Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1952
Heisann! Kikket litt på maxgaming og så jeg kunne bestille karambit,m9,flip knife osv. er det virkelig lovlig å bestille disse knivene da eller vil dette muligens bli et problem?
R.i.p 23.04.2021
Vis det sendes innenfor norske grenser er det ikke noe problem.men import av kniver/ våpen er ulovlig og det vil bli beslaglagt
KaffeBønne's Avatar
Trådstarter
19 1
@Tarm de blir sendt fra maxgaming.no vet du noe om det blir sendt innenlands da? har en liten misstanke om at det blir sendt fra Sverige
Du har ikke vurdert å ta kontakt med butikken direkte? De kan sikkert svare på om de sender produkter innenlands eller ikke
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av https://www.maxgaming.no/no/om-maxgaming
Vårt lager og hovedkontor ligger i Upplands Väsby, rett nord for Stockholm.
Vis hele sitatet...
Når lageret er i Sverige må det vel nødvendigvis sendes over grensa.

Forøvrig står det at det er "replika"-kniver. Hva det betyr vet jeg ikke, men kanskje de ikke er skarpe og er ubrukelig som kniv selvom du skulle finne på å slipe dem?

Det lureste er nok å ta kontakt med dem. De har vel fått tilbakemeldinger av norske kunder tidligere og vet vel om det lar seg sende over grensa.
Sitat av NAPse Vis innlegg
Når lageret er i Sverige må det vel nødvendigvis sendes over grensa.

Forøvrig står det at det er "replika"-kniver. Hva det betyr vet jeg ikke, men kanskje de ikke er skarpe og er ubrukelig som kniv selvom du skulle finne på å slipe dem?

Det lureste er nok å ta kontakt med dem. De har vel fått tilbakemeldinger av norske kunder tidligere og vet vel om det lar seg sende over grensa.
Vis hele sitatet...
Om du tar en titt på "toll" på tv2 eller tv2 sumo ser man at sånne kniver kan bli destruert uavhengig av om de er skarpe eller ikke
KaffeBønne's Avatar
Trådstarter
19 1
tenkte ikke på at jeg kunne ta kontakt med de hehe. skal ta å gjøre det nå

Takk for svar uansett

Fikk beskjed at dette var suvenirer så det skulle ikke være noe problem å få dem over grensen. Er dette noe jeg kan stole på?
Sist endret av KaffeBønne; 16. juni 2020 kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KaffeBønne Vis innlegg
Fikk beskjed at dette var suvenirer så det skulle ikke være noe problem å få dem over grensen. Er dette noe jeg kan stole på?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det ha noe å si? Noen få våpentyper nevnes eksplisitt i lovverket. Balisongkniver og springkniver er blant de, karambits ikke. Sånn sett er de ikke formelt forbudt. Likevel har de sekkebetegnelsen "rent voldsprodukt uten annet aktverdig formål" og det later til at politiet har bestemt seg for at karambits faller under dette. Det er en litt pussig posisjon å innta all den tid det er fullstendig uproblematisk å skaffe sabel, hellebard og langsverd, men ingen har noensinne observert noe som minner om koherens fra politiet når de prøver seg som lovgivere. Ledesnora er vel gjerne at hvis tøff ungdom som synes noe er tøft, så bør det forbys.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. juni 2020 kl. 13:22.
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
En karambit faller nok dessverre under kategorien voldsprodukter, da det er en kniv laget utelukkende for å brukes med voldelige hensikter.
Det er litt uklart om nettsiden du linker til sender disse knivene skarpe, men når de skriver at kundene må være over 18 år, så kan det jo tyde på at kniven faktisk er slipt skarp. Isåfall er det nok ingen tvil om at den blir stanset (dersom den blir kontrollert).

Om kniven blir sendt som replika uten skarpt blad, kan det jo hende den kommer inn som samleobjekt hvis du er heldig.
Her bør du nok høre med nettsiden om knivene er skarpe, og hvorvidt de sendes fra Sverige eller innenlands i Norge, og hvilke erfaringer de har med norske kunder ift dette.
R.i.p 23.04.2021
Lite og si i 2020 om kniven ikke er skarp desverre. Man ka enkelt slipe den for å gjøre den skarp. Regelverket har blit utrolig strengt de siste årene.vis du bestiller blir det mer 50/50 gamble. Blir den stoppet for kontroll blir den sendt tilbake til avsender eller destruert.tviler på du får noen bot.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
En karambit faller nok dessverre under kategorien voldsprodukter, da det er en kniv laget utelukkende for å brukes med voldelige hensikter.
Det er litt uklart om nettsiden du linker til sender disse knivene skarpe, men når de skriver at kundene må være over 18 år, så kan det jo tyde på at kniven faktisk er slipt skarp. Isåfall er det nok ingen tvil om at den blir stanset (dersom den blir kontrollert).

Om kniven blir sendt som replika uten skarpt blad, kan det jo hende den kommer inn som samleobjekt hvis du er heldig.
Her bør du nok høre med nettsiden om knivene er skarpe, og hvorvidt de sendes fra Sverige eller innenlands i Norge, og hvilke erfaringer de har med norske kunder ift dette.
Vis hele sitatet...
Det er slik politiet velger å tolke lovverket, men det betyr ikke at det er rimelig, koherent eller riktig. Hva med sverd, glavin og langøks? Det er faktiske våpen, laget for strid. De effektive til det formålet, noe en karambit er i langt mindre grad. Andre aktverdige formål med blankvåpen generelt måtte i såfall samling, kamport og rollespill, men det kan man saktens hevde for karambiten også. Eller hva med millitære kampkniver? Bajonetter? Stort sett uproblematisk å skaffe og eie.

Faktum er at hva som helst kan være et særlig farlig voldsprodukt. Hva som helst av andre aktverdige formål kan stort sett ignoreres. Hva som helst av vilkårlige faktorer kan ilegges mer vekt enn andre, slik at det man ønsker å forby blir forbudt.

Jeg benekter ikke at lovverket tolkes slik du beskriver, men jeg oppfordrer folk til å prøve å se hvordan kartet og terrenget henger sammen. Overlappet mellom hva som er farlig og hva som er forbudt er langt mindre enn overlappet mellom hva ungdommen synes er kult og hva som er forbudt. Politiet flytter målpostene og burde ikke ha definisjonsmakt på våpenfronten.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. juni 2020 kl. 15:53.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er slik politiet velger å tolke lovverket, men det betyr ikke at det er rimelig, koherent eller riktig. Hva med sverd, glavin og langøks? Det er faktiske våpen, laget for strid. De effektive til det formålet, noe en karambit er i langt mindre grad. Andre aktverdige formål med blankvåpen generelt måtte i såfall samling, kamport og rollespill, men det kan man saktens hevde for karambiten også. Eller hva med millitære kampkniver? Bajonetter? Stort sett uproblematisk å skaffe og eie.

Faktum er at hva som helst kan være et særlig farlig voldsprodukt. Hva som helst av andre aktverdige formål kan stort sett ignoreres. Hva som helst av vilkårlige faktorer kan ilegges mer vekt enn andre, slik at det man ønsker å forby blir forbudt.

Jeg benekter ikke at lovverket tolkes slik du beskriver, men jeg oppfordrer folk til å prøve å se hvordan kartet og terrenget henger sammen. Overlappet mellom hva som er farlig og hva som er forbudt er langt mindre enn overlappet mellom hva ungdommen synes er kult og hva som er forbudt. Politiet flytter målpostene og burde ikke ha definisjonsmakt på våpenfronten.
Vis hele sitatet...
Si det til tollvesenet. Jeg er ikke uenig i det du sier, men jeg tror det er langt mer sannsynlig å få gjennom blankvåpen fra middelalder som samlerobjekter en cyber-karambiter fra CS: GO.
Samlerscenen rundt middelaldervåpen er mye mer etablert og troverdig enn kniver som er laget for å se kule ut, og i tillegg er designet utelukkende for å kutte strupen på andre mennesker.

En skjønnsvurdering hos Tollvesenet vil mest sannsynlig heller gå god for etablerte samlerobjekter (selv om disse også kan slipes skarpe), enn utstyr man stadig finner i kriminelle kretser, som karambit /batangakniver o.l.

Jeg tror rett og slett at karambit har liten sjangse å komme gjennom fordi det er mye større sannsynlighet for at de blir brukt i krim, enn hellebarder, morgenstjerne og andre middelaldervåpen.
Karambiten er også lett å skjule og bære med seg, som er problematisk sett fra Toll/Politi sine øyne.
Jeg bestilte kniv fra denne nettsiden når jeg så denne tråden. Fikk pakka i dag
Og kan bekrefte at de er skarpe som fy...