Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 19514
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Begreper som i stor grad bare brukes for å kritisere et av kjønnene er ikke min favoritt heller. «mansplaining»




For en del av oss så er kjønnskamp i Norge også maktkamp og kapping om goder og privilegier via ulike arenaer, og da blir det enda vanskeligere å forholde seg positivt til begreper som brukes skjevt om et kjønn, og uansett teoretisk mulighet, i liten grad er en del av hvordan man omtaler og analyserer motsatt kjønn.

Vi går til «hen» men skal beholde toksisk maskulinitet og mansplaining? Skurrer.

Menns negative atferd behandles mer negativt enn en del like problematisk kvinnelige atferd, på noen områder. Fks er psykisk vold noe man er mye dårligere beskyttet mot totalt sett, enn fysisk vold.

Hvis det er sånn at menn lukker ørene pga begrepsbruk, noe kvinner også kan gjøre, så har avsender uansett feilet.

For målet er å få flest mulig til å lytte til noe viktig
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vi går til «hen» men skal beholde toksisk maskulinitet og mansplaining? Skurrer.
Vis hele sitatet...
Mener du det er dumt at vi anerkjenner at menn er utsatt for noen spesifikke og skadelige rolleforventninger som kvinner slipper unna? Er det dumt å snakke om det? Det stemmer isåfall dårlig med det jeg har inntrykk av at du mener i andre tråder. Du virker å være veldig bevisst på at denne skjevheten eksisterer. Hvilket ord ville du brukt om det?

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg

Menns negative atferd behandles mer negativt enn en del like problematisk kvinnelige atferd, på noen områder. Fks er psykisk vold noe man er mye dårligere beskyttet mot totalt sett, enn fysisk vold.
Vis hele sitatet...
Definitivt, og under der har vi nettopp den giftige rolleforventningen om at en ekte mann ikke kan være et offer for da er han ikke lenger sterk =maskulin. Og på den andre siden, kvinner er svake og kan ikke være overgripere, de er bare hysteriske og patetiske, ikke farlige. Dette er ekstremt skadelige oppfatninger som bør snakkes om.
Sist endret av *pi; 25. april 2020 kl. 17:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Nei, men hvis begrepsbruken støter menn vekk fra samtalen så har man feilet kommunikativt i noen grad.


Kanskje særlig de som trenger å diskutere tema?

Det blir respektert og skal resepektes hvordan vi formulerer oss om kvinner, og man ønsker vel å gå til den gode stemmen som skaper god relasjon, så man kan ta opp et vanskelig tema
Min utheving:

Sitat av bennnern Vis innlegg
Kritikken går ikke på definisjonen dere opererer med. Kritikken går den går på at det er ett ensidig fokus på negativ sosialisering av menn og ikke kvinner. At begrepet toksisk maskulinitet brukes som en hersketeknikk mot menn som uttaler seg om menns problemer og at toksisk maskulinitet defineres så bredt at også hensiktsmessig sosialisering av menn omfattes av begrepet.
Vis hele sitatet...


Er *pi sin definisjonen av toksisk maskulinitet problematisk, ja eller nei?
Hvis svaret er ja: Hva er problematisk med den?
Hvis svaret er nei: Hva er da problemet?
Sist endret av Myoxocephalus; 25. april 2020 kl. 17:37.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Nei, men hvis begrepsbruken støter menn vekk fra samtalen så har man feilet kommunikativt i noen grad.


Kanskje særlig de som trenger å diskutere tema?

Det blir respektert og skal resepektes hvordan vi formulerer oss om kvinner, og man ønsker vel å gå til den gode stemmen som skaper god relasjon, så man kan ta opp et vanskelig tema
Vis hele sitatet...
Som sagt, hvilket begrep ønsker du at jeg skal bruke? For alt jeg får servert her er i tråden er at jeg ikke bør snakke om det som et kjønnet problem i det hele tatt.

Tror du at det kun er min evne til å ordlegge meg som hindrer kommunikasjonen i denne tråden, eller tror du en del legger vrangviljen til fordi støtten kommer fra feil hold?

Forøvrig oppfatter jeg det ikke som noe generell tendens at uttrykket støter menn vekk, men det faktum at jeg som feminist er opptatt av menns rettigheter ser ut til å vekke anstøt og mistenkeliggjøring i enkelte miljøer. Det er trist, det skjerper frontene. Du derimot, virker ikke å være helt i den kategorien som nekter å anerkjenne problemstillingen, tvert imot. Så det er litt synd at du ikke kjenner igjen en alliert når du ser den, muligens fordi den kommer i feil form. Igjen, si hvilket ord jeg heller bør bruke. For jeg kommer ikke til å slutte å bry meg om problemet.
Sist endret av *pi; 25. april 2020 kl. 17:42.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Jeg legger merke til at hver gang noen konfronterer deg med din egen oppførsel blir du ravende dum og prøver å brute Force deg ut av argumentet med å si at du er sikkert smart, men jeg har faktisk rett her for så å komme med helt feil premisser nok en gang. Det er ingen annen agenda med begrepet enn det det er ment for forøvrig, men din reaksjon og den reaksjonære cadres bæljing generelt understreker jo både meg og Vidarlos poeng over her om at det muligens kan ligge en viss butthurt i å bli konfrontert med egne adferdsmønstre.
Vis hele sitatet...
Jo det er en agenda med begrepet, i likhet med alle andre begreper som inneholder male ditt og datt. The male gaze, mansplaining, man-spreading osv. har alle som formål å kritisere menn og samtidig stenge dem ute fra debatten. Det er hersketeknikker.

Nice argumenter du kom med forresten lol

Det er ironisk at i en tråd som dette hvor menn lufter frustrasjonen sin rundt begrepet "toskisk maskulinitet" som handler om hvor ræva menn behandler andre menn, så kommer forsvarerne av begrepet og kaller kritikerne dumme, butthurt idioter som ikke forstår hva de snakker om. Det er nesten som om dere gjør akkurat det dere påstår å kjempe imot. Yikes
Sist endret av SkurtNilsen; 25. april 2020 kl. 17:43.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Butthurt er hetsketeknikk og slarv å komme med i denne diskusjonen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Så mye tryggere det er å krangle om ordbruk istedet for oppførsel og holdninger
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg opplever egentlig ikke å bli konsekvent misforstått, mange menn som er offer for denne holdningen uttrykker både fortståelse og gjenkjennelse. Jeg opplever (dette er en subjektiv opplevelse) at enkelte menn nekter å akseptere begrepet fordi det brukes av feminster, og dermed må det nærmest pr def være en underliggende, mannefiendtlig agenda bak det. Altså, man må gjerne mene at slike holdninger ikke eksisterer eller ikke er problematiske, men jeg kan ikke skjønne at begrepet skal være vanskelig å forstå, hvis man prøver.
Vis hele sitatet...
Det jeg har sagt at er problematisk med det er hvor mye unødvendig støy det lager. At flere kommer til å bli tverr om man kombinerer giftighet og maskulinitet burde ikke overraske, og om man kan unngå det... Ser jeg det utelukkende som et gode, ettersom både feminister og andre egentlig har som mål å ta opp problemer som rammer menn. Mindre bråk, mer tid på å løse problemet.

Sitat av *pi Vis innlegg
Du er for å ha ord for enkeltbegreper, er du også for å ha ord som linker enkeltbegreper sammen for å vise større sammenhenger? Er det generelt nyttig? Igjen, hvis du mener det ikke eksisterer en sånn sammenheng, så forstår jeg at du ikke synes begrepet er nyttig.
Vis hele sitatet...
Man må gjerne vise til større sammenhenger og ha ord for det, men typisk blir disse en suppe av mening der man har gjort antagelser om at noe passer sammen. Det er ikke gitt og fort eser det utover, og ordet gir ikke lenger mening. Man ender fort opp med skyggefiender ala "krigen mot terror", der ingen står ansvarlig og kampen tar aldri slutt, man finner en ny ting vagt innenfor samme kategori. Når det kommer til problemer mener jeg man i størst mulig grad må lokalisere hva det er og løse det. Med eller uten gaffateip.

Sitat av *pi Vis innlegg
En liste alternativer
Vis hele sitatet...
Ingen av de treffer helt. Uttrykket er problematisk fordi det hindrer kommunikasjon mellom de som mener man har et fenomen og de som muligens forårsaker dette(og så klart benekter det). Man kan ikke nå ut til alle, men det kan gjøres på en slik måte at man i det minste ikke bruker masse tid på å diskutere uttrykket og hva det egentlig innebærer. Konseptet er som du sier, veldig enkelt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis man vil ha en god diskusjon om holdning og handling som inkluderer flest mulig, og man er seriøst opptatt av tema, så unngår man å formulere seg dårlig eller støtende.
Er det virkelig noen andre «voksne» over 30 som er uenig i det?
Opp med hånda?

Hvis man er seriøs om.et tema er man alltid vilig til å skulle nå frem på beste måte, uansett hva slags «favoritt» formuleringer man har
Sist endret av meaculpaUIO; 25. april 2020 kl. 18:01.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Man kan ikke nå ut til alle, men det kan gjøres på en slik måte at man i det minste ikke bruker masse tid på å diskutere uttrykket og hva det egentlig innebærer. Konseptet er som du sier, veldig enkelt.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det, og jeg har etterspurt et annet ord for fenomenet. Jeg mener likevel at det ikke utelukkende er min manglende evne til å ordlegge meg som gjør at disse duskusjonene alltid ender i kverulering i hva motparten eeeegentlig mener/har som agenda. Jeg tror at uansett hvilken måte jeg hadde engasjert meg i menns rettigheter på, så hadde enkelte miljøer mistenkt meg for å være en hemmelig mannehater. Jeg sier altså ikke at jeg har fasitsvarene her, men skulle ønske det gikk an å diskutere selve problemet med litt mindre vrangvilje.

Ellers er jeg nok litt uenig med deg hva gjelder verdien av å se enkeltenomener i sammenheng, selv om det alltid er en fare at begrepet sklir ut. Jeg tror såpass komplekse problemer må adresseres på flere nivåer; som enkelthendelser med enkeltindivider og som del av større kulturelle fenomener på samfunnsivå. Det er vanskelig å se mønstre hvis man kun befinner seg på nederste nivå.
Sist endret av *pi; 25. april 2020 kl. 18:09.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg opplever det veldig lett å snakke om hvis man gjør det på en fin måte.
Det virker som vi ikke kommer utenom at det er selv begrepet som støter. Siden det virker som mange reagerer mer på selve begrepet - enn på definisjonen.

Er det et annet begrep som rommer det samme vi kan bruke? Språket vårt er dynamisk, ord uttrykk og begrepsbruk taes opp og endres hele veien. Mange er låneord andre ganger er det kanskje kreativ bruk av to ord som blir ett nytt. Og slikt sprer seg nok langt raskere i dag enn tidligere. Vi her i tråden kan jo gjøre et forsøk, kan vi klare ved å aktivt bruke et nytt ord/begrep å gi dette nye ordet fotfeste og framvekst i samfunnet slik at vi slipper at ordet i seg selv ødelegger budskap og debatt?
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis man er seriøs om.et tema er man alltid vilig til å skulle nå frem på beste måte, uansett hva slags «favoritt» formuleringer man har
Vis hele sitatet...
Det er tredje gang jeg spør deg nå: Hva er ditt favorittuttrykk for dette fenomenet? Jeg prøver faktisk å diskutere sak her, etter aller beste evne.
Tradisjonelle kjønnsroller.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Fortell meg hva du vil si , så skal jeg komme med et forslag.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Tradisjonelle kjønnsroller.
Vis hele sitatet...
Men det impliserer at alle sider ved tradisjonelle kjønnsroller er giftige, er ikke det noe litt annet? Jeg savner et ord for de spesifikke, skadelige forventningene samfunnet har til menn, spesifikt. Jeg mener det er viktig å anerkjenne at menn i mange tilfeller er rammet av sterkere forventninger som kvinner slipper unna, og at det fører til skader både for dem selv og andre. Dette spesifikke fenomenet ønsker jeg å snakke om, og det trenger jeg et ord for.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Fortell meg hva du vil si , så skal jeg komme med et forslag.
Vis hele sitatet...
Jeg har egentlig brukt ganske mye tid på å formulere hva jeg mener med begrepet, de som ikke forstår det nå tror jeg ikke kommer til å forstå det om jeg forklarer det igjen.
Sist endret av *pi; 25. april 2020 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Jo det er en agenda med begrepet, i likhet med alle andre begreper som inneholder male ditt og datt. The male gaze, mansplaining, man-spreading osv. har alle som formål å kritisere menn og samtidig stenge dem ute fra debatten. Det er hersketeknikker.

Nice argumenter du kom med forresten lol

Det er ironisk at i en tråd som dette hvor menn lufter frustrasjonen sin rundt begrepet "toskisk maskulinitet" som handler om hvor ræva menn behandler andre menn, så kommer forsvarerne av begrepet og kaller kritikerne dumme, butthurt idioter som ikke forstår hva de snakker om. Det er nesten som om dere gjør akkurat det dere påstår å kjempe imot. Yikes
Vis hele sitatet...
det er mannefientlig fordi du vil det skal være det og hopper bukk over historisk kontekst og evnen til å sette deg inn i f.eks. en kvinnes perspektiv. Jeg prøvde faktisk å finne et mer adekvat ord for å beskrive min oppfattelse, men samme hvor mange ganger jeg prøvde endte jeg opp på dum. Man kan sikkert se på dette som særs ordfattig men det er ikke første gangen du har holdt på sånn her og dette var bare følgelig prikken over en relativt liten i.


Neida, jeg er ikke butthurt da jeg ikke har for vane å projisere men du har rett i en ting, innlegget ditt skapte en følelsesmessig reaksjon, dog bare en mild oppgitthet. Been there, done that liksom. Utover det er jo bothrops sitt innlegg like under ditt svar ganske toneangivende for essensen i debatten.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Begrepet er ganske legitimt pi men man bør bruke noe annet når folk reagerer for å inkludere flest mulig og ikke gi dem noe billig å torpedere samtalen på. «å tøffe seg», sette et dårlig eksempel, være et dårlig forbilde, blir ganske nærme. Å være umoden, egoistisk, uhøflig, aggressiv. At vi står nakne og ubevæpnet uten toksisk maskulinitet, ELLER at det er et veldig problematisk begrep generelt, syns jeg ikke.
Sist endret av meaculpaUIO; 25. april 2020 kl. 18:55.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Begrepet er ganske legitimt pi men man bør bruke noe annet når folk reagerer for å inkludere flest mulig og ikke gi dem noe billig å torpedere samtalen på. «å tøffe seg», sette et dårlig eksempel, være et dårlig forbilde, blir ganske nærme. Å være umoden, egoistisk, uhøflig, aggressiv.
Vis hele sitatet...
Dette går igjen direkte på oppførselen og ikke på bakgrunnen. Det er mange grunner til at folk tøffer seg, er egoistiske, er umodne. Hva kaller vi det spesifikke settet av destruktive egenskaper samfunnet dytter på mannen og presser ham inn i?
Folk bruker utrykk feil til stadighet og ekstremsidene anklager alltid den andre ekstremsiden for å være normalen. (All leftist are SJW, All Right-wing are nazi's)

Toxic masculinity (Overmannifisering?) er for meg helt klart et begrep som av de oppegående av vår art bruker for å påpeke tvungne mannsroller, som "Menn skal ikke gråte" "Menn skal ikke prate om følelser" "Menn skal bare suck it up" "Menn skal providere" og mye mer enn det. Jeg har en stor tro på at disse holdningene er en av hovedgrunnene til at menn 30-45 nå topper listene av selvmord, de har ikke lært at det er greit å slite med følelsene og at det er ok å søke hjelp.
Selvfølgelig er det noen ekstremister som bruker det som en catch-all, men i min mening er disse personene like ille som mennene som mobber andre menn til å opprettholde disse holdningene. Mange sier det i spøk, men for mange føles det ikke som en spøk når de får høre det.


Rape culture finnes så absolutt. Kanskje ikke hos deg, men statistisk sett er en eller fler av dine mannlige venner en del av problemet. De aller fleste kvinner i dag har opplevd sexuell trakassering, forsøk på overgrep eller voldtekt på minst ett tidspunkt i livet. I USA går collegegutter i tog og roper "No means yes, yes means anal."(Hunting ground, 2015) Menn prater ofte om å beskytte andre menn for falske anklager, uten å vite at kun 2% av anklager er falske. Kvinner som anklager blir møtt av en vegg av mistro for å beskytte mannen mot en falsk anklage. Her er det en sak jeg liker å trekke opp. En jente anga en mann for voldtekt. Etter timer med avhør trakk hun anklagen. En tid senere ble han arrestert for voldtekt av en annen jente. Da politiet gikk igjennom mobilen hans fant de video og bilder av den første jentas voldtekt... Har ingen linker til denne saken, da jeg ikke husker navn på involverte. Falske anklager er selvfølgelig horrible og straffes deretter, noe som er helt rett. Men de er langt mindre vanlige enn mange er klar over.

Mansplaining, som er ett dårlig utrykk, gjelder i mine øyne for når menn forklarer ting de ikke har så mye peiling på til en kvinne som åpenbart har kunnskapen. Er borti det til stadighet, desverre... Jeg tror dette har en sammenheng med at menn vil løse problemer, og tror at når en kvinne forteller om en problemstilling er det for å få hjelp, ikke bare for å diskutere saken. Dette er like irriterende for meg hvis en kvinne gjør det, men det har jeg ikke opplevd selv enda.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kjønnsrolle.. giftig kjønnsrolle. Mye mer nøytralt.

Menn i tråden som reagerer på giftig maskulinitet, er dere enig?
Sist endret av meaculpaUIO; 25. april 2020 kl. 19:08.
Tvungne kjønnsroller?
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Kjønnsrolle.. giftig kjønnsrolle. Mye mer nøytralt.
Vis hele sitatet...
Det må være kjønnsnøytralt? Dette er jo i sin natur ikke kjønnsnøytralt, og den mannlige siden av problemet har tradisjonelt stått i skyggen av kvinners frigjøring fra sine kjønnsroller. Eller mener du at det ikke eksisterer spesifikke problemer knyttet til mannsrollen som kvinner ikke opplever? Jeg synes det er veldig uheldig at man ikke skal kunne påpeke de uheldige rolleforventningene som rammer menn spesielt, fordi alle uttrykk på død og liv må være ikke-kjønnede for at ikke noen skal bli provosert.
Sist endret av *pi; 25. april 2020 kl. 19:16.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg anerkjenner det underliggende fenomenet det beskriver 2000% så det er fint å kunne få av veien.

Giftige rolleforventinger er også en god del bedre.
Håper andre har noen erstatninger også, for det er ihvertfall ikke riktig å klage over begrepet men selv ikke ha bedre forslag.
Sist endret av meaculpaUIO; 25. april 2020 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg anerkjenner det underliggende fenomenet det beskriver 2000% så det er fint å kunne få av veien.

Giftige rolleforventinger er også en god del bedre.
Håper andre har noen erstatninger også, for det er ihvertfall ikke riktig å klage over begrepet men selv ikke ha bedre forslag.
Vis hele sitatet...
OK, så giftige rolleforventninger er begrepet dere ønsker? Og det er, slik det ligger i ordets natur, sekkebetegnelsen på alle former for forventninger til snevert definerte roller som oppleves som giftige. Denne sekkebetegnelsen omfatter slik du nå fremhever altså det konseptet som hittil har blitt omtalt som toksisk maskulinitet. Det må nødvendigvis også omfatte toksisk femininitet, som er et relatert, men likevel distinkt ulikt konsept. Hvis man så ønsker å ta tak i et avgrenset subset av giftige rolleforventninger, så legger man i god språklig tradisjon bare på et adjektiv. Så langt alt vel og ingenting er spesielt radikalt, håper jeg?

Sett at det foreligger et behov for å adressere problemer som skyldes giftige rolleforventninger til menn, og til menn alene. For eksempel dette med de regelrett farlige forventingene om å "ta alle problemer som en mann" og ikke oppsøke hjelp før man sitter der med vodkaflaska i den ene hånda og hagla i den andre. Du har allerede vedgått at fenomenet eksisterer. Hva skal vi så kalle dette? Kan vi få lov til å "giftige maskuline rolleforventninger"? Det ville være det soleklart mest naturlige ordvalget.

Hvis ingen har noen sterke protester mot noe av det overstående, så har vi brukt nesten et døgn og 75 innlegg på å bytte ut "toksisk maskulinitet" med "giftige maskuline rolleforventninger".

Jeg tror sannelig det er på tide med ny brukertittel!
Sist endret av Myoxocephalus; 25. april 2020 kl. 20:54.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg personlig aksepterer ordbruken til andre i dette tilfellet, det går bra for min del. Men jeg respekterer at andre kan være uenig, jeg er mer opptatt av god tone enn å klamre meg til egne forståelser. Og andre er selv ansvarlig for resultatet av sin kommunikasjon, og får vurdere godheten og nyttigheten av den etter eget forgodtbefinnende.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg personlig aksepterer ordbruken til andre i dette tilfellet, det går bra for min del. Men jeg respekterer at andre kan være uenig, jeg er mer opptatt av god tone enn å klamre meg til egne forståelser. Og andre er selv ansvarlig for resultatet av sin kommunikasjon, og får vurdere godheten og nyttigheten av den etter eget forgodtbefinnende.
Vis hele sitatet...
Det virker for meg som at folk ikke er uenig i selve begrepet. Hvertfall i denne tråden er motstandere av begrepet folk som faktisk ikke forstår begrepet, men heller tolker det som en betegnelse for ting menn gjør som provoserer feminister. Etter å ha fått forklaringen inn med t-skje, så starter kveruleringa for fullt og tåpelige ro-tak i den retninga hvor deres egentlige poeng var at det er begrepet i seg selv som er misvisende. De hevder selv at de hele tiden hadde god forståelse av definisjonen, men det er misvisende for alle andre. Påstander som kommer til tross for at de har innlegg tidligere i tråden som viser noe ganske annet enn forståelse for hva begrepet faktisk betyr. Avsporinger som dette er nesten et fast innslag i tråder der kjønnsroller, innvandring og div politikk er tema. Har kanskje oversett noe, men eneste bruker som er kritisk til begrepets faktiske betydning(i sitt første innlegg) er bennern, alle andre har misforstått og viser null interesse av å diskutere så fort de faktisk forstår hva begrepet innebærer.

Derfor tror jeg selv begrepet kunne ha godt av et navneskifte, rett og slett fordi forutinntatte "Redpills"- og sikkert mange andre har en tendens til å misforstå hva toksisk maskulinitet betyr. Gifte- eller tvungne kjønnsroller funker fett for meg. Toksisk feminitet er jo også reelt, så jeg syntes ikke det trenger å fremkomme hva slags kjønn toksiteten gjelder. I de tilfellene det er nødvendig er det jo bare å spesifisere, f.eks tvungne mannlige kjønnsroller.

En redefinering burde kanskje ikke vært nødvendig, men syntes flere innlegg i denne tråden illustrerer at enkelte har en tendens til å tilegne begrep sin egen betydning fremfor å faktisk finne ut hva det betyr.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Toksisk maskulinitet er..

Prøvde å definere det perfekt 3—4 ganger, var ikke så lett.

«Når noe er mandig i negativ forstand»

Noe menn er overepresentert på å gjøre, det er anti sosialt og anses maskulint

«dritt gutter gjør fordi de er menn»

«negativ maskulin atferd»
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Toksisk maskulinitet er..

Prøvde å definere det perfekt 3—4 ganger, var ikke så lett.

«Når noe er mandig i negativ forstand»

Noe menn er overepresentert på å gjøre, det er anti sosialt og anses maskulint

«dritt gutter gjør fordi de er menn»

«negativ maskulin atferd»
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg helt forstår hva du vil frem til, men dette er alle eksempler langt unna begrepets betydning. Det handler ikke om hva, men om hvorfor. For eksempel at en mann ikke tør å gråte foran kompisene etter et samlivsbrudd fordi menn etter tradisjonelle kjønnsroller ikke gråter foran andre menn.
En skadelig oppfatning av hva det vil si å være maskulin.
Sitat av *pi Vis innlegg
En skadelig oppfatning av hva det vil si å være maskulin.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ideologer bestemme dette og hvorfor lage egne tullete begreper?

Lei av at venstresiden presser på andre sin ideologi og i dette tilfellet beskriver andre som toksisk om man ikke passer inn du deres idealer for maskulinitet.

Kan ikke forstå meg på denne adferden.

Hva vil dere oppnå med det?
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
det er mannefientlig fordi du vil det skal være det og hopper bukk over historisk kontekst og evnen til å sette deg inn i f.eks. en kvinnes perspektiv. Jeg prøvde faktisk å finne et mer adekvat ord for å beskrive min oppfattelse, men samme hvor mange ganger jeg prøvde endte jeg opp på dum. Man kan sikkert se på dette som særs ordfattig men det er ikke første gangen du har holdt på sånn her og dette var bare følgelig prikken over en relativt liten i.


Neida, jeg er ikke butthurt da jeg ikke har for vane å projisere men du har rett i en ting, innlegget ditt skapte en følelsesmessig reaksjon, dog bare en mild oppgitthet. Been there, done that liksom. Utover det er jo bothrops sitt innlegg like under ditt svar ganske toneangivende for essensen i debatten.
Vis hele sitatet...
Det er mannefiendlig pga. begrepet kommer som en del av en pakke med lignende begreper fra en ideologi med en betraktelig andel medlemmer som enkelt og greit misliker typisk mannlig oppførsel, i stor grad på grunn av den historiske konteksten. All den undertrykkingen kvinner er blitt utsatt for av mektige menn gjennom tidene har satt sine spor, og nå som de har fått sin frihet har det gått til huet på enkelte av dem. At du ikke evner å se det og heller tyr til billige personangrep sier meg bare at du begynner å gå tom for reelle argumenter. Jeg påsto heller aldri at du var butthurt, les det forrige innlegget mitt en gang til.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men det impliserer at alle sider ved tradisjonelle kjønnsroller er giftige, er ikke det noe litt annet? Jeg savner et ord for de spesifikke, skadelige forventningene samfunnet har til menn, spesifikt. Jeg mener det er viktig å anerkjenne at menn i mange tilfeller er rammet av sterkere forventninger som kvinner slipper unna, og at det fører til skader både for dem selv og andre. Dette spesifikke fenomenet ønsker jeg å snakke om, og det trenger jeg et ord for.
Vis hele sitatet...
Hva med urealistiske eller skadelige kjønnsroller? Jeg vet ikke as, men jeg føler at begrepet toksisk maskulinitet impliserer at all maskulin oppførsel er toksisk, selv om det ikke per definisjon er hva som menes med det.
Sist endret av SkurtNilsen; 27. april 2020 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler alle å se Daniel Sloss - X. Stand-up som i stor grad handler om toksisk maskulinitet av en som vet han har mange av disse trekkene, i tillegg til en beksvart humor. I laughed AND thought!
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det er mannefiendlig pga. begrepet kommer som en del av en pakke med lignende begreper fra en ideologi med en betraktelig andel medlemmer som enkelt og greit misliker typisk mannlig oppførsel, i stor grad på grunn av den historiske konteksten. All den undertrykkingen kvinner er blitt utsatt for av mektige menn gjennom tidene har satt sine spor, og nå som de har fått sin frihet har det gått til huet på enkelte av dem. At du ikke evner å se det og heller tyr til billige personangrep sier meg bare at du begynner å gå tom for reelle argumenter. Jeg påsto heller aldri at du var butthurt, les det forrige innlegget mitt en gang til.


Hva med urealistiske eller skadelige kjønnsroller? Jeg vet ikke as, men jeg føler at begrepet toksisk maskulinitet impliserer at all maskulin oppførsel er toksisk, selv om det ikke per definisjon er hva som menes med det.
Vis hele sitatet...


Mulig du ikke gjorde det, påsto jeg var butthurt altså, men setningen som lød noe sånt som at det kan nesten virke som om dere er butthurt selv, merk at dette er parafrasering. Om det ikke er tilfelle? Den er grei, I Move on.

Her igjen så understreker du at du legger vondvilja til når du tolker begrepet nok en gang. Ja, det er riktig at det har gått litt inflasjon i noen av de begrepa, i hvert fall til en viss grad, men det betyr ikke at toksisk maskulinitet ikke er et reelt begrep sett objektivt. Det er du som kategorisk hevder at det går på generelle typisk maskuline trekk som å være brautende eller å være vulgær, men det kan du også være med stil og ikke være det som en annen søplajohan uten et eneste snev av sosial intelligens eller på en måte som rett og slett bare oppfattes jævlig nasty. at en og annen hysterisk ei med litt for mye tid på Twitter ranter om begrepet og misforstår det totalt diskrediterer ikke begrepet hvis du klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Easy as tits, for å bruke en ordlyd i poetisk lys av hva jeg nettopp skrev om.

Billige personangrep? tja, det var vel mer en reaksjon på at jeg gang på gang har sett deg være ganske ufordragelig når folk faktisk setter deg til veggs, noe jeg forklarte over her, og det er ikke akkurat noe jeg vanligvis pleier å gjøre her på bruke, men sånn sett har jeg sett litt for mye av denslags fra deg og tenkte jeg skulle se hva som skjedde om jeg svarte med samme mynt. Reaksjonen din var som forventet, det ser ikke ut til at du ser det samme selv. Om det hadde vært et engangstilfelle hadde jeg latt det passere.
Nå er det vel jeg som er butthurt her folkens..

Men hva er det som er maskulint av denne adferden som gjør denne maskuliniteten giftig?
Ikke adferden, men forventningene til hva en mann skal være.

Giftig fordi den begrenser vår frihet til å vise følelser utover sinne og glede, for eksempel.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Nå er det vel jeg som er butthurt her folkens..

Men hva er det som er maskulint av denne adferden som gjør denne maskuliniteten giftig?
Vis hele sitatet...
Ingenting. Det er poenget.

KP'en var en glipp, men det skal jeg heller bjuda på.
Hva er maskulint ved disse forventningene da?

Er det «falsk maskulinitet» da? Hvis det ikke er maskulint?

Takk som byr ja
Sist endret av Taxidriver; 27. april 2020 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hva er maskulint ved disse forventningene da?

Er det «falsk maskulinitet» da? Hvis det ikke er maskulint?
Vis hele sitatet...
Bingo!!!

For å sitere mitt tidligere svar til deg:

Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, maskulinitet er på ingen måte ondt eller dårlig eller toksisk. Det som er toksisk er å pålegge menn en ekstremt snever rolle og beskylde dem for å ikke være ekte menn om de ikke oppfyller den rollen. Det er toksisk maskulinitet. Toksisk maskulinitet refererer altså ikke til det å være maskulin, men til en uheldig forventning til hva det beryr å være maskulin. En forventning som like gjerne kan opprettholdes og påtvinges av kvinner som av menn.
Vis hele sitatet...
Den KP'en var med vilje
Sist endret av *pi; 27. april 2020 kl. 23:27.
Så da sier jeg til deg: jeg mener fortsatt at uttrykket er kjipt.

Tror ts spurte hva folk mente om det og jeg mener da at det er et kjipt uttrykk.

Ga tilbake en kp til deg oppi her, så da håper jeg vi er skuls.
Sist endret av Taxidriver; 27. april 2020 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Så da sier jeg til deg: jeg mener fortsatt at uttrykket er kjipt.
Vis hele sitatet...
Okidok. Vi snakkes når noen er interessert i å diskutere det faktiske problemet.
Altså? Er det for mye å forlange at dere i det minste skummer Wikipedia-artikkelen til et begrep før dere bestemmer dere for innholdet og hva det betyr?

Nytt? Nei. Med mindre ting som skjedde på åttitallet er nytt.

Feministisk? Nei, det kommer opprinnelig fra en (ikke særlig vellykka) mannsbevegelse. Riktig nok en som definerte seg veldig ut fra søttitallsfeminismen, men likevel...

Venstreside? Ikke i noen norsk-kontekst bruk av begrepet i alle fall. Amerikansk «liberal» ja, men lykke til med å finne folk på norsk ytre venstreside som har lyst til å ta i de folka med ildtang.

Viljen til å syte over «feministene», «venstresida» eller «noen» er sikkert en veldig fin sutteklut, men det er jævlig lite imponerende for mennesker som er vant til ærligere og mer opplyst diskusjon enn en Jordan-Petersen-video. Det hadde vært jævlig forfriskende om dere for en jævla gangs skyld hadde klart å rote opp et etterrettelig sitat der noen (med et navn, ikke «noen») hadde sagt noe dere reagerer på.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Altså? Er det for mye å forlange at dere i det minste skummer Wikipedia-artikkelen til et begrep før dere bestemmer dere for innholdet og hva det betyr?

Nytt? Nei. Med mindre ting som skjedde på åttitallet er nytt.

Feministisk? Nei, det kommer opprinnelig fra en (ikke særlig vellykka) mannsbevegelse. Riktig nok en som definerte seg veldig ut fra søttitallsfeminismen, men likevel...

Venstreside? Ikke i noen norsk-kontekst bruk av begrepet i alle fall. Amerikansk «liberal» ja, men lykke til med å finne folk på norsk ytre venstreside som har lyst til å ta i de folka med ildtang.

Viljen til å syte over «feministene», «venstresida» eller «noen» er sikkert en veldig fin sutteklut, men det er jævlig lite imponerende for mennesker som er vant til ærligere og mer opplyst diskusjon enn en Jordan-Petersen-video. Det hadde vært jævlig forfriskende om dere for en jævla gangs skyld hadde klart å rote opp et etterrettelig sitat der noen (med et navn, ikke «noen») hadde sagt noe dere reagerer på.
Vis hele sitatet...
Allerede gjort, en poenget mitt er at dette er ideologi.

Tror at om du skal bruke et sånn begrep får du lett for å lure deg selv. Menneskets adferd har funksjoner og kan være rimelig kompleks.
Liker dårlig at ulik adferd eller verdier skal omtales som tosisk eller ikke toksisk.

Om kriterene for at adferden er toksisk mot venstre politisk agenda, så gir det mere mening og ha en sånn svart/hvit tilnærming.

Når noe er giftig betyr det at det er farlig. Giftig mot hvem?
Hvorfor er ikke samfunnet eller enkelt individet tjent med denne adferden?
Gi gjerne noe eksempler på ting som er toksisk maskulinitet, så kan jeg prøve gi dere flere nyanser og en ide om funksjon eller hvordan det ulike situasjoner kan være hensiktsmessig adferd.
Sist endret av DrPerception; 28. april 2020 kl. 00:06.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Så da sier jeg til deg: jeg mener fortsatt at uttrykket er kjipt.
Vis hele sitatet...
Så kall det noe annet for faen! Giftige maskuline rolleforventninger har blitt foreslått. Bruk det, sånn at vi heller kan diskutere et høyst reelt og skadelig fenomen.

Vil du ha et ferskt eksempel fra i dag? Jeg observerte en polsk håndverker med en sånn enorm vinkelsliper på 2.5kW og en granittblokk som han var i ferd med å dele. Vernebukser? Nei. Støvmaske? Nope. Vernebriller? Selvsagt ikke. Hørselvern? Njet!

Så jeg spurte ham om hvorfor han ga faen i helsa si på den måten. Svaret jeg fikk kokte ned til at verneutstyr var for kvinnfolk, homser og svake menn - så som nordmenn. Et svar han fascinerende nok klarte å levere på en ganske hyggelig måte! Derfor pressa jeg ham litt på det der, og spurte hva det var som var så jævla mandig ved å bli døv og blind. Jeg har nemlig aldri ansett hvit stokk som spesielt kult. Da erkjente han faktisk at han hadde en tinnitus fra helvete på det høyre øret og at det var plagsomt. Og han kunne nå vedgå at det sikkert var lurt å passe litt på hørselen sin og at han burde gjort mer for å beskytte seg da han var yngre, sånn egentlig. Og en masse platte unnskyldninger om at det er for mye stress å passe på, og at det var for sent å ta vare på det han hadde igjen nå, at han var så gammal at han sikkert snart skulle daue sånn som han røyka lell - og han ville helst ikke bli sett av kolleger med "orange pyseboller på ørene". Og, kanskje viktigst, at ekte mannfolk ikke er redde for litt risiko.

Ja, en del folk tror at et minimum av selvoppholdelse er feighet. Den som intet våger, intet vinner og alt det der. Men hva har du egentlig å vinne på å ødelegge helsa di? Du er nemlig ikke tøff om du får øyet ødelagt av steinsprut fordi du er for dum til å ta på et par briller, du er ikke knallhard om du kvester beinet ditt med elverktøy. Selv de som driver med basehopping ser seg for før de krysser veien! I basehopp har du noe å vinne, så som adrenalinrush, mestring og frihetsfølelse. Å bli overkjørt av bussen er derimot bare unødvendig og teit. Det eneste man kan vinne på å ikke bry seg om helsa si på byggeplassen er en slags anerkjennelse fra andre som tenker likt. En anerkjennelse som kommer fra et tåpelig tankesett om hva mandighet er og hva det ikke er. Paradoksalt nok er det nettopp feighet som får folk til å mot bedre vitende ta unødvendige sjanser med liv og helse for å passe inn i ei gruppe! Det er langt modigere og langt mer individualistisk å se forbi gruppas snevre dogmatisme og selv ta ansvar for eget liv.

Synes du dette var et urimelig eller uinteressant eksempel på giftige maskuline rolleforventninger? Er det bare BS? Opplever kvinner de samme forventingene på byggeplassen? Ideologisk vissvass uten substans? Nei?
Sist endret av Myoxocephalus; 28. april 2020 kl. 00:23.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Allerede gjort, en poenget mitt er at dette er ideologi.

Tror at om du skal bruke et sånn begrep får du lett for å lure deg selv. Menneskets adferd har funksjoner og kan være rimelig kompleks.
Liker dårlig at ulik adferd eller verdier skal omtales som tosisk eller ikke toksisk.

Om kriterene for at adferden er toksisk mot venstre politisk agenda, så gir det mere mening og ha en sånn svart/hvit tilnærming.

Når noe er giftig betyr det at det er farlig. Giftig mot hvem?
Hvorfor er ikke samfunnet eller enkelt individet tjent med denne adferden?
Gi gjerne noe eksempler på ting som er toksisk maskulinitet, så kan jeg prøve gi dere flere nyanser og en ide om funksjon eller hvordan det ulike situasjoner kan være hensiktsmessig adferd.
Vis hele sitatet...
Hva har du gjort? Lest artikkelen? Hvorfor stiller du spørsmål som det står svar på der da? Og er svart ut flere gang i tråden her allerede?

Toksisk maskulinitet er først og fremst en ulempe for den som har det som internalisert tankesett. Fordi det fører til ulemper som brå og plutselig død, opphold i fengsel eller andre mindre ubehageligheter.

Virkninger for omgivelsene er også typisk brå og plutselig død eller fysisk skade. Innen noen feministkretser er nok dette det som blir betona mest, men det er på ingen måte det viktige i opprinnelig eller akademisk bruk av termen.

Et typisk eksempel er det klassiske pakistanske/indiske æres/skam-drapet. Og mindre (og mer hjemlandske) avarter av samme æreskultur.

Og ja. Det kan argumenteres for at slike trekk var adaptive en gang, men prøver du å gjøre det innenfor vår moderne etisk/moralske kontekst framstår du fryktelig fort som rimelig kørka. Du kan jo også definere dine egne suksesskriterier som «ære» og «suksess i kriminelle miljø» - men da kan du like godt bruke tida di på å jukse i kabal.
Har ikke lest hele tråden men vil tro begrepet "toksisk maskulinitet" kan ha en sammenheng mellom psykisk helse hos menn. I de fleste land i Europa er det menn som står for 80% av selvmord og den største årsaken hos menn under 45. Også i Norge. I UK skjer det 16 selvmord vær dag - 12 av de er menn. Det ser ikke ut til å bli bedre heller; Fra 2018 til 2019 hadde selvmord hos menn en økning på 17%. Selvmord er kompleks og har sjeldent èn årsak. Likevel etterlyser jeg mer fokus på menns psykiske helse i samfunnet. Reklamer for psykisk helse kan virke misvisende når det i det aller fleste tilfeller er bilde av ei 14-år gammel jente i puberteten med teksten "Sliter du? Snakk med noen! Tlf xxx"

“Only women, children and dogs are loved unconditionally. A man is only loved under the condition that he provide something.” — Chris Rock
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Mulig du ikke gjorde det, påsto jeg var butthurt altså, men setningen som lød noe sånt som at det kan nesten virke som om dere er butthurt selv, merk at dette er parafrasering. Om det ikke er tilfelle? Den er grei, I Move on.

Her igjen så understreker du at du legger vondvilja til når du tolker begrepet nok en gang. Ja, det er riktig at det har gått litt inflasjon i noen av de begrepa, i hvert fall til en viss grad, men det betyr ikke at toksisk maskulinitet ikke er et reelt begrep sett objektivt. Det er du som kategorisk hevder at det går på generelle typisk maskuline trekk som å være brautende eller å være vulgær, men det kan du også være med stil og ikke være det som en annen søplajohan uten et eneste snev av sosial intelligens eller på en måte som rett og slett bare oppfattes jævlig nasty. at en og annen hysterisk ei med litt for mye tid på Twitter ranter om begrepet og misforstår det totalt diskrediterer ikke begrepet hvis du klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Easy as tits, for å bruke en ordlyd i poetisk lys av hva jeg nettopp skrev om.

Billige personangrep? tja, det var vel mer en reaksjon på at jeg gang på gang har sett deg være ganske ufordragelig når folk faktisk setter deg til veggs, noe jeg forklarte over her, og det er ikke akkurat noe jeg vanligvis pleier å gjøre her på bruke, men sånn sett har jeg sett litt for mye av denslags fra deg og tenkte jeg skulle se hva som skjedde om jeg svarte med samme mynt. Reaksjonen din var som forventet, det ser ikke ut til at du ser det samme selv. Om det hadde vært et engangstilfelle hadde jeg latt det passere.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde ikke å antyde at du eller noen av dere som forsvarer disse begrepene var butthurt nei. Les innlegget mitt en gang til, jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

Ja du har rett i at jeg tolker begrepet med et negativt syn, og ja, de første innleggene mine i denne tråden var unyanserte. Men det er ikke uten grunn. Moderne feministisk tankegods er uintelligent oftere enn det ikke er det, som om kampen for frihet og like rettigheter enda ikke er vunnet i de fleste vestlige land, og derfor er jeg skeptisk til alt som kommer fra den leiren om dagen.

Og ja, det var et billig personangrep å straight up kalle meg dum. At du forsøker å bortforklare det med at jeg begynte og fortjente det pga. jeg er så slem og ufordragelig er bare pisspreik. Les gjennom tråden på nytt med et nøytralt blikk og du vil se spydigheter og usivilisert drittslenging fra begge sider. Du fremstiller deg selv omtrent som en helt i skinnende rustning som drepte det stygge trollet, hvilket er hilarious. For et ego...

Og hva faen er en søplajohan?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så kall det noe annet for faen! Giftige maskuline rolleforventninger har blitt foreslått. Bruk det, sånn at vi heller kan diskutere et høyst reelt og skadelig fenomen.

Vil du ha et ferskt eksempel fra i dag? Jeg observerte en polsk håndverker med en sånn enorm vinkelsliper på 2.5kW og en granittblokk som han var i ferd med å dele. Vernebukser? Nei. Støvmaske? Nope. Vernebriller? Selvsagt ikke. Hørselvern? Njet!

Så jeg spurte ham om hvorfor han ga faen i helsa si på den måten. Svaret jeg fikk kokte ned til at verneutstyr var for kvinnfolk, homser og svake menn - så som nordmenn. Et svar han fascinerende nok klarte å levere på en ganske hyggelig måte! Derfor pressa jeg ham litt på det der, og spurte hva det var som var så jævla mandig ved å bli døv og blind. Jeg har nemlig aldri ansett hvit stokk som spesielt kult. Da erkjente han faktisk at han hadde en tinnitus fra helvete på det høyre øret og at det var plagsomt. Og han kunne nå vedgå at det sikkert var lurt å passe litt på hørselen sin og at han burde gjort mer for å beskytte seg da han var yngre, sånn egentlig. Og en masse platte unnskyldninger om at det er for mye stress å passe på, og at det var for sent å ta vare på det han hadde igjen nå, at han var så gammal at han sikkert snart skulle daue sånn som han røyka lell - og han ville helst ikke bli sett av kolleger med "orange pyseboller på ørene". Og, kanskje viktigst, at ekte mannfolk ikke er redde for litt risiko.

Ja, en del folk tror at et minimum av selvoppholdelse er feighet. Den som intet våger, intet vinner og alt det der. Men hva har du egentlig å vinne på å ødelegge helsa di? Du er nemlig ikke tøff om du får øyet ødelagt av steinsprut fordi du er for dum til å ta på et par briller, du er ikke knallhard om du kvester beinet ditt med elverktøy. Selv de som driver med basehopping ser seg for før de krysser veien! I basehopp har du noe å vinne, så som adrenalinrush, mestring og frihetsfølelse. Å bli overkjørt av bussen er derimot bare unødvendig og teit. Det eneste man kan vinne på å ikke bry seg om helsa si på byggeplassen er en slags anerkjennelse fra andre som tenker likt. En anerkjennelse som kommer fra et tåpelig tankesett om hva mandighet er og hva det ikke er. Paradoksalt nok er det nettopp feighet som får folk til å mot bedre vitende ta unødvendige sjanser med liv og helse for å passe inn i ei gruppe! Det er langt modigere og langt mer individualistisk å se forbi gruppas snevre dogmatisme og selv ta ansvar for eget liv.

Synes du dette var et urimelig eller uinteressant eksempel på giftige maskuline rolleforventninger? Er det bare BS? Opplever kvinner de samme forventingene på byggeplassen? Ideologisk vissvass uten substans? Nei?
Vis hele sitatet...
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hva har du gjort? Lest artikkelen? Hvorfor stiller du spørsmål som det står svar på der da? Og er svart ut flere gang i tråden her allerede?

Toksisk maskulinitet er først og fremst en ulempe for den som har det som internalisert tankesett. Fordi det fører til ulemper som brå og plutselig død, opphold i fengsel eller andre mindre ubehageligheter.

Virkninger for omgivelsene er også typisk brå og plutselig død eller fysisk skade. Innen noen feministkretser er nok dette det som blir betona mest, men det er på ingen måte det viktige i opprinnelig eller akademisk bruk av termen.

Et typisk eksempel er det klassiske pakistanske/indiske æres/skam-drapet. Og mindre (og mer hjemlandske) avarter av samme æreskultur.

Og ja. Det kan argumenteres for at slike trekk var adaptive en gang, men prøver du å gjøre det innenfor vår moderne etisk/moralske kontekst framstår du fryktelig fort som rimelig kørka. Du kan jo også definere dine egne suksesskriterier som «ære» og «suksess i kriminelle miljø» - men da kan du like godt bruke tida di på å jukse i kabal.
Vis hele sitatet...
Jeg har tankesettet dere snakker om og det har vært svært gangnende for meg.

Nå skal det også sies at jeg har hatt en spesiell oppvekst hvor jeg ble tvunget til å bli som jeg ble.

Liker svært dårlig folk som tror på dette her, for hvem er du til og vurdere hva som er riktig adferd eller tankesett for ulike komplekse personligheter og historier?

Kanskje du bedre skjønner hvorfor jeg stilte de spørsmålene jeg gjør og sier dette er svart/hvit tanke gang om at komplekst tema.
Det er ikke sånn at det som blir regnet som toksisk maskulinitet er utelukkende dårlig, men det er kanskje det om du har andre interesser.
Sist endret av DrPerception; 28. april 2020 kl. 11:05.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Ja du har rett i at jeg tolker begrepet med et negativt syn, og ja, de første innleggene mine i denne tråden var unyanserte. Men det er ikke uten grunn.
Vis hele sitatet...
Du misforstod begrepet, skjøt fra hofta, innrømmer at det var tilfelle og forsøker nå å bortforklare det som rimelig. Tatt i betraktning at dette er et emne du har fått forklart med teskje før, så følger det at du enten er immun mot fakta, eller at du lyver eller at du er såpass glemsom at det grenser mot demens. Pick your poison. Her har du helt selv malt deg inn i et hjørne. Sakte, møysommelig og med den minste penselen som finnes.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Moderne feministisk tankegods er uintelligent oftere enn det ikke er det, som om kampen for frihet og like rettigheter enda ikke er vunnet i de fleste vestlige land, og derfor er jeg skeptisk til alt som kommer fra den leiren om dagen.
Vis hele sitatet...
Nei, de stråmennene du påstår at utgjør "moderne feministisk tankegods" er såpass dumme. De har imidlertid lite med virkeligheten å gjøre, slik vi akkurat har avklart hva angår giftige maskuline rolleforventninger. Hvis du faktisk hører på hva folk sier så står du bedre rusta til å danne deg en informert mening.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Og ja, det var et billig personangrep å straight up kalle meg dum.
Vis hele sitatet...
Å bevisst lukke øynene for motpartens argumenter er én ting. Men du ignorerer deres blotte posisjon. Å kjempe mot noe du selv innrømmer at er en stråmann, for så å følge opp med at det er rasjonelt all den tid du gjerne finner flere stråmenn fra de samme kildene... Det er faktisk ikke et veldig opplagt tegn på gjennomgripende intelligens.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg har tankesettet dere snakker om og det har vært svært gangnende for meg.

Nå skal det også sies at jeg har hatt en spesiell oppvekst hvor jeg ble tvunget til å bli som jeg ble.

Liker svært dårlig folk som tror på dette her, for hvem er du til og vurdere hva som er riktig adferd eller tankesett for ulike komplekse personligheter og historier?

Kanskje du bedre skjønner hvorfor jeg stilte de spørsmålene jeg gjør og sier dette er svart/hvit tanke gang om at komplekst tema.
Det er ikke sånn at det som blir regnet som toksisk maskulinitet er utelukkende dårlig, men det er kanskje det om du har andre interesser.
Vis hele sitatet...
Å ødelegge helsa uten å få en dritt igjen for det er per definisjon utelukkende ødeleggende. Det er faktisk helt utrolig at noen kan være uenige i akkurat det. Jeg oppfordrer folk til å ikke utslette seg selv, til å ta ansvar for eget liv og til å ikke la seg diktere av urimelige menneskers urimelige forventninger. Hvis noe, så overlapper disse tankene med den beinharde individualismen flere av dere forfekter. Men nei. Det kommer tross alt fra meg. Så da må det være farlig feministisk, mannefiendlig ideologi! Hvis jeg oppfordrer til sunt kosthold, trening, et velfungerende sexliv og kontroll på privatøkonomien, kommer dere til å få trusa i krøll over det også?
Sist endret av Myoxocephalus; 28. april 2020 kl. 12:00.