Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 22718
Opisthokonta
mykofil's Avatar
3 1
Hadde dessverre ikke mulighet til å gå på foredraget selv. Kanskje noen andre her som fikk det med seg kan gi et kort referat?

Jeg ville absolutt tatt kontakt med professor Høiland, det hadde vært spennende å høre hva han vet. En mykolog som har satt seg inn i historisk bruk av psykadeliske sopper høres i det minste ut som rett person å spørre. Han er forøvrig forfatter av artikkelen om fleinsopp i Store medisinske leksikon, men skriver ikke noe om historisk bruk der.

Selv tenker jeg at fleinsopp må ha vært kjent her på berget lenge før moderne tid, og at den bare ble gjenoppdaget i midten av forrige århundre. Det er mye kunnskap som har gått tapt opp gjennom historien pga. religion (kristningen av Norge), pandemier (f.eks. svartedauden) og andre store samfunnsendringer (f.eks. moderniteten). Samtidig vet vi at mennesker i tidligere tider var mer i kontakt med naturen, mer åndelige, og de hadde god kunnskap om naturens medisinskap. Da mener jeg det er stor sannsynlighet for at fleinsopp har blitt oppdaget og utforsket av mennesker i dette landet, lenge før moderne tid. Men det blir selvfølgelig kun spekulasjon og ikke noe konkret.