Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6594
Heisann...

noen som har fått frikortet sitt allerede og vet hva grensen ligger på i år?
39 997,-

(10tegn)
det har aldri skadet med ett googlesøk... grensen er på 39997,- i år 2008...
Eller om det er helsefrikort det er snakk om: http://www.nav.no/page?id=355

Egenandelstak 2008

Gjeldende fra 1. januar 2008
Type

Sats
Egenandelstak 1 kr 1.740,-
Egenandelstak 2 kr 2.500,-
Vis hele sitatet...
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av effen_92
det har aldri skadet med ett googlesøk... grensen er på 39997,- i år 2008...
Vis hele sitatet...

søkte på google, men der stod det 39. 999 mente det vaqr det samme som i fjor regna med at det hadde gått opp som vanlig, og søkte på 2009 isteden, siden ligningen blir utlagt da.? men da kom det ikke opp noe konkret
Sitat av &lt Vis innlegg
søkte på google, men der stod det 39. 999 mente det vaqr det samme som i fjor regna med at det hadde gått opp som vanlig, og søkte på 2009 isteden, siden ligningen blir utlagt da.? men da kom det ikke opp noe konkret
Vis hele sitatet...
Opp som vanlig? Nå tror jeg du har missforstått hvordan "Norge" fungerer.
Slike tiltak som frikort o.l. går alltid ned!
Avgifter o.l, dem går opp!
Tror jeg kommer til å stemme KrF i år, siden de er for at frikortgrensa skal økes til 3 kr.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av hyys
Opp som vanlig? Nå tror jeg du har missforstått hvordan "Norge" fungerer.
Slike tiltak som frikort o.l. går alltid ned!
Avgifter o.l, dem går opp!
Vis hele sitatet...
mente den lå på 29 999 i 2005, har økt så lenge jeg har hatt frikort..
Sitat av max-mekka
Tror jeg kommer til å stemme KrF i år, siden de er for at frikortgrensa skal økes til 3 kr.
Vis hele sitatet...
haha! jeg også! bra tiltak!

Sitat av &lt Vis innlegg
mente den lå på 29 999 i 2005, har økt så lenge jeg har hatt frikort..
Vis hele sitatet...
greit! surrender! lenge siden jeg fikk lov å benytte meg av frikort

hvertfall i 5 år.
Sist endret av hyys; 21. januar 2008 kl. 21:52.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
nope, den har ihvertfall ikke liggi på 39 999 en god stund... var ikke lenge siden den lå på 29 høvdinger, derfor jeg regna med at den skulle heves i år.... men er vel ikke annet og forvente av den norske stat *sukk*

hadde vist riktig jeg gitt

http://www.lonotodden.no/arkiv-filer...atrulje-05.htm
Sist endret av <33; 21. januar 2008 kl. 21:51.
Tok deg under 3 minutter og finne ut hva grensa var tidligere, morro at du lager en post for å finne ut hva grensa var i år.
Sist endret av Volch0k; 21. januar 2008 kl. 21:57.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Aela
Tok deg under 3 minutter og finne ut hva grensa var tidligere, morro at du lager en post for å finne ut hva grensa var i år.
Vis hele sitatet...

hvis du har lest litt høyere opp så ser du hvorfor...
Jeg hadde 44k eller noe i fjor :S
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av excubated
Jeg hadde 44k eller noe i fjor :S
Vis hele sitatet...
da må du betale 50 % skatt på 4003 kroner :P
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Litt offtopic.

Er det jævlig teit av meg å mene at grensen burde være mye nærmere 100k enn det den er idag?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av &lt Vis innlegg
da må du betale 50 % skatt på 4003 kroner :P
Vis hele sitatet...
Nei, han vart *forhåndstrekt* 50% på 4003 kroner. Deretter fekk han tilbake etter at skatteetaten har komt fram til rett skattesats.
Kan få opptil 3000ekstra skattefritt.

Da må du starte BSU og sette inn 15 000kr, så lenge du ikke tar ut de pengene får du fratrekk på skatten på ytterligere 3000kr.
Sitat av tnt
Litt offtopic.

Er det jævlig teit av meg å mene at grensen burde være mye nærmere 100k enn det den er idag?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det.

Den påstanden liker de som liker å ikke betale skatt. Jeg er for mye skatt, og syns det er teit. Frikort er noe de unge har, i alle fall de fleste, og de må smake på hvordan det er å skatte som alle andre, i stedet for å vasse rundt i penger, for det er nemlig det man gjør hvis man jobber noen dager i uka som 17 åring.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av max-mekka
Ja, det er det.

Den påstanden liker de som liker å ikke betale skatt. Jeg er for mye skatt, og syns det er teit. Frikort er noe de unge har, i alle fall de fleste, og de må smake på hvordan det er å skatte som alle andre, i stedet for å vasse rundt i penger, for det er nemlig det man gjør hvis man jobber noen dager i uka som 17 åring.
Vis hele sitatet...
Føler ikke at det du sier der er helt gjennomtenkt.

Hva med en student, som tar fullt stipend/studielån.
Han velger ofte å ikke jobbe mer enn slik at han tjener akkurat 39k (for å slippe unna skatt) Hadde man kunne tjene den samme summen uten å skatte så hadde man kanskje endt opp med flere utdannede og bedre arbeidskraft.
Eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nubeland
Kan få opptil 3000ekstra skattefritt.

Da må du starte BSU og sette inn 15 000kr, så lenge du ikke tar ut de pengene får du fratrekk på skatten på ytterligere 3000kr.
Vis hele sitatet...
I praksis betaler du veldig veldig lite skatt av ei inntekt på 100k uansett, sidan ein har ein god del frådragsmogelegheiter, samt progresiv skatt i Noreg. Så det er ikkje slik at det brått ikkje lønner seg å tene 50k fordi ein går over frikortbeløpet. Om du stikk inn på skatteetaten kan du plotte inn ulike beløp og sjå kor mykje du må ut med.
Sitat av tnt
Føler ikke at det du sier der er helt gjennomtenkt.

Hva med en student, som tar fullt stipend/studielån.
Han velger ofte å ikke jobbe mer enn slik at han tjener akkurat 39k (for å slippe unna skatt) Hadde man kunne tjene den samme summen uten å skatte så hadde man kanskje endt opp med flere utdannede og bedre arbeidskraft.
Eller?
Vis hele sitatet...
Den er jeg enig i. Men det burde vært visse forhold som lå til rette for at man skulle slippe unda skatt. Forhold som tjener samfunnet, slik som f.eks utdanning som du nevner.

Men på en annnen side så ville det ikke vært rettferdig at en 19år gammel vestkantgutt kunnne tjent 99k i året uten å skatte. 99k til bare alkohol og horer ,da resten blir dekket av pappa.

Så ja, godt forslag, dersom det ligger visse forhold til rette
Sitat av tnt
Føler ikke at det du sier der er helt gjennomtenkt.

Hva med en student, som tar fullt stipend/studielån.
Han velger ofte å ikke jobbe mer enn slik at han tjener akkurat 39k (for å slippe unna skatt) Hadde man kunne tjene den samme summen uten å skatte så hadde man kanskje endt opp med flere utdannede og bedre arbeidskraft.
Eller?
Vis hele sitatet...
Jeg er 17 år, og hadde frikort i fjor, det ble litt for lite. I år har jeg bestemt meg for å få meg et skattekort, og jeg skatter 9%. Da har jeg satt av 60000 kr lønn. (Egentlig liker jeg ikke snakke om min personlige økonomi, men er ungdom, så det er ikke så farlig)
Jeg syns ikke 9% er veldig mye for å få gratis sykehus. Hvis du skal komme under frikortgrensa må man tjene 3300 kr mnd, men hvis jeg velger å jobbe litt ekstra, og velger å jobbe for 5000 kr mnd, så er 9 ca 500 kr, noe som en student sannsynligvis ikke ville kjent så veldig. Nei, jeg holder nok på meningen om dette.

Sitat av C.Hendrix085
Så ja, godt forslag, dersom det ligger visse forhold til rette
Vis hele sitatet...
Man kan ikke styre et samfunn ved å tilrettelegge for alle. Alle kan ikke få det perfekt, og jeg syns virkelig at studenter skal få slite litt med økonomien sin. Jeg tror akkurat det er veldig sunt, for når man endelig skal flytte ut, så syns jeg man skal merke hvordan det er å forsørge seg selv, og at det er ille, er bare sunt.
Sist endret av bendiks; 21. januar 2008 kl. 22:48.
Sitat av max-mekka
Jeg er 17 år, og hadde frikort i fjor, det ble litt for lite. I år har jeg bestemt meg for å få meg et skattekort, og jeg skatter 9%. Da har jeg satt av 60000 kr lønn. (Egentlig liker jeg ikke snakke om min personlige økonomi, men er ungdom, så det er ikke så farlig)
Jeg syns ikke 9% er veldig mye for å få gratis sykehus. Hvis du skal komme under frikortgrensa må man tjene 3300 kr mnd, men hvis jeg velger å jobbe litt ekstra, og velger å jobbe for 5000 kr mnd, så er 9 ca 500 kr, noe som en student sannsynligvis ikke ville kjent så veldig. Nei, jeg holder nok på meningen om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk at en student med en litt dyr hybel, ikke så mye hjelp hjemmefra og et lite lån liggende merker de 500kr i slutten av hver mnd når maten skal handles inn.
Bare å lese hybelguiden som ligger her et sted så skjønner man at mange studenter har det tøft økonomisk
Sitat av C.Hendrix085
Jeg tror faktisk at en student med en litt dyr hybel, ikke så mye hjelp hjemmefra og et lite lån liggende merker de 500kr i slutten av hver mnd når maten skal handles inn.
Bare å lese hybelguiden som ligger her et sted så skjønner man at mange studenter har det tøft økonomisk
Vis hele sitatet...
Penger trenger man, men som du sier, de vil nok slite litt for det, men tror det er sunt. Etterhvert hvor man er ferdig med utdannelsen sin, og begynner å komme inn i et ordentlig yrke, så får man en bedre lønn, og man får vel som oftest litt bedre refleksjon over hva man bruker pengene til, noe jeg tror er nødvendig.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av max-mekka
Penger trenger man, men som du sier, de vil nok slite litt for det, men tror det er sunt. Etterhvert hvor man er ferdig med utdannelsen sin, og begynner å komme inn i et ordentlig yrke, så får man en bedre lønn, og man får vel som oftest litt bedre refleksjon over hva man bruker pengene til, noe jeg tror er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Nå snakker du utelukkende om folk som tar utdanning i 17-20årsalderen.
Det finnes jo en rekke folk som er eldre som utdanner seg. Med både bil, hjem og barn. Det er i utgangspunktet de som sliter litt og må telle på småkronene, ikke ungdommer som bor hjemme i kjelleren til mor og er på byen 4 dager i uken.
Sitat av tnt
Nå snakker du utelukkende om folk som tar utdanning i 17-20årsalderen.
Det finnes jo en rekke folk som er eldre som utdanner seg. Med både bil, hjem og barn. Det er i utgangspunktet de som sliter litt og må telle på småkronene, ikke ungdommer som bor hjemme i kjelleren til mor og er på byen 4 dager i uken.
Vis hele sitatet...
Det vil alltid være noen som sliter med dette, men tviler på at det fins mange eldre folk med bil, hjem og barn som tjener opptil 100k kr. Frikortgrensa rammer yngre mennesker, ikke de eldre, de har nok ikke frikort uansett.
9 % skatt ja. Gleder meg når du kommer opp i 36%. Jeg hadde frikort tror jeg var et år, og da var ikke frikortgrensa på 39997 kan jeg love deg. Etter det tok jeg tabellkort, og uten å ha regnet på det så fikk jeg da mer enn 9%. Ellers har jeg trekt max hvert år, og heldigvis har jeg kun fått restskatt en eneste gang: 800kr. De andre gangene har jeg fått tilbake på skatten, og det gleder.

Uansett, samma f - det er lagt opp til slik som vidarlo sier, et frikortgrensebeløp, overstiger du det blir du forhåndstrekt skatt på 50%. Det er hverken urettferdig eller har noe som helst med gratis sykehus etc. å gjøre. Det er utifra din samlede årsinntekt, beregner du at du skal tjene mer enn 39997 så må du betale skatt. Tjener du under det så kan du benytte deg av frikort.
Sitat av tnt
Nå snakker du utelukkende om folk som tar utdanning i 17-20årsalderen.
Det finnes jo en rekke folk som er eldre som utdanner seg. Med både bil, hjem og barn. Det er i utgangspunktet de som sliter litt og må telle på småkronene, ikke ungdommer som bor hjemme i kjelleren til mor og er på byen 4 dager i uken.
Vis hele sitatet...
tnt: Godt poeng.

max-mekka: Godt poeng. Men, jeg mener det har godt litt for langt på veien til å reflektere over hva penger skal brukes til når studenter må spise kun ris den siste uka før lønning, dra hjem for å hente brødrester og påleggsrester, samt at de sitter å fryser med et teppe rundt seg hver kveld. Ja, jeg vet at ikke alle gjør det og at det kanskje er litt ekstreme tilfeller, men jeg kjenner flere som må ha gjort det.
Sitat av C.Hendrix085
tnt: Godt poeng.

max-mekka: Godt poeng. Men, jeg mener det har godt litt for langt på veien til å reflektere over hva penger skal brukes til når studenter må spise kun ris den siste uka før lønning, dra hjem for å hente brødrester og påleggsrester, samt at de sitter å fryser med et teppe rundt seg hver kveld. Ja, jeg vet at ikke alle gjør det og at det kanskje er litt ekstreme tilfeller, men jeg kjenner flere som må ha gjort det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har jeg gått for langt med det utsagnet mitt? Når man har en så ekstrem studietid, så vil man jo verdsette pengene og reflektere over hvorfor man har så mye med penger, og hva man bruker pengene på. Selvfølgelig reflekterer man over pengene som man har fortjent seg til.
Sitat av max-mekka
Hvorfor har jeg gått for langt med det utsagnet mitt? Når man har en så ekstrem studietid, så vil man jo verdsette pengene og reflektere over hvorfor man har så mye med penger, og hva man bruker pengene på. Selvfølgelig reflekterer man over pengene som man har fortjent seg til.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sunt å reflektere over hva pengene går til og hvor bra vi egentlig har det. Men syntes du at slike tilfeller som jeg nevnte skal skje i Norge - verdens beste land å bo i- idag? Det gjør ikke jeg. Så, en høyere frikortgrense med visse forhold tilrettelagt for å få det innvilget, er jeg helt for.
Sitat av C.Hendrix085
Ja, det er sunt å reflektere over hva pengene går til og hvor bra vi egentlig har det. Men syntes du at slike tilfeller som jeg nevnte skal skje i Norge - verdens beste land å bo i- idag? Det gjør ikke jeg. Så, en høyere frikortgrense med visse forhold tilrettelagt for å få det innvilget, er jeg helt for.
Vis hele sitatet...
Norge trenger i dag å lære seg å bruke pengene fornuftig, og ikke bruke det på dritt, når andre barn dør av sult. Vi blir rikere, og vi blir mer egoistiske. Derfor er det svært sunt av vi skal få lide litt. Nå bruker jeg lide, for det vi tar som å lide er å spise firstpricemat, og det er KVALMT. Man må tenke mer over hvorfor vi faktisk lever i verdens beste land, og vi må også tenke på hvordan det er å ikke ha så mye penger.
Sitat av max-mekka
Norge trenger i dag å lære seg å bruke pengene fornuftig, og ikke bruke det på dritt, når andre barn dør av sult. Vi blir rikere, og vi blir mer egoistiske. Derfor er det svært sunt av vi skal få lide litt. Nå bruker jeg lide, for det vi tar som å lide er å spise firstpricemat, og det er KVALMT. Man må tenke mer over hvorfor vi faktisk lever i verdens beste land, og vi må også tenke på hvordan det er å ikke ha så mye penger.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes ikke studentene våre, fremtiden vår, de få av oss som satser på utdanning skal være de som skal straffes for vår kvalmene bortsekjemthet. Jeg mener heller de tideligere nevnte pappaguttene skal ta sin del av kaka, for det er virkelig de som lever et kvalmt liv i forhold til resten av verden.
Sitat av C.Hendrix085
Jeg syntes ikke studentene våre, fremtiden vår, de få av oss som satser på utdanning skal være de som skal straffes for vår kvalmene bortsekjemthet. Jeg mener heller de tideligere nevnte pappaguttene skal ta sin del av kaka, for det er virkelig de som lever et kvalmt liv i forhold til resten av verden.
Vis hele sitatet...
De få av oss som satser på utdanning? De fleste utdanner seg. Faktisk så gjør alle det, men i 20 årsaldern så er det ferre, men det er ikke få. Langt ifra. Det du heller ikke forstår er at skatt ikke er en straff. Du er ikke den eneste. Hvordan skal pappaguttene gjøre sin del av kaka? Hvordan skal man finne pappagutter, og hvordan skal man føre et samfunn fullt av unntak og forskjeller? Det går ikke, og det vil alltid være urettferdig. At vi driver med "kvalmende bortskjemthet" er vel grunnet fordi vi har god råd? Da vil vel dårlig råd kurere?
Frikortgrensa følger vel lønnsveksten tenker jeg.

Uansett, skattesystemet i Norge er ideelt sett slik at en skatter etter inntekt. Helst skal det være at de med høyest inntekt skatter mest. De som på årlig basis ikke tjener mer enn frikortsgrensa trenger ergo ikke betale skatt, fordi de uansett hadde fått tilbake disse penga året etter uriktig sagt. Det er vel sånn at en beregner skatteprosent i løpet av et år til gjennomsnittelig rundt 28% på inntekt høyere enn frikortsgrensa, for å være sikret å ikke betale baksmell - eller no. Det er mer komplisert enn det, men det sier seg selv at folk som tjener under 40.000 årlig ikke kan bidra likt som de som tjener 180.000.

Det er visse ting som bestemmer denne frikortgrensa - tror faktisk det var slik at frikortgrensa lå død fra 1980-tallet og no fram til 1999. Så startet en formidabel vekst på lik linje med lønnsnivået her til lands.

9% skatt er en vits, begynn å betal 28% skatt når du først skal betale skatt. Eller beregner inntekt over frikortsgrensa. Det du betaler til overs får du tilbake året etter allikevel. Da begynner du å snakke om at du opplever det virkelige livet. Alt annet er i mine øyne som å rette urettmessig kritikk mot folk som benytter seg av en lovlig rett her i Norge.

Det er klart at situasjonen er ikke lik for alle, og at det med frikort er en bra ordning for de lavere stilte i samfunnet og studenter. Men tro ikke at du slipper unna skattesystemet, en eller annen gang vil 99% av oss oppleve det. Den ene prosenten holder jeg av til de som klarer å sno seg unna systemet på et eller annet vis, hvis de eksisterer.
Sitat av paranoy
Frikortgrensa følger vel lønnsveksten tenker jeg.

Uansett, skattesystemet i Norge er ideelt sett slik at en skatter etter inntekt. Helst skal det være at de med høyest inntekt skatter mest. De som på årlig basis ikke tjener mer enn frikortsgrensa trenger ergo ikke betale skatt, fordi de uansett hadde fått tilbake disse penga året etter uriktig sagt. Det er vel sånn at en beregner skatteprosent i løpet av et år til gjennomsnittelig rundt 28% på inntekt høyere enn frikortsgrensa, for å være sikret å ikke betale baksmell - eller no. Det er mer komplisert enn det, men det sier seg selv at folk som tjener under 40.000 årlig ikke kan bidra likt som de som tjener 180.000.

Det er visse ting som bestemmer denne frikortgrensa - tror faktisk det var slik at frikortgrensa lå død fra 1980-tallet og no fram til 1999. Så startet en formidabel vekst på lik linje med lønnsnivået her til lands.

9% skatt er en vits, begynn å betal 28% skatt når du først skal betale skatt. Eller beregner inntekt over frikortsgrensa. Det du betaler til overs får du tilbake året etter allikevel. Da begynner du å snakke om at du opplever det virkelige livet. Alt annet er i mine øyne som å rette urettmessig kritikk mot folk som benytter seg av en lovlig rett her i Norge.

Det er klart at situasjonen er ikke lik for alle, og at det med frikort er en bra ordning for de lavere stilte i samfunnet og studenter. Men tro ikke at du slipper unna skattesystemet, en eller annen gang vil 99% av oss oppleve det. Den ene prosenten holder jeg av til de som klarer å sno seg unna systemet på et eller annet vis, hvis de eksisterer.
Vis hele sitatet...
Jeg veit at 9 % er en vits, og det var det som var poenget mitt. 9% er en vits, og derfor ingen hinder å tjene 60k istedet for 40k. Det er bra at man kan betale så lite skatt for de som har så lav inntekt. Og jeg tror jeg venter med å betale 28% skatt til jeg virkelig har behov for det. Selvfølgelig vil jeg slippe å betale så meget med skatt til jeg må.
Sitat av max-mekka
De få av oss som satser på utdanning? De fleste utdanner seg. Faktisk så gjør alle det, men i 20 årsaldern så er det ferre, men det er ikke få. Langt ifra. Det du heller ikke forstår er at skatt ikke er en straff. Du er ikke den eneste. Hvordan skal pappaguttene gjøre sin del av kaka? Hvordan skal man finne pappagutter, og hvordan skal man føre et samfunn fullt av unntak og forskjeller? Det går ikke, og det vil alltid være urettferdig. At vi driver med "kvalmende bortskjemthet" er vel grunnet fordi vi har god råd? Da vil vel dårlig råd kurere?
Vis hele sitatet...
Dette med vår bortskjemthet tar du også opp, og ja, jeg tror nok at dårlig råd vil kurrere litt. Men du får det til å høres ut som om jeg er imot skatter og avgifter, noe jeg ikke er. Jeg er ikke FRPpolitiker, men snarer AUF. Jeg er for skatter.

Men jeg syntes at, som tidlere nevnt, skulle være mulig å få frikortgrensen hevet, dersom det lå visse forhold til grunne. Forhold som utdanning, sivilstauts mens man driver med utdannin etc.
max-mekka:

Kan hende jeg tar grådig feil, men da beklager jeg disse uttalelsene - men:

Alle har et frikortgrense iberegnet den avgjørende skatteberegningen når året er omme. Det vil si at tjener du mindre enn frikortgrensa, men har betalt skatt - så får du igjen de pengene du har forskuddstrekt året etter! De tilfaller hverken sosialklienten eller sykehus eller noen andre - de får du igjen! Deg og ingen andre.

Tjener du mer enn frikortgrensa, skatter du av beløpet over denne grensa, under 68000 eller no, så betaler du trygdeavgift av det beløpet. Er ikke sikker på hvor mye den er, men du ligger sannsynligvis trygt, eller 1% under - hakke peiling, alltid benyttet meg av tabellkort over frikortgrensa.

Tjener du over disse 68000 eller noe, så kommer i tillegg noe kalt inntektskatt. NÅ har du lov til å begynne å sutre, men jeg tror det er slikt at også vi som betaler inntektskatt skatter over frikortgrensa på årsberegningen av det totale skatten for året. Dette skal utgjøre ca. 28% av din totale årsinntekt eller noe. Forbehold om skammelig feil må tas i disse punktene, for det er meg likegyldig av enkle grunner:

Er du blant de lavest lønnede, middelsjiktet eller akkurat på det høyt lønnede nivået i Norge, får du smake skattesystemet uansett hvordan det er lagt opp. De topplønnede aner jeg ingenting om, for der tilhører ikke jeg. Jeg kan godt være å finne langt ned på den skalaen der, sammen med tusenvis av andre nordmenn.

Tusenvis av andre nordmenn vil også befinne seg av forskjellige årsaker under denne frikortgrensa, som følger vår lønnsvekst teoretisk, og nå kanskje i praksis. Så det er ingenting å whine over, det er fastsatt at tjener du under 40.000 kroner så ligger du under frikortgrensa - uansett om du har fått deg frikort eller ikke.

Eksemplet er at du iberegner en skattbar inntekt på 60.000 iløpet av et helt år, men av diverse årsaker så sier du opp stillingen din. I tillegg så har du ikke tjent nok til å kunne få arbeidsledighetstrygd eller hvordan det greiene der fungerer, så du står kun registrert som arbeidssøker med fjorårsinntekt på under 39997 kroner - og betalt 9% skatt dette året.

Da får du tilbake de 9% du har betalt inn, for den samlede inntekten din for det året ble ikke høyere enn frikortgrensa - det tilfaller ikke noe sykehus, det tilfaller ikke noe trygdeavgift, det kommer tilbake til deg! Ergo er det lite vits for en student å bidra med noe som helst hvis han/hun tjener under frikortgrensa, for det er likt for alle.

Tror jeg.
Sitat av C.Hendrix085
Ja, det er sunt å reflektere over hva pengene går til og hvor bra vi egentlig har det. Men syntes du at slike tilfeller som jeg nevnte skal skje i Norge - verdens beste land å bo i- idag? Det gjør ikke jeg. Så, en høyere frikortgrense med visse forhold tilrettelagt for å få det innvilget, er jeg helt for.
Vis hele sitatet...
Der fikk du et gratis KP da jeg bomma på quoteknappen og, gitt.
Uansett, det jeg gjerne vil få fram i denna diskusjonen er at påstader som "skatt er teit" ogsånn blir bare for dumt. Det blir vanskelig iblant, det ekke til å skyve under teppet, men likevel betaler jeg skatten min med glede. Skatt må nemlig til for å opprettholde velferdsstaten vår. Jeg mener også at om man som ung voksen og oppover fortsatt synes skatt er teit, har foreldre og skole feila hardt i oppdragelsen. Om en ikke føler at en vil bidra til samfunnet ved å dele sine kroner, er det åpenlyst noe feil et sted. Det hadde ikke vært så jævlig rått å måtte selge unga sine om en mista jobben, for å sette det litt på spissen. Ellers er jeg helt enig i at vi må engasjere oss i hvor skattepengene faktisk går, og å hele tida ha en åpen debatt hvor vi kan diskutere hvordan vi har det, og vil ha det.
Sitat av C.Hendrix085
Dette med vår bortskjemthet tar du også opp, og ja, jeg tror nok at dårlig råd vil kurrere litt. Men du får det til å høres ut som om jeg er imot skatter og avgifter, noe jeg ikke er. Jeg er ikke FRPpolitiker, men snarer AUF. Jeg er for skatter.

Men jeg syntes at, som tidlere nevnt, skulle være mulig å få frikortgrensen hevet, dersom det lå visse forhold til grunne. Forhold som utdanning, sivilstauts mens man driver med utdannin etc.
Vis hele sitatet...
Hvilket forhold tenkte du på da?

Lønnsforhandlinger er det jo hvert år har jeg inntrykk av, og frikortgrensa blir vurdert ut ifra vår lønnsvekst. Med i bildet er sikkert andre typer vekst i samfunnet som pris osv. men er ikke dette en smule forvirrende?

Det skal være likt i teorien for alle, øker du frikortgrensa så blir det jo mindre skatt å betale over frikortgrensa til trygdeavgift osv. Hva er det dere egentlig snakker om? Hvorfor skal frikortgrensa økes?

Ikke misforstå meg, jeg godt kunne tenkt meg det sikkert, men da må jo lønn og priser og alt som tas til de vurderingene økes også, det må jo en balanse inn i galskapen da. Frikortgrensa er en del av vårt skattesystem!

Frikort er et skattekort som viser at arbeidsgiver ikke skal trekke skatt. Som oftest er det satt en beløpsgrense for hvor mye en kan tjene.

Fribeløpet for ungdom er 39 997 kroner.

Kommer du til å tjene mer enn det, må du skaffe deg et vanlig skattekort.
Vis hele sitatet...
Det vanlige skattekortet er delt opp i følgende:

- Tabelltrekk
- Prosenttrekk

EDIT:

Opprinnelig skrevet av max mekka:

Og jeg tror jeg venter med å betale 28% skatt til jeg virkelig har behov for det. Selvfølgelig vil jeg slippe å betale så meget med skatt til jeg må.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Det blir jo på samme vis som du klager over de som legger seg på 39997. Du legger deg på akkurat trygdeavgift-nivået og forbeholder deg en viss sjans på at det kan komme litt forandringer i løpet av året inntektsmessig, så derfor legger du deg på 9% istedet for 7-8%. Selvsagt har du ikke tenkt over ulike fradrag som kan komme inn i bildet, så jeg håper virkelig du opplever en baksmell engang, så du kan se hva det betyr!

Tenkt noe over hvorfor det trekkes så i h... mye (50%) av det beløpet du tjener over fribeløpet hvis du har benyttet deg av frikort? Det er for å sikre diverse fradrag etc. Jeg husker ikke hvordan det er, men i mine øyne så bør alle som beregner sin inntekt over fribeløpet betale de 28% eller hva det nå er som ligger i tabelltrekk, eventuellt opp- eller nedjustere utifra sin økonomiske situasjon i løpet av året. Og det er derfor folk benytter seg av frikort, spesielt studenter. De justerer ut ifra sin økonomiske situasjon i løpet av året, akkurat som du legger deg på 9% i løpet av et helt år - istedet for 28%.

Det du betaler mer enn strengt tatt nødvendig får du jo tilbake allikevel! Har du endel gjeld også kan det jo bli riktig allright i sommermåneden som kommer, hvis du for eksempel ikke hadde opparbeidet deg feriepenger fra fjoråret. Du synes jo det er greit å lide litt, de 28% dine gjør ikke så fordømte mye fra eller til, for du får tilbake det som du betalte for mye uansett - og bidrar samtidig til å betale disse trygdeavgiftene du maser om. Det er samme greiene!
Sist endret av paranoy; 22. januar 2008 kl. 13:11.
Sitat av Poke
Der fikk du et gratis KP da jeg bomma på quoteknappen og, gitt.
Uansett, det jeg gjerne vil få fram i denna diskusjonen er at påstader som "skatt er teit" ogsånn blir bare for dumt. Det blir vanskelig iblant, det ekke til å skyve under teppet, men likevel betaler jeg skatten min med glede. Skatt må nemlig til for å opprettholde velferdsstaten vår. Jeg mener også at om man som ung voksen og oppover fortsatt synes skatt er teit, har foreldre og skole feila hardt i oppdragelsen. Om en ikke føler at en vil bidra til samfunnet ved å dele sine kroner, er det åpenlyst noe feil et sted. Det hadde ikke vært så jævlig rått å måtte selge unga sine om en mista jobben, for å sette det litt på spissen. Ellers er jeg helt enig i at vi må engasjere oss i hvor skattepengene faktisk går, og å hele tida ha en åpen debatt hvor vi kan diskutere hvordan vi har det, og vil ha det.
Vis hele sitatet...

Jeg er da langt ifra imot skatter, som jeg får inntrykka av at dere tror. Når har jeg sagt det? Det eneste jeg er for, er en mulig henving av frikortgrensen med visse forhold som ligger i bakgrunnen.

Sitat av paranoy
Hvilket forhold tenkte du på da?
Vis hele sitatet...

De forholdene jeg nevner i den posten du referer til.
Nei, den antiskattgreia var ikke retta mot noen spesielle altså. Om en skal heve grensa er det jo mange faktorer som spiller inn, og i og med at dagens Norge er avhengig av skattebetalerne og mer til. Behovsprøving, sosiale og familiære forhold, så spørsmålet blir jo om noen skal få "rett til" å slippe å skatte og så i tilfelle hvem. Angående fattige studenter er jeg enig med den som sa det nok er ei sunn erfaring, bare det ikke blir for mye av det gode.
Slenger til på slutten her at NKU* er for studieLØNN for alle, ikke lån. Det syns jeg er en jækla fin tanke, slik at ikke dem som har ei utdanning som kosta skjorta og enda litt mer og skyhøyt lån kan kreve hårreisende priser for sine tjenester.

*www.kommunisme.org
Det er helt klart at enten har jeg misforstått eller så har noen andre i denne tråden misforstått. Det er overhodet ikke sånn at det skal lønne seg å benytte seg av frikort, og derfor skal stortinget justere fribeløpet etter forhold som angår felles økonomi i samfunnet, som blant annet lønnsvekst. Noen ganger kan for eksempel endel fradrag i allmenhetens økonomi være grunnen til at fribeløp blir stående bom stille, andre ganger er det prisnivå og levevilkår felles som kan bidra til økning. Helt idiotisk å snakke om økning av fribeløp ut ifra de forhold nevnt, for da ville jo flere benyttet seg av fribeløpet enn de det opprinnelig var nevnt for. Det er helt feil å tro at det lønner seg å benytte fribeløp!

Når sant skal være sagt, mens jeg studerte var det så å si ingen som benyttet seg av frikort, fordi det gjaldt å tjene mest mulig opp mot hva som var tillatt å tjene uten å miste stipend og diverse andre årsaker! Og alle betalte vi en gjennomsnittelig skatt på 18 - 28 % utifra hvem som var underlagt lånekassa, privat finansiering eller annet. Fribeløpet lønnte seg nada for noen av oss litt eldre enn barnerumpe. At det er en mulighet å benytte seg av for ungdom som skal i sine første år i arbeid er jeg helt for, og for de som eventuellt er nødt til å tjene litt ekstra på si i tillegg til sine utdanningsstønad eller lån er et bra tiltak så lenge det reguleres i forhold til dette!

Det er masse fradrag for ulike tilfeller som ikke tilfaller den generelle 18-20 års studenten, og dette vil igrunn de som sliter på det området merke seg. Å begynne å lure på frikortgrense i slike situasjoner er patetisk, det er normal inntekt som lønner seg - uansett!

Som en liten illustrasjon på at det er flere faktor som faktisk er med å regulerer slike forhold som dere beskriver, les litt på disse lenkene:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=501779
http://www.dinside.no/php/art.php?id=110534

Skjønner ikke hvordan dere klarer å klage på fribeløpet og at det er for lavt i samfunnet, den reguleres etter lønnsvekst, privnivå, levevilkår etc. gjort av stortinget og er en integrert del av vårt skattesystem. Selvom det står at fribeløpet opprinnelig gjelder for ungdom, har vel alle rett til dette fribeløpet, og i normal inntekt og årsoppgjør så er dette fribeløpet uansett "fordelt" på skattefradraget gjennom et helt år! Det går ihvertfall an å si det på den måten, for vi skatter etter evne her i Norge - derfor søker folk til skatteparadis. Se å sett søkelyset på andre forhold i vårt skattesystem enn fribeløpet, den har økt gradvis de siste 5 årene - minst!
Sitat av vidarlo
Om du stikk inn på skatteetaten kan du plotte inn ulike beløp og sjå kor mykje du må ut med.
Vis hele sitatet...
Hvor plotter du inn det? Link?