Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4017
Hei jeg er for tiden elektriker (Fagbrev klasse L) og av ulike årsaker ønsker jeg å komme meg ut i Nordsjøen. Vet om maritime elektrikere som har fått jobb men alt jeg har sett på krever gjerne 3+ års erfaring fra offshor/oljebransjen. Kan jo ikke ha erfaring fra en jobb jeg ikke har hatt men snarere prøver å få. Om det gir noe mening.

Tenker da å
a) søke lavere stilling (renhold eller noe slikt) og ha den i tre år
B)Ta bachelor/ingeniør innen faget, er det kanskje større behov for den slags?
C) gi det litt tid, vet ikke hvor mye etterspørsel der er nå men man hører jo, periodevis snak om dårlige og gode tider osv

Kurs (ex og stillas) tror jeg nav betaler men som sagt ikke sikker på hvordan man går frem om en må kjenne noen som kjenner noen eller kan noen med min bakgrunn (tre år elektriske installasjoner i store og små bygg) ha noe sjanse for å søke meg ut eller eventuelt hva mer som kreves.

Setter pris på svar og tips og vil gjerne høre hvordan andre har kommet seg "inn i bransjen"
Er du i jobb fra før så får du ikke dekka en dritt av nav. Så kurs må du i såfall betale sjøl.
Nettop begynt på nav derfor jeg tenkte det var mulig å få til. Men bortsett fra det hvor begynner man?
Off-shore krever ganske dyre sikkerhetskurs o.l, tviler litt på at nav er villige til å dekke dette. Men kanskje arbeidsplass koster på seg slike kurs til alle nye ansatte? Isåfall må du nok ha litt mer seriøse kredensialer enn at du går på nav. Hvilken kompetanse er det du sitter på som de ikke kan finne bedre andre steder liksom?
God idé, men tror ikke nav er stedet som løser det for deg. Men snakk for all del med de om det, og hør hva du evt kan gjøre for å komme nærmere den muligheten.
Selv de «lave» stillingene er det ganske stor rift om, så da bør du ha fagbrev innenfor renhold. Evt ta vg1/2 fagene sånn at du kan søke lærlingtid på plattform, som kokk, brønnteknikker eller noe sånt
Det er gode tider nå, og stor etterspørsel av arbeidere. Anbefaler deg og ta kontakt med et bemanningsbyrå til å begynne med. Du får kanskje ikke fastlønn, men det er en bra måte å komme seg inn i bransjen på og opparbeide seg erfaring.
Sikkerhetskurs for å jobbe offshore (Gsk) koster ikke mer en ca 10000kr. Og du trenger en helseattest, som koster ca 1500kr.