Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  286 80157
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av MisterNask Vis innlegg
Noen som har noen gode tips til å gjøre spiringen enklere? Jeg opplever for øyeblikket at frøene får en liten hale (3-4mm) før de plutselig stopper utviklingen totalt. Flere av frøene har vært uten tegn til liv i 4-5 dager. Jeg har prøvd å spire de i en matboks med tørkerull metoden for å bevare fuktigheten, det er ca 25C i rommet.
Disclaimer: Har bedre frø på vei, disse er plukket ut av noen buds i nederland, kjønn og alt annet er uvisst.
Vis hele sitatet...
Om du har en spire på 3-4 mm så skal de i jord, mulig du har de for lenge i papir.
Selv hiver jeg de rett i jorden og vanner litt med lunket vann.
Pleier du å hive frøene rett i potten de skal stå i resten av tiden, eller potter du om? Er en 10 liters potte stor nok for sluttfasen når en dyrker autofrø?
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av MisterNask Vis innlegg
Pleier du å hive frøene rett i potten de skal stå i resten av tiden, eller potter du om? Er en 10 liters potte stor nok for sluttfasen når en dyrker autofrø?
Vis hele sitatet...
Det varier litt om jeg begynner å spire frøene før de nåværende plantene er høstet.
Så jeg har gjort begge deler.

Om jeg starter før pottene er ledige så hiver jeg en klatt jord i en liten potte og bare Potter om, har aldri opplevd at plantene tar skade av det (selv om mange på nettet ikke anbefaler ompotting av autoer). Men ikke la de vokse for lenge i små potter da det hemmer veksten om de går tom for plass til røttene.

10 liter har alltid holdt for mine autoer. Bruker vanlige bøtter som jeg har boret 100 +/- hull på ca 1mm rundt hele potta for å få godt med oksygen i jorda. Vet ikke om det har noe å si, men leste det et sted og har ikke merket noe negativt med det.
OK, takk for info! Forsto jeg deg riktig, du tar frø fra vannkopp og sår rett i jorden før frøet er 'stilket'?
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke hva som menes med vannkopp i denne sammenhengen men jeg putter frøet rett i jord uten å gjøre noe med frøet på forhånd.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Overlot growen til svigerfar etter avhør per telefon pga postpakker fra Oslo i dag. Heldige meg .)
Psykedelisk bakverk
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Overlot growen til svigerfar etter avhør per telefon pga postpakker fra Oslo i dag. Heldige meg .)
Vis hele sitatet...
Altså innenlands pakker som har blitt stoppet?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Japp, se pM
noen som har testet AK47 autoflower strain ?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke hva som menes med vannkopp i denne sammenhengen men jeg putter frøet rett i jord uten å gjøre noe med frøet på forhånd.
Vis hele sitatet...
Når du gjør det på denne måten, hvor lang tid går det ca før du ser at spiren bryter jordoverflaten?
Sitat av MisterNask Vis innlegg
Når du gjør det på denne måten, hvor lang tid går det ca før du ser at spiren bryter jordoverflaten?
Vis hele sitatet...
1-14 dager ca.

det som er kjekt med vannglass/vått tørkepapir osv er for å se hvilke frø som lever, så når du ser de sprekke og "halen" komme ut så planter man de forsiktig.
høy fuktighet og lite luftsirkulasjon er en kombo du vil styre unna annet enn til spiring, da mugg/mose/alger osv lett vil blomstre opp om du lar det.

mitt tips: bruk vannglass, hvertfall til du er litt dreven
Ser at dyrkehuset.no selger lyddempere som reduserer viftelyd med 30-50%. Noen som har erfaring med disse / lignende produkter?

https://dyrkehuset.no/nb/ventilasjon...100mm60cm.html
Sitat av MisterNask Vis innlegg
Ser at dyrkehuset.no selger lyddempere som reduserer viftelyd med 30-50%. Noen som har erfaring med disse / lignende produkter?

https://dyrkehuset.no/nb/ventilasjon...100mm60cm.html
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe erfaring med den. Men kjøpte den billigste avtrekksvifta fra dyrkehuset og den bråker en del, så mye at jeg ikke bruker den.

I går kjøpte jeg denne:
https://ledvekstlys.no/collections/a...oller-o-102-mm

Denne er jeg så langt meget fornøyd med. Den har 8 hastigheter og jeg hører ingenting fra den - har den på nivå 3 av 8 da teltet mitt bare er 60x60x140. Jeg er sensitiv til støy og har teltet stående på soverommet, så trengte en veldig stillegående avtrekksvifte.
Noen her som har erfaring med eller hørt om at lovlige innenlands pakker har ført til ransakelse?
Ruttifrutti : vanskelig å besvare ditt spørsmål, men for å ta ett eksempel. For noen år siden var det operasjon gilde i Trondheim. Da brukte politiet store ressurser på den saken, en bekjent som bestilte hetteglass fikk politi på døra rett etter posten kom, med anklager om at vedkommende var steroide kokk osv osv.

Og glass er jo lovlig..
Min første grow er underveis. Etter at jeg flyttet stiklingen fra en mindre potte til en 8 liters har den fått litt sjokk og noen av bladene henger litt. Bør jeg være bekymret? Bilde: https://imma.gr/90386x56738
Sitat av MisterNask Vis innlegg
Min første grow er underveis. Etter at jeg flyttet stiklingen fra en mindre potte til en 8 liters har den fått litt sjokk og noen av bladene henger litt. Bør jeg være bekymret? Bilde: https://imma.gr/90386x56738
Vis hele sitatet...
ser ut som over/undervanning.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
ser ut som over/undervanning.
Vis hele sitatet...
Indeed! Ser veldig tørt ut i den potta
Hvor mye bør jeg vanne når jeg først er i gang, og hvor ofte bør jeg vanne? Pottet om på lørdag, og vannet litt da. I dag var jorden tørr til ca 1.5cm nedi potten, det betyr vell at det er på tide med vanning? (evt næring også?). Hun er ca 3 uker gammel nå.
Ikke vann for ofte, rotsystemet utvikler seg ved å lete dypere etter vann i jorden.
Ikke vann ofte og lite.
Vann til det begynner å renne lett av potta. (slight runoff).
Løft på potta før og etter vanning, da lærer du fort hvor ofte og hvor mye vann du trenger.
Og det ser altfor tørt i lufta, panter i vekst bør ha rundt 80% luftfuktighet. Hygrometer koster 100lappen
OK, takk for alle tips. Luftfuktigheten i teltet er på skarve 30%. Kan du anbefale en god luftfukter for mitt bruk?
Nå kommer jo sommeren, å da vil det bli mer fuktighet i lufta, jeg ville ventet litt.
Sitat av MisterNask Vis innlegg
Hvor mye bør jeg vanne når jeg først er i gang, og hvor ofte bør jeg vanne? Pottet om på lørdag, og vannet litt da. I dag var jorden tørr til ca 1.5cm nedi potten, det betyr vell at det er på tide med vanning? (evt næring også?). Hun er ca 3 uker gammel nå.
Vis hele sitatet...
Når du potter om skal jorden "mettes" med vann, ellers kan det oppstå tørre "lommer" med luft i potten og du kan få problemer med å vete all jorden under senere vanninger. Det er også lurt å potte om rett før lyset går av for å minimere stresset du utsetter plantene for.

En generell regel er vel 1l vann pr 3l jord, her får de 3l når de står i 10l potter og 5l når de står i 20l potter. Vannet ca hver tredje dag, gir de så mye at det renner litt ut i skålen men ikke så mye at de ikke klarer å supe det til seg i løpet av en time.
Sist endret av utepaanordnes; 11. mai 2020 kl. 20:25.
Er ikke teltet altfor stort regner jeg med ett stort vått håndkle vil gjør susen.
+ sprayflaske med vann er ett must. Spray spray spray luft og vegger.
Hva er kapasiteten på ventilasjonen din? Om ventilasjonen er overdimensjonert for volumet vil du bytte ut luften i teltet for raskt og aldri få mettet luften med nok fukt. Lufta i Norge er veldig tørr.
Angående gjødsel, ikke gå i overgjødslingsfella!
Sitat av MultiPlokk Vis innlegg
Er ikke teltet altfor stort regner jeg med ett stort vått håndkle vil gjør susen.
+ sprayflaske med vann er ett must. Spray spray spray luft og vegger.
Hva er kapasiteten på ventilasjonen din? Om ventilasjonen er overdimensjonert for volumet vil du bytte ut luften i teltet for raskt og aldri få mettet luften med nok fukt. Lufta i Norge er veldig tørr.
Angående gjødsel, ikke gå i overgjødslingsfella!
Vis hele sitatet...
Ikke spray plantene med vann om de står under HPS iallefall, da kan vanndråpene fungere som "forstørrelsesglass" og lage brente prikker på bladveksten.

En luftfukter vil være bedre en å spraye vann i selve rommet, den kan også stilles inn på ønsket % med fuktighet.
Sist endret av utepaanordnes; 11. mai 2020 kl. 20:35.
Takk for alle gode råd, dere er gode å ha. Jeg har nok vannet for lite da jeg leste at overvanning er rookie mistake #1. Teltet er 40 40 120cm. Meget mulig at viften er overdimensjonert for et så lite telt. HPS lampen varmer opp teltet ganske mye også, det holder 27C akkurat nå. Jeg har Canna sine nærings produkter, men ikke tilsatt disse i vanningen enda.
Hvor risky er det å bestille telt og slikt i disse dager?
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hvor risky er det å bestille telt og slikt i disse dager?
Vis hele sitatet...
Det skal ikke være noe risiko å bestille lovlig utstyr, har bestilt mengder med utstyr fra utlandet uten noe problem, eneste som har blitt åpnet i tollen for kontroll har vært næring, de begynte å kontrollere næring mer nøye etter Breivik episoden.
Om du bestiller fra norske forhandlere blir det ikke kontrollert på veien og du er så godt som helt sikker, det er tross alt helt lovlige produkter.
For å være helt trygg ville jeg allikevel bestilt til en annen adresse en der du skal dyrke.
Tusen takk for svar.

Vurderer å kjøpe en ferdig pakke med telt osv. Eller får man kjipe lamper osv da?

Tenker på et slikt: https://dyrkehuset.no/nb/pakker/telt...-600w-hps.html
Ja, så lite telt med den lampa så trenger du nok luftfukter.
Om du kun har ei HPS-pære som lys burde du investere i MH-pære for vekstfasen til neste grow (rundt 6000 kelvin).
Sitat av MultiPlokk Vis innlegg
Ja, så lite telt med den lampa så trenger du nok luftfukter.
Om du kun har ei HPS-pære som lys burde du investere i MH-pære for vekstfasen til neste grow (rundt 6000 kelvin).
Vis hele sitatet...
Flott, takk. Tør jeg spørre om noen av de pakkene er verdt å kjøpe? Kan gjerne ta det på PM hvis det forstyrrer tråden
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Flott, takk. Tør jeg spørre om noen av de pakkene er verdt å kjøpe? Kan gjerne ta det på PM hvis det forstyrrer tråden
Vis hele sitatet...
Mammoth/secret jardin har hvertfall gode telt, ballastene kjenner jeg ikke til men sikkert ok dem.
Ja, telt er bra om du ikke skal dyrke stort og ikke må snu på hver krone.
Fordelen med telt er att det er kompakt og det er lettere å kontrollere klima som er greit for nybegynnere. Og mindre søl, dyrkerommet ser ikke ut som en åker etterpå.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Tusen takk for svar.

Vurderer å kjøpe en ferdig pakke med telt osv. Eller får man kjipe lamper osv da?

Tenker på et slikt: https://dyrkehuset.no/nb/pakker/telt...-600w-hps.html
Vis hele sitatet...
Den ballasten blir sykt varm, kan seriøst steke egg på de. Fikk litt angst for brann når jeg brukte de back in the day.
Kastet mine istedenfor å gi de bort, hadde følt meg som shitt om det hadde begynt å brenne hos noen jeg gav utstyr til. Bytt den ut i en dimmbar digital ballast istedenfor, det kommer du ikke til å angre på. Lumatek sine er konge.
Sitat av MisterNask Vis innlegg
OK, takk for alle tips. Luftfuktigheten i teltet er på skarve 30%. Kan du anbefale en god luftfukter for mitt bruk?
Vis hele sitatet...
om du har mulighet til å plassere den utenfor teltet (f eks i rommet der teltet står, med en vifte som kan blande dampen med lufta) så kan jeg anbefale en slik.
grunnen til at den må stå utenfor er blå og rød led du absolutt ikke vil ha i teltet om natta, men det kan fikses med timer mot at den kun fukter på "dagtid".

uansett ville jeg gått for en med både god kapasitet og tank, noe mange også bygger selv.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
kullfilter, overdimensjonert ift uttaksvifte.
så lenge du har undertrykk i rommet (eks bruk kun 1 uttaksvifte, ingen inn, så blir det undertrykk) og rommet er relativt tett da så kommer det ikke lukt på utsiden i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Greit at dette er optimalt for å unngå lukt, men er det ikke viktig å gi plantene litt frisk luft utenifra? Trodde vanlig setup var en vifte inn og en ut sammen med kullfilter.

Hvordan er det med næring som skal boste veksten?
Er dette noe man burde gå for eller påvirker dette kvaliteten/smaken?

Hvor stor forskjell er det fra HPS og LEd når det kommer til utbytte?
Sist endret av Roaccu; 13. mai 2020 kl. 08:41.
Psykedelisk bakverk
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Greit at dette er optimalt for å unngå lukt, men er det ikke viktig å gi plantene litt frisk luft utenifra? Trodde vanlig setup var en vifte inn og en ut sammen med kullfilter.

Hvordan er det med næring som skal boste veksten?
Er dette noe man burde gå for eller påvirker dette kvaliteten/smaken?

Hvor stor forskjell er det fra HPS og LEd når det kommer til utbytte?
Vis hele sitatet...
Du skal ha luft inn. Det han mener er at med passivt inntak fremfor vifte inn sikrer du undertrykk.
Planten min er rundt 3.5 uker gammel nå. Bladene ser sunne ut, men de siste dagene har deler av stammen blitt mer og mer lilla. Kan noen fortelle meg hva det kommer av?
Sitat av MisterNask Vis innlegg
Planten min er rundt 3.5 uker gammel nå. Bladene ser sunne ut, men de siste dagene har deler av stammen blitt mer og mer lilla. Kan noen fortelle meg hva det kommer av?
Vis hele sitatet...
Det kan være gener. Ikke noe å bekymre seg over så lenge ugresset ser friskt ut
Er det mulig å dyrke innendørs uten å ha luftventil inn i rommet, kun ut? Kan man løse det på noe vis?
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Er det mulig å dyrke innendørs uten å ha luftventil inn i rommet, kun ut? Kan man løse det på noe vis?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe luftventil i rommet. Skyter bare lufta rett ut i leiligheten og lufter. Men om tempen blir for høy i teltet tar jeg å kobler på en 10m flexirør på luftventil i stua som jeg legger inn til rommet og skyter inn kald luft.
Takker for svar. Faen tenker meg i hjel pga dette. Jo mer jeg leser om det, jo mer fremstår det som rene rakettforskningen. Det er jævla avskrekkende for en som aldri før har tatt i en blomsterpotte :s

På den annen side er det jo kids som gror dette i skapet sitt på gutterommet, så en voksen mann med gode fasiliteter og startkapital må jo greie å komme av med det...
Sist endret av Purgatorio; 16. mai 2020 kl. 15:26.
Psykedelisk bakverk
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Takker for svar. Faen tenker meg i hjel pga dette. Jo mer jeg leser om det, jo mer fremstår det som rene rakettforskningen. Det er jævla avskrekkende for en som aldri før har tatt i en blomsterpotte :s

På den annen side er det jo kids som gror dette i skapet sitt på gutterommet, så en voksen mann med gode fasiliteter og startkapital må jo greie å komme av med det...
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som gjør det spennende i mine øyne. Å fullføre en grow kan nær sagt hvem som helst gjøre med minimal innsats, men det er også så utrolig mye man kan lære som vil gi deg bedre avkastning!

Helt opp til hver enkelt om man finner selve prosessen og optimaliseringen interessant, trenger ikke gjøre mer ut av det enn du selv vil.
Jeg gror selv 5 sutoflowers nå innendørs har bare 24houer light hps lys 600watt de gror fort ser forskjell fra dag til dag er er fortsatt unge ferdig om ca 1.5 månde er bare 45 dager tildesse blomstrer er sativa strain
Hvis man gror i coco, må man ha perlite? Eller funker det med lecakuler?
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hvis man gror i coco, må man ha perlite? Eller funker det med lecakuler?
Vis hele sitatet...
Man skal ikke trenge å tilsete noe når man dyrker i coco. Kan jeg spørre hvorfor du velger coco istedenfor jord, dette er ditt første grow, sant? Husk å bruke næring laget for mediumet du bruker, den er ikke like tilgivende som jord ettersom næringen ikke binder seg til cocoèn slik den gjør i jord.
Google "Heads Formula for Coco", så har du et enkelt regime for dyrking i coco. Man trenger ikke perlitt, men det kan være lurt å lese litt om forbehandling av coco før man setter i gang. Man burde skylle vekk støvet, og noen typer kan trenge å buffres med cal-mag før bruk.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Man skal ikke trenge å tilsete noe når man dyrker i coco. Kan jeg spørre hvorfor du velger coco istedenfor jord, dette er ditt første grow, sant? Husk å bruke næring laget for mediumet du bruker, den er ikke like tilgivende som jord ettersom næringen ikke binder seg til cocoèn slik den gjør i jord.
Vis hele sitatet...
Jada har kjøpt næring til kokos. Ut fra det jeg har forstått så er den mer tilgivende enn jord, og du har bedre kontroll på næringen fordi den ikke binder seg i jorda?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dere som er gode på dyrking av cannabisl når er det dere høster dem? Hva foretrekker dere?
Jeg har lest meg opp til at jo brunere pistillene er jo mer søvnig effekt får man av cannabisen, men det står samtidig at man skal høste når mesteparten av pistillene er brune.
Hva gjør dere?
Ser på trikomene med lupe. Noen planter kan fortsette å pumpe ut hvite pistils sent i blomst.

Med trikomsjekk får man det mer nøyaktig og kan velge effekt. De går fra glassklare via melkehvite til rødbrune. Avhengig av strain liker jeg og ha 10-30% rødbrune.
Sist endret av veidemann; 24. juni 2020 kl. 17:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som ser om dette kan være en Hermie? Syns liksom det ser ut som sånne pistiller i endene på den.





Og et spørsmål til er det noen som vet om denne er ferdig til å høste eller om jeg burde vente litt lenger?
Sist endret av Entrappopp; 5. juli 2020 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.