Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3290
Hei! 13-åringen her hjemme skal bygge sin første gaming-pc, og jeg hjelper til. Men har aldri bygget pc selv heller ...

Vi har googlet og undersøkt litt, og tror følgende kan være bra. Men passer dette sammen, og er det endringer som kan gjøre pc’en billigere eller bedre? Og hva er enkleste måte å få wifi i tillegg. Endre hovedkort, eller ....


Grafikkort: AMD Radeon RX 5700
Prosessor: AMD Ryzen 5 3600
Hovedkort: MSI X470 Gaming plus
Minne: G.Skill Ripjaws V Red 16 GB 3600 Mhz
Lagring: Kingston A2000 500 GB
Strømforsyning: Corsair TX650M 650 W
Kabinett: NZXT H510
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO

Med kjapt prissøk på hver komponent ligger dette på ca. 11 500 totalt.

Synspunkter? Innspill? Gode råd?
Er ikke veldig erfaren, men for å svare på spørsmålet ditt om wifi:

Om den skal brukes til gaming ville jeg absolutt anbefalt deg å bruke ethernet kabel, spesielt hvis den skal brukes til online gaming. Trenger du derimot wifi ville jeg kjøpt et seperat wifi kort og heller bare beholdt samme hovedkort du i utgangspunktet tenkte å ha. Dette kan kjøpes og monteres så du får noen små antenner samme sted som inngangen til HDMI osv med grafikkkortet. (Ihvertfall etter min erfaring)

Med mindre du skal bruke pcen til heavy video redigering, trenger du virkelig ikke 16GB ram. Til gaming skal 8gb være mer en nok, med det sagt er ram også ganske billig, så det er ikke dumt å bare gå for 16 om du ikke er på veldig stramt budsjett.

Ville ventet på svar fra noen med bedre peiling på komponentene, men her er hvertfall mine 2 cents

Lykke til
Ram/minne støttes ikke av hovedkort den er for rask
Gå helst for 16 GB better safe then sorry.
Og skjermkortet er kjent for å bli veldig varmt. 2060 super istede kansje?
Har bygd ca 50pc'er. Her er min input.

Ser ut som det passer fint alt dette. Pass på at X470 serie hovedkort kan kreve bios oppdatering for å støtte 3rd gen ryzen. (Da må du ha en eldre CPU for å oppdatere bios), Tror den dere har valgt der funker.

Personlig jeg ville ha byttet til ASUS ROG Strix b-450F gaming pga lydkortet som følger med. De koster ca det samme, men lyden er en helt annen verden. Den er også 3rd gen ryzen kompatibel ut av boksen. Link:
https://www.komplett.no/product/1080...ing-socket-am4



Tror dere kan droppe CPU kjøler da den som følger med holder i massevis, selv til lett overclock.

Gaming på wifi fungerer kjempebra så lenge du har bra signal. 5ghz anbefales for mindre forstyrrelser fra nabonett, TV remotes, bil nøkkel, garasjeåpner osv. Her har du en fin en til en grei pris:

https://www.komplett.no/product/8334...B&gclsrc=aw.ds

100% gå for 16gb RAM. Mange nye spilltitler som spiser langt over 8gb. Nye cod drar ofte 12+.


Jeg vile ha venta en uke eller 2. Nvidia skal ha pressekonferanse den 14. ang nye skjermkort. Noe som betyr billigere 20XX kort, og kanskje en RTX 3060 som slår AMD på value.

Good luck, og bare spør om det er noe mere dere lurer på
Trådstarter
4 4
Sitat av Dr.Kvams Vis innlegg
Ram/minne støttes ikke av hovedkort den er for rask
Gå helst for 16 GB better safe then sorry.
Og skjermkortet er kjent for å bli veldig varmt. 2060 super istede kansje?
Vis hele sitatet...
Ser av spesifikasjonene at msi 470 støtter DDR4 opp til 3466 mhz, mens ram er på 3600. Vil det ikke virke, eller er det bar at jeg ikke får utnyttet de siste herzene?

Sitat av Skumnisse Vis innlegg
Har bygd ca 50pc'er. Her er min input.

Ser ut som det passer fint alt dette. Pass på at X470 serie hovedkort kan kreve bios oppdatering for å støtte 3rd gen ryzen. (Da må du ha en eldre CPU for å oppdatere bios), Tror den dere har valgt der funker.

Personlig jeg ville ha byttet til ASUS ROG Strix b-450F gaming pga lydkortet som følger med. De koster ca det samme, men lyden er en helt annen verden. Den er også 3rd gen ryzen kompatibel ut av boksen. Link:
https://www.komplett.no/product/1080...ing-socket-am4



Tror dere kan droppe CPU kjøler da den som følger med holder i massevis, selv til lett overclock.

Gaming på wifi fungerer kjempebra så lenge du har bra signal. 5ghz anbefales for mindre forstyrrelser fra nabonett, TV remotes, bil nøkkel, garasjeåpner osv. Her har du en fin en til en grei pris:

https://www.komplett.no/product/8334...B&gclsrc=aw.ds

100% gå for 16gb RAM. Mange nye spilltitler som spiser langt over 8gb. Nye cod drar ofte 12+.


Jeg vile ha venta en uke eller 2. Nvidia skal ha pressekonferanse den 14. ang nye skjermkort. Noe som betyr billigere 20XX kort, og kanskje en RTX 3060 som slår AMD på value.

Good luck, og bare spør om det er noe mere dere lurer på
Vis hele sitatet...
Takk for fyldig og bra svar!
Sist endret av Gamerpappa; 10. mai 2020 kl. 17:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, jeg har også bygd en fair share av PCer siden 90-tallet, både til jobb og privat.

Regner med at junior vil ha PCen ASAP og ikke vil vente på release av nye kort?! 3060 vil bli lansert senere enn 3070 og -80 om de følger vanlig lanseringsplan (for å melke markedet).
RTX 2060 Super presterte som RX 5700 XT (altså 1 hakk bedre) før den siste driver-oppdateringen til NVIDIA som gjorde 20XX fps ca. 10-20% bedre i de fleste store titler.

Anbefaler derfor å bytte til RTX 2060 Super, og heller nedgraderer CPU til den nye 3300X som fungerer helt ypperlig. Bytt også evt. til Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming (ca. 600kr dyrere) for å få full utnyttelse av RAMen. (RAM vil uansett klokkes ned av hovedkort, så 3600Mhz passer inn, men har lavere tilgangstider enn de med lavere hastighet (som igjen er dyrere))

Og han trenger en ekstra snurredisk med dagens titler. COD tar f.eks. 185BG p.t.
Sist endret av fransjeger; 10. mai 2020 kl. 18:24.
Sitat av fransjeger Vis innlegg
Hei, jeg har også bygd en fair share av PCer siden 90-tallet, både til jobb og privat.

Regner med at junior vil ha PCen ASAP og ikke vil vente på release av nye kort?! 3060 vil bli lansert senere enn 3070 og -80 om de følger vanlig lanseringsplan (for å melke markedet).
Vis hele sitatet...
Sant nok, men som jeg nevnte vil dette kanskje presse ned prisene på 20XX litt?

500gb kan være litt lite, men å kjøpe til en 1TB SSD senere er enkelt om det trengs.
HDD holder ikke til noe annet enn cold storage imo.

3300X er ca 80$ billigere, og presterer nesten likt som 3600 i mange titler. Men med 4 cores istedet for 6 vil den ikke være like fremtidsrettet som 3600. Personlig ville jeg ha gått for 3600, nå som spill endelig begynner å utnytte mer enn 4 cores takket være AMD.

Og som frans sier blir RAM bare clocket ned. Som regel fungerer RAM brikker på høyere frekvenser enn det hovedkort produsenten går god for, men det er ingen garanti for det.
Gå for 16gb ram, 8 har allerede begynt å bli for lite i mange spill.

Hvis du søker på finn finner du nok et brukt 1080ti til omtrent samme prisen som for et nytt rx 5700/rtx 2060. Mer ytelse.
Trådstarter
4 4
Takk for alle innspill! Inspirert av dem, og etter nye søkerunder, ser oppsettet sånn ut nå:

Grafikkort: Nvidia GeForce RTX 2060 Super
Prosessor: AMD Ryzen 5 3600
Hovedkort: Asus ROG Strix B450-F
Minne: Corsair Vengeance RGP Prp DDR 3200 mhz 16 GB (2*8)
Lagring: Kingston A2000 500 GB
Strømforsyning: Corsair TX650M 650 W
Kabinett: NZXT H510
Trådløst nettverkskort: Asus PCE-AC56

Ble ca 450 kroner dyrere enn forrige oppsett, i tillegg til wifi (som ikke var med der.) Har tatt ned RAM til 3200 mhz, for å være på den sikre siden ift hovedkortet (som har max 3200 overklokket såvidt jeg skjønner. Uten at jeg helt vet hva det betyr ... ��)

Turte ikke gå for brukt 1080 ti, det er juniors sparepenger som går med her, og da er det jo greit å ha garanti.

Synspunkter?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Gamerpappa Vis innlegg
Takk for alle innspill! Inspirert av dem, og etter nye søkerunder, ser oppsettet sånn ut nå:

Grafikkort: Nvidia GeForce RTX 2060 Super
Prosessor: AMD Ryzen 5 3600
Hovedkort: Asus ROG Strix B450-F
Minne: Corsair Vengeance RGP Prp DDR 3200 mhz 16 GB (2*8)
Lagring: Kingston A2000 500 GB
Strømforsyning: Corsair TX650M 650 W
Kabinett: NZXT H510
Trådløst nettverkskort: Asus PCE-AC56

Ble ca 450 kroner dyrere enn forrige oppsett, i tillegg til wifi (som ikke var med der.) Har tatt ned RAM til 3200 mhz, for å være på den sikre siden ift hovedkortet (som har max 3200 overklokket såvidt jeg skjønner. Uten at jeg helt vet hva det betyr ... ��)

Turte ikke gå for brukt 1080 ti, det er juniors sparepenger som går med her, og da er det jo greit å ha garanti.

Synspunkter?
Vis hele sitatet...
Har samme hovedkort. Du kan fint ha 3600Mhz. Noe du bør ha, da ryzen er glad i ram. Når PCen er kobla opp må du aktivere XMP i bios slik at de 3600 blir fullt utnytta.
Ville gått for ekstra lagring også. De nyeste spillene er svære
Sitat av Gamerpappa Vis innlegg
Har tatt ned RAM til 3200 mhz, for å være på den sikre siden ift hovedkortet (som har max 3200 overklokket såvidt jeg skjønner. Uten at jeg helt vet hva det betyr ... ��)


Synspunkter?
Vis hele sitatet...
Ville ha gått for 3600 mhz som originalt planlagt jeg også.

Hovedkort produsenten har en rekke RAM hastigheter de har testet og de garanterer virker. 3600 er litt over, men det fungerer som regel.

Quakecry sier at han har samme hovedkort med 3600mhz ram, har lest litt rundt på div forum og det ser ut til å fungere for alle jeg har kommet over også.

Kanskje dere har lest om det fra før, men ryzen CPUs består av flere små CPUs, hastigheten de kommuniserer med hverandre på avhenger av hastigheten på RAM. Så høyere RAM frekvens = mer fps.

Når dere har bygd PCen vil RAM sansynligvis stå på 2666 e.l., så dere må inn i BIOS. (Asus guide):
1. Start PC og spam trykk "del" for å komme inn i bios.
2. Gå til Advanced mode(F7) trykk på AI Tweaker
3. Velg "AI Overclock Tuner"
4. Der velger dere den ene profilen som ligger der fra før.
5. Save & Exit og dere har 3600mhz ram


Junior er heldig som har en far som bryr seg såppas! Good man
Sist endret av Skumnisse; 11. mai 2020 kl. 08:34.
Trådstarter
4 4
Takk igjen #skumnisse! Da blir det 3600 mhz.
Det er lett å gå seg bort, så all hjelp vi kan få er uhyre verdifullt for en 13-åring og en utrent far når vi nå kaster oss ut i selvbygger-jungelen.

Det er jo litt moro for meg også, ser at jeg må «sette meg på hendene» for å overlate byggingen til junior. Også tenker jeg litt pedagogisk, med å utvide gaming-interessen til også å gjelde det tekniske. Og kanskje langsiktig økonomisk lurt? Det blir nok litt dyrere nå i første runde, sammenlignet med å kjøpe en ferdigbygget (der de har spart på joen av komponentene.) Men over tid har jeg tro på at det kan være lurt å skifte enkeltkomponenter fremfor å måtte bytte hele pakka hvis det er et eller annet som ikke er godt nok lengre. Og da må man ut på selvbygger-kjøret ...
Vurder X570 hovedkort for støtte av neste generasjon Ryzen, eventuelt B550 som kommer på markedet snart, om man skal bygge high-end. Om man absolutt må ha WiFi, gå definitivt for hovedkort med innebygget WiFi. Mindre kludder og man mister ikke en ekspansjonsplass. Vil også anbefale å vurdere M-ATX og M-ITX maskiner, mye mere kompakt, samme ytelse, så og si samme pris. Mye mere kompakt og enklere å ta med til kamerater/på LAN.

Hadde gått for en bedre strømforsyning en TX650M, billig innmat, billig strømforsyning. Strømforsyningen kan du ha leenge, og bruke i mange builds. Gå for en bedre enhet, som denne. 3200Mhz Corsair RGB minnet holder fint. Jeg hadde vurdert 1TB SSD med en gang, koster 30-40% ekstra for 100% ekstra plass.

Du kan også vurdere å vente 2 uker på Ryzen 3300X for å spare en tusenlapp. Han "trenger" jo ikke alt det beste av maskinvare heller. RX 5600XT eller 1660 Super. Har han skjerm med høy-refresh rate og høy oppløsning? Er ikke vits med kraft han ikke får se fruktene av uten å bruke ende flere tusenlapper. Første bilen trenger jo kanskje heller ikke være en Audi?

Anbefaler deg til å lage listen i Prisjakt og bruke prisoptimer-funksjonen. Når du søker etter produkter huker du av "pris på lager" og det blir enkelt å finne rimeligste variant av skjermkort f.eks. Angående skjermkort, sjekk at skjermkort har RGB belysning om resten av PCen også skal ha det, sånn at alt matcher.
Sist endret av Fekillix; 11. mai 2020 kl. 17:36.
Sitat av fransjeger Vis innlegg
Hei, jeg har også bygd en fair share av PCer siden 90-tallet, både til jobb og privat.

Regner med at junior vil ha PCen ASAP og ikke vil vente på release av nye kort?! 3060 vil bli lansert senere enn 3070 og -80 om de følger vanlig lanseringsplan (for å melke markedet).
RTX 2060 Super presterte som RX 5700 XT (altså 1 hakk bedre) før den siste driver-oppdateringen til NVIDIA som gjorde 20XX fps ca. 10-20% bedre i de fleste store titler.

Anbefaler derfor å bytte til RTX 2060 Super, og heller nedgraderer CPU til den nye 3300X som fungerer helt ypperlig. Bytt også evt. til Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming (ca. 600kr dyrere) for å få full utnyttelse av RAMen. (RAM vil uansett klokkes ned av hovedkort, så 3600Mhz passer inn, men har lavere tilgangstider enn de med lavere hastighet (som igjen er dyrere))
Vis hele sitatet...
5700XT er bedre enn 2060 super i det meste, det er og bedre enn 2070, men litt under 2070 super. https://www.techpowerup.com/review/a...x-8-gb/27.html dette er det rævva referansedesignet til AMD, tredjepartskort er raskere.

Hva slags ram die som sitter på rambrikken avgjør hastighet. Jeg kjører 3800MHz på et B450-kort, det var en billig 3200cl16 Crucial Ballistix som er Micron E-die, de klokker bra.
Safebets er Crucial ballistix 3000, 3200 eller 3600, de er alle E-die. Litt dyrere og potensielt raskere G.skill ripjaws V 3200cl14 eller FlareX 3200cl14 som er Samsung B-die.

Bruk ryzen dram calc for å utnytte potensialet