Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 12497
Hei freaks, har klart å miste nøklene til postkassen min, i Oslo sentrum.(Grønland)

Har forespurt meg med låsesmed, og de skal ha rett i underkant av 2.000 kroner for åpning/bytting. Er fattig student, og har ingen/liten mulighet til å betale i nærheten av så mye penger.
Derfor tenkte jeg man alltids kunne spørre om noen har kunnskapen/bryet til å kunne hjelpe meg?

Har også fått tips om å vente på postmannen, men grunnet jobb/skole er dette vanskelig.
Det er også veldig forståelig om dette er for mye å be om.
Postkassen ser slik ut:
http://www.vaktmester-oslo.no/wp-content/uploads/2015/02/postkasser_borettslag_vaktmester_oslo.png

Tok nye

http://i67.tinypic.com/2janvr4.png

http://i65.tinypic.com/332836r.png


Her er direkte links:


http://i67.tinypic.com/2janvr4.png

http://i65.tinypic.com/332836r.png
Sist endret av heeit; 29. mars 2016 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ofte skal det bare et større skrujern til og en god vridning.
Låsene på disse er ikke spesielt heftige.
Trådstarter
9 12
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ofte skal det bare et større skrujern til og en god vridning.
Låsene på disse er ikke spesielt heftige.
Vis hele sitatet...
Skal prøve, takk for tipset!
Høres ut som en god måte å få ødelagt låsen på.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Høres ut som en god måte å få ødelagt låsen på.
Vis hele sitatet...
Får man den opp kan man sikkert kjøpe en ny lås som man setter inn etterpå.
Trådstarter
9 12
Sitat av dggr Vis innlegg
Får man den opp kan man sikkert kjøpe en ny lås som man setter inn etterpå.
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme, etter litt inspeksjon av låsen tror jeg det er vanskelig å bryte opp låsen, nøkkelhullet er så lite at du ikke får et kraftig nok skrujern inn i låsen. Er redd jeg må bruke en formiddag på å vente på postbudet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av heeit Vis innlegg
Tenkte det samme, etter litt inspeksjon av låsen tror jeg det er vanskelig å bryte opp låsen, nøkkelhullet er så lite at du ikke får et kraftig nok skrujern inn i låsen. Er redd jeg må bruke en formiddag på å vente på postbudet.
Vis hele sitatet...
Det er ofte rimelig enkelt å bytte slike låser. Dei er stortsett festa med mutter eller klips på innsida, så om du får tak i ny lås er det trivielt å bytte. Postbodet har heller ikkje nøkkel til di postkasse. Dei feller ut rada med alle kassene - og det vil jo gjere at du får henta posten ein gong, og løyser ikkje problemet.

Drill ut låsen. Finn ut dimensjon på holet. Kjøp og sett i ny lås.

Eventuelt betal låsesmeden for å gjere det.
Trådstarter
9 12
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ofte rimelig enkelt å bytte slike låser. Dei er stortsett festa med mutter eller klips på innsida, så om du får tak i ny lås er det trivielt å bytte. Postbodet har heller ikkje nøkkel til di postkasse. Dei feller ut rada med alle kassene - og det vil jo gjere at du får henta posten ein gong, og løyser ikkje problemet.

Drill ut låsen. Finn ut dimensjon på holet. Kjøp og sett i ny lås.

Eventuelt betal låsesmeden for å gjere det.
Vis hele sitatet...
Men disse låsene tror jeg er enkle å demontere innenifra, så når postbudet gir meg posten så kan jeg skru ut låsen og erstatte den senere.. Tror jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av heeit Vis innlegg
Men disse låsene tror jeg er enkle å demontere innenifra, så når postbudet gir meg posten så kan jeg skru ut låsen og erstatte den senere.. Tror jeg.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det er gjort på minutt å få dei ut frå innsida. Og det er gjort på minutt å sette drillen på dei og åpne på den måten.
Ifølge dette bildet burde heeit klare å få hånda godt nedi kassa med en skiftnøkkel så fremt skiftnøkkelen ikke er for lang elns.

Hadde venta på postbudet med verktøykasse og leg elns.



anyways, ifølge denne tråden: kvinneguiden - Ny sylinder/lås til postkasse

Status: Måtte omtrent true postmannen til å lirke opp døra fra innsiden. Men han hadde ikke lov til å gi meg posten, så den måtte han levere på det lokale postkkontoret, slik at jeg kunne få den utlevert der.

Artigt.

Men nå sparer jeg ihvertfall en formue for den låsesmeden.

:-)

Nå skal jeg kjøpe og installere lås selv!!! *mekke*mekke*
Vis hele sitatet...
Be postmannen om at posten din skal hentes på postkontoret elns. til du har fått fiksa låsen, og sjekk hvilken lås det er som brukes i kassa.

Kanskje det er denne?



SYLINDER FOR ME-FA POSTKASSE LITEN (kr. 291)



Den ligner ivertfall på "orginalen" fra danmark: 1607 Postkasse/skabs Cylinder




Sjekk om dette er riktig før du handler.
En vaktmester eller styre i borettslaget har vel gjerne en kopi av nøkkelen din? Spør om å få låne den for å lage en kopi?
Fant en som ligner mer på den i bildet.

RUKO 1607 KROM POSTKASSELÅS



Sitat av fulloggal Vis innlegg
En vaktmester eller styre i borettslaget har vel gjerne en kopi av nøkkelen din? Spør om å få låne den for å lage en kopi?
Vis hele sitatet...
Tipper boretslaget vil at op skal bytte låsen om nøkelene er mista.
Sist endret av Turbolego; 29. mars 2016 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvem eier postboksen? Posten eller borettslaget/huseier? Du kontakter enten Posten eller huseier og ber om/kjøper en ny nøkkel eller dem bytter ut låsen.

Trenger du bare posten, kan du be Posten om å levere posten på Postkontoret eller i en annen postkasse. Det siste trenger en midlertidig adresseendring.

Bare ring Postens Kundesenter og spør om råd. Å bryte opp postkassa vil garantert involvere Politi.
Sist endret av ivar_oslo; 30. mars 2016 kl. 00:03.
Trådstarter
9 12
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvem eier postboksen? Posten eller borettslaget/huseier? Du kontakter enten Posten eller huseier og ber om/kjøper en ny nøkkel eller dem bytter ut låsen.

Trenger du bare posten, kan du be Posten om å levere posten på Postkontoret eller i en annen postkasse. Det siste trenger en midlertidig adresseendring.

Bare ring Postens Kundesenter og spør om råd. Å bryte opp postkassa vil garantert involvere Politi.
Vis hele sitatet...
Det er jeg som eier postkassen, ikke borettslaget. Problemet er bare at når jeg overtok så fantes det bare en nøkkel. Og den ligger en plass på fjellet. Derfor jeg er redd låsesmed blir eneste alternativet hvis postbudet ikke kan hjelpe. Hvis det er saken, kan det være greit å prøve å finne noen med drill og drille gjennom låsen.

Postens kundesenter hadde ikke noe godt svar å gi meg, annet enn at de ikke var ansvarlige for postkassen. Og at jeg ikke kunne forvente at et postbud hjelper, selv om jeg spør pent. Fyren jeg snakka med anbefalte meg å prøve å få tak i postbudet. Så lenge jeg hadde legitimasjon bruker de å være snille.


Takker for tips å svar, har hengt lapp på postkassen. Kanskje jeg får hjelp av en hyggelig postmann/dame.
Hadde sånn lås på postkassen der jeg bodde før mistet en gang postkassenøkkelen.
Da fant jeg ut at dette er ganske enkle låser å dirke opp.

Jeg kan godt komme nedom Grønland og åpne postkassen din, men det er jo ikke noen varig løsning om du ikke har fått tak i ny sylinder.
Sitat av Pope Vis innlegg
Hadde sånn lås på postkassen der jeg bodde før mistet en gang postkassenøkkelen.
Da fant jeg ut at dette er ganske enkle låser å dirke opp.

Jeg kan godt komme nedom Grønland og åpne postkassen din, men det er jo ikke noen varig løsning om du ikke har fått tak i ny sylinder.
Vis hele sitatet...
Tja det kan jo være en billig og grei løsning for ts. Om han passer på å bytte lås samtidig eller iaf slår ut den eksisterende låsen fra baksiden når du har åpnet postkassen.
Trådstarter
9 12
Sitat av Pope Vis innlegg
Hadde sånn lås på postkassen der jeg bodde før mistet en gang postkassenøkkelen.
Da fant jeg ut at dette er ganske enkle låser å dirke opp.

Jeg kan godt komme nedom Grønland og åpne postkassen din, men det er jo ikke noen varig løsning om du ikke har fått tak i ny sylinder.
Vis hele sitatet...
Ny sylinder får man tak i, når den taes ut tar jeg bare med sylinderen til noen som selger dette så burde dette vært ordnet.

Om du hadde hatt mulighet til dette hadde det vært fantastisk! Jeg fikk tak i posten min idag, men postmannen lot meg ikke prøve å få ut låsen, i tillegg hadde han dårlig tid.

Tar kontakt på PM.
Trådstarter
9 12
Sitat av Pope Vis innlegg
Hadde sånn lås på postkassen der jeg bodde før mistet en gang postkassenøkkelen.
Da fant jeg ut at dette er ganske enkle låser å dirke opp.

Jeg kan godt komme nedom Grønland og åpne postkassen din, men det er jo ikke noen varig løsning om du ikke har fått tak i ny sylinder.
Vis hele sitatet...

Jeg vil bare rette en STOR takk til Pope, som faktisk tok turen ned til Grønland og fikk ordnet det! Takker for innspill og hjelp folkens!
vi får stadig innbrudd i den typen som på bilde, og tror ikke det vanskelig å åpne dem, kan gjøres fra toppen som det blir sagt.. dessverre
Sitat av heeit Vis innlegg
Jeg vil bare rette en STOR takk til Pope, som faktisk tok turen ned til Grønland og fikk ordnet det! Takker for innspill og hjelp folkens!
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig