Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3106
Hei er en kar i midten av femtiårene som lurer på om jeg har uforsvarlig mye i lån.Har 2.5 Mill i huslån i et rammelån på 3 Mill m.a.o 500000 i likvide midler på lånet, betaler litt hver måned på lånet så likviditeten øker jevnt og trutt,har hytte uten lån verdi ca 1.2 Mill ingen billån(har to biler ingen forbrukslån eller kreditt kort,har jeg for mye i lån mtp alderen min?
Hvor mye har dere i lån?
om du har for mye lån kommer ut i fra din betalingsevne etter inntekt, og eventuelle renteøkinger, har du råd til 3% høyere rente feks?
Hva er Belåningsgraden din? altså hvor mye er huset ditt verdt?

om alt er innenfor er spørsmålet om du vil klare dette med lån når du går av med pensjon? og om du vil sitte med lån når du legger på røret
Vil du ha mest mulig igjen til arv til barn osv?

Banker går maks ut i fra 5 ganger inntekt i boliglån maks, men uansett hva banken sier så må du selv se hva du klarer hver mnd. husk han i banken er en selger


spørsmålet om hvor mye man har i lån sier ikke så mye, man kan fint ha 10mil lån og betjene det, eller har 200k i gjeld og du er i knipe. alt går i hva betalingsevnen din er
Sist endret av RapTouR; 27. januar 2020 kl. 20:29.
Det er kanskje litt mye i en alder av 50, skal ikke si det for sikkert. Det er i hvert fall ingen uforsvarlig mengde. Det er jo ikke en uforsvarlig høy lånesum isolert sett- kommer an på om du kan betjene det. Det er vel ikke så sannsynlig at du blir gjeldfri med det første, men det er jo en prioritering. Personlig har jeg mer lån enn du har, men er igjen mye yngre og det er fordelt på flere eiendommer.

Hvorvidt du har for mye lån eller ikke er i hovedsak basert på din evne til å betjene lånene, hva lånene er brukt til (altså hva du har anskaffet av verdi med de lånte pengene) og også hvilken retning du ser for deg at verden tar de neste 10-20 årene.
Trådstarter
Huset har iflg takstmann en takst på 3,1 Mill i tillegg har jeg hytta som har en takst på 1,2 Mill og den er gjeldfri ingen forbruks eller kredittkort gjeld ei heller noen billån har to biler
Du har en belåningsgrad på 58.14%. Boliglånsforskriftene sier at "for at man kunne få avdragsfrihet, (...) må lånesummen nå være mindre enn 60 prosent av boligens markedsverdi". Dvs. at du kvalifiserer for avdragsfrihet uten at det må ligge uforutsette hendelser til grunn. Hvis du fortsetter å betale ned på lånet ditt slik som det er nå er det ingenting i veien for at du f.eks kan søke om avdragsfrihet fra du er 60 slik at du får bedre økonomi når du går av med pensjon f.eks.

Selv har jeg mer lån enn du har og sover svært godt om natten. Det er som Raptour sier avhengig av hvordan man betjener det og hva slags verdier lånet evt. er bundet opp i.
Du mener vel ca 83% belåningsgrad , kan ikke legge inn hytta inn i boliglånet som du regnet. du har nesten lånt opp til pipa på huset, uten om hytta, hvordan har verdiøkingen der du bor vært de siste 5år? du vil jo sittte med masse lån når du går av med pensjon, som jeg skrev i stad, vil du klare å betjene lånet da, og kanskje en rente på 6% hvem vet, man husker jo toppen tilbake i 2006-08, hadde jeg vært det så hadde jeg regnet på dette, og kanskje vurrdert å selge hytta å legge inn i lånet.
huslånet ditt er det bare huslån? eller har du baket inn bilån osv inn? det er det dummeste man gjør, den bilen til 500k blir veldig dyr om man skal betale på den 20-30år
Kan evt. låne opp litt på hytta og betale ned litt på huslånet om banken skal være vanskelige på det
Midt i 30-årene. Boligverdi ca 3 mill.
Rammelån, ca 850.000 igjen. Husholdning med to inntekter, ca 950.000 i samlet inntekt. Ingen andre lån, kun 1 bil. Jobber mot å bli kvitt gjelda så tidlig som mulig for å realisere andre drømmer og få mer frihet.

Om du har mye kan bare du svare på. Hva er inntekten? Men det er klart, du har jo bare 12-15 år å betale ned på før du blir pensjonist og inntekten faller, så skal du ta noen grep passer det bra å ta dem allerede nå.
Du har jo en veldig lik tråd på dette fra 2019, antar du derfor fyller 57 år iløpet av året. Om lånet er høyt eller ikke for deg avgjøres på hvor høy inntekt du har. Selv ville jeg hatt et mål om å bli gjeldsfri et par år før pensjon. Ligger huset i et populært område hadde jeg uansett ikke bekymret meg så lenge jeg hadde klart di måndtlige utgifter, og evnt solgt til fordel for noe billigere ved pensjon.
Trådstarter
Lånet er er kun på huset,ingen andre lån bakt nn i huslån et.Her jeg bor så er boligmarkedet blitt betydelig strammere siste året og det bekymrer meg,har ingen problemer med å betjene lånet pr i dag,som en skriver her kan jo selge hytta og betale ned på huslånet da ser alt mye bedre ut.
Betaler du ekstra renter for å ha rammelån? I så fall ville jeg kvittet meg med det, og kun betalt ned på den faktiske huslånssummen.