Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 11950
https://www.europris.no/fruktvin-hvi...ga-120767.html

Hvilket utstyr trenger jeg og hvordan lager man slik vin. jeg vet liksom the basics om hvordan man lager men ikke alle detaljer. Bare til og dele det man vet

Jeg er ikke ute etter noe særlig hurtig greier vil ha god hjemmelaget vin. men noen tips til og gjøre det en dag eller to kjappere hadde vert fint

mvh paracet
30l bøtte med lokk og gjærlås, vingjær, desinfiseringsmiddel godkjent for næringsmidler og vann.
evt hetvinsgjær og mer sukker for høyere alkoholstyrke.

har du tilgang på noe frukter/bær du evt vil bruke?
også sjekk denna tråden, der deler jeg også min "go to" hjemmelagde vin:
https://freak.no/forum/showthread.ph...&highlight=vin
Kjøp ett start sett fra europris, der har du alt du trenger unntatt sukker og flaske/ballongrens

Startsett Hvitvin

Startsett Rødvin
Ehm...

Får man god vin ut fra de pakkene hos EP? Husker vi lagde i allmass for ca 20 år siden.

Drita full, men ikke særlig godt.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Ehm...

Får man god vin ut fra de pakkene hos EP? Husker vi lagde i allmass for ca 20 år siden.

Drita full, men ikke særlig godt.
Vis hele sitatet...
dunkene med konsentrat (som ts linka til) er ikke heeelt jævlige, men anbefaler maks og bruke et riesling konsentrat f eks (el annen frisk og fruktig hvit) som base og tilsette bær/frukter om man ikke har nok til å kun bruke bær/frukt.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Ehm...

Får man god vin ut fra de pakkene hos EP? Husker vi lagde i allmass for ca 20 år siden.

Drita full, men ikke særlig godt.
Vis hele sitatet...
Om vinen for stå å godgjøre seg lenge nok blir den sikkert helt okey, med kullsyre, sikkert god, men cider settene til bryggselv blir nok bedre
er det sukker i saga fruktvinen og er det mulig ta mer oppi?
Også gjær må jeg tilsettes sant, men hvilken
Sitat av Paracet500mg Vis innlegg
er det sukker i saga fruktvinen og er det mulig ta mer oppi?
Også gjær må jeg tilsettes sant, men hvilken
Vis hele sitatet...
Ja, det er sukker i det, alt av konsentrat europris selger er med sukker.
Gjær så velger du typen som heter "turbogjær".
Det ligger sammen med resten av utstyret hos de fleste europrisbutikker.
Ja, du kan også ha mer sukker oppi, men lurt å følge oppskriften som medfølger så du ikke ender opp med noe søtt kliss som bare er kvalmt å drikke, så kan du heller smake til med sukkerlake til slutt.
Sitat av Paracet500mg Vis innlegg
er det sukker i saga fruktvinen og er det mulig ta mer oppi?
Også gjær må jeg tilsettes sant, men hvilken
Vis hele sitatet...
mesteparten av de konsentratene er sukker og vann, en slags halvveis "fruktsirup" så alkohol blir det.

gjær må du tilsette selv, der har du 2 valg; vingjær (om du ikke har tenkt til å tilsette masse sukker) og sikter på 8-15%, eller hetvinsgjær om du vil tilsette en del sukker for å få 15-18%.

begge kjøper du billig på europris.
Vill ikke anbefale og kjøre opp prosenten. Smaker ræv som regel når du får for høy prosent. Bedre og drikke 2 liter med god vin en 1 liter med søppel.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ja, det er sukker i det, alt av konsentrat europris selger er med sukker.
Gjær så velger du typen som heter "turbogjær".
Det ligger sammen med resten av utstyret hos de fleste europrisbutikker.
Ja, du kan også ha mer sukker oppi, men lurt å følge oppskriften som medfølger så du ikke ender opp med noe søtt kliss som bare er kvalmt å drikke, så kan du heller smake til med sukkerlake til slutt.
Vis hele sitatet...
Søtt kliss? Gjæra spiser sukkeret, med vingjær skal du ha en rimelig høy prosent før den legger seg å sover.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Søtt kliss? Gjæra spiser sukkeret, med vingjær skal du ha en rimelig høy prosent før den legger seg å sover.
Vis hele sitatet...
Ja, søtt kliss.
Er fullstendig klar over at gjæren spiser sukkeret, men som du sikkert er klar over selv også så spiser den ikke alt.
Jo mer sukker du tilsetter, jo søtere blir vinen.

Litt av grunnen til at man bruker hydrometer for å måle sukkerinnhold....
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ja, søtt kliss.
Er fullstendig klar over at gjæren spiser sukkeret, men som du sikkert er klar over selv også så spiser den ikke alt.
Jo mer sukker du tilsetter, jo søtere blir vinen.

Litt av grunnen til at man bruker hydrometer for å måle sukkerinnhold....
Vis hele sitatet...
Gjæra spiser alle enkle sukkerarter, så tilsetter du vanlig sukker så spiser den alt. Man bruker hydrometer hovedsakelig for å forsikre seg om at gjæra har gjort jobben sin og unngå flaskebomber.

Vil man ha restsødme i vin må du enten bruke sukrin eller gjærstopp.
Sist endret av Kloakk; 5. august 2019 kl. 21:31.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Gjæra spiser alle enkle sukkerarter, så tilsetter du vanlig sukker så spiser den alt. Man bruker hydrometer hovedsakelig for å forsikre seg om at gjæra har gjort jobben sin og unngå flaskebomber.

Vil man ha restsødme i vin må du enten bruke sukrin eller gjærstopp.
Vis hele sitatet...
Et hydrometer brukes til langt mer en å forsikre seg om at gjæren har gjort jobben du....

Det brukes til følgende:
- måle sukkerinnholdet i satsen eller brygget.
- kontrollere gjæringsforløpet
- kontrollere at vinen eller øllet er ferdiggjæret.
- beregne alkoholinnhold som er produsert under gjæringen via tabellen som medfølger.
- avgjør hvor mye sukker som skal tilsettes for å få et visst alkoholinnhold.
-justere sluttsødmen på ferdige viner, spesielt dessertviner og hetviner.

Ikke alle sukkerarter brytes ned like lett. Derfor vil det alltid være noe sukker igjen, selv når gjærcellen har gjort jobben og avgått ved døden.

Ifølge det du sier, så kan du jo egentlig bare helle på med kilovis med sukker så blir det sprit istedenfor vin..........
Sist endret av Flaffersen; 5. august 2019 kl. 22:26.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Et hydrometer brukes til langt mer en å forsikre seg om at gjæren har gjort jobben du....

Det brukes til følgende:
- måle sukkerinnholdet i satsen eller brygget.
- kontrollere gjæringsforløpet
- kontrollere at vinen eller øllet er ferdiggjæret.
- beregne alkoholinnhold som er produsert under gjæringen via tabellen som medfølger.
- avgjør hvor mye sukker som skal tilsettes for å få et visst alkoholinnhold.
-justere sluttsødmen på ferdige viner, spesielt dessertviner og hetviner.

Ikke alle sukkerarter brytes ned like lett. Derfor vil det alltid være noe sukker igjen, selv når gjærcellen har gjort jobben og avgått ved døden.

Ifølge det du sier, så kan du jo egentlig bare helle på med kilovis med sukker så blir det sprit istedenfor vin..........
Vis hele sitatet...
Ja så lenge gjæra tåler det så går det sikkert fint å få prosenten godt opp, og utenom det siste punktet ditt så går alle andre punkter under, at gjæra har gjort jobben sin. Vanlig bord sukker består av helt enkle sukkerarter, så der ryker alt, i alle fall frem til prosenten blir for høy for vingjær, og gjæra dør ikke, den går i dvale yo.
Sist endret av Kloakk; 5. august 2019 kl. 22:53.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Ja så lenge gjæra tåler det så går det sikkert fint å få prosenten godt opp, og utenom det siste punktet ditt så går alle andre punkter under, at gjæra har gjort jobben sin. Vanlig bord sukker består av helt enkle sukkerarter, så der ryker alt, i alle fall frem til prosenten blir for høy for vingjær, og gjæra dør ikke, den går i dvale yo.
Vis hele sitatet...
Fortell meg gjerne hva noe av dette egentlig har med at du påstår at vin ikke kan bli for søtt å gjøre.
Og nei, det vil ALLTID være sukker igjen, du får nemlig ikke fjernet alt uansett hvor mye gjær du bruker.
Sist endret av Flaffersen; 5. august 2019 kl. 23:13.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Fortell meg gjerne hva noe av dette egentlig har med at du påstår at vin ikke kan bli for søtt å gjøre.
Og nei, det vil ALLTID være sukker igjen, du får nemlig ikke fjernet alt uansett hvor mye gjær du bruker.
Vis hele sitatet...
Som regel er FG på vin 1.000 og ned til 0.970 siden alkohol er lettere enn vann. Da er det ikke mye restsødme igjen vil jeg tro. Som sagt det kommer ann på hvilken gjær man bruker og hvor høy prosent den tåler før den går å legger seg, men det skal vel endel til.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ja, det er sukker i det, alt av konsentrat europris selger er med sukker.
Gjær så velger du typen som heter "turbogjær".
Det ligger sammen med resten av utstyret hos de fleste europrisbutikker.
Ja, du kan også ha mer sukker oppi, men lurt å følge oppskriften som medfølger så du ikke ender opp med noe søtt kliss som bare er kvalmt å drikke, så kan du heller smake til med sukkerlake til slutt.
Vis hele sitatet...
Ehhh...
Gjæra spalter sukkeret til alkohol og co2 inntil alkoholstyrken er så høy at den dreper seg selv.
Ettersøter du og har på flasker så er det en finfin oppskrift på flaskebomber der trykket sprenger flaska i filler. Potensielt farlig. Hilsen en som har brygga øl og vin jevnt de siste 25 åra

Turbogjær er beregnet på å lage sats og ikke vin, gjærer fort men etterlater mye vonde smaksstoffer som forsvinner i destillering men blir igjen i vinen og smaker pyton. Bruk vingjær

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Fortell meg gjerne hva noe av dette egentlig har med at du påstår at vin ikke kan bli for søtt å gjøre.
Og nei, det vil ALLTID være sukker igjen, du får nemlig ikke fjernet alt uansett hvor mye gjær du bruker.
Vis hele sitatet...
Som Kloakk prøver å fortelle deg så er bordsukker nesten 100% tilgjengelig for gjæren.

Turbogjær som du anbefaler tåler en alkoholstyrke på rundt 20%. Da vil gjæren fortsette å spise sukker til :

1) Det ikke er mer sukker igjen
2) Alkoholstyrken blir så høy at den dreper gjæren, eventuelt restsukker blir igjen.

Brygger man øl ved å meske malt (som jeg gjør mye) dannes det mye komplekse sukkerarter som gjæren ikke klarer å bryte ned og dermed blir igjen som en sødme i ølet

No pun indended, men du fremstår ikke som om du har særlig omfattende erfaring med vinlegging i forhold til "kloakk"
Sist endret av Beron; 6. august 2019 kl. 10:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Beron Vis innlegg
Ehhh...
Gjæra spalter sukkeret til alkohol og co2 inntil alkoholstyrken er så høy at den dreper seg selv.
Ettersøter du og har på flasker så er det en finfin oppskrift på flaskebomber der trykket sprenger flaska i filler. Potensielt farlig. Hilsen en som har brygga øl og vin jevnt de siste 25 åra

Turbogjær er beregnet på å lage sats og ikke vin, gjærer fort men etterlater mye vonde smaksstoffer som forsvinner i destillering men blir igjen i vinen og smaker pyton. Bruk vingjær



Som Kloakk prøver å fortelle deg så er bordsukker nesten 100% tilgjengelig for gjæren.

Turbogjær som du anbefaler tåler en alkoholstyrke på rundt 20%. Da vil gjæren fortsette å spise sukker til :

1) Det ikke er mer sukker igjen
2) Alkoholstyrken blir så høy at den dreper gjæren, eventuelt restsukker blir igjen.

Brygger man øl ved å meske malt (som jeg gjør mye) dannes det mye komplekse sukkerarter som gjæren ikke klarer å bryte ned og dermed blir igjen som en sødme i ølet

No pun indended, men du fremstår ikke som om du har særlig omfattende erfaring med vinlegging i forhold til "kloakk"
Vis hele sitatet...


Restsukker er fortsatt sukker, så hvorfor nekte på at det er sukker igjen da?
Nesten 100% sier du, nesten er ikke alt.
Om jeg nesten har drukket opp en flaske med vin, så er jo ikke den tom er den vel?

Det "kloakk" derimot påstår er at ALT forsvinner, noe som ikke stemmer, det sier du jo selv også da "nesten 100% er tilgjengelig for gjæren." som igjen tilsier at nei, det er ikke alt som blir borte.
Det å dermed nekte for at en vin kan bli for søt blir bare idiotisk da det faktisk stemmer helt 100% (ikke nesten 100%) at en vin faktisk kan bli for søt.

Restsukker
Restsukker eller restsødme er sukker som blir igjen i vinen etter at gjæringen er over. Gjæringen er den kjemiske prosessen som omdanner sukkeret i druene til alkohol, men som oftest blir det altså en liten mengde til overs. Med andre ord er det stort sett litegrann sukker i vinen, selv om den er tørr.

For at ikke vinene skal fremstå som kvalmendes søte blir de balansert ved bruk av syre. Derfor er mange av de fineste søte vinene laget på druer som bevarer syrenivå langt ut i modningsprosessen, slik som riesling og chenin blanc. Restsukker viser vanligvis til sukkernivået som er igjen etter gjæringsprosessen er stoppet, men det kan også være vinen er tilsatt ugjæret most (en teknikk som brukes i Tyskland under navnet Süssreserve) eller vanlig sukker.

https://vinogvegetar.no/2019/06/17/k...-sukker-i-vin/
https://no.wikipedia.org/wiki/Sødme_i_vin

Stoler nok mer på wikipedia og vinogvegetar enn en kar på forumet her som nekter for at vin kan bli søtt......
Dessertvin feks, noe av den søteste vinen du får, den blir fort kvalmende søt, men dette nekter jo kloakk for at er mulig.
Sist endret av Flaffersen; 6. august 2019 kl. 13:22.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Restsukker er fortsatt sukker, så hvorfor nekte på at det er sukker igjen da?
Nesten 100% sier du, nesten er ikke alt.
Om jeg nesten har drukket opp en flaske med vin, så er jo ikke den tom er den vel?

Det "kloakk" derimot påstår er at ALT forsvinner, noe som ikke stemmer, det sier du jo selv også da "nesten 100% er tilgjengelig for gjæren." som igjen tilsier at nei, det er ikke alt som blir borte.
Det å dermed nekte for at en vin kan bli for søt blir bare idiotisk da det faktisk stemmer helt 100% (ikke nesten 100%) at en vin faktisk kan bli for søt.

Restsukker
Restsukker eller restsødme er sukker som blir igjen i vinen etter at gjæringen er over. Gjæringen er den kjemiske prosessen som omdanner sukkeret i druene til alkohol, men som oftest blir det altså en liten mengde til overs. Med andre ord er det stort sett litegrann sukker i vinen, selv om den er tørr.

For at ikke vinene skal fremstå som kvalmendes søte blir de balansert ved bruk av syre. Derfor er mange av de fineste søte vinene laget på druer som bevarer syrenivå langt ut i modningsprosessen, slik som riesling og chenin blanc. Restsukker viser vanligvis til sukkernivået som er igjen etter gjæringsprosessen er stoppet, men det kan også være vinen er tilsatt ugjæret most (en teknikk som brukes i Tyskland under navnet Süssreserve) eller vanlig sukker.

https://vinogvegetar.no/2019/06/17/k...-sukker-i-vin/
https://no.wikipedia.org/wiki/Sødme_i_vin

Stoler nok mer på wikipedia og vinogvegetar enn en kar på forumet her som nekter for at vin kan bli søtt......
Dessertvin feks, noe av den søteste vinen du får, den blir fort kvalmende søt, men dette nekter jo kloakk for at er mulig.
Vis hele sitatet...
Vi snakket om å tilsette bordsukker, ikke druer for svarte flaffersen
Sist endret av Kloakk; 6. august 2019 kl. 14:50.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Vi snakket om å tilsette bordsukker, ikke druer for svarte flaffersen
Vis hele sitatet...
Men likevel; gjæren spiser ikke alt sukkeret, og den vil ikke gjære ubegrenset. Selv om sukkeret er lettspaltet har vil mengden alkohol som oppnås ha sammenheng med forholdet mellom gjær og sukker, mengdene av begge i forhold til totalinnhold, temperatur og luftfuktighet samt tid.
Å oppnå mer enn 13-15% med noe som fortsatt er drikkbart kreves det mer enn en plastbalje på badegulvet...
Sitat av doseren Vis innlegg
Men likevel; gjæren spiser ikke alt sukkeret, og den vil ikke gjære ubegrenset. Selv om sukkeret er lettspaltet har vil mengden alkohol som oppnås ha sammenheng med forholdet mellom gjær og sukker, mengdene av begge i forhold til totalinnhold, temperatur og luftfuktighet samt tid.
Å oppnå mer enn 13-15% med noe som fortsatt er drikkbart kreves det mer enn en plastbalje på badegulvet...
Vis hele sitatet...
Det har jeg vel sagt 2 ganger allerede, at gjæra vil gi seg når prosenten blir for høy, og når gjæra gir seg sier det seg selv at sukkeret ikke blir spist.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Vi snakket om å tilsette bordsukker, ikke druer for svarte flaffersen
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg sagt noe som helst om druer?
Kanskje en god ide å lese hva som faktisk er skrevet og ikke finne på ting

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det har jeg vel sagt 2 ganger allerede, at gjæra vil gi seg når prosenten blir for høy, og når gjæra gir seg sier det seg selv at sukkeret ikke blir spist.
Vis hele sitatet...
Nei, du har sagt at ALT av sukker blir spist uansett du.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Hvor har jeg sagt noe som helst om druer?
Kanskje en god ide å lese hva som faktisk er skrevet og ikke finne på ting



Nei, du har sagt at ALT av sukker blir spist uansett du.
Vis hele sitatet...
Linkene dine snakker om vin på druer, anyways.

Det som det var snakk om fra begynnelsen var om man kunne tilsette sukker, for meg i alle fall, var det da snakk om bordsukker. Da skrev du at han måtte passe på at det ikke ble søtt kliss, jeg tok det også for god fisk at det ikke var snakk om 10kg. Om man tilsetter 1-3kg sukker til et europris sett tviler jeg sterkt på at du ville fått søtt kliss.

Har ingen hensikt å dra det lengere enn det, og når vi snakker om vanlig sukker fra dagligvaren, så snakker vi enkle sukkerarter som gjæra spiser uten problem. Jeg har vel aldri påstått at 100% av alle sukkerarter blir spist uavhengig av prosent eller gjær.

Men om det ikke kom klart frem tidligere så håper jeg det gjorde det nå, jees mann.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når jeg gjorde dette for 10+ år siden så fulgte det med et hefte med alt av instruksjoner. Vi valgte å bytte ut alle råvarene, da de som følger med ga noe skvip som smakte udrikkelig søtt og ga ekstreme blackouts påfulgt av tidenes tømmermenn. Utstyret er sikkert ok, men skaff andre råvarer.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Linkene dine snakker om vin på druer, anyways.
Vis hele sitatet...
Linkene snakker om sødme i vin og nevner faktisk ingenting om druer bortsett ifra sukkertypene som er i druer. Altså fruktose og glukose.
Fruktose finner du i ALT av frukt og dermed i alt av vin laget på frukt. Så bruk av konsentrat gir ingen forskjell der, da det fortsatt vil inneholde fruktose på samme måte som vin laget på druer gjør bare mer konsentrert.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det som det var snakk om fra begynnelsen var om man kunne tilsette sukker, for meg i alle fall, var det da snakk om bordsukker. Da skrev du at han måtte passe på at det ikke ble søtt kliss, jeg tok det også for god fisk at det ikke var snakk om 10kg. Om man tilsetter 1-3kg sukker til et europris sett tviler jeg sterkt på at du ville fått søtt kliss.
Vis hele sitatet...
Mengder er ikke nevnt noe som helst sted, jeg ba han rett og slett bare ikke bruke for mye sukker for da kan du ende opp med ett produkt som smaker sukker istedenfor god vin som kan nytes.

Du derimot har gjort dette om til "du ender opp med søtt kliss uansett hvor mye sukker du bruker" virker det som, noe som er langt ifra det jeg har skrevet.

Ja, du kan også ha mer sukker oppi, men lurt å følge oppskriften som medfølger så du ikke ender opp med noe søtt kliss som bare er kvalmt å drikke, så kan du heller smake til med sukkerlake til slutt.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at han skulle følge oppskriften jeg og ikke bare tilsette masse sukker, for da blir det fort søtt kliss.
Oppskriften er der for en grunn er den ikke? Vil du ha søtere vin enn
hva oppskriften gir så bruker du selvfølgelig mer sukker enn hva som står der.
Du derimot har nektet for at sukker kan føre til at vinen blir for søt.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Har ingen hensikt å dra det lengere enn det, og når vi snakker om vanlig sukker fra dagligvaren, så snakker vi enkle sukkerarter som gjæra spiser uten problem. Jeg har vel aldri påstått at 100% av alle sukkerarter blir spist uavhengig av prosent eller gjær.
Vis hele sitatet...
Vanlig bord sukker består av helt enkle sukkerarter, så der ryker alt
Vis hele sitatet...
Du har ikke påstått at 100% blir borte nei, men du sier jo at ALT ryker som blir akkurat det samme som å si at 100% blir borte.
100% av alt er jo alt, er det ikke?
fy faen til avsporing og måle pikk.
TS, bare følg tinga sagt av sterol91, kloakk, 5fdp, beron og meg selv som pekepinn og du vil få et godt resultat utifra hva du har å jobbe med, alt som trengs å bli sagt er sagt av de jeg nevnte, derfra bestemmer du selv hva du vil gå for.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Linkene snakker om sødme i vin og nevner faktisk ingenting om druer bortsett ifra sukkertypene som er i druer. Altså fruktose og glukose.
Fruktose finner du i ALT av frukt og dermed i alt av vin laget på frukt. Så bruk av konsentrat gir ingen forskjell der, da det fortsatt vil inneholde fruktose på samme måte som vin laget på druer gjør bare mer konsentrert.
Vis hele sitatet...
Enig i at det ikke spiller en rolle i forhold til konsentrat som er i vinsettet, men tenkte på det sukkeret han ville tilsette.


Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Mengde er ikke nevnt noe som helst sted, jeg ba han rett og slett bare ikke bruke for mye sukker for da kan du ende opp med ett produkt som smaker sukker istedenfor god vin som kan nytes.

Du derimot har gjort dette om til "du ender opp med søtt kliss uansett hvor mye sukker du bruker" virker det som, noe som er langt ifra det jeg har skrevet.
Vis hele sitatet...
Ja og siden det ikke var nevnt mengde eller at han ville ha en så sterk vin som mulig så antok jeg at det ikke var snakk om så store mengder at gjæra ville tatt kveld, det var min feil å bare anta det, så kan legge meg flat på den.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Jeg skrev at han skulle følge oppskriften jeg og ikke bare tilsette masse sukker, for da blir det fort søtt kliss.
Oppskriften er der for en grunn er den ikke? Vil du ha søtere vin enn
hva oppskriften gir så bruker du selvfølgelig mer sukker enn hva som står der.
Du derimot har nektet for at sukker kan føre til at vinen blir for søt.
Vis hele sitatet...
Det vanligste er vel å bruke ikke gjærbart søtning som sukrin, med sukker vil du trenge mye og jeg tror at alkoholsmaken kan ødelegge en god vin. Jeg nekter ikke for det, men mener det skal mye til, men vi driter nå i det, jeg kan ta den på min kappe om det hjelper, så klart vinen kan bli for søt med bordsukker også om du bruker så mye at gjæra tar kveld før den har spist opp mesteparten av sukkeret.

Jeg gjentar meg selv og sier at søtning ikke burde gjøres med sukker, har det kommet med no villgjær, noe det stort sett gjør, kan den spise mer sukker og du kan få flaske bomber, noe som er lite kult.



Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Du har ikke påstått at 100% blir borte nei, men du sier jo at ALT ryker som blir akkurat det samme som å si at 100% blir borte.
100% av alt er jo alt, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg snakket for mannen i gata, med alt mente jeg så mye at vinen vil bli tørr og smake syrlig istedet for søt, klart det vil ligge små mengder sukkerarter igjen, men det er så minimalt at de fleste ville oppfattet det som tørt. Kanskje du har en annen oppfatning av søtt kliss en meg og ingen av oss kan si om ts er ute etter en tørr eller søt vin, så la oss bare være enige i at det er subjektivt.

Og ja alt er jo alt så beklager det
Herregud nå må dere snart gi dere eller lage en egen tråd om gjærsopp og sukker arter. Så kan dere diskutere videre der.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Du har ikke påstått at 100% blir borte nei, men du sier jo at ALT ryker som blir akkurat det samme som å si at 100% blir borte.
100% av alt er jo alt, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Det er så næme 100% av bordsukker som er tilgjengelig for gjæren, FORUTSATT at alkoholprosenten ikke blir så høy at gjæren dør før sukkeret er oppspist, at smakløkene dine neppe vil kjenne sukkerresten som er igjen.

Forøvrig hyggelig å se at du tydeligvis har lest deg opp på emnet siden trådstart, og kanskje nå har funnet at rådet ditt til TS om å bruke turbogjær til vinlegging ikke var spesielt godt?
Hvordan er det med temperatur under gjæring og lagring?
Sitat av aoakn Vis innlegg
Hvordan er det med temperatur under gjæring og lagring?
Vis hele sitatet...
under gjæring vil du ha en stabil temp, helst 15-20 grader om man tenker på smak, men tar lengre tid. skal man bare ha det fort ferdig så oppimot 25 grader.

lagring er jeg usikker på, men mørkt og ikke for varmt er viktig
Flaffersen tar feil. Utgjæringsgraden på farin er 100%. Maltsukker ca 80. Mindre på karamelliserte sukkerarter. Laktose brukes til søting av stouts uten ekstra utgjæring.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ja, søtt kliss.
Er fullstendig klar over at gjæren spiser sukkeret, men som du sikkert er klar over selv også så spiser den ikke alt.
Jo mer sukker du tilsetter, jo søtere blir vinen.

Litt av grunnen til at man bruker hydrometer for å måle sukkerinnhold....
Vis hele sitatet...
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
under gjæring vil du ha en stabil temp, helst 15-20 grader om man tenker på smak, men tar lengre tid. skal man bare ha det fort ferdig så oppimot 25 grader.

lagring er jeg usikker på, men mørkt og ikke for varmt er viktig
Vis hele sitatet...
Jo høyere temp jo flere uønskede estere og komplekse alkoholer. Noe som gjøres kjapt og gæli blir smakende dritt.
Sist endret av BlueGrot; 7. august 2019 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aoakn Vis innlegg
Hvordan er det med temperatur under gjæring og lagring?
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til at selve gjæringsprosessen er eksotermisk, altså den produserer varme når den jobber, så om anbefalt temperatur er 18 grader la gjerne rommet gjæringskaret står i være 15-16 grader også kan man øke 2-3 grader siste uka eller når stormgjæringa har gitt seg.

Med lagring er vel det beste at den står mørkt og kaldt, men med vin kommer det ann på hvilken vin det er snakk om, men kanskje en plass mellom 4 og 12 grader
Jeg henger meg på her midt i diskusjonen med et litt annet spørsmål.

Jeg har god tilgang til frukt og bær i egen hage. Har lest på noen oppskrifter at hele bæret f.eks rips skal ligge å gjære, er det like bra om man presser ut saften av fruktene og lager vin av denne pluss det som ellers trengs? Eller blir resultatet vesentlig bedre av å la bærene være med i starten av prosessen?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg henger meg på her midt i diskusjonen med et litt annet spørsmål.

Jeg har god tilgang til frukt og bær i egen hage. Har lest på noen oppskrifter at hele bæret f.eks rips skal ligge å gjære, er det like bra om man presser ut saften av fruktene og lager vin av denne pluss det som ellers trengs? Eller blir resultatet vesentlig bedre av å la bærene være med i starten av prosessen?
Vis hele sitatet...
En del av aromastoffene og en del av fargene sitter akkurat i eller rett innenfor skallet. Dette blir det da ikke så mye med av, om bare presser ut saften og gjærer dette. Så den vinen blir antageligvis fattigere på smak og farge, ja. Men om en moser bærene litt, så tror jeg det bare er en fordel. For en må regne på areal per volumennhet her også. Og gjærcellene må ha noe areal å angripe sukkeret i cellene på også.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg henger meg på her midt i diskusjonen med et litt annet spørsmål.

Jeg har god tilgang til frukt og bær i egen hage. Har lest på noen oppskrifter at hele bæret f.eks rips skal ligge å gjære, er det like bra om man presser ut saften av fruktene og lager vin av denne pluss det som ellers trengs? Eller blir resultatet vesentlig bedre av å la bærene være med i starten av prosessen?
Vis hele sitatet...
selv bruker jeg rips hele. fryser de først, så slenger de og andre bær i ren vindunk og heller på 10l kokende vann.

frysing skal visstnok splitte cellene el no så mer sukker kommer ut, og kokende vann på for en rask pastaurisering for å drepe evt villgjær og andre ting man ikke vil skal vokse i dunken (kan bruke svovel også, men er ikke fan av hangovers og sulfater i vinen vil forterke disse har jeg hørt)

vinen blir tipp topp hver gang, bruker rips som base, no blåbær for mer farge, en del bringebær for mer og bedre smak.. dette blir en veldig frisk og fruktig vin, kjører den opp til 16-18% og når gjæra ikke klarer spise mer ettersøter jeg med honning og druesukker til den får den sødmen jeg vil ha (like ikke ettersøte med sukker, sødmesmaken blir mye "tyngre" da føler jeg).
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
selv bruker jeg rips hele. fryser de først, så slenger de og andre bær i ren vindunk og heller på 10l kokende vann.

frysing skal visstnok splitte cellene el no så mer sukker kommer ut, og kokende vann på for en rask pastaurisering for å drepe evt villgjær og andre ting man ikke vil skal vokse i dunken (kan bruke svovel også, men er ikke fan av hangovers og sulfater i vinen vil forterke disse har jeg hørt)

vinen blir tipp topp hver gang, bruker rips som base, no blåbær for mer farge, en del bringebær for mer og bedre smak.. dette blir en veldig frisk og fruktig vin, kjører den opp til 16-18% og når gjæra ikke klarer spise mer ettersøter jeg med honning og druesukker til den får den sødmen jeg vil ha (like ikke ettersøte med sukker, sødmesmaken blir mye "tyngre" da føler jeg).
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Stikker du om vinen mange ganger?

Bruker du hetvinsgjær?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Takk for svar!

Stikker du om vinen mange ganger?

Bruker du hetvinsgjær?
Vis hele sitatet...
2 omstikkinger og hetvinsgjær ja.
til klarning bruker jeg også bare tid og kaldt rom, ferdig resultatet er krystallklart uten noe sediment selv etter måneder på flaske etterpå.