Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 854
Heisann.

Pengeboka i huset har endelig forstått at nettverket innad i huset er for dårlig. Jeg har da fått i oppgave å finne frem til riktig utstyr for vårt bruk.

Dagens tilstand:
- Vi har er DSL-linje inn til huset. (Ikke mye å skryte av). Ca. 7/1 på en god dag.
- En liten ruter fra Interno som vi fikk med på kjøpet fra NextGenTel.
Dette er plassert nederst i huset (3 etasjer), og står inne i et rom med betong-vegger.

Det vi har koblet på:
- 4-7 mobiler
- Apple TV som streamer fra Netflix nesten 24/7. (Wifi)
- Samsung SmartTV som streamer fra tid til annen (Powerline til toppen av huset)
- 4 laptoper (Wifi)
- Et NAS som står plassert ved siden av ruteren og har kablet forbindelse. (Gjør daglig backup til eksternt NAS på ca. 100-1000MB, og overføring internt i huset på ca. 5GB/dagen)

Som dere sikkert forstår så går ikke ting så fort som vi skulle ønske. Linja inn er forsåvidt helt grei, men har funnet ut at det er det interne som svikter. Når jeg har testet hastighet og ping med bare 1 maskin koblet til via kabel, fungerer alt supert, selv med 4-5 streams oppe.
Det er altså det interne i huset som er problemet.

Det vi trenger:
- Et DSL-model
- En god switch som skal stå i dette rommet med betongvegger.
- En Wifi-sender som skal henges på veggen i trappeoppgangen (kables til Switch).

Null budsjett.

Takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva får deg til å konkludere med at det er interne problemer? Har du testa ytelse over WiFi med alle klienter på? Korleis er t.d. ytelsen frå PC til NASet med alt oppe?

Eg ville brukt DSL-modemet nextgentel har gitt deg, kjøptxutstyr som takler openwrt, og ikkje eigen switch.

Har WRT1900AC sjølv, og den er ikkje av dei enklaste å få OpenWRT til å fungere på - men den har knallgod maskinvare, og leverer ~30MB/s over wifi (5GHz) og har gigabit på ethernetportane. Nok RAM og CPU og.
Sist endret av vidarlo; 7. desember 2014 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva får deg til å konkludere med at det er interne problemer? Har du testa ytelse over WiFi med alle klienter på? Korleis er t.d. ytelsen frå PC til NASet med alt oppe?

Eg ville brukt DSL-modemet nextgentel har gitt deg, kjøptxutstyr som takler openwrt, og ikkje eigen switch.

Har WRT1900AC sjølv, og den er ikkje av dei enklaste å få OpenWRT til å fungere på - men den har knallgod maskinvare, og leverer ~30MB/s over wifi (5GHz) og har gigabit på ethernetportane. Nok RAM og CPU og.
Vis hele sitatet...
Ping osv. er veldig høyt (nesten 200ms) fra maskin til maskin på LAN. Ingen problemer når vi er 1-2 stykker, da. Så jeg tror det er ruteren jeg har fått fra NextGenTel som er problemet.

Jeg vil gjerne ha noe som er ganske plug-and-play.

Må også ha et eksternt wifi-punkt som kan stå utenfor betongrommet hvor nettverkslinja kommer ut. Også da ha en ruter eller det som trengs der inne. Og helst ikke den driten vi fikk fra NextgenTel.
Sist endret av Claryn; 7. desember 2014 kl. 17:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bridge routeren til NGT så den i praksis kun er et lag 2 DSL-modem. Så kjøper du en egen router som støtter OpenWRT/DD-WRT legger kabling opp til den lokasjonen i boligen som gir best trådløs dekning, hvor du igjen setter opp et aksesspunkt og lag 2 unmanaged switch..