Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2778
En god kamerat av meg bestilte en iPhone av en fyr i England. Det har kun gått fire dager, men jeg er rimelig overbevist om at han er blitt lurt allerede.

Telefonen kostet 4000 kroner. Ikke altfor dyrt eller billig, men en bra pris tross alt. Penger ble overført via Western Union - og bekreftet hentet ut av WU.

Det han derimot får beskjed om på telefon fra selger, er at han ikke kan sende med mindre han bestiller fem til. Gjør han ikke det, får han sparken av sjefen sin. Hvorfor han heller ikke kan få igjen pengene sine, greier han ikke svare konstruktivt på. Derfor er det ikke tvil i mitt sinn om at han svindles.

En annen ting som bekreftes ytterligere er at brukerne på Fraudwatchers.org diskuterer samme mann og firma på sitt forum. (Jeg venter litt med navn og info). Fremgangsmåten beskrives også på samme måte. Jeg fant også litt informasjon om vedkommende på en annen side for nettsvindel. Så det er ikke tvil..

Problemet med å forhandle med engelske firma er at det nesten ikke koster noe å opprette aksjeselskap, deres firmaregister er ikke like nøye som vårt. Samt at det er bare en svipptur til Isle of Man for banker med konfidiensialitetsavtaler. Men problemet er antageligvis at han ikke en gang har et firma. Hold dere ihvertfall langt unna forhåndsbetaling uten forsikring.

Det man bør gjøre er selvsagt å kontakte politi og forbrukerombud og gi dem all mulig informasjon som både svindler og offer har. Men det er dråper i havet for deres del, og verken alvorlig eller dyrt nok for at det vil skje noe særlig. Han bør også kontakte Western Union samt banken for eventuell info, samt Tinde hvor annonsen sto. Kanskje er det døde spor, men verdt et forsøk.

Nå kommer FFs talenter inn i bildet - min kompetanse ligger ikke først og fremst på datafronten. Er det noen som har noe forslag til hvordan man hypotetisk sett (som alt annet på FF.nu) skal nagle denne mannen? Ta, hacke eller ødelegge for ham på et eller annet vis? På meg virker han ikke uovertruffent smart eller dyktig med det han driver med, men det kan også være en fasade.

Han bruker MSN og hotmail. Om det er hans navn han opererer med er vel tvilsomt, men jeg har ihvertfall det engelske nummeret. Opplys meg!
Ja, du kan enten gå Kid style å sende han en trojaner els. (Tviler på at han er dum nok for å hoppe på det.)
Eller, så kan du vel anmelde saken? Er ikke ekspert på slike ting, men er rimelig sikker på at det går .
legg ut navnet hans osv...
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Tror du trygt kan legge ut alt du har av info på denne fyren, WU skriker svindel og legger du WU sammen med resten av tegnene du beskriver får du ikke annet enn <<svindel>>. Legg ut alt du har av mailadresser, adresser, navn o.l. så kan det hende at det skjer ting.
Er rimelig sikker på at dette er samme fyren jeg har støtt på. Opererer på msn under navnet Larry, og epostadressen var vel noe slikt som . Ville ha en kompis av meg til og overføre 4000 med WU til han ,men plutselig var det ok og sende kun 2000 om han lovet og sende resten av pengene senere. Hvilken seriøs aktor ville sendt en vare for kun forhåndsbetaling av halve summen fra england til norge? Tror ikke jeg kommer på noen andre... Svindel tvert igjennom, no doubt about it

Fikk ikke redigere posten min, men er msn adressen han opererer med får jeg opplyst fra kompisen min.
track han ned ved hjelp av nummeret....
www.ryanair.com, få med kompiser og ta en englandtur og ta en "friendly visit"
idiot? *titegn og sorry hvis dere syns dette er OT, men makan til tulling...*
Det har tross alt stått om svindelen på x-antall sider nå..
Sist endret av pr0tec; 29. oktober 2008 kl. 15:26.
Lets get serious, som en normal norsk borger er autoriteten din, innenfor lovligegrenser, liten.
Anmeld ham, skaff noen med autoritet, onkel blå/bobbie, anmeld!!!
Sitat av Pyro_Killer
Lets get serious, som en normal norsk borger er autoriteten din, innenfor lovligegrenser, liten.
Anmeld ham, skaff noen med autoritet, onkel blå/bobbie, anmeld!!!
Vis hele sitatet...
Hvis du legger trykk i ordet vanlig, vil ikke en vanlig norsk statsborger ha noen autoritet i den forbindelse i det hele tatt. Det er vel begrepet makt du sikter til, selvom makt og autoritet kan brukes omhverandre. Problemet blir om norske "autoriteter" er autorative i la oss si zimba i b-bawe, hvis det er der svindleren operer fra.
Fish40's Avatar
Trådstarter
16 0
Sitat av pr0tec
idiot? *titegn og sorry hvis dere syns dette er OT, men makan til tulling...*
Det har tross alt stått om svindelen på x-antall sider nå..
Vis hele sitatet...
Det er veldig lett å si i etterkant, men som sagt: Vær meget bevisste hvis dere handler fra England. Generelt.

Her er annonsen: http://tinde.no/marked/BM10354 - den står fortsatt.
Jeg har prøvd å google opp litt informasjon om ham, både på navn og nummer. Det er noen resultater, men de sier ikke all verden. Som sagt bruker han MSN. Jeg kan også skrive opp hele mailkorrespondansen så fort jeg får den fra kompisen min.

Assistanse søkes fortsatt ihvertfall. En del gode forslag så langt, faktisk. Men grav enda dypere.
Det er lite dere for gjort annet enn og anmelde saken, evt reise ned dit. Pengene er nok tapt for alltid men har han svindla mange er det jo en liten mulighet for at politiet vil bry seg. Da er det isåfall lurt og holde kontakt med han så dere kan sette opp en liten felle.

Men hvem er det som betaler for slike varer via WU? Det er som og be om og bli svindla.. Det står tom på hjemmesiden dems at du ikke skal gjøre det.

Og jeg tviler virkelig på at disse folka bruker no selskapnummer/bankkontonr osv.
Fyren som kompisen din har sendt penga til har antagligvis brukt falsk leg, eller så har han lurt en 3. person til og ta imot penger for seg. Eller så er det bare en idiot på 17 år som enda bor hjemme.
Etter en del søk har jeg kommet fram til at denne personen driver med scam i STOR SKALA. Han selger følgende:
Laptops,Mobiler,Xbox 360/wii/ps3,Sony Psp,flatskjermer,Pda,MP3 & MP4 spillere,Playstation,Digital camera,Dvd spillere osv osv.

Rart han ikke har blitt tatt, han må jo tjene noe sykt på å scamme folk på dette nivået

EDIT: Har de ikke finn.no lignene side i UK? Skulle tro en slik side ikke eksisterte der, irriterer meg grenseløst over at alle slike services koster penger der nede.
Sist endret av treimoz; 30. oktober 2008 kl. 21:16.
Sitat av Fish40
Det er veldig lett å si i etterkant, men som sagt: Vær meget bevisste hvis dere handler fra England. Generelt.

Her er annonsen: http://tinde.no/marked/BM10354 - den står fortsatt.
Vis hele sitatet...
er ikke det en 1.gen iPhone, der hadde jeg allerde nok vært litt obs på scam.
Jeg hadde prøvd og søke på fora etter britiske personer som er blitt scammet og overtalt dem til å anmelde han, jeg tror at det har litt mer effekt enn å anmelde han til lensmannen på hjørnet.
Bruk paypal til handel på nettet. det er noe av det sikkreste å betale med. hvis noen svindler deg er det bare å ta kontakt med paypal og det kan faktisk ta pengene du betalte ut av hans konto og legge det tilbake på din egen.
Sist endret av sixfeetunder; 30. oktober 2008 kl. 21:24.