Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2475
Hei. Dere som har erfaring og mye kunnskaper om MDMA, kan dere svare meg på hvor vidt det er "trygt" å ta en liten dose av dette som en engangshendelse om man går på antidepressiva? Har aldri rørt annet enn hasj tidligere. Om man har en angstlidelse, vil da inntak av mdma være spesielt ulurt?
Har hørt at anti dep gjør at du ikke får lik effekt som andre som ikke tar medisiner. Har hørt at det er lurt å ikke ta medisiner en uke i før du tar det, mener jeg å ha hørt. Sikkert andre kloke hodet som har mer korrekt peil. Veit at det er tilfelle med LSD at effekten er minimal når man går på slike medisiner.
Anonym bruker
"Sikker Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kommer ikke til å få særlig effekt, og ende opp med å ta mye mer for å bli trippa. Da er dosen så høy at du kommer til å overture eller værre (respiratorisk svikt, mulig død).

Om du klarer å ta bare vanlig dose så er det ingen stor fare med det, men vanlig dose er ikke noe poeng i da antidepressiva blokkerer effekten.

Du bør gå minst 10 uker uten antidepressiva før du turer, men anbefaler ikke å stoppe på medisiner kun for å ture. Dropp heller turinga, som faktisk skaper mer depresjon, og fokuser på å reparere kjemien i hjernen din og komme deg ut av depresjonen nå.
Hold deg langt unna MDMA så lenge du går på antidep. Er du uheldig kan du få noe som heter serotonin syndrome, og dette kan være dødelig.

https://psychonautwiki.org/wiki/Serotonin_syndrome
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har lest og hørt mye forskjellig om dette. Det kommer ihvertfall an på hvilken type antidepressiva man bruker. Vanlige SSRI-er(feks Cipralex), ødelegger visst ganske mye for opplevelsen. Mens f.eks. Tolvon eller Remeron, som er atypisk antidepressiva og ikke blokkererer serotonin reopptak på samme måte, ikke har så mye å si. Derimot blokkerer disse to medisinene veldig effektivt hovedreseptoren for det psykedeliske i en LSD-trip. Har brukt Tolvon som sovemedisin og fikk ingen effekt overhode av LSD men hatt god effekt av MDMA.

Det er heller ikke tilstrekkelig tid å ta pause på en uke med SSRI i forkant, pga den akkumulative halveringstiden som gjør at reseptorene er blokkert i ganske lang tid framover. Det finnes en kalkulator en plass på nett som regner ut mer nøyaktig hvor lenge man må ta pause før alt er ute av systemet, prøv å google.

Faren for serotonin syndrom har jeg også lest mye forskjellig om, men det virker som det er sterkt overdrevet, og egentlig ingen reell fare. Derimot er det skadelig av mange andre grunner å ta masse MDMA for å prøve å «overvinne» virkningen av SSRI-en. Så hvis man går på SSRI burde man rett og slett ligge unna, desverre.
Bare så det er sagt, så er svært få her inne kvalifisert helsepersonell og du bør ikke ta medisinske råd ifra et nettforum for god fisk. Med det sagt så skal jeg prøve å hjelpe etter beste evne ut ifra hva jeg som ufaglært har forstått.

Noe av det første man må avdekke her er hva slags antidepressiva du tar. De vanligste antidepressive medisinene en får i Norge er MAO-hemmere og SSRI. MAO-hemmere er svært farlig i kombinasjon med MDMA, og må ikke kombineres under noen omstendigheter. Antidepressiva som går under klassifiseringen SSRI er ikke like farlig å ta sammen med MDMA, men en kan forvente at effekten av MDMA blir sterkt redusert dersom en bruker SSRI.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Bare så det er sagt, så er svært få her inne kvalifisert helsepersonell og du bør ikke ta medisinske råd ifra et nettforum for god fisk. Med det sagt så skal jeg prøve å hjelpe etter beste evne ut ifra hva jeg som ufaglært har forstått.

Noe av det første man må avdekke her er hva slags antidepressiva du tar. De vanligste antidepressive medisinene en får i Norge er MAO-hemmere og SSRI. MAO-hemmere er svært farlig i kombinasjon med MDMA, og må ikke kombineres under noen omstendigheter. Antidepressiva som går under klassifiseringen SSRI er ikke like farlig å ta sammen med MDMA, men en kan forvente at effekten av MDMA blir sterkt redusert dersom en bruker SSRI.
Vis hele sitatet...

Dette er også min oppfattelse, husker jeg tok med en kamerat på molly. Spurte han spesifikt, tar du anti dep?? «Neeei?» kom frem at joda han var på anti dep. Helsigvis var det en SSRI.

Men sjansen for SS på ssri er vel lav? Altså sjansen er fortsatt der?
Sitat av 420master Vis innlegg
Dette er også min oppfattelse, husker jeg tok med en kamerat på molly. Spurte han spesifikt, tar du anti dep?? «Neeei?» kom frem at joda han var på anti dep. Helsigvis var det en SSRI.

Men sjansen for SS på ssri er vel lav? Altså sjansen er fortsatt der?
Vis hele sitatet...
Sjansen er der uansett, sjansen for serotoninsyndrom er der med kun SSRI alene og kun MDMA alene. Men ut ifra det jeg har forstått så er det ikke krise å kombinere de to, men virkningen av MDMA dosen vil være veldig lav og farene for komplikasjoner høyere.

Merk at jeg kun er selvbelest på temaet og det jeg skriver ikke må taes som annet enn påstander fra en random type på internett.
Det er litt som å skaffe seg et helikopter uten å få lov til å fly mer enn en meter over bakken.
MDMA og SSRI er bortkastet. SSRI hemmer serotonintransport i kroppen og MDMA er et serotoninfrigjørende stoff som ikke får fungert ordentlig når serotonintransporten er hemmet. Spar det til en bedre anledning.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
MDMA og SSRI er bortkastet. SSRI hemmer serotonintransport i kroppen og MDMA er et serotoninfrigjørende stoff som ikke får fungert ordentlig når serotonintransporten er hemmet. Spar det til en bedre anledning.
Vis hele sitatet...

Dette er tull. SSRI fungerer ved å hindre reopptak av serotonin i synapsene. Det transporteres ikke noe sted. Ikke finn på ting. Avstå heller fra å svare.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gikk på cipralex. 0 effekt av mdma.
Som de over sier, ikke lurt heller.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
MDMA og SSRI er bortkastet. SSRI hemmer serotonintransport i kroppen og MDMA er et serotoninfrigjørende stoff som ikke får fungert ordentlig når serotonintransporten er hemmet. Spar det til en bedre anledning.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at MDMA og andre stoffer som binder seg til forskjellige serotoninreseptorer (som f.eks. psilocin, 2C-B, DMT osv) får kraftig redusert virkning mens man går på de meste utbredte antidepressiva (SSRI, SNRI osv) er antidepressivas virkemåte - å binde seg til serotoninreseptorer og hemme reopptak av serotonin fra synapsen tilbake til nervonen. Dermed klarer ikke andre stoffer som binder seg til samme reseptorer "komme til", fordi plassen er opptatt.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Grunnen til at MDMA og andre stoffer som binder seg til forskjellige serotoninreseptorer (som f.eks. psilocin, 2C-B, DMT osv) får kraftig redusert virkning mens man går på de meste utbredte antidepressiva (SSRI, SNRI osv) er antidepressivas virkemåte - å binde seg til serotoninreseptorer og hemme reopptak av serotonin fra synapsen tilbake til nervonen. Dermed klarer ikke andre stoffer som binder seg til samme reseptorer "komme til", fordi plassen er opptatt.
Vis hele sitatet...
Det du skriver er ikke riktig. SSRI virker hemmende på SERT som MDMA stimulerer til å fylle synapsene med serotonin. Hvorfor tror du SSRI binder seg til serotoninrespoterene? Alt dette tullet ditt lurer jeg på hvor du har i fra.

Sitat av anonanon Vis innlegg
Dette er tull. SSRI fungerer ved å hindre reopptak av serotonin i synapsene. Det transporteres ikke noe sted. Ikke finn på ting. Avstå heller fra å svare.
Vis hele sitatet...
At innlegget ditt er tull er helt klart. Du vet ikke serotonin transporteres inn og ut av synapsene ved hjelp av 5-HT transportørene og at SSRI sin reopptakshemmning oppnås ved å hemme disse.
Sist endret av PsuedoVitenskap; 10. desember 2019 kl. 00:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Det du skriver er ikke riktig. SSRI virker hemmende på SERT som MDMA stimulerer til å fylle synapsene med serotonin. Hvorfor tror du SSRI binder seg til serotoninrespoterene? Alt dette tullet ditt lurer jeg på hvor du har i fra.
Vis hele sitatet...
Misforsto ditt første innlegg, trodde du mente transport av serotonin i blodomløpet eller noe i den duren. Du har rett ang MDMA og SSRIs hemming av SERT som primær årsak til redusert virkning.
Forstod ikke så mye av det som blir forklart, kan noen forklare meg det med teskje? Hvorfor virkningen reduseres når man går på SSRI?


Du har enda ikke skrevet hvilken antidepressiva du går på, men kombinasjon av MDMA og hvilken som helst antidepressiva er ikke en lur ide. Du kan enten få mye svakere effekt, få serotonergt syndrom eller rett og slett dø (hvis medisinen din er en MAO-hemmer).
Sitat av frielekaffe Vis innlegg
Forstod ikke så mye av det som blir forklart, kan noen forklare meg det med teskje? Hvorfor virkningen reduseres når man går på SSRI?
Vis hele sitatet...
Det er tydeligvis ikke bare bare å forklare. Får knapt lege r til å prøve å forklare det. Det funker ikke i beste fall det er skadelig i børste fall. Så får vi la de ulærde strides
Ikke lurt, i det hele tatt.
Enten veldig reducert effekt, eller så kan du få SS (serotogent syndrom).

Sucks to be on them SSRI's!
Sitat av frielekaffe Vis innlegg
Forstod ikke så mye av det som blir forklart, kan noen forklare meg det med teskje? Hvorfor virkningen reduseres når man går på SSRI?
Vis hele sitatet...
(Disclaimer: Jeg forenkler deler av informasjonen som følger.)

Cellene i nervesystemet ditt kommuniserer i stor grad ved hjelp av noe som kalles nevrotransmittere. En nevrotransmitter er et stoff som slippes ut av et nevron og binder seg til andre, nærliggende nevroner (og andre typer celler). Når en nevrotransmitter binder seg til en celle (via en reseptor) utløser det en respons på innsiden av cella. For å forstå resten av det jeg skriver er det viktig å skjønne et par ting først:

1. Kun nevrotransmittere som er bundet til en reseptor utøver effekten sin.
2. Nevrotransmittere resirkuleres. De slippes ut av celler og tas opp igjen tilbake inn i cella.

De vanligste nevrotransmitterne man hører om er:
  • Dopamin
  • Serotonin
  • Noradrenalin
  • Acetylkolin

MDMA virker primært på det serotonerge systemet. Stoffet har 2 hovedfunksjoner:

1. Det binder til en reseptor som kalles VMAT2 (Vesicular monoamine transporter 2) og hemmer denne - som gjør at serotonin som ligger inne i cella ikke lengre pakkes inn i vesikler ("poser") hvor det vanligvis lagres. Dette gjør at den frie mengden serotonin på innsida av cella øker.

2. Binder til en reseptor kalt TAAR1 (Trace amine-associated receptor 1) og aktiverer denne. Dette vil videre sette i gang en reaksjon som gjør at et protein kalt SERT (Serotonin Transporter) påvirkes. Normalt er SERT ansvarlig for å frakte serotonin fra utsiden av cella tilbake inn i cella, og dermed terminere effekten fritt serotonin utøver. Når TAAR1 påvirker SERT vil det ha to effekter:

- Hindrer SERT i å frakte serotonin tilbake inn i cella
- Reverserer transporten av serotonin. Nå vil altså SERT frakte serotonin fra innsiden av cella og ut.

I praksis betyr dette at MDMA binder til celler i nervesystemet ditt og øker mengden serotonin i omløp. Det er dette som gir MDMA de karakteristiske effektene.



SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) har samme funksjon - altså å øke mengden serotonin i omløp i nervesystemet ditt. Årsaken til at MDMA ikke virker på personer som står på SSRI er at SSRI har høyere affinitet til SERT - som betyr at det binder sterkere til SERT enn effektene MDMA utøver.

Med andre ord: SSRI binder så hardt til SERT at selv om man tar MDMA klarer ikke MDMA å påvirke SERT til å flytte serotonin ut fra cella. Dette er også årsaken til at kombinasjonen kan trigge serotonergt syndrom: Hvis man tar skikkelig store doser MDMA kan SERT påvirkes til å flytte noe serotonin ut av cella til tross for SSRI-effekten. SSRI (som fortsatt er bundet til SERT) vil da hindre SERT i å frakte serotonin tilbake inn i cella, som kan gi langvarig høye konsentrasjoner av serotonin i nervesystemet, som er måten man utvikler serotoninsyndrom.

Håper dette var oppklarende.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Går på et ssri som fremmer setotonin nivået. Har turet 3 ganger, hvorhen 2 ganger var på ecstasy og 1 gang på mdma krystaller. Min personlige erfaring er at turene er mer “stabile” og Ikke tar fullstendig av, mer mellow feeling og smoothere landing. Setter mer pris på turene mine med ssri og mdma enn uten. Gir mer betydning og husker mer. Connecter mer med turevenner, føler meg enda mer nærmere. Kun min egen personlige erfaring tho. Ikke anbefalt å ture hyppigt i kombo med ssri. Ta gode lange pauser. 2-3 ganger i året. Igjen - kun min personlige erfaring ����