Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4337
Heisann!

EDIT: "Administratorene = Admin / mod";

Jeg ønsker ikke å henge ut noen, men jeg har i det siste merket at administratorene på forumet, spesielt en, har brukt ganske grovt språk i innlegg, noe som ikke egentlig passer i et forum, der det er noen tråder der folk ønsker seg ordentlige svar, så kommer administratorene med ganske frekke kommentarer, og noen banneord. Jeg har ingen eksempler akkurat nå, men regner med at noen har fått med seg språkbruket deres, jeg tenker da spesielt på akkurat en administrator, slashdot. Jeg ønsker ikke henge ut ham, men dette burde tas opp!

Er det slik at administratorene her føler at de har så stor makt at de bare kan bruke bannespråk i dette forumet?

Jeg ber om at administratorene holder seg vekk fra å svare på denne tråden, da jeg ønsker at BARE brukerne skal få si sin mening.

EDIT: Administratorene kan få forsvare seg her, etter tilbakemelding fra en bruker
Sist endret av NovaDecker; 30. oktober 2008 kl. 15:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Slashdot er på ingen måte en administrator her. Om du meiner eg er unfair her på forumet, så foreslår eg virkelig at du bruker Regelbrudd-lenka, nederst i innlegga. Då vil naturleg nok andre i crew, og admins (nso, ivioyner og et par til) sjå på posten, og vurdere om det er over streken.

Forøvrig henviser eg til dette bildet, for å gi et lite inntrykk av korleis ting faktisk kan vere.
Sist endret av vidarlo; 30. oktober 2008 kl. 15:29.
Slashdot: Det er uansett ikke riktig at folk med høyere rang her bruker sånt språk. Det er mitt poeng.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg synes det er helt greit jeg. Vi betaler ingenting for å loke på forumet så admin bør få skrive slik han vil. Dette er tross alt ikke en barnehage eller et kristent forum hvor man må vokte seg for å banne eller prøve å skåne folk som gjør helt opplagte feil.

Så /care/ til språkbruk og banning fra moderatorer/admin sin side, jeg synes det er bra de holder styr på massene med en ganske hard hånd. Da slipper man mye drit.
Godt poeng, takk for tilbakemelding, Eplefisk
De er ikke moderator for å være et godt eksempel, men for å rydde opp i forumene.
Sitat av NovaDecker
Slashdot: Det er uansett ikke riktig at folk med høyere rang her bruker sånt språk. Det er mitt poeng.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Dette er en privateid side, da må vel eieren få bestemme hva som er passende og ikke?
Jeg skjønner administratorene/moderatorene godt. Hadde jeg vært i samme posisjon som dem, hadde ikke jeg vært noe bedre.
Når det kommer X antall tråder, om akkurat samme emne, og som gir svar etter 20 sek i Google, er det ikke rart det blir noen frekke kommentarer.

Folk er så utrolig late for tiden, og forventer å få svaret servert på sølvfat.
Hvis de bare kunne brukt noen minutter i google, hadde de heller ikke fått frekke kommentarer til svar.

De som mottar frekke svar, har bare seg selv å takke.

Edit: Endret litt.
Sist endret av s1gh; 30. oktober 2008 kl. 15:31.
Joda, men kunne likevel ha vært bedre språk blant "sjefene"
Sitat av NovaDecker
Joda, men kunne likevel ha vært bedre språk blant "sjefene"
Vis hele sitatet...
Jeg kunne tenkt meg og sett noen eksempler der "sjefene" går over streken...
Hadde vært fint med konkrete eksempler på det du snakker om. Angående banning så ser jeg ikke helt problemet, det er et språklig virkemiddel og med måtehold brukes det for å understreke poeng og å sprøyte inn litt følelser i et forholdsvis tørt medie.
Sitat av NovaDecker
Joda, men kunne likevel ha vært bedre språk blant "sjefene"
Vis hele sitatet...
Om noen poker deg i siden 100 ganger sier du: "Slutt`a" de 70 første gangene. Etter det så blir det værre språkbruk! De 70 første gangene er brukt opp lenge før jeg regga meg på forumet.
Jeg synes da alle skal få lov til å si faen eller helvette osv. hvis detter er på sin plass og si. Banning er en del av norsk (u)kultur som gjennspeiles i det skriftlige språk, så vel som det verbale. Og hvis admin pluttselig skulle snu å begynne å sensurere all banning ville de virkelig ha for mye å gjøre.

Men som mange sier, det er et privat forum med de regler som er satt, eller ikke satt i dette tilfellet. Så cope with it, or GTFO
Sitat av s1gh
Jeg skjønner administratorene/moderatorene godt. Hadde jeg vært i samme posisjon som dem, hadde ikke jeg vært noe bedre.
Når det kommer X antall tråder, om akkurat samme emne, og som gir svar etter 20 sek i Google, er det ikke rart det blir noen frekke kommentarer.

Folk er så utrolig late for tiden, og forventer å få svaret servert på sølvfat.
Hvis de bare kunne brukt noen minutter i google, hadde de heller ikke fått frekke kommentarer til svar.

De som mottar frekke svar, har bare seg selv å takke.

Edit: Endret litt.
Vis hele sitatet...
Det som er enda litt rarere, er jo at folk faktisk orker å lage tråd for de undersøker, da det er mye raskere å søke enn å lage en tråd, så "latskap" kan det vel egentlig ikke være i sin rette form. Jeg kan tenke meg i mange tilfeller er at det kan være folk i jakt på et par enkle poster til "postcounten" sin eller noe i den duren. Og kansje det værste av alt er at det samme er spurt om så mange ganger at vist man søker på emnet så får man bare opp lenker til nFF?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Som Henrik Ibsen sa; "Det er stygt at peke".

Språket er hele tiden i en utvikling, og det som før ble sett på som styggedom - banneord - er nå helt naturlige virkemidler i den unge generasjonens språk.

Nå aner jeg jo ikke hvilken tråd det er snakk om, men jeg vet at slashdot liker å bruke ordet "helvete". Det kommer selvfølgelig ann på konteksten, men på generell basis er ikke det at slashdot har skrevet "helvete" i en tråd noe jeg ser på som et større problem enn om han hadde skrevet "søren tyte".

Hvis du har en konkret klage oppfordrer jeg deg til å ta kontakt med meg.

Forøvrig er alle velkommen til å henvende seg til meg hvis de har et problem med et av crewmedlemmene.
Jeg savner faktisk hardere ordbruk.

Tenk på det: De folka som blir flamet på Freakforum, er de menneskene hvor foreldrene har feilet. Foreldrene har ikke vært strenge nok, og/eller ikke tvunget personen til å fullføre videregående skole. Har man manglende folkeskikk og/eller manglede utdannelse, så er det klart man oppfører seg som en idiot på et forum.

Da er det en viktig del av et menneskes sosialiseringsprosess å møte negativ tilbakemelding på hans uønskede oppførsel. Dersom man behandler disse menneskene med silkehansker, så forsinker og direkte motarbeider man deres naturlige integrereringsprosess inn i samfunnet.

Resultatet er dumme, uskolerte mennesker som tror det er helt greit å opprette ENDA en tråd om "Er det sunt å spise 50 valium på rappen?".

Nei, leve naturlige sosialiseringsprosesser: Kall en dust en dust.
Vangen: Hehe, sant nok. Så folk er ikke late, de er...for dum til å google?
Det er forsåvidt veldig ofte at en av de som har hengt lenge på forumet bruker en halvspydig "tone" når det kommer opp et dumt spørsmål. Mitt spørsmål blir da til trådstarter: Hvor mange ganger klarer du å høre det samme spørsmålet før du begynner å bli litt arrogant i det du svarer?
ein må bruke det språket ungdommen sjølv brukar og forstår best. desverre er det eit språk med begrensa vokabular.
Hvis du havner på freakforum og forventer et forum der alle er snille og vennlige, og aldri bruker slemme ord, så har du bæsja på leggen. Vi forventer naturligvis at folk oppfører seg noenlunde respektabelt mot sine med-freaker, noe som faktisk er ganske vanlig. Kommer det noen nye folk og spør om noe som et lite søk (nff/google/whatever) kunne løst, eller noe som er sunn fornuft, så er det bare konstruktiv kritikk å slenge litt med leppa. Det samme gjelder folk som slenger rundt seg med tåpelige argumenter, rasisme eller lignende. Vi kan ikke være snille å høflige hele tide, da lærer ikke folk noe.
Haha. KP til deg NovaDecker, jeg er helt enig, slashdot er søt
Sist endret av Cadex; 30. oktober 2008 kl. 16:51.
Banning kan være en måte å utrykke sinne, frustrasjon eller på andre måten negative følelser. Men det bør jo brukes i riktig "mening". Om man bruker bruker banning uvettig, er dette å se på som lav prestisje.

Høy ordleggingsprestisje behøver ikke å inneholde banning for å fremme poenget like sterkt, mener jeg.

Men på den andre siden blir det smak og behag, i tillegg til kulturelle elementer. F.eks så har jeg på følelsen av at nordlendinger bruker banneord oftere.
Jeg har også merket meg sarkasmen på forumet, dog bare når det er behov for det.

Jeg er i grunne ganske med trådstarer, men ikke når det kommer til moderatorer. Moderatorene er jo brukere de også og er spørsmålet forbanna idiotisk, fortjener det et frekt svar.

Uansett, for en stund siden var DonTomaso oppe med en tråd kalt "Høfflighet på nff". Jeg synest fremdeles den skal gjelde.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...0&page=1&pp=20

edit: jeg ser ikke noe grunn til å henge ut enkeltbrukere som slashdot. jeg tror vi alle kan bli flinkere på dette.
Sist endret av reklame; 30. oktober 2008 kl. 16:53.
Jeg kan gjerne flame deg litt, novadecker, så blir du immun mot slashdot en stund framover
"Administratorene kan få forsvare seg her, etter tilbakemelding fra en bruker"
*knizefnize* Kan! Ja, dere har lov, altså! Hehe... Eh... Ja!

Vet ikke hva som er verst jeg, NovaDecker, den grufulle språkbruken til "de med høyere rang" eller den store pekefingeren din?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hm, slashdot er da peace of cake i forhold til enkelte her.
Anyways, en mod skal være der til å hjelpe. Ikke å slenge med leppa.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvem har sagt han skal hjelpe? Hvis admin får en mod på forumet for og legge ut pubishår bilder så gjør han det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Psycedelic
Anyways, en mod skal være der til å hjelpe. Ikke å slenge med leppa.
Vis hele sitatet...
Oh boy, we do.

Det er svært skjelden vi slenger med leppa, og et banneord er som påpeikt et språkleg verkemiddel.

For å forklare bakgrunnen til at NovaDecker oppretta denne tråden, så antar eg at han sikter til et innlegg der eg ba dei som ikkje hadde til hensikt om å overholde reglane på forumet om å dra til helvete - greit at det var unødig, men ikkje å slenge med leppa. Det var ikkje retta mot en spesifikk bruker, og det var ikkje uthenging av nokon. Så eg står fullstendig inne for innholdet, men ikkje språkbruken i det innlegget. Men eg ser ikkje kvifor folk skulle ha veldig store issues med det...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av slashdot
Oh boy, we do.

Det er svært skjelden vi slenger med leppa, og et banneord er som påpeikt et språkleg verkemiddel.

For å forklare bakgrunnen til at NovaDecker oppretta denne tråden, så antar eg at han sikter til et innlegg der eg ba dei som ikkje hadde til hensikt om å overholde reglane på forumet om å dra til helvete - greit at det var unødig, men ikkje å slenge med leppa. Det var ikkje retta mot en spesifikk bruker, og det var ikkje uthenging av nokon. Så eg står fullstendig inne for innholdet, men ikkje språkbruken i det innlegget. Men eg ser ikkje kvifor folk skulle ha veldig store issues med det...
Vis hele sitatet...
Antakelig pga mangel på andre ting å ha issues med.
En Mod skal vel også være med å moderere,
når du blir nødt å moderere så mye dritt omigjen, de samme
trådene, omatt og å omatt igjen, så looper vi den en gang til.
Mod`sene her er vel mennesker dem og.
De fleste av dem er langt mere tålmodige enn det jeg ville vært,
at de kommer til stege at de faktisk banner i kirka er faan ikke rart...

Mange av de nye brukerne/gammle registrerte fra 2006 og oppover
som knapt har posta 5 ord, har ikke giddet ta seg bryet
med og få med seg helt elementære regler her på forumet,
de driter i knappen på menyen som lyser "SØK", de skal spare tid
og håper/tror alt dreier seg om dem,at dette er ett forum som
skal tjene dem så langt at det er nesten
så mod`sa skal komme hjem til dem å tørke støvet fra vinduskarma deres.
Har selv fått passet mitt påskrevet fra mods om rettskrivning o.l.

er det rart dette kan føre til frustrerte utbrudd en sjelden gang,
som kommer i form av ord som, faan, hælvete, satan, jævla, steike osv.osv.?


synes det er helt greit jeg.
Dette forumet fortjener det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Slashdot er mye snillere nå enn han var rundt 30.mai 2006.

Historien har vist at fra tid til annen kommer det tråder som denne, og jeg er sikker på at slik feedback hjelper crew å balansere sin praksis og sitt språk, men hvis noen forventer at verden og virkeligheten skal re-organisere seg selv så tror jeg innsatsen er nytteløs. I min verdensoppfatning blir crew blir valgt fordi de har vist at de ikke er av typen som blir oppgitt og slutter pga. de fantastiske mengdene med dritt de må rydde opp i, og da hjelper det å være en arrogant faen med stygt bråk.
Sitat av Psycedelic
Anyways, en mod skal være der til å hjelpe. Ikke å slenge med leppa.
Vis hele sitatet...
Hvis du da definerer "slenge med leppa" som å rette språkbruket sitt inn mot en enkeltperson som kanskje har missforstått noe eller har gjort en enkel feil så er vi på samme side, men etter X antall år som crew og mod forbeholder jeg meg retten til å luke ut troll, spammere, idioter, fjortisser, søppelnerder, googlespammere og entitlement bitches på den mest ubehagelige måten ovenfor det mennesket som er på andre siden. Hvis det innbefatter å bruke noen av de mest utvannede kraftuttrykkene som finnes så er det fortsatt bare kraftuttrykk og og kraften bestemmes av hvor fintfølende idioten som sitter i den mottagene ende er.

Skal jeg bruke interessant og fargerikt språk vil det underliggende ønsket stort sett være det samme; enten forstår vedkommende poenget og gjør det som skulle ha vært gjort fra begynnelsen av, eller så kommer vedkommende seg for helvete bort herfra og aldri tilbake. Da har jeg oppnådd det jeg ønsker, og enten så har jeg på den måten gitt hjelp til brukeren, forumet eller meg selv på den måten.

Dog, etter mange år her på bruket skjønner jeg at i de fleste tilfellene vil ikke folk ha hjelp til å forstå et problem, de vil ha det på et sølvfat og en knapp å trykke på. I slike tilfeller hjelper ikke kraftuttrykk. Det som hjelper er å slette posten og muligens banne brukeren.

Og det er noe jeg fortatt gjør med en inderlig stor glede.
Fy fan, no er eg jævlig lei banning her på forumet, dette er ein barnehage og ein burde passe munnen sin..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Da hadde vel stortsett alle sider av saka komt rimelig grundig fram, og tråden sklidd over til usakligheter.