Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1397
til dere hardware freaks: jeg eer starks ferdig med min mini cnc fres, og trenger da en pc med paralell port til styringsprogrammet. men det ser ut til at de flestre nyere pc'er kommer uten. er det fortsatt mulig å få tak i nye hovedkort med dette, eller må man ta til takke med gamle, trege maskiner?
De har sikkert overgang usb-parallell på clas ohlson og lignende steder.
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
De har sikkert overgang usb-parallell på clas ohlson og lignende steder.
Vis hele sitatet...
Vel det er forholdsvis velkjent at akkurat slike dingser er hipp som happ om de virker eller i det hele tatt blir oppdaget med slik styringsprogramvare, så det at han går for noe med native parallellport er bare en god ide.

Det finnes opptil flere nyere hovedkort (ihvertfall socket 1155) med parallellport, men det finnes utvidelsekort som også gir skikkelige parallellporter.
Sist endret av meitemark; 13. desember 2014 kl. 12:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
vil et slikt utvidelseskort gi eksakt samme funksjon som en native port?
Om ikke det ikke duger så har shuttle noen barebones med comport
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Slik en fra Komplett
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg ville sagt at et Sunsway/ST- kort var noe bedre valg enn ett USB-kort, men det kan faktisk være akkurat det som skal til.

Sitat av huap6 Vis innlegg
vil et slikt utvidelseskort gi eksakt samme funksjon som en native port?
Vis hele sitatet...
Vel, i teorien så skal det være det samme, men hva med at du forteller oss hva slags programvare du skal bruke for CNC-fresen, så kanskje det kan undersøkes.

Grunnen til at native er bedre enn usb er at usb later som at den er en "x" port via software mens en native har en faktisk chip som gjør jobben.
Sist endret av meitemark; 13. desember 2014 kl. 20:24.
Trådstarter
beklager, burde selvfølgelig tatt med dette i først epost. jeg skal kjøre enten mach 3, eller linuxcnc. sannsynligvis linuxcnc, da det er gratis, og lettere å sette opp. tror jeg bestiller et slikt utvidelses kort, viste ikke at det fantes.
Sitat av huap6 Vis innlegg
beklager, burde selvfølgelig tatt med dette i først epost. jeg skal kjøre enten mach 3, eller linuxcnc. sannsynligvis linuxcnc, da det er gratis, og lettere å sette opp. tror jeg bestiller et slikt utvidelses kort, viste ikke at det fantes.
Vis hele sitatet...
Vel, faktisk så er det slik at Sunsway-kortet sannsynligvis vil virke. Det har en OXPCIe952-FBAG chip og ifølge denne siden skal det virke med LinuxCnC.
Trådstarter
supert! jeg har liggende et hovedkort av denne typen,

http://www.hardwaresecrets.com/artic...erboard/1321/2

vil dette da virke sammen?
Ser ingen grunn til at det ikke skal virke.