande å anta at du har rimelig utstrakt rusbruk, og at det nok kan stamme delvis frå det - med tankegods eg vil tru toucher innom det psykotiske...

Kanskje er det du som er problemet, ikkje samfunnet?
Vis hele sitatet...
Vestlig kultur er blitt en programmeringskultur. Er bare å se på Film og TV, førstenevnte er somregel "hot" mens TV (nyheter osv.) er "cold". Folk ser film som går i lysets hastighet og får dermed med seg svært lite, men alt går inn i det ubeviste og blir et kollektiv ubeviste. Deretter ser man på tv, nyheter osv "cool" medier, man kjøles ned. Slik at de ulike maktsentrene beholder kontroll over hvordan du tenker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Vestlig kultur er blitt en programmeringskultur. Er bare å se på Film og TV, førstenevnte er somregel "hot" mens TV (nyheter osv.) er "cold". Folk ser film som går i lysets hastighet og får dermed med seg svært lite, men alt går inn i det ubeviste og blir et kollektiv ubeviste. Deretter ser man på tv, nyheter osv "cool" medier, man kjøles ned. Slik at de ulike maktsentrene beholder kontroll over hvordan du tenker.
Vis hele sitatet...
Dette er heilt fantastisk.

Det finst knapt samfunn som har hatt større spennvidde - både i meiningar og måtar å uttrykke meiningene på - enn dagens samfunn. Det finst knapt samfunn som har hatt større mogelegheiter til å nå ut med meininger heller.

Og du konkluderer særdeles arrogant med at alle andre er sauer, som tenker det Makta(TM) vil dei skal tenke.

La oss foreta et kjapt tankeekspriment. La oss anta at du har rett; staten driver systematisk inndoktrinering, og ønsker ikkje dissidenter, og makta er så total som du gir inntrykk av: ville du då vore i stand til å skrive dette innlegget, eller hadde politiet sparka ned døra di mens du satt og skreiv det?
Professor
Trådstarter
Dette med psykose osv. alt av slike diagnoser er resultat av hot input som ikke er blitt suksefult kjølt ned av cold input. I.e. plutselig finner man ut at inferno og purgatorium som man har sett på film er faktiske sinnstilstander, og vet ikke hvordan man skal håndtere det. Som regel så blir man gjort nummen for denne effekten via cold input, i.e. nyheter og dagligdagse ting.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er heilt fantastisk.

Det finst knapt samfunn som har hatt større spennvidde - både i meiningar og måtar å uttrykke meiningene på - enn dagens samfunn. Det finst knapt samfunn som har hatt større mogelegheiter til å nå ut med meininger heller.

Og du konkluderer særdeles arrogant med at alle andre er sauer, som tenker det Makta(TM) vil dei skal tenke.

La oss foreta et kjapt tankeekspriment. La oss anta at du har rett; staten driver systematisk inndoktrinering, og ønsker ikkje dissidenter, og makta er så total som du gir inntrykk av: ville du då vore i stand til å skrive dette innlegget, eller hadde politiet sparka ned døra di mens du satt og skreiv det?
Vis hele sitatet...
Jeg skylder ikke alt på staten, jeg mener dagens samfunn er et resultat av både borgerne og de som styrer. Vanlig persepsjon (i.e. hvordan man ser og tolker ting) er som regel "dumbed down" fordi en selv vil det, livet blir mye enklere slik.


Problemet med dagens samfunn er at det blir nærmest umulig for barn å finne seg selv, man har tv, internet, musikk, skole. Dette er alle instutisjoner som vil definere hva du er. Ens venner ser på disse, og de kopierer instutisjonene, slik at det blir helt umulig å komme seg unna med intellekten og sansene i behold, barnets skjebne blir allerede før det er født bestemt: det skal på paradise hotel.

Dette er et søppelhaug av et samfunn, uten noen individualitet, vi er blitt tribalmennesker som spiser og danser ubevist rundt i vårt eget søppel.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Dette er et søppelhaug av et samfunn, uten noen individualitet, vi er blitt tribalmennesker som spiser og danser ubevist rundt i vårt eget søppel.
Vis hele sitatet...
Har det på noko tidspunkt i historia eksistert samfunn som har hatt større grad av individualitet enn dagens vesteuropeiske samfunn?
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Du tenker å melde deg ut sv samfunnet ved å bli ufør? Ser du ironien her?

Ts, jeg vil anbefale hvem som helst å flytte langt ut på landet hvis man ønsker et temposkifte og mer frihet fra nummende inntrykk. Men før du forkaster samfunnet som sådan så bør du kanskje spørre deg om ikke samfunnet har mer å tilby deg enn du har å tilby samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hva er ironisk med helseplager og null bekymringer og forpliktelser?
Null forpliktelser er det man trenger om han "skal melde seg ut av samfunnet". For min egen del vil jeg fortsatt være en del av samfunnet, til en viss grad Ikke vits å ta en setning ut av kontekst å leke bedreviter. Du er ikke Jesus eller en autoritet med alle svarene, selv om du gjerne liker å tro det. Det er ikke behov for alle i arbeid i dagens samfunn, og har man betydelige helseplager tenker jeg det er en vei å vurdere uten å bli dømt og stigmatisert av rotter som hater jobb-livet sitt og livet generelt. Mange har ikke annet enn jobben sin, og det er trist.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Vestlig kultur er blitt en programmeringskultur. Er bare å se på Film og TV, førstenevnte er somregel "hot" mens TV (nyheter osv.) er "cold". Folk ser film som går i lysets hastighet og får dermed med seg svært lite, men alt går inn i det ubeviste og blir et kollektiv ubeviste. Deretter ser man på tv, nyheter osv "cool" medier, man kjøles ned. Slik at de ulike maktsentrene beholder kontroll over hvordan du tenker.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke vestlig kultur. Dette er din subjektive, fordomsfulle, unyanserte, kunnskapsløse og særdeles mangelfulle analyse av vestlig kultur. Det minner mer om et vrengebilde. Det er selvsagt et element av sannhet i det også, og det er hele problemet.

Hvis jeg tok turen ned i gamlebyen, så skulle jeg sikkert klart å få knipset et bilde av en sliten narkoman på et like slitent fortau. Du vet, det klassiske motivet av betong, asfalt, og forfall. Noen vil si at dette er selve Oslo. Og, det er det! Det er én av byens mange og uensartede fasetter. Det finnes flere, mange flere, og de er nesten umulige å misse hvis man ikke går veldig hardt inn for det. Alt man trenger å gjøre for å se litt mer av byen er gå litt rundt med et åpent sinn til ulike tider av døgnet og året. Slår man seg til ro med "Oslo er en sliten narkis på fortauet", så har man like liten forståelse av stedet som de kinesiske turistene som busses fra Vigelandsparken og ned til rådhuskaia. Deres feriebilder er litt annerledes, men like éndimensjonale.

Det forunderlige er at dersom man velger ut noe vakkert, rosenrødt og idealistisk, og fronter det som den eneste siden av saken - stort sett uavhengig av hva saken er! - så blir man med rette avskrevet som unyansert, kunnskapsløs og naiv. Dersom man derimot gjør akkurat det samme, men utelukkende fokuserer på dritten, da kan man liksom kalle seg en verdensvant og bitter realist! Nei, man er ikke det. Man er presis like lite overfladisk som rosabloggerne man kritiserer. Edgyness er faenmeg det billigste frikortet som finnes.
Sist endret av Myoxocephalus; 14. mai 2020 kl. 11:38.
Professor
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har det på noko tidspunkt i historia eksistert samfunn som har hatt større grad av individualitet enn dagens vesteuropeiske samfunn?
Vis hele sitatet...
Det er en gedigen myte at vi er individualister i dag, vi vet ikke en gang hva ordet individualitet betyr. Individualitet ble utviklet i vesten som følge av boken, det å sitte for seg selv i stillhet og lese konsentrert, slik utviklet man et eget perspektiv på ting (individualitet). I dagens TV og internett kultur går ting i lysets hastighets, man innprentes med informasjon, man tolker den ikke (kanskje man tror det, men nei!). Det går alt for fort, å tolke slike raske tvbilder slik som en lesende mann leser boken sin krever mye øving, og ingen metode eksisterer for å lære dette.

Dagens samfunn er en global landsby og vi er alle, så framst man ikke ser dette samfunnet for hva det er, tribalmennesker som danser sammen inn i transe.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er heilt fantastisk.

Det finst knapt samfunn som har hatt større spennvidde - både i meiningar og måtar å uttrykke meiningene på - enn dagens samfunn. Det finst knapt samfunn som har hatt større mogelegheiter til å nå ut med meininger heller.

Og du konkluderer særdeles arrogant med at alle andre er sauer, som tenker det Makta(TM) vil dei skal tenke.

La oss foreta et kjapt tankeekspriment. La oss anta at du har rett; staten driver systematisk inndoktrinering, og ønsker ikkje dissidenter, og makta er så total som du gir inntrykk av: ville du då vore i stand til å skrive dette innlegget, eller hadde politiet sparka ned døra di mens du satt og skreiv det?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig at TS fremstår utrolig arrogant, og at synet han har på virkeligheten ikke fremstår som særlig sunt eller fornuftig. Men jeg tror ikke han mener at staten eller samfunnet systematisk og bevisst undertrykker tankene alla big brother style.

Dette minner meg heller om noen som har lest litt for mye Foucault. Kombinerer man dette med litt utstrakt bruk av diverse rusmidler som kan gjøre tankene en del mer svevende får vi dette resultatet her.

Utifra hva jeg har lest av hva ts har postet tidligere så virker det for meg som at han har et behov for å dekonstruere ethvert konsept, institusjon og sannhet som vi mennesker har bygd opp gjennom historien. Dette kan forsåvidt være en nyttig øvelse det, men jeg tror ikke det tjener noe formål å leve ut hver konklusjon man kommer til. Da ender man fort opp som litt "fjern" fra virkeligheten og andre mennesker.
Professor
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, dette er ikke vestlig kultur. Dette er din subjektive, fordomsfulle, unyanserte, kunnskapsløse og særdeles mangelfulle analyse av vestlig kultur. Det minner mer om et vrengebilde. Det er selvsagt et element av sannhet i det også, og det er hele problemet.

Hvis jeg tok turen ned i gamlebyen, så skulle jeg sikkert klart å få knipset et bilde av en sliten narkoman på et like slitent fortau. Du vet, det klassiske motivet av betong, asfalt, og forfall. Noen vil si at dette er selve Oslo. Og, det er det! Det er én av byens mange og uensartede fasetter. Det finnes flere, mange flere, og de er nesten umulige å misse hvis man ikke går veldig hardt inn for det. Alt man trenger å gjøre for å se litt mer av byen er gå litt rundt med et åpent sinn til ulike tider av døgnet og året. Slår man seg til ro med "Oslo er en sliten narkis på fortauet", så har man like liten forståelse av stedet som de kinesiske turistene som busses fra Vigelandsparken og ned til rådhuskaia. Deres feriebilder er litt annerledes, men like éndimensjonale.

Det forunderlige er at dersom man velger ut noe vakkert, rosenrødt og idealistisk, og fronter det som den eneste siden av saken - stort sett uavhengig av hva saken er! - så blir man med rette avskrevet som unyansert, kunnskapsløs og naiv. Dersom man derimot gjør akkurat det samme, men utelukkende fokuserer på dritten, da kan man liksom kalle seg en verdensvant og bitter realist! Nei, man er ikke det. Man er presis like lite overfladisk som rosabloggerne man kritiserer. Edgyness er faenmeg det billigste frikortet som finnes.
Vis hele sitatet...
Vel for meg så er dagens kultur og staten ren gift, dette betyr jo ikke at ikke andre kan mene det motsatte og like det. Det er en subjektiv erfaring. Altså hvordan en ser samfunnet er en subjektiv erfaring, hvis ikke hadde vi virkelig alle vært roboter.

Sitat av Mirage Vis innlegg
J
Utifra hva jeg har lest av hva ts har postet tidligere så virker det for meg som at han har et behov for å dekonstruere ethvert konsept, institusjon og sannhet som vi mennesker har bygd opp gjennom historien.
Vis hele sitatet...

Du har rett i at jeg er en dekonstruksjonist, jeg finner meg ikke i noen som helst former for institusjonalisert virkelighetsoppfatninger. Hva jeg egentlig er interessert i er persepsjon, i.e. det å se ting korrekt, og slikt eksisterer ikke i konsepter, i teorier, i bøker, i sosiale instutisjoner e.l.

Dekonstruksjon er en måte å komme ut av narrativene på og komme nærmere persepsjonen som sådan, uten alle disse sosiale mytene vi går rundt og forteller oss selv hele tiden.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 11:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Dekonstruksjon er en måte å komme ut av narrativene på og komme nærmere persepsjonen som sådan, uten alle disse sosiale mytene vi går rundt og forteller oss selv hele tiden.
Vis hele sitatet...
Dette blir fort veldig filosofisk, men hvorfor mener du at persepsjon er den reneste formen for kunnskap? Hva tenker du om ideen om at redskapene vi bruker til persepsjon også kan være kondisjonert til å strukturere informasjonen du tar inn, slik at erfaringen din aldri kan bli helt "ren"?
Professor
Trådstarter
Sitat av Mirage Vis innlegg
Dette blir fort veldig filosofisk, men hvorfor mener du at persepsjon er den reneste formen for kunnskap? Hva tenker du om ideen om at redskapene vi bruker til persepsjon også kan være kondisjonert til å strukturere informasjonen du tar inn, slik at erfaringen din aldri kan bli helt "ren"?
Vis hele sitatet...
Fordi persepsjon ikke er kunnskap, all form for kunnskap er former for verktøy, du lager verktøyet og så former verktøyet deg. Dagens mennesker er f.eks. formet av utviklingen av Booleansk logikk da denne tenkingen ledet til datamaskinen osv. Så en blir formet som menneske av vertøyer som andre lager.

Med persepsjon mener jeg fri for ethvert slikt verktøy (nå som jeg skriver dette bruker jeg språket som verktøy, og som sådan er dette ikke persepsjon direkte).

Persepsjon er egentlig det å kunne være alene med seg selv, å kjenne seg selv, uten alle maskene som er der ute i samfunnet. Og i dagens samfunn er dette nærmest umulig når en er vokst opp i det informasjonlandskapet der alt går fortere og fortere, man blir programmerte massemennesker.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 12:19.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Fordi persepsjon ikke er kunnskap, all form for kunnskap er former for verktøy, du lager verktøyet og så former verktøyet deg. Dagens mennesker er f.eks. formet av utviklingen av Booleansk logikk da denne tenkingen ledet til datamaskinen osv. Så en blir formet som menneske av vertøyer som andre lager.

Med persepsjon mener jeg fri for ethvert slikt verktøy (nå som jeg skriver dette bruker jeg språket som verktøy, og som sådan er dette ikke persepsjon direkte).

Persepsjon er egentlig det å kunne være alene med seg selv, å kjenne seg selv, uten alle maskene som er der ute i samfunnet. Og i dagens samfunn er dette nærmest umulig når en er vokst opp i det informasjonlandskapet der alt går fortere og fortere, man blir programmerte massemennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du mener med booleansk logikk, såvidt jeg forstår refererer du til språket vi bruker for å beskrive binære operasjoner. Hvorfor er dette relevant?
Hva er i veien med at mennesker strukturerer informasjonen logisk? Greia med logikk er et det er sant uavhengig av hva vi tror eller ikke. Deduktive slutninger medfører riktighet uansett. Det er informasjonen vi legger til slutningene som eventuelt er feilaktige.

Ordla meg kanskje litt feil der. Persepsjon er ikke kunnskap, men erkjennelsene som kommer fra den kan være det.

Da tror jeg nesten du bør google begrepet persepsjon, fordi persepsjon betyr ikke ren erfaring uten ytre påvirkning eller stimuli.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Persepsjon er egentlig det å kunne være alene med seg selv, å kjenne seg selv, uten alle maskene som er der ute i samfunnet. Og i dagens samfunn er dette nærmest umulig når en er vokst opp i det informasjonlandskapet der alt går fortere og fortere, man blir programmerte massemennesker.
Vis hele sitatet...
Har du forsøkt meditasjon? Jeg føler at det er det du er ute etter. Man trenger ikke å melde seg ut av samfunnet fysisk, men høster alle godene av ren persepsjon. Du har nå prøvd diverse psykedelika (som ikke er et synonym på psykoaktive stoffer, Jokkerella) og det er på tide å ta den åndelige praksisen et steg videre. Legger du inn en innsats, gjør det korrekt og er disiplinert, så vil du få en 'super power' som det ikke finnes makken til. Jeg føler at du er alt for identifisert med ditt ego, og den fordreier ting, får deg til å tro at alt som er feil ligger utenfor deg, men det er ikke tilfellet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er ironisk med helseplager og null bekymringer og forpliktelser?
Null forpliktelser er det man trenger om han "skal melde seg ut av samfunnet". For min egen del vil jeg fortsatt være en del av samfunnet, til en viss grad Ikke vits å ta en setning ut av kontekst å leke bedreviter. Du er ikke Jesus eller en autoritet med alle svarene, selv om du gjerne liker å tro det. Det er ikke behov for alle i arbeid i dagens samfunn, og har man betydelige helseplager tenker jeg det er en vei å vurdere uten å bli dømt og stigmatisert av rotter som hater jobb-livet sitt og livet generelt. Mange har ikke annet enn jobben sin, og det er trist.
Vis hele sitatet...


Når du bruker setningen leke Jesus eller bedreviter forteller det meg at du uttaler deg på sviktende grunnlag og innerst inne vet det selv. Ung ufør er greit, men selvom man er uføretrygdet er man en del av samfunnet, da du mottar uførepenger, betalt til deg av samfunnet.
Sist endret av equimanthorn; 14. mai 2020 kl. 13:03.
Professor
Trådstarter
Sitat av Mirage Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du mener med booleansk logikk, såvidt jeg forstår refererer du til språket vi bruker for å beskrive binære operasjoner. Hvorfor er dette relevant?
Hva er i veien med at mennesker strukturerer informasjonen logisk? Greia med logikk er et det er sant uavhengig av hva vi tror eller ikke. Deduktive slutninger medfører riktighet uansett. Det er informasjonen vi legger til slutningene som eventuelt er feilaktige.

Ordla meg kanskje litt feil der. Persepsjon er ikke kunnskap, men erkjennelsene som kommer fra den kan være det.

Da tror jeg nesten du bør google begrepet persepsjon, fordi persepsjon betyr ikke ren erfaring uten ytre påvirkning eller stimuli.
Vis hele sitatet...

jeg mener da at logikk er en form for tankemønster, sant eller falsk. F.eks. filosofen som vil fram til universale sannheter (eksisterer ikke). Logikeren er fange av språket, han/hun ser ikke at persepsjonen er utenfor språket og rikere enn språket, Og går ikke fast i et dette mønsteret.

Persepsjonen er kunsterens rike, og hvordan kan en beskrive det? kanskje slik: når du spør en dame på date, blir du kalt en mannsgris, når Pablo Picasso spør en dame på date så ser han for seg en juicy advokado, Pablo Picasso blir aldri kalt en mannsgris.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 13:05.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
jeg mener da at logikk er en form for tankemønster, sant eller falsk. F.eks. filosofen som vil fram til universale sannheter (eksisterer ikke). Logikeren er fange av språket, han/hun ser ikke at persepsjonen er utenfor språket og rikere enn språket, Og går ikke fast i et dette mønsteret.

Persepsjonen er kunsterens rike, og hvordan kan en beskrive det? kanskje slik: når du spør en dame på date, blir du kalt en mannsgris, når Pablo Picasso spør en dame på date så ser han for seg en juicy advokado, Pablo Picasso blir aldri kalt en mannsgris.
Vis hele sitatet...
Et annet tips jeg har er å forsøke å kommunisere tydelig. Selv om du åpenbart prøver å fremstå som høyst intelligent og innviklet ved å formulere deg på det viset du gjør, så avslører du bare din egen arroganse og overfladiskhet.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
jeg mener da at logikk er en form for tankemønster, sant eller falsk. F.eks. filosofen som vil fram til universale sannheter (eksisterer ikke). Logikeren er fange av språket, han/hun ser ikke at persepsjonen er utenfor språket og rikere enn språket, Og går ikke fast i et dette mønsteret.

Persepsjonen er kunsterens rike, og hvordan kan en beskrive det? kanskje slik: når du spør en dame på date, blir du kalt en mannsgris, når Pablo Picasso spør en dame på date så ser han for seg en juicy advokado, Pablo Picasso blir aldri kalt en mannsgris.
Vis hele sitatet...
Okey, du mener at universelle sannheter ikke eksisterer. Det er greit. Det blir fort vanskelig å diskutere noe som helst hvis dette skal være konklusjonen din når noen kommer med en påstand eller premiss for tankerekken sin. Spesielt når påstandene i utgangspunktet ikke er av en filosofisk karakter. Men det er ihvertfall et legitimt standpunkt å ha

Men her er det jeg ikke skjønner. Hvis vi spoler tilbake til innlegget jeg først kommenterte på, så er ikke akkurat påstandene du kommer med fritt for antagelser av hvordan verden henger sammen. Tanken din er ikke "fri" for moralske forutsetninger når du påstår at den vestlige verden er bygd på en søppelhaug. Det er derfor det er så ufattelig irriterende å diskutere med deg. Fordi du mener at et subjekt uten ytre påvirkning er den eneste måten å oppnå sannhet på. Om vi skal følge den relativistiske eller subjektivistiske tankegangen din(er ikke helt sikker på hva du er ennå) så burde du egentlig ikke ha en mening om noe som helst, fordi alt er relativt eller avhengig av subjektet.
Professor
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Et annet tips jeg har er å forsøke å kommunisere tydelig. Selv om du åpenbart prøver å fremstå som høyst intelligent og innviklet ved å formulere deg på det viset du gjør, så avslører du bare din egen arroganse og overfladiskhet.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller det at når en tenker mye selv og går mer og mer inn i ens egen ideverden, i motsetning til den offisiele "dumbed down" fortellingen, så blir språket mer idiosynkratisk, dvs. hører mer ut som en selv, og mindre ut som alle andre (i.e. den alminnelige Ola Nordmann).

Massen har aldri likt de som står på egne ben, det er akkurat det samme i bygda som det er i akademika. Straks du begynner å tenke selv, og folk får problemer med å forstå deg (evt. ikke vil forstå deg) så begynner heksebrenningen/misnøyen.

Sitat av Mirage Vis innlegg
Okey, du mener at universelle sannheter ikke eksisterer. Det er greit. Det blir fort vanskelig å diskutere noe som helst hvis dette skal være konklusjonen din når noen kommer med en påstand eller premiss for tankerekken sin. Spesielt når påstandene i utgangspunktet ikke er av en filosofisk karakter. Men det er ihvertfall et legitimt standpunkt å ha

Men her er det jeg ikke skjønner. Hvis vi spoler tilbake til innlegget jeg først kommenterte på, så er ikke akkurat påstandene du kommer med fritt for antagelser av hvordan verden henger sammen. Tanken din er ikke "fri" for moralske forutsetninger når du påstår at den vestlige verden er bygd på en søppelhaug. Det er derfor det er så ufattelig irriterende å diskutere med deg. Fordi du mener at et subjekt uten ytre påvirkning er den eneste måten å oppnå sannhet på. Om vi skal følge den relativistiske eller subjektivistiske tankegangen din(er ikke helt sikker på hva du er ennå) så burde du egentlig ikke ha en mening om noe som helst, fordi alt er relativt eller avhengig av subjektet.
Vis hele sitatet...
Jeg mener sannhet kun kan oppnåes liggende i godstolen uten å tenke en tanke, være som et barn (uten en eneste fordom). dvs. at jeg er primal/religiøs/Zen når det gjelder sannhet, teknologi, framskritt osv. alt dette er totalt urelevant. Et steinaldermennekse kan finne sannheten.

Og ja, slik jeg ser det så ødelegger og forsøpler vestlig kultur mennesket, skaper en slags menneske-robot, og mine jeg tror dette startet etter Atlantis fall, men dette er så metafysisk at det ikke kan snakkes om.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Meld deg ut av samfunnet hvis du kan , på mange måter grenser den handlingen mot absolutt selvstendighet og absolutt evne til å passe på seg selv. Flytt vekk fra folk, ha et fag eller et håndverk du driver med, driv en nettbutikk ved siden av gårdsdrift hvis du klarer det.

Minimum vil du få kjenne på hva som rett og føles riktig for deg, og minimum vil du utvikle deg fra det.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Men hvordan gjør man dette, når man ikke har tilgang til nok penger for bare å stikke av til skogs og erfare noe lignende landeidyll uten zombier vokst opp på tv?
Vis hele sitatet...
Synes det er ekstremt ironisk og spesielt at du sitter foran en PC-skjerm og konfererer med dine medborgere/med-zombier på et diskusjonsforum og skriver dette. Altså.. Hvis du skal klare deg selv, må du virkelig ha hjelp fra tilfeldige zombier på freakforum for å ta avgjørelsen?

Synes du lener deg litt i overkant mye på det samfunnet du ønsker å løsrive deg fra. Ikke særlig selvstendig det her, nei.

Håper du skjønner etter hvert at den innsikten du mener å ha fått på ketamin er bare tull. Hvis livet ditt suger, gjør noe med det i stedet for legge skylda på samfunnet.
Sist endret av TrippyKing; 14. mai 2020 kl. 13:48.
Professor
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Synes det er ekstremt ironisk og spesielt at du sitter foran en PC-skjerm og konfererer med dine medborgere/med-zombier på et diskusjonsforum og skriver dette. Altså.. Hvis du skal klare deg selv, må du virkelig ha hjelp fra tilfeldige zombier på freakforum for å ta avgjørelsen?

Synes du lener deg litt i overkant mye på det samfunnet du ønsker å løsrive deg fra. Ikke særlig selvstendig det her, nei.

Håper du skjønner etter hvert at den innsikten du mener å ha fått på ketamin er bare tull. Hvis livet ditt suger, gjør noe med det i stedet for legge skylda på samfunnet.
Vis hele sitatet...
Vel, tenk deg at du er blitt formet av samfunnet og dermed i stor grad er blitt samfunnet, i.e. folk identifiserer seg med jobben sin, med navnet sitt, men bostedet sitt, med landet sitt osv. Når en kaster alt dette overbord, først da begynner man en ekte søken etter hvem man egentlig er, før man ble fortalt av andre hva man er.

Man er blitt ingenting annet enn løgner siden man var barn, vokst opp på løgner, foreldre lyger, lærere lyger, politikere lyger, alle lyger, men de fleste er selfølgelig selv ikke klare over det. De sover, og man selv sover/er fanget i et nett av løgner.

Alternativt kan en se det slik: alle spiller et spill, verden er show business, men for å komme dit må man først konfontrere skyggene sine, og se at alle har løgget til deg, og at ingen egentlig vil ditt beste.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 13:57.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Har du dratt ketamin og sett på Repo Man nå? 'Pablo Picasso ble aldri kalt et rasshøl' er vel teksten i sangen btw.
Hva om sauer er det vi må være for å leve sammen? Så kan vi være ulver på egenhånd
Sist endret av Bothrops; 14. mai 2020 kl. 14:12.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Vel, tenk deg at du er blitt formet av samfunnet og dermed i stor grad er blitt samfunnet, i.e. folk identifiserer seg med jobben sin, med navnet sitt, men bostedet sitt, med landet sitt osv. Når en kaster alt dette overbord, først da begynner man en ekte søken etter hvem man egentlig er, før man ble fortalt av andre hva man er.
Vis hele sitatet...
Ja, men du glemmer at mennesker er jo flokkdyr. Jeg = flokken/samfunnet, flokken/samfunnet = meg.
Jeg skjønner poenget ditt, men er ikke enig i at man må kaste all tilhørighet og hele egoet i dass for å finne ut hvem man er. Det som er viktigst er jo å være en del av samfunnet.
Jeg tør påstå at først da kan man begynne på en søken om hvem man egentlig er.

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Man er blitt ingenting annet enn løgner siden man var barn, vokst opp på løgner, foreldre lyger, lærere lyger, politikere lyger, alle lyger, men de fleste er selfølgelig selv ikke klare over det. De sover, og man selv sover/er fanget i et nett av løgner.

Alternativt kan en se det slik: alle spiller et spill, verden er show business, men for å komme dit må man først konfontrere skyggene sine, og se at alle har løgget til deg, og at ingen egentlig vil ditt beste.
Vis hele sitatet...
Definer løgn og sannhet da. Det er vel øyet som ser.


Jeg er mer enig i de to siste paragrafene dine enn den første. Men ikke enig i konklusjonen.
Det jeg tenker, er at hvis man har en opplevelse av at tilhørighet til flokk/samfunn minsker, så er det grusomt og muligens grobunn for en tanke om å ville klare seg alene. For å trøste seg selv ser jeg verdien i å tenke dette.
Men kanskje er det nettopp innsikten som har ført til opplevelsen av mindre tilhørighet? Fordi først blir man skrekkslagen av å oppdage den kyniske strukturen i hvordan samfunnet og mennesker fungerer, for så å få en skikkelig kalddusj når man oppdager at det ikke er så mange som ser det samme. Når man er alene om å innse noe, så er det ensomt, og ensomhet er vel kanskje det motsatte av tilhørighet.

Men hvem vet. Kanskje løsningen er å dra til skogs.
Professor
Trådstarter
Ja, men rent hypotetisk:

Men hva hvis det allerede er aliens tilstede på jorden, de ser akkurat ut som mennesker, har kanskje et litt annet språk en det normale, men er likt nok menneskets språk, slik at de ikke blir oppdaget.

Hvis de ble oppdaget ville det brutt ut massiv frykt o.l. så de må holde det skjult.

Hva hvis man via div. rus og psykoanalyse på seg selv for å se sine skygger blir i stand til å se denne alien-rasen, og se at de alltid har vært blandt oss, men at man selv er blind fordi en har hold seg til "menneskeflokken"?

Dette er rent hypotetisk selfølgelig, eller er det?

Hvorfor eksisterer det så mange aliens filmer, er det bare underholdning? eller kan det tenkes at hvis man skifter sin bevisthet at verden egentlig ser helt annerledes ut?

Mulighetene er uendelige.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 14:19.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Ja, men rent hypotetisk:

Men hva hvis det allerede er aliens tilstede på jorden, de ser akkurat ut som mennesker, har kanskje et litt annet språk en det normale, men er likt nok menneskets språk, slik at de ikke blir oppdaget.

Hvis de ble oppdaget ville det brutt ut massiv frykt o.l. så de må holde det skjult.

Hva hvis man via div. rus og psykoanalyse på seg selv for å se sine skygger blir i stand til å se denne alien-rasen, og se at de alltid har vært blandt oss, men at man selv er blind fordi en har hold seg til "menneskeflokken"?

Dette er rent hypotetisk selfølgelig, eller er det?

Hvorfor eksisterer det så mange aliens filmer, er det bare underholdning? eller kan det tenkes at hvis man skifter sin bevisthet at verden egentlig ser helt annerledes ut?

Mulighetene er uendelige.
Vis hele sitatet...

Du er best tjent med å lukke øynene og gi faen. Disse tankene fører ingenting godt med seg. Hva om det var sant da, ville du ikke foretrekke å heller være totalt uvitende?

Det er nok jævelskap i verden uten denne problemstillingen. Trenger ikke aliens for å si at verden er grusom. Men etter min erfaring så er det best å prøve å ikke kjøre seg fast i tanker om hvor jævlig verden er.

Det er ikke falskt å gi blaffen. Det kalles å prioritere seg selv. La noen andre ta seg av romvesnene.
Sist endret av TrippyKing; 14. mai 2020 kl. 14:25.
Professor
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Du er best tjent med å lukke øynene og gi faen. Disse tankene fører ingenting godt med seg. Hva om det var sant da, ville du ikke foretrekke å heller være totalt uvitende?

Det er nok jævelskap i verden uten denne problemstillingen. Trenger ikke aliens for å si at verden er grusom. Men etter min erfaring så er det best å prøve å ikke kjøre seg fast i tanker om hvor jævlig verden er.

Det er ikke falskt å gi blaffen. Det kalles å prioritere seg selv. La noen andre ta seg av romvesnene.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis disse romvesene var skjult, men er mulig å se ved å finjustere sin persepsjon og sanser så er jo dette noe positivt. Da taler jo dette for at det er mulig å utvikle seg til noe mer enn et stakkars menneske.

Hvis de derimot kom slik som i independence day, fult synlige, da ville de virkelig vært onde.

Forresten, nå er vi inne i DMT land, vel å merke uten å ha inntatt DMT.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 14:33.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Vel, tenk deg at du er blitt formet av samfunnet og dermed i stor grad er blitt samfunnet, i.e. folk identifiserer seg med jobben sin, med navnet sitt, men bostedet sitt, med landet sitt osv. Når en kaster alt dette overbord, først da begynner man en ekte søken etter hvem man egentlig er, før man ble fortalt av andre hva man er.
Vis hele sitatet...
Men dette er fundamentet for menneskelig samkvem i alle samfunn, i alle tider, overalt - enten du blir født inn i overfloden i det sosialdemokratiske velferdsparadiset anno Skandinavia 2020 eller du blir født inn i et teknoprimitivt jeger- og samlersamfunn på Andamanøyene. Alltid står det noen rede til å fortelle deg hva du heter og hvem du er - før du i det hele tatt har utviklet noen forutsetning til å forstå hva noe av det innebærer. Når du med tiden utvikler en identitet så er den selvsagt i stor grad allerede anammet av den sosialiseringen og den kulturen du samhandler med andre mennesker gjennom, filtrert gjennom dine egne genetiske, kognitive og emosjonelle forutsetninger.

Nietzsche har et sitat, noe ala: "Du vil fri deg fra åket? Mange var det som mistet det mest verdifulle ved seg selv når de kastet av seg lenkene."
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Du er best tjent med å lukke øynene og gi faen. Disse tankene fører ingenting godt med seg. Hva om det var sant da, ville du ikke foretrekke å heller være totalt uvitende?
Vis hele sitatet...
Henrik Ibsen svarte langt bedre på dette enn hva jeg noensinne kan ha håp om å gjøre, men for å oppsummere mitt eget standpunkt: Jeg vil heller være ulykkelig og velinformert enn å lalle rundt i løgn og selvbedrag - uansett hvor lykkelig jeg måtte bli av det.

Det er formodentlig det Hans Høyhet også sikter etter. Problemet hans er at han tilsynelatende setter likhetstegn mellom lykke og løgn og mellom ulykke og forstand. Han tror altså at så lenge hans oppfatning gjør ham miserabel, så er han inne på rett spor. Uheldigvis finnes det utallige måter å ta feil på, og enda flere måter å være ulykkelig på. Når han så kaster logikk og rasjonalitet på sjøen, så har han ikke engang de nødvendige verktøyene igjen for å foreta noen vurdering. Dermed forblir han fanget i sitt eget tankespinn, og har paradoksalt nok overbevist seg selv om at han har funnet Sannheten. Det hele er ganske banalt.
Sist endret av Myoxocephalus; 14. mai 2020 kl. 14:45.
Professor
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Henrik Ibsen svarte langt bedre på dette enn hva jeg noensinne kan ha håp om å gjøre, men for å oppsummere mitt eget standpunkt: Jeg vil heller være ulykkelig og velinformert enn å lalle rundt i løgn og selvbedrag - uansett hvor lykkelig jeg måtte bli av det.

Det er formodentlig det Hans Høyhet også sikter etter. Problemet hans er at han tilsynelatende setter likhetstegn mellom lykke og løgn og mellom ulykke og forstand. Han tror altså at så lenge hans oppfatning gjør ham miserabel, så er han inne på rett spor. Uheldigvis finnes det utallige måter å ta feil på, og enda flere måter å være ulykkelig på. Når han så kaster logikk og rasjonalitet på sjøen, så har han ikke engang de nødvendige verktøyene igjen for å foreta noen vurdering. Dermed forblir han fanget i sitt eget tankespinn, og har paradoksalt nok overbevist seg selv om at han har funnet Sannheten. Det hele er ganske banalt.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer bare delvis, jeg kaster logikk og rasjonalitet på sjøen ja, de fungerer ikke som tankeformer da de går rett inn i (for å bruke en analogi) den venstre hjernehalvdelen, og den høyre, kreative og skapende delen forblir urørt.

Jeg mener at vi i dagens samfunn har mistet evnen eller blitt tatt fra evnen til å drømme, da vi går rundt og tror at alt er virkelig - slik og slik. Nei, alt er noen annens drøm, og noen har vært mer suksesfulle enn andre.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Men hvordan gjør man dette, når man ikke har tilgang til nok penger for bare å stikke av til skogs og erfare noe lignende landeidyll uten zombier vokst opp på tv?
Vis hele sitatet...
Litt mindre a priori misantropi og innstilling om å få ting gjort kommer du langt med. Skal du bo alene i skogen eller i et mindre samfunn, må du kunne bygge ting av tre og/eller stein og lage/reparere verktøyene dine.

Start med å lage f.eks en benk og et bord, og gå derfra. Hvis du er så spesiell som du sier, bør du kunne finne ut av hvordan man gjør det uten noe særlig hjelp. Det krever ikke all verden. Det sagt, så sløser man mye tid ved å se ned på alle andre og ikke innse at man kommer mye lengre om man er litt ydmyk, høflig og lærevillig.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Dette stemmer bare delvis, jeg kaster logikk og rasjonalitet på sjøen ja, de fungerer ikke som tankeformer da de går rett inn i (for å bruke en analogi) den venstre hjernehalvdelen, og den høyre, kreative og skapende delen forblir urørt.

Jeg mener at vi i dagens samfunn har mistet evnen eller blitt tatt fra evnen til å drømme, da vi går rundt og tror at alt er virkelig - slik og slik. Nei, alt er noen annens drøm, og noen har vært mer suksesfulle enn andre.
Vis hele sitatet...
Jeg, og dette sier jeg ikke så ofte når jeg leser postene dine, tror jeg følger deg litt på vei i motstanden mot den blinde rasjonaliteten. Det virker nesten som en moderne religion i seg selv at alle tror logikk og rasjonalitet alltid er den beste, eller eneste, måten å skaffe seg et godt beslutingsgrunnlag. Faktum er at vi er mye mindre rasjonelle enn vi tror, og de aller fleste avgjørelser tas på helt andre grunnlag - og med stor suksess. Det har blitt sånn fordi det funker, og det er faktisk irrasjonelt å kjempe imot det. Rasjonalitetens apostler har ofte skremmende lite selvinnsikt.

Men, du styrer jo stødig i motsatt grøft. Da er det klart du får problemer med samfunnet, for rasjonalitet er fortsatt den beste måten å skaffe objektiv kunnskap på, og vi trenger et eller annet objektivt å ha felles skal vi fungere sammen. Noe av dette er absolutt kunnskap, mye av det er kulturelle konstruksjoner. De er ikke mindre virkelige eller viktige av den grunn. Du virker å ha en innbitt motstand mot all form for samhandling, helt ned til grunnleggende ting som at du vil definere ord på din egen måte. Det er greit, og sånn sett virker det som en god ide å stryke til skogs. Det jeg bare ikke fatter er hvorfor du gidder å henge på et diskusjonsforum og diskutere disse ideene dine, som nærmest per definisjon ikke kan begripes av andre enn deg.
Sist endret av *pi; 14. mai 2020 kl. 15:32.
Professor
Trådstarter
Rasjonalitet og alt dette er alle konsepter, persepsjon som sådan er ikke et konsept, og fungerer derfor best uten noen konsepter. Man frigjør seg fra alt slikt og tar f.eks. syre, og ser verden slik den faktisk er.

Alt man gjør når man taler med folk er å spille spill. Men bakom dette skjer det noe annet, man tuner inn på vedkommende, når jeg skriver dette tuner jeg inn på freak-mentaliteten, den er en slags størrelse i space som jeg kan "skru" på.

Når man taler med folk på gata og det funker så er det fordi en er på samme bølgelendge, bokstavelig talt, man tuner seg inn, og man blir dette, man svømmer i denne kollektive sjøen, men hvis man aldri har lært seg å tune ut

Turn on, tune in, drop out

så forblir man lost der, i den kollektive sjøen, men utenfor dette er jo alt mye mer interessan, det er jo utenfor det kollektive at det virkelige livet er, og man ikke er styrt av normer o.l.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 16:44.
Disse tankene dine minner meg veldig om psykose. Det er sikkert veldig vanskelig å ta innover seg, men jeg ville tatt en tur til legen og stilt spørsmålene dine der.

Så kan du fortsette prosjektet etter legetimen.
Professor
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Disse tankene dine minner meg veldig om psykose. Det er sikkert veldig vanskelig å ta innover seg, men jeg ville tatt en tur til legen og stilt spørsmålene dine der.

Så kan du fortsette prosjektet etter legetimen.
Vis hele sitatet...
Dette er et perfekt eksempel på det norske diagnose-trollet, folk er livredde for å tenke selv, å bevege seg litt utenfor normalen. Dette skaper redde mennesker som ikke tør tale om uvanlige ting, og dette fører igjen til at folk oppsøker leger o.l. som ikke har peiling, fordi de tror det de opplever er noe forferdelig og galt.

Psykologer har ikke en anelse om hva psykose er hvis de ikke har vært gjennom det, i.e. at den indre drømmeverdenen manifisterer seg i den ytre. Dette er ikke en sykdom, men et ekstremt kraftig verktøy som det moderne mennesket vet ingenting om og er livredd for.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. mai 2020 kl. 16:54.
Du snakker om overtro, religion, romvesner og er generelt kritisk til alt som handler om menneskelig kontroll av deg av samfunnet.

Du må gjerne fortsette å rote i harehullet for min del, men på et eller annet tidspunkt bør du oppsøke hjelp.