Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1998
Fikk forelegg i posten i dag, 8000 kr eller 16 dager i fengsel.
Vant 2 telefoner i poker i sommer, brukte den ene og ble innkalt på avhør. Jeg tjener 1500 kr i mnd og mister den inntekten i august da jeg drar på folkehøyskole.

Har dere noen erfaring med anking av bøter, hvordan foregår det og kan det hjelpe i det hele tatt? evt. utsette fengselsstraff et år?

Og er 16 dager i fengsel lenge?

Andre tips eller lignende?
Og sone i stedet for å betale er veldig vanskelig å få til, såvidt jeg har fortstått er dette absolutt siste utvei om det er helt umulig og kreve inn pengene fra deg. En eller annen form for inntekt må du ha selvom du er på folkehøyskole, studielån kanskje?
Tror heller saken løses ved at du tar kontakt og får betale et lite beløp per mnd.

- Vi fakturerer og purrer både en og to ganger. Hvis betaling ikke kommer, varsler vi om tvangsinnkreving og iverksetter denne. Det betyr at vi kan trekke i lønn eller trygd, ta utlegg i konto, aksjer og hva som måtte finnes av verdier for å dekke bota/forelegget. Vi leter etter noe å dekke kravet med i tre år, før vi iverksetter soningsanmodning – det vil si at vi anmoder politiet om å innkalle vedkommende til soning. Bøter foreldes normalt etter fem år, så vi er ute etter å sikre oppgjør så tidlig som mulig, men der soning altså er det siste virkemiddelet vi bruker, sier han.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.nettavisen.no/na24/kan-du...n/5176363.html
Sist endret av Putresopp; 14. april 2016 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger ikke anke noe. Et forelegg er noe man enten godtar eller ikke godtar. Godtar du ikke så risikerer du å måtte møte i retten. Har du flaks så blir saken henlagt. Hvis du vedtar forelegget, så kan du som regel få tilpasset en nedbetalingsplan som står i forhold til din økonomi. Gitt at du har en økonomi vel å merke, nå eller i nær framtid. Statens innkrevingssentral er ikke ute etter å fucke deg. Så lenge du viser vilje til å betale, så er de ganske greie å ha med å gjøre.
Sist endret av mentalmelt; 14. april 2016 kl. 17:08.
Som mentalmelt sier, så er Statens innkrevnignssentral veldig greie å ha med å gjøre. Jeg betalte 100kr i mnd over et år, mens jeg studerte. Sendte en helt vanlig, høflig epost og spurte pent om det var mulig.
Tok vel kanskje noen dager eller en uke, så fikk jeg svar, og det var i orden

Hvis boten bare gjelder å ha spilt poker, og vunnet en telefon (som du ikke hadde anelse var stjålet), så kan det bli henlagt om du nekter å vedta forelegget.
Men du kan også risikere å bli innkalt i retten - jeg ville nekta bota og håpt på henleggelse, og evt ringe og si du vil ha bota allikevel - dersom du faktisk blir kalt inn i retten
Sist endret av Alzo88; 14. april 2016 kl. 17:41.
Trådstarter
28 5
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Men du kan også risikere å bli innkalt i retten - jeg ville nekta bota og håpt på henleggelse, og evt ringe og si du vil ha bota allikevel - dersom du faktisk blir kalt inn i retten
Vis hele sitatet...
Er det en mulighet? Å ringe og angre om jeg blir tilkalt i retten?
Ridder av 1. klasse
Du må i allefall betale saksomkostninger i tillegg til boten, hvis du drar det til domstolen
Sitat av nymus Vis innlegg
Er det en mulighet? Å ringe og angre om jeg blir tilkalt i retten?
Vis hele sitatet...
Jeg ringte juristen som var ført opp på dokumentene jeg fikk, og ba om å bare få ta forelegget allikevel. Det gikk fint, i mitt tilfelle anyhow
Kan hende de nekter hvis du ringer 1 dag før rettsaken, men i rimelig tid skal det vel ikke være noe problem.