Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  351 173788
Aldri hørt om Traktorchips. Skal åpne en pose nå!

Steike godt! Takk for at du nevnte den, Knaskern.
Sist endret av Moreagain; 13. februar 2013 kl. 04:24.
Om det ikke var helikopterchips der får det være...
nice funn det. Har selv funnet mye spiselig. Sist gang på veien hjem da jeg skulle jeg ta en rask sjekk av bosset til Rimi fikk jeg frokost. Club Sandwich og yoghourt . Har ikke tatt meg tid til det på en stund nå, men må vel snart ta turen ut å se om jeg finner noe godt igjen
Noen som har hatt noe bra dumpsterdiving i Bergen?
Tenker meg på å prøve igjen. FInner ikke så mye bra her føler jeg.
hvis man går bak 88 blokka finner man gjerne non spøryter med mekka/H i.
eller så spør går du i søppelkassa til rimi og leter etter mat
▼ ... noen uker senere ... ▼
Etter at jeg jobbet i butikk for 4-5 år siden og så alt det de kastet har dette vært en "hemmelig hobby", og til de som har fått for seg at vi som bedriver dette er bomser så er jeg en fagutannet arbeider innen helsevesenet som liker gratis ting, hater bruk og kast mentaliteten og gjør dette like mye for "moralen" som for å spare penger Og har forresten til gode å møte noen som spiser så "fint" som meg, her er det innbakt biff med rødvinssaus og fylte indrefileter klokka 4 i ukedager Fordommer er for trangsynte og folk uten forståelse
mamma digget tanken på dumpsterdiving. så blir vel ut å sjekke litt :P
mamma digget tanken på dumpsterdiving. så blir vel ut å sjekke litt :P
hehe muttern pleier å spise hos meg og får jevnlig brød av meg sjekk det ut, dette er ikke "søppelgraving" men enten en måte å ta avstand fra bruk og kast mentaliteten eller en måte å spare penger på og spise som en konge hver dag håper virkelig at folk får øya opp og begynner å tenke litt på hvordan vi lever og hvordan vi bagateliserer det å ha mat på bordet og fatter at vi pisser på mesteparten av verden når vi kaster helt perfekt mat i den skalaen som vi gjør sorry skrivefeil, er rimelig ålreit i formen for øgonblikket
Sitat av PurFaen Vis innlegg
hehe muttern pleier å spise hos meg og får jevnlig brød av meg sjekk det ut, dette er ikke "søppelgraving" men enten en måte å ta avstand fra bruk og kast mentaliteten eller en måte å spare penger på og spise som en konge hver dag håper virkelig at folk får øya opp og begynner å tenke litt på hvordan vi lever og hvordan vi bagateliserer det å ha mat på bordet og fatter at vi pisser på mesteparten av verden når vi kaster helt perfekt mat i den skalaen som vi gjør sorry skrivefeil, er rimelig ålreit i formen for øgonblikket
Vis hele sitatet...
Jeg hører ikke på deg, fordi du snakker bare piss. (jmf. Sign)
hehe start en samtale med "dette burde du ikke gjøre" eller "ikke hør på meg" så garanterer jeg deg at den\de du sier noe til lytter for fulle ører
Hvordan er det med dumster diving i fredrikstad området? noen tips der? fikk lyst å prøve det ut der
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg holder fortsatt på med DD. I løpet av de siste dagene har jeg prestert å fylle opp en fryseboks med spiselig mat. Jeg har for mye mat nå så kan ikke lenger gå DD runder. Men fant jo Coca-Cola i natt også som var blitt kasta
I dag var det et innslag om dumpster diving på God Morgen Norge. Et par personer som ikke hadde handlet mat på 7 år eller noe. Kun levd av andres "søppel".
Ja, jeg selv har ikke handlet mat på rundt 14 dager nå... salat og andre grønnsaker har jeg funnet. Lammekjøtt og mye annet godt har jeg i fryseboksen så jeg lever jo "gratis" når det kommer til mat...
"Øko-Terrorist"
Må nesten ut å dumpstre litt igjen snart, sist gang var i fjor høst en gang. Fant da 2 uåpnete smågodt esker med krokodiller og rundt 20 store crispo plater Var ikke gått ut på dato engang hehe.
Har foreløpig Dumpstere som min primære næringskilde.

Noe som likevel har begynt å irritere meg er at dette med Dumpster-Diving plutselig er blitt så jævla kult å gjøre, og at det i tillegg har blitt en vesentlig større aksept for det.

Det er ingenting kult med å dumpster-dive, det burde heller ikke være noe særlig aksept for det.. Det er skittent, og er noe folk BURDE se ned på.

Årsaken til at dette til at dette irriterer meg er nemlig det at det nå er flere og flere som driver med dette, som en morsom hobby, og som jeg selv har lagt merke til er mesteparten av disse personene ikke villige til å spise maten engang, de kaster den istedet.
Jeg har også sett at det er flere som kaster maten utover området, rett og slett forsøpler. Denne aktiviteten ødelegger for alle som driver med DD

Som et eksempel på at "Det har blitt kult" kan jeg nevne ei venninne jeg hadde en samtale med for litt over et år siden. Her nevnte jeg at jeg drev med DD, og spurte like godt om hun kunne tenke seg å være med. Men nei, dette anså hun som ekkelt, hvordan kunne man liksom spise søppel, nei fysj.
-
For noen uker siden spurte hun om jeg kunne ta henne med på DD, fordi det plutselig var blitt så innmari kult og magisk... Hun hadde nemlig sett folk gjøre det på TV.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
*Snipsnip*
Vis hele sitatet...
Er jo forskjell på de to nevnte aktivitetene. Dumpster-Diving er at man "gjenvinner" andres "søppel" for eget bruk. Det at folk tømmer søppel utover og lager faenskap for morro skyld er noe helt annet; det er regelrett hjernedød oppførsel som bare viser at du er en drittsekk uten å bry deg om noe. Kanskje det er derfor folk gjør det?

Drittsekkene ødelegger bare for oss som faktisk bedriver DD i rett forstand. Nærbutikken min sluttet å sette ut bakevarer på kvelden fordi noen hadde tatt wienerbrød og gnidd oppetter veggen, og ellers bare kastet alt rundt, for å ta et eksempel. Da ble jeg litt skuffet.

Men hey, folk får ha forskjellige meninger om temaet. Jeg er i alle fall klar på at jeg synes det er helt greit, så lenge man kan leve med det selv, og ikke forsøpler/roter som en jævla gris.

Peace
Sist endret av Bl4derunner; 23. april 2013 kl. 14:24.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har nå blitt inspirert av tråden og skal ut i nærmeste fremtid!
Må legge til en historie der dette ble gjort utenfor den lokale butikken; en fryser på ca 7meter ble ødelagt en dag og ALLE varene ble kastet. Selv var jeg bare interessert i grandisn og plukka med meg det jeg var god for, møtte også en haug med foreldre som kom løpende etter barna hadde fortalt om funnet.
Så var det en annen gang vi klarte å fylle en hel bil med sjokolade fra en slik container, noe som var helt magisk for en 10åring.
Noe jeg lurer på med dette er lovligheten? Kan man bli dømt for tyveri?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sjelden man kan bli det. Med mindre man bryter opp låser og slikt da.
Sitat av Gt&Hoo Vis innlegg
Noe jeg lurer på med dette er lovligheten? Kan man bli dømt for tyveri?
Vis hele sitatet...
Står ofte bak elektronikk-containerene at det ikke er lov å ta med seg. Det vil bli sett på som tyveri og dermed anmeldt. Hvorfor det er slik kan man jo spørre seg, når elkektronikkbutikkene sikkert må betale for å kvitte seg med dette, og når dumpster-diving bidrar positivt til miljøet.
Sist endret av Marr; 12. juni 2013 kl. 23:48.
▼ ... over en måned senere ... ▼
En kompis av meg fylte opp en hel ryggsekk med store Toppris sjokoladeplater, var vel 40-50 plater som hadde gått ut på dato, men fortsatt prima kvalitet.

Bakst og slikt hiver butikker før stengetid, om man jobber eller har en kompis som jobber der er det bare å forsyne seg med boller/brød i posevis.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fant tidenes kjøttfunn. Se for deg hele kjøttdisken(ikke pålegg) fra Coop Obs! Hypermarked. Sikkert mellom 100-200 kg kvalitets kjøtt. Rareste var at mesteparten gikk ikke ut på dato før i slutten av november og ut i desember. Virker som om kjøledisken hadde tatt kvelden i løpet av helgen. http://postimg.org/image/s7ueq94tt/
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen muligheter for DD i narvik?
Er i utgangspunktet mulighet for dette i alle byer i landet der hvor det er en butikk som ikke låser containeren sin.
Jeg er mye ute i Trondheim og prøver å dokumentere det jeg finner der. Gidder ikke laste opp bildene igjen. Men her er noe av resultatet.
Nå som det er kaldt ute er det spesielt bra å dykke!

http://trddump.in/winter-wonders/
▼ ... noen måneder senere ... ▼
(hei)
I forbindelse med Temporary Academy (et kunstundervisningsprosjekt) i september i Kristiansand, kommer det til å arrangeres en friganerworkshop.
Det vil bli innlegg/apell om dumpster-diving, og selvfølgelig inviteres deltakere med ut på et kveldsdykk.

I løpet av Temporary Academy, vil det bli holdt flere forskjellige kunstneriske workshops og foredrag og vi ser etter folk som ønsker å dumpstre mat i løpet av uka/ukene til deltakere på de forskjellige workshopene. Ved å bli med å skaffe mat, kan man bli med gratis på andre workshoper (det blir mange interessante workshoper bl.a. er Morten Traavik og Tina Mareen Buddeberg bekreftet).

det går an å lese mer om Temporary Academy her:
http://temporary-academy.blogspot.no/

om du synes dette høres interessant ut, fett! bli med da vel.
om du synes dette høres interessant ut, men bor langt unna kristiansand, kan vi sikkert finne en plass du kan sofasurfe mellom dykkene.
Sitat av Marr Vis innlegg
Står ofte bak elektronikk-containerene at det ikke er lov å ta med seg. Det vil bli sett på som tyveri og dermed anmeldt. Hvorfor det er slik kan man jo spørre seg, når elkektronikkbutikkene sikkert må betale for å kvitte seg med dette, og når dumpster-diving bidrar positivt til miljøet.
Vis hele sitatet...
Det er ganske enkelt at containereier er ansvarlig for brann og ulykker som skulle skje av bruk av dette avfallet.

Dette er også grunnen til, at du ikke får plukke elektrosaker på gjenvinningstasjoner.
Jeg er ikke så opptatt av mat, men kan vel si at 1/4 av møblene mine er plukka opp ved søppelsekker og kontinuere. Kjente en fyr engang som innredet hele leiligheten med møbler fra kontinuere.

Og er du i Trondheim er tida inne for det nå.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Litt dødt her for tiden? Fikk med meg noe sjokolade hjem her en kveld. Blir neppe noe kjøpekakao utover høsten nei.. Ellers så har det blitt mye pålegg,ost og usannsynlige mengder peanøtter (som nå er delt ut) En stund levde jeg nesten bare på fjordlands, men det tok heldigvis slutt.

[CENTER][/CENTER]

Kunne åpna kjøleskapet for å ta skrytebilde, men det er bare en vegg med mat. Frysen og lider av overlast. Tør nesten ikke gå på plassene "mine", for enkelte ting klarer jeg bare ikke å la ligge
Har veldig lyst til å prøve meg på dette. Er en blakk student som ikke får penger på en stund, men må få i meg mat før den tid. Noen som har noe tips til dumpster diving for en noob i Trondheim?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av pidget Vis innlegg
Tør nesten ikke gå på plassene "mine", for enkelte ting klarer jeg bare ikke å la ligge
Vis hele sitatet...
Lyst å dele noen plasser?
Sitat av Marr Vis innlegg
Står ofte bak elektronikk-containerene at det ikke er lov å ta med seg. Det vil bli sett på som tyveri og dermed anmeldt. Hvorfor det er slik kan man jo spørre seg, når elkektronikkbutikkene sikkert må betale for å kvitte seg med dette, og når dumpster-diving bidrar positivt til miljøet.
Vis hele sitatet...
En av grunnene er at det ofte blir store mengder forsøpling rundt sånne el-avfalls "bur". Har selv vert vitne til hvor ille det kan se ut etter at noen har "forsynt seg".
Ble tatt av politiet for noen uker tilbake da jeg dumpsterdivet i Trondheim. De skrev bare opp navnet mitt og sa adjø. Ellers så har jeg 200 snickers, masse konfekt, potetgull, bananer, iskaffe og 5 kg tørrfisk. Fryseren er også full av polarbrød. Blir en ganske grei karbodiett i all overskuelig framtid.
Sitat av cumfistsaksen Vis innlegg
Ble tatt av politiet for noen uker tilbake da jeg dumpsterdivet i Trondheim. De skrev bare opp navnet mitt og sa adjø. Ellers så har jeg 200 snickers, masse konfekt, potetgull, bananer, iskaffe og 5 kg tørrfisk. Fryseren er også full av polarbrød. Blir en ganske grei karbodiett i all overskuelig framtid.
Vis hele sitatet...
De ba deg ikke forlate stede uten tingene?
Synes ikke dere det er ekkelt å gå oppi disse avfallskonteinerne da, spesiellt dere som leter etter mat? Dere vet jo ikke hvorfor det er kastet, eller hva dere finner oppi der sammen med det som er kastet...
Sitat av optikom Vis innlegg
Synes ikke dere det er ekkelt å gå oppi disse avfallskonteinerne da, spesiellt dere som leter etter mat? Dere vet jo ikke hvorfor det er kastet, eller hva dere finner oppi der sammen med det som er kastet...
Vis hele sitatet...
Jo, man vet stort sett hvorfor ting blir kastet, det er som regel fordi varene har gått ut på dato eller har veldig kort holdbarhet igjen.
Alle varer som har en best før dato, er brukbart i lengere tid etter at det har gått ut på dato.
Varer merket med siste forbruksdag, skal man være mer skeptisk til, men her er det også sikkerhetsmarginer, så lukter det mat, er det mat (stort sett).
Veldig mye av det som kastes er vakumpakket eller på annen måte i original emballasje.
Så selv om det har ligget i en container, betyr ikke det at maten er fullt av bakterier, men det vil selvfølgelig være lurt å skylle emballasjen godt.
Mye frukt kastes også og som du vet er mye frukt utstyrt fra naturens side med et beskyttende skall, slik som for eksempel bananer og appelsiner.
Selv ville jeg ha skyllet frukten godt, men i mange tilfeller er det strengt tatt ikke nødvendig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har DD'a i Levanger/Verdal området? Var på Bunnpris'n på Verdal i dag å snakka med en kompis som arbeider der og han hadde en hel handlekurv full av biffer, pizzaer og potetgull, ble veldig ivrig på detta etter jeg så det i dag.
Var på meny i vika i storefri nå nettopp. I de små gjennvinningsboksene hvor du kan levere lyspærer og batterier og på noen steder småelektrisk. I denne gjennvinningsboksen på meny i vika fant jeg nå en Apple Mighty Mouse, tok den med opp til klasserommet og testet den og den funket helt fint, bortsett fra at den bare scrollet til høyre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jaja så var det min tur og
I frustrasjon over at jeg ikke fikk sove bestemte jeg meg for å ta en liten spasertur.
Plutselig når jeg gikk forbi Rimi fikk jeg lyst til å ta en titt.
Tror du jaggu ikke jeg fant en bøtte full av druer og blomkål. Druene var i plastbeholder og kålen var pakket in i plast. Desverre manglet jeg noe å bære med, så endte opp med en blomkål i hver lomme og en boks druer mellom de ISkalde hendene mine.
Så ingen feil ved varene og skylte druene godt når jeg kom hjem. De var faktisk ekstremt smakfulle også.
(Litt spent på om jeg våkner opp med ebola i morgen tihi )
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Var på meny i vika i storefri nå nettopp. I de små gjennvinningsboksene hvor du kan levere lyspærer og batterier og på noen steder småelektrisk. I denne gjennvinningsboksen på meny i vika fant jeg nå en Apple Mighty Mouse, tok den med opp til klasserommet og testet den og den funket helt fint, bortsett fra at den bare scrollet til høyre.
Vis hele sitatet...
Var på samme meny idag og idag fant jeg et Aureon Dual USB Terratec USB Lydkort med lyd inn og ut. Utrolig nok funker det helt fint, hvertfall på lyd ut.

Kan nevne at det også er en AMD CPU vifte med Heatsink der hvis noen er interresert.
Sist endret av øyvind95; 12. februar 2015 kl. 16:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Faren min kjører søppelbil og er ofte innom butikker
Veldig mange ganger har han fått sjokolade og andre ting som han har fått av butikken fordi det går ut på dato om 2 dager og sånt Han fikk blandt annet 2 store esker med Freia melkesjokolade med m&m. Alt var like fint og jaggu meg så hadde vi en god stund

Også fant han en hel søppelsekk med potetgull som nylig gikk ut på dato. Hadde en kompis på besøk og han fikk en god del av meg Fattern fikk også et bord + to stoler og en "sofa" fra europris (utemøbler) den "sofaen" hadde en sprekt og delevis knekt planke under som han bytta ut og malte i samme farge Den har vi enda
Sist endret av Fenrik_100; 6. mars 2015 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-8138281.html

"Skraller". Ikke et ord jeg forbinder med søppeldykking. Men en god og velskrevet artikkel.
Sist endret av Oddish; 14. september 2015 kl. 12:11.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har stortsett holdt meg på den "elkjøp-divingen" jeg. Fått meg helt greie PCer, TVer, DVD-spillere, stereoanlegg, reservedeler til kjøleskap/tørketrommel å det aller siste jeg hentet var en 46" Samsung LCD uten noen som helst feil (cirka 3-4 år gammel).

Når det gjelder mat har jeg et par ganger tatt en titt i containere/dunker bak butikker men aldri funnet noe av interesse. Her jeg bor er det flere som låser dunkene eller oppbevarer de innendørs. Det som interesserer meg mer er å ta en tur på Kiwi å sjekke datovarene. Jeg har funnet mye på det; kjøtt i alle varianter, melk/yoghurt, poteter, sjokolade, brus etc. Sist var det 12-14 kartonger potetgull. Husk på at om varen er gått _over datoen_ skal du ha ny. Har de ikke ny skal du få andre produkter tilsvarende summen; da jeg fant potetgullet var noe gått over datoen å da fikk jeg handle andre varer for 600 spenn.

Ellers synes jeg det er fint for miljøet at det gjenbrukes. Vi nordmenn kaster enorme mengder frisk mat, fungerende elektronikk og klær som fortsatt har merkelappen på. Ja til gjenbruk!
Sitat av takkskalduha Vis innlegg
det aller siste jeg hentet var en 46" Samsung LCD uten noen som helst feil (cirka 3-4 år gammel).
Vis hele sitatet...
De som kastet den tv'en kunne jo lett ha solgt den på Finn da...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har noe bra tips i Sagene/bjølsen området?
Sitat av takkskalduha Vis innlegg
Jeg har stortsett holdt meg på den "elkjøp-divingen" jeg. Fått meg helt greie PCer, TVer, DVD-spillere, stereoanlegg, reservedeler til kjøleskap/tørketrommel å det aller siste jeg hentet var en 46" Samsung LCD uten noen som helst feil (cirka 3-4 år gammel).

Når det gjelder mat har jeg et par ganger tatt en titt i containere/dunker bak butikker men aldri funnet noe av interesse. Her jeg bor er det flere som låser dunkene eller oppbevarer de innendørs. Det som interesserer meg mer er å ta en tur på Kiwi å sjekke datovarene. Jeg har funnet mye på det; kjøtt i alle varianter, melk/yoghurt, poteter, sjokolade, brus etc. Sist var det 12-14 kartonger potetgull. Husk på at om varen er gått _over datoen_ skal du ha ny. Har de ikke ny skal du få andre produkter tilsvarende summen; da jeg fant potetgullet var noe gått over datoen å da fikk jeg handle andre varer for 600 spenn.

Ellers synes jeg det er fint for miljøet at det gjenbrukes. Vi nordmenn kaster enorme mengder frisk mat, fungerende elektronikk og klær som fortsatt har merkelappen på. Ja til gjenbruk!
Vis hele sitatet...
ja, sånn er det overalt ikke bare norge. samtidig nektes mange ansatte å ta datovarer (varierer fra butikk til but). selv butikker der de ikke gir ut til veldedige organisasjoner ol. er jo helt latterlig at de skal drive å låse søplekontainere så folk ikke skal få tatt maten de uansett skal kaster. nesten alt er låst rundt her på østlandet etterhvert.
I dag har jeg gjort min jomfrutur på dumpstring. Mistet bussen, og ble stående en stund fordi det er søndagsruter. Ble stående en stund i nærheten av en butikk. Siden den gang jeg hørte om at man kan finne bra at i containere utenfor butikker har jeg vært nysgjerrig på dette, men har aldri våget. Det var søndag og tidlig morgen, ingen ute. Tenkte at jeg ville kikke litt i bosset, og var spent på om det var noe der som kunne være interessant. Der var masse bananer, kaker, klementiner, salater, pakker med fisk, blomster og diverse andre ting. Det som gjorde at jeg valgte å ta noe var et lass med biff. 35 porsjonspakker med biff, ca 150 gram per pakke. De lå i en plastsekk øverst i containeren, gikk ut på dato for 2 dager siden. Jeg vet at biff holder seg mange dager utover holdbarhetsgarantien, så jeg tok alle sammen. Nå blir det biffmiddag hver dag fremover
Men hva gjør dere når dere kommer til en kontainer og det er andre folk der som også leter etter ting? Venter dere til de har gått før dere nærmer dere?

Flere ganger når jeg skal se om jeg finner noe i ee-avfallet ved elektroforetninger er det folk der akkurat når jeg skal se. En gang oppdaget jeg til og med at det var noen som satt i en parkert bil like ved og ventet på at det skulle komme noen å kaste noe: Det kom en dame som skulle kaste noe, og da kom de ut av bilen og sjekket det ut nesten før hun hadde fått kastet det oppi buret. Lurer om det kanskje var østeuropere fordi de gikk i treningsklær og hadde kort hårsveis...

Må si at jeg synes det blir værre og værre å finne bra steder, synes fler og fler virksomheter begynner å ha avfallet inne eller låse det inn i kontainere eller bak gjerder
Sitat av optikom Vis innlegg
Men hva gjør dere når dere kommer til en kontainer og det er andre folk der som også leter etter ting? Venter dere til de har gått før dere nærmer dere?

Flere ganger når jeg skal se om jeg finner noe i ee-avfallet ved elektroforetninger er det folk der akkurat når jeg skal se. En gang oppdaget jeg til og med at det var noen som satt i en parkert bil like ved og ventet på at det skulle komme noen å kaste noe: Det kom en dame som skulle kaste noe, og da kom de ut av bilen og sjekket det ut nesten før hun hadde fått kastet det oppi buret. Lurer om det kanskje var østeuropere fordi de gikk i treningsklær og hadde kort hårsveis...

Må si at jeg synes det blir værre og værre å finne bra steder, synes fler og fler virksomheter begynner å ha avfallet inne eller låse det inn i kontainere eller bak gjerder
Vis hele sitatet...
Vet om en elbutikk vest i Oslo som fremdeles har avfallet utenfor butikken.

Jeg velger å ikke poste hvor butikken er, her i tråden ettersom det kan i verstefall føre til at de setter det under tak og låser det.

Så hvis du vil vite hvor den er, send meg en PM.