Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6281
Hei. Jeg har blitt dømt til 4 måneders soning. Dette er første gangen, og jeg gruer meg noe forferdelig. Regner med at det er vanlig med 2/3 soning ?
Jeg sliter en del med angst, og vet ingenting om hva som møter meg der inne.

Noen som vet hvordan det er der ang. regler, miljø o.s.v. ???

Hilsen en som gruer seg.
Fengsel med åpen soning består av folk fra alle samfunnslag. Kanskje du har drept noen og sitter den siste tida på åpen soning, eller du har kjørt for fort/i fylla.

Nå satt jeg bare 4 uker selv for snart 10år siden, men min erfaring var at folk droppet fordommene sine og gikk sammen for å gjøre oppholdet kortest og mest mulig behagelig.
Rolig jobbing på dagen og samling rundt "leirbålet" på kvelden.

Husk å ta med kortstokk og en kartong sigg.
Sitat av Imax Vis innlegg
Hei. Jeg har blitt dømt til 4 måneders soning. Dette er første gangen, og jeg gruer meg noe forferdelig. Regner med at det er vanlig med 2/3 soning ?
Jeg sliter en del med angst, og vet ingenting om hva som møter meg der inne.

Noen som vet hvordan det er der ang. regler, miljø o.s.v. ???

Hilsen en som gruer seg.
Vis hele sitatet...
jeg var på bruvoll ifra mai til september i fjor. du får garantert 2/3 hvis du ikke begynner å slåss eller har bøter som ikke er betalt. mange som soner der er der pga bøter som ikke er betalt. det ikke som i usa du har nok litt godt av å komme deg dit hvis du sliter med angst, jeg hadde ihvertfall det.

bruk tida til å trene, lese og trene deg på å være litt sosial. helt ærlig er det som den leirskolen du dro på skoletur til i 12 års alderen. det kjipe der er at det er oppstilling 3 ganger om dagen. thats it. dette klarer du fint
Alt jeg har hørt om bruvoll er at det er koselig, god mat og gode treningsmuligheter, ikke vær redd, det er faktisk en fare for at du får det fint der
ta med behagelig tøy, ekstra penger( du får ta ut 300 i uka ekstra) og et lite tips er å kjøpe masse telefonautomat kort du kan selge til de andre på avdelingen slik at får litt ekstra å rutte med
Når det kommer til trening er det dårlig kosthold, mye karbo, fett og lite proteiner, dette løser du da med å proppe trynet med bacongull, som inneholder 65 g protein pr 100 gram, men disse koster vell over 40 kr for 130 g husker jeg ikke feil.. jeg hdde med telefonkort for 10.000 kr sist jeg sona, og de kom godt med.
etter du har sonet i 60 dager kan du dra på kontrakt tur, dette er som regel 1-2 ganger i uken og da får du ta med ytterligere 300 kroner, til hamburger,babb eller hva din synd skulle være.. Lykke til og kos deg mye, se på det som en ferie
Bruvoll er en leir med kåte menn. Var der selv fra mars til slutten av juli, og det var ikke kjedelig, tiden gikk bare sent.
De har forskjellige aktiviteter som f.eks sykkeltur, gåtur. Når jeg var der fikk vi lov til å reise på tivoli med to betjenter på Sand. Til og med fikk vi en heftig hamburger og en is til dessert.
'
Miljøet inne på bruvoll er ikke noe thug life. Egentlig alle tolererer hverandre, så lenge du er hyggelig og ikke slenger med leppa. Det er pokerdager på en av brakkene hvor du legger inn 20,- og kan vinne 200, (om dere er 10 stk).

Maten inne på bruvoll går i mye karbonader, da mener jeg laksekarbonader, biffkarbonader, vanlig karbonader med erter i... Mye poteter, utvanna grønnsaker.. Noen ganger har de burger og du får dessert som er en rislunsj eller karamellpudding. Visst du er av godtetypen kan jeg anbefale å gå til gudstjeneste som er en gang i uken, så får du gulerotkake når dere er ferdig.. Den gulerotkaka er en av de beste jeg har spist forresten.

Du har kiosk to ganger i uka, mandag og torsdag, og hver torsdag får du utbetalt fra fengselet som er da dine arbeidspenger. Du tjener ca 63,- dag, som er ca 316-320,- i uka, er du ganggutt får du 445 i uka. Kiosken består av produkter fra Frist price og noen dyre, og han som eier kiosken jobber for Joker. Vi hadde alltid en spøk der inne om at den største hustlern på bruvoll var kiosk mannen, haha.

Ellers er det ett hyggelig opphold, hvertfall jævlig varmt der om sommeren. Til anbefaling så ta jobben som enten gang gutt eller på vaskeri, siden du har angst. Gang gutt skal du bare vaske brakka en gang om dagen, og du velger når du selv vil gjøre det på dagen. Greia er at du får pes av dine andre kamerater på brakka om du ikke gjør det ordentlig. På vaskeriet er det også en slack jobb, du skrur på 3-4 vaskemaskiner og venter til de er ferdig. Husk å fiks deg venner ellers blir tiden kjedelig, og om du ikke er glad i fellesbad og dusj så anbefaler jeg brakke to. Er du en av de som ruser seg så er det brakke 3 som gjelder. Ønsker deg masse lykketil, bruvoll er helt ålreit
Sist endret av ezyy; 13. februar 2016 kl. 10:07.
Satt der i 2009, hyggelig sted.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
2 0
Takk for alle svarene. Føler at jeg ikke er like redd lenger. Bare et spørsmål til. Hvor mye koster telefonkortene, og hvor mye kan man ringe dem ? Er det mulig å kjøpe de på forhånd noe sted ?

Ellers så tar jeg gjerne i mot flere gode tips.

Lurer også på hvordan det er å få sovepiller og beroligende piller der. Tror virkelig jeg kommer til å trenge det.
Sist endret av Imax; 23. februar 2016 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
tror det var 50, 100 og 150. de kan kjøpes i kiosken som er mandag og torsdag. husker ikke hva det kostet i minuttet men tror det var 1 kr minuttet. man kan ikke ta med slike kort.

hvis du får noe av legen din kan du få lignende der. ellers kan du få vallergan (eller hva det het) som folk tok for å få sove men jeg husker hvor trøtt i trynet folk som tok det var dagen etter. du kan jo heller trene, da sover de fleste greit etterhvert også føler du deg bedre
Litt off-topic: Kan antakelig regne med noe soning for bøter og annet rask selv om ikke lenge. Det er i og for seg i orden, men for meg er det uaktuelt å sitte på fellescelle. Jeg sitter heller en måned i isolat enn ti dager sammen med en eller annen random dust. Regner med at de vil prøve å få meg inn et slikt sted til å begynne med. Hva må jeg gjøre av ulovligheter/urimeligheter når jeg kommer inn der for å bli sendt videre til et lukka fengsel umiddelbart, helst uten å forlenge straffen mer enn noen få dager?
Sitat av kallisti Vis innlegg
Litt off-topic: Kan antakelig regne med noe soning for bøter og annet rask selv om ikke lenge. Det er i og for seg i orden, men for meg er det uaktuelt å sitte på fellescelle. Jeg sitter heller en måned i isolat enn ti dager sammen med en eller annen random dust. Regner med at de vil prøve å få meg inn et slikt sted til å begynne med. Hva må jeg gjøre av ulovligheter/urimeligheter når jeg kommer inn der for å bli sendt videre til et lukka fengsel umiddelbart, helst uten å forlenge straffen mer enn noen få dager?
Vis hele sitatet...
Vold er alltid en løsning uten at jeg skal anbefale deg noe som helst. Nark er en annen. Men du må regne med tilleggstraff. Spør dine kolleger (innsatte), de har nok svar. Hvis du så gjerne vil sitte alene mesteparten av tiden synes jeg kanskje du skal spørre deg selv om hva som vil være det beste for deg. Hvis det er en psykisk grunn til at du vil på sikker soning så bli kjent med den følelsen. Du kan bli sendt på høysikkerhet når du vil, men prøv og utfordre deg selv, sosialisering er i norske fengsler alltid bedre enn isolering. Ta noen kurs, gå på jobb, prøv å bli kjent med folk. Dette ordner seg