Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1772
Lurer på om det finnes mulighet at betale privat lege her i Norge (spesifikt Oslo) for å få en ganske omfattende prøve?
En prøve som sjekker "alt". Altså sjekker vitaminer, testosteron, kolesterol, etc.
Kommer ikke få til dette hos fastelege, da det ikke er noe (veldig) feil på meg og er det feil så er det prøver på ting relatert til symptomene som testes.

Finnes det, og hva kan det tenkes koste?
Enhver fastlege tar slike prøver.. Du vil sjekke noe, legen gjør det. Hva er ellers vitsen med dem? Kan ikke bare gå til legen når det er noe galt, lurt å gå til lege flr det går galt. Sålenge man betaler for seg så har de ingen problemer med å hjelpe deg..

..
Hvis legen lurer på hvorfor du vil ta prøvene så sier du det som det er, du ønsker å vite hvordan det ligger an og ha konkrete svar.
Du blir henvist til laboratoriet for å ta selve blodprøven, der må du være nøye med å passe på at det du lurer på(alt) blir krysset av på "skjemaet" som lab teknikeren har.
Mange som slurver med det og da må du ta flere prøver..
Lykke til.
Sist endret av G86NO; 1. oktober 2018 kl. 18:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette gjør fastlegen, og det koster 50 kr.
Uvaksinert 👍
Legen din kan rekvirere dette fra lab1.no men du må betale for det. De vanlige skjemaene de har fra trygdekassen dekker kun de enkele ting som D, B12, osv. men skal du ha noe mer omfatende så kan han altså rekvirere dette fra andre steder, men et koster penger.
Jeg fikk gjort dette igjennom volvat for 5 år siden.
Men nå har de priset seg ut litt, så det er et spørsmål om hvor mye dette haster. De forslagene som kom over her var ikke jeg klar over.
Da skal det forespøres på neste legetime Alltid kjekt å ta en sjekk, erre ikke det dem sier??
Enhver fastlege er ikke spesielt positiv til å prioritere sånt, nei.
https://www.dagbladet.no/kultur/nei-...e-deg/67434410

Men hvis du har noen grunn til bekymring, f.eks. tidligere sykdom, familiehistorie med visse sykdommer eller du på annen måte er spesielt utsatt, så vil nok de færreste sette seg på bakbeina. Dikte opp vage symptomer er også en mulighet.
Hvis ikke, så gå til private, det er jo i stor grad sånt de lever av.
Bare be om prøve av personlige grunner.
Dette fikk jeg testet for et par år siden:


Det kostet 50 spenn, og alt jeg trengte å si var at jeg var opptatt av helsen min, og derfor ville vite om det var noen konkrete tiltak jeg kunne gjøre for å holde meg frisk. Når det gjelder godvilje, så hjelper det sikkert å være en person som ikke renner ned døra til legekontoret hver gang man har en snufs eller en vondt.
Trådstarter
2 0
Takk for alle svar.
Nei det haster ikke og er ikke noe alvorlig, mer generell trøtthet under lang tid. Og så lit nysgjerrighet.

Lit derfor jeg ikke vil gå til dette med fastlegen og ikke heller ta det fra skattebetalerne, uten hellere gå til noen som bare er in it for the money.
Syns de fasteleger jeg hatt ser sint på en når man kommer med faktiske problemer haha, så betaler hellere.

Noen tipset om volvat, skal høre med de om hva som inngår og hva det koster. Takk igjen.