Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3485
I helgen skal jeg besøke broren min som for tiden er på avrusning. Han har vært der 13 dager på lørdag.
Han har ikke vært rusfri én dag på to år, og drevet med heroin som hovedrusmiddel i snart ti.
Det er ikke første gang han er i behandling, men han har aldri fikset de første ukene.
Han bruker heroin for friskemelding og ikke for å ruse seg lenger. Jeg vet ikke hva annet enn heroin han driver med,
men regner med det er en god del annet også.


Vi har hatt litt kontakt over tlf og han begynner å bli i bedre form, det verste er allerede over. Det han føler på nå er rastløsheten.
Det er ikke noe å gjøre, og han har flere ganger tenkt å bare komme seg vekk derfra.
Isted spurte han meg om jeg ville gjøre han en stor tjeneste. Om jeg kunne hente en pakke av en kompis av han og legge ut 400,-
Han lovte at det ikke var heroin, men sa det var noe piller som begynte på "Deklo..." for å komme seg gjennom dagene.
Jeg fikk ikke med meg navnet og han ville ikke gjenta.


Vet noen her hva dette kan være?
Jeg regner med at siden det er snakk om et så lite beløp er det noe beroligende?
Men da ville han vel bedt om bønne?


Jeg ønsker svar på hva dere ville gjort i mine sko og om noen evt. vet hva dette kan være.

Situasjonen er denne;
Om jeg sier nei, vil han kanskje ikke fikse det, og dermed stikke fra behandlingen.
Om jeg sier ja, vil han kanskje be meg om det flere ganger, noe jeg ikke ønsker.
Jeg aner virkelig ikke hva som er det beste i denne situasjonen, håper noen her kan komme med noen vettuge svar.
Kan ikke akkurat spørre mamma. Rådvill... :/
Kan det ha vært dolcontin? Dårlig gjort av han å prøve å legge ansvar over på deg og utnytte din samvittighet for å få tak i rusmidler. Tilby å være der og støtte han, men gjør det klart at du ikke er noen kurér. Har du et fortrolig forhold med din mor, kan du nevne for henne at du er redd for at han er i ferd med å avbryte behandlingen.
Jeg vil tro du gjør deg selv og din bror en stor bjørnetjeneste dersom du velger å skaffe han piller. Jeg har ingen problemer med å forstå at dette er et vanskelig valg å ta, men er det ikke noe som du kan gi til, eller gjøre for din bror som kan hjelpe på rastløsheten? Jeg tenker på og foreksempel besøke han oftere, ta med et brettspill, en kortstokk, noe han kan fikle litt med, et eller annet som kanskje kan hjelpe litt?
For jeg tror du kommer til å angre i etterkant om du velger å skaffe piller til broren din, noe som kan gnage hardt på samvittigheten i ettertid.
Og om broren din stikker av får du nok også dårlig samvittighet, men om du har gjort det du kan for å hjelpe og støtte, uten å skaffe piller, tror jeg du vil ha det bedre med deg selv i lengden.

Lykke til, til deg og din bror, håper han greier det denne gangen.
Ikke lett å være deg i denne situasjonen, man vil jo gjerne hjelpe familien.
Men som de andre her sier, så er nok det eneste rette her, å si nei til dette!
Sist endret av Fuzzybossen; 11. november 2011 kl. 01:11. Grunn: kommafeil
Takker for svar.
Det er seks timer unna, så veldig vanskelig å være der for han og støtte han skikkelig. Det blir ikke helt det samme over telefon heller. Vil jo helst holde rundt han.
Kan desverre ikke nevne det for henne, det gjør det bare mer vanskelig. Hun ville flippet.
Jeg tror at uansett hvilket valg jeg tar, og om det ender dårlig på noen måte, så vil jeg få dårlig samvittighet.
Jeg synes dog ikke det er urettferdig eller dårlig gjort fra hans side å spørre meg om dette, han har det jo helt jævlig nå og vært på kjøret siden han var 15. Så det er ikke bare bare.
Kanskje du kan forklare det akkurat slik du føler det for ham? Vet ikke hvor nært forhold dere har, men hvis han er fornuftig og tenker gjennom hvordan du må ha det, så kanskje det er løsningen. Selv om jeg selvsagt skjønner at det ikke er lett for ham heller å tenke så rasjonelt i denne situasjonen han er i, men er nok verdt et forsøk?!
Hei Soof...

Jeg har kjent/ kjenner flere som har vært i samme situasjon som broren din. Jeg har sett avhengige gjøre, si og lyve om de utroligste ting kun for å få dekket det "behovet" som heroinen skaper en illusjon om.

Jeg fraråder deg på det sterkeste fra å bryte inn i et avrusningsprogram som han går gjennom. Han kan fortsatt ikke være helt "klar" over seg, og man skal ikke undervurdere stoffets effekt på kroppen. Det beste du kan gjøre for broren din er å la være. I blant må man ta tøffe valg- men jeg kan love deg at det i dette tilfellet gjør du riktig i å ikke gi ham noe. De ansvarlige på avrusningen har mye mer erfaring og oversikt over hva som skal til, enn det du eller bror din har.

Rock on
jeg hadde aldri skaffet piller til en kompis eller familie medlem eller hva det nå enn måte være som er på et avrusningsprog holder nok med de her oppe.. beste for deg er og la være som di andre sier her..
Fortell han at du ikke ønsker å hjelpe han med å ødelegge seg selv, og at du virkelig vil se at han skal bli helt frisk igjen.

Gi han absolutt ikke pillene, det blir for dumt.
Hvis han er på avrusning for heroin så får han alle de pillene han skulle trenge hos personalet for å få vekk de verste abstinensene. Han er nok på utkikk etter noe "bedre".
Ikke gi han piller !
Sist endret av WayGone; 11. november 2011 kl. 03:26.
Nei, her må du sette tydelige grenser, og være klar på at det ikke er rom for å diskutere å gi denne form for "hjelp". Husk at rusavhengige kan være eksperter på å manipulere og få deg til å føle deg slem viss du ikke gjør det de ber om. Ved å "hjelpe" han med piller, bidrar du med å tilrettelegge for at han kan ruse seg mens han gjennomgår avrusning, noe som kan spolere hele opplegget, selv om han evt blir værende ved behandlingssenteret. Behandlingen ved avrusningssenteret tar sikte på å normalisere fysiske og psykiske funksjoner uten bruk av rus. Viss man bare fortsetter å ruse seg, så blir mye av vitsen borte.

Mange steder blir det foretatt kontrollprøver, og positive utslag kan medføre at man blir kastet ut fra behandlingen. Håper du klarer å være sterk gjennom dette, og sette grenser som er tydelige og klare. Husk på at dt ikke er ditt ansvar om han bestemmer seg for å avbryte behandlingen. Men du kan stilles til ansvar for å deale stoff inn i avrusningssenteret slik at behandlingen må avbrytes.
Blir litt paff over at du i det hele tatt vurderer å ta med piller til din bror som er under behandling. Greit at du oppretter en tråd her på freak da du vil ha noen råd. Råd har du fått, rådene sier deg også at du ikke bør ta med piller. Fortsatt så vurderer du å ta med piller.

Du gjør din bror en bjørnetjenste om du velger å ta med piller. Du setter han heller 2 skritt tilbake om du tar med piller som han kan ruse seg på. Som nevnt over her, så vil han få hjelp mot de verste abstinensene der han er. Det er tross alt profesjonelle folk som jobber på slike plasser. Samtidig kan du få en ganske så negativ reaksjon fra plassen din bror er på om det skule bli oppdaget. Du vil måtte svare for deg, samtidig som du risikerer at din bror blir kastet ut igjen. Tviler på at din samvittighet vil være særlig god om dette skulle skje.

Skjønner at du vil hjelpe din bror. Alle vil at de som er rundt oss skal ha det bra. Men en rusmisbruker er "utdannet" da det kommer til å lyve og manipulere for personer rundt seg. Da det eneste som står i hodet på dem, er deres neste rus.
Om din bror blir rusfri, kommer veldig mye an på hans innstilling til det å bli nykter.

Har din bror selv valgt å legge seg inn, eller er han der under "tvang"?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Som sagt, gi han noe å fikle med, en rubiks kube eller en gameboy eller noe sånt.

Piller er en dårlig idé, spesielt siden han får piller allerede regner jeg med.
Det er enkelte ting her i livet du IKKE må gjøre, å ta med dop til noen på rehab er
absolutt en av dem.
Dette kommer han ikke til å forstå ,og kommer garantert til å forsøke diverse
teknikker for å overtale deg.
Du bør tenke på at det er jævla ufint av ham å sette deg i en situasjon hvor du får
det ubehagelig uansett hva du velger.

Og det der med "noe for å komme gjennom de værste dagene" er bare abstinensene
som prater.
Er du glad i broren din, si at du ikke vil ha noe med ham å gjøre så lenge han
forsøker å bruke deg.
Vær så snill å IKKE kommenter om dere ikke har noen erfaring! Det hjelper ingenting om noen fjortenåringer går rundt å tror seg rusekspert siden de har lest her inne på Freak.

Annklager ikke dere som har kommentert for å mangle kompetanse, men la de som har peiling påvirke OP. Ikke lek psykolog osv.....
Tror det er bred enighet her om at du absolutt IKKE bør gi ham piller. Å gi ham noe for å "lette på trykket" vil ikke hjelpe i det hele tatt. Det vil slå tilbake.

Her tror jeg dessverre du bare må være standhaftig og si til broren din at du vil hjelpe ham, men at han rett og slett må komme gjennom dette uten "juks", for det vil slå tilbake på ham senere når han er ute.

tror det vil hjelpe å gi ham noe annet å fikle med, bli distrahert av. Ser at noen foreslo gameboy, det funker kanskje! Pokémon
Jeg er enig med alle i at du ikke bør gi ham pillene. For din egen del vil jeg bare legge til følgende.

Om du gir han piller og han failer behandlingen, så vil du bebreide deg selv for at du bidro til at du ødela denne.

Om du ikke gir han piller men støtter han på de godene måtene som er mulig i denne situasjonen. Og han da(la oss håpe ikke) bryter programmet. Da vet du ihvertfall at du har gjort det du kan.


Vi kan ikke kontrollere andres valg og handlinger, uansett hvor urasjonelle de måtte være. Men det vi kan kontrollere er våre egne handlinger, derfor må vi bare gjøre så godt vi kan med oss selv og de valgene vi tar. Så kan man bare håpe at det påvirker andre til å ta riktige valg for seg selv.

Håper det kan hjelpe deg. Og jeg håper broren din blir rusfri og kan ta fatt på et nytt og bedre liv!
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Vær så snill å IKKE kommenter om dere ikke har noen erfaring! Det hjelper ingenting om noen fjortenåringer går rundt å tror seg rusekspert siden de har lest her inne på Freak.

Annklager ikke dere som har kommentert for å mangle kompetanse, men la de som har peiling påvirke OP. Ikke lek psykolog osv.....
Vis hele sitatet...
Tror dette er et emne hvor du vil finne mye kompetanse nettopp her på Freak.
Synes det har kommet inn mange fornuftige innlegg.
Råd som ts ber om.

Innlegget ditt faller ikke inn under denne kategorien.
Vil takke alle her for svar. Setter stor pris på det. Jeg er utrolig glad for at jeg skrev inn dette innlegget her, hvis ikke hadde nok utfallet blitt anderledes. Det er blitt sagt veldig mye fornuftig som jeg ikke tenkte på i det hele tatt. Ble veldig satt ut av situasjonen. Jeg ringte han og snakket en god stund og fortalte at jeg ikke kunne gjøre det og hvorfor. Han sa han skjønte det og var lei seg for at han la det ansvaret på meg.

Etter noen timer så ringte han og sa at jeg ikke trengte å komme likevel, og at det passer bedre neste helg. Det viste seg at han hadde tenkt seg til Oslo. (Det ble ikke sagt som at "hvis du ikke kjøper den så drar jeg til Oslo". Jeg måtte grave etter hva han skulle, han løy osv)

Jeg begynte å gråte, for jeg vet at en som er clean i to uker bare, ikke greier å si nei om han får tilbudet om heroin. Evt oppsøke det selv. Han sa han kun skulle dit for å skaffe den pillen han bad meg kjøpe, men han trodde jo ikke selv engang at han kom til å greie å holde seg unna hero. Så jeg sa jeg kunne ordne den pillen for han mot at han lovte å ikke dra fra behandlingstedet der.

Fikk nr til han duden og avtalte med han. Fikk ikke tak på han senere på kvelden, så jeg fikk ikke kjøpt noe pille. Droppet å reise dit også, fordi noe annet skar seg for min del. Men broren min lovte virkelig å ikke dra til Oslo. Så får bare håpe han klarer seg to dager til før han skal skifte avdeling til en hvor det skjer litt mere aktiviteter osv.



edit: avsnitt..

Og for å svare stagg;
Han er der "frivillig"
Et alternativ for han istedet for å havne i buret
Sist endret av soofuckedup; 12. november 2011 kl. 17:01.
Sitat av Megane Vis innlegg
Tror dette er et emne hvor du vil finne mye kompetanse nettopp her på Freak.
Synes det har kommet inn mange fornuftige innlegg.
Råd som ts ber om.

Innlegget ditt faller ikke inn under denne kategorien.
Vis hele sitatet...
feil råd er ikke greit i en slik sak, handler om en persons liv