Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2915
Yo..

Er ny dirkeverdenen, men etter at den "see-through" hengelåsen med dirkesett kom i postkassa på fredag, har jeg fått lekt meg endel med låsen som fulgte med.
Tok ikke lange tiden før jeg skjønte at den var latterlig simpel. Brukte vel to minutter på og åpne den første gang.

Så i dag gikk jeg på europris og så etter andre hengelåser til og leke meg med.
Endte opp med å kjøpe to låser av merket norlock.
Disse låsene hadde rangering fra 1 - 10 der 10 er den sikreste låsen. Jeg kjøpte en med 5 og en med 7 i rangering.

Har fått dirket 5er låsen endel ganger, men fomler mye før jeg får den til. Den andre har jeg ikke kommet så langt med enda.
Har prøvd både google og youtube, men finner ikke stort om nor-lock hengelåser.

Tenkte kanskje noen her inne på bruket har noen tips å komme med?
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Lurer på om jeg må lage meg et nytt tension tool, slik at jeg får satt det i toppen av låsen, og ikke i bunn. Vet ikke, men har en liten følelse av at det kan være en av grunnene.
Har også på følelsen at låsen låser seg noen ganger, virker som jeg må frigjøre momentet og starte på nytt, regner med at det er en eller flere av disse sikkerhetspinnene som kiler seg.
Hvordan kjenner jeg forskjell på vanlig pinne og sikkerhetspinne? Hva skal jeg kjenne etter?

Eller, om noen har ei PDF eller lignende som omhandler dirking så tar jeg gledelig i mot det og.
Kan du legge ut bilde av låsen?
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Her har du noen bilder av både lås og nøkler. Vet ikke om de er til så mye hjelp.



Hvilke dirker har du prøvd med?
Anbefaler også å ta titt på kanalen til bosnianbill
Kan hende det er sikkerhetspinner i den. Har du opplevd at låsen gir mye etter, men likevel ikke åpnes? Et tips kan være å bestille øvingslåser fra USA. De har generelt mye lavere standarder der borte, så låsene er enklere å dirke. Større åpninger og mindre sikkerhetspinner er sjeldnere.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Aner ikke hva drikene heter, men har brukt tynne dirker som har ganske lang tupp, for å være sikker på at de når alle pinnene.

Og takk for den YT-kanalen. Ser ut til at jeg har noen timer med filmer og se der.

Jeg tror også at den har sikkerhetspinner. Er overbevist over at det er det inne i den.
Hvordan kjenner jeg om det er en sikkerhetspinne?
Og ja, den låsen her var langt over mine dirkeferdigheter. Begynner å få ganske grei kontroll på den andre låsen i det minste.
Synes det høres rart ut om "Norlock" fra Europris skal ha sikkerhetspins. Kan jo hende, men det er vel hovedsaklig forbeholdt kvalitetslåser. At du ikke klarer å dirke låsen på bildet, er, imo, litt merkelig. Skulle ikke være noe større problem enn f.eks. en Abus 55/50.

Prøv videre, først med en rake. Hvis du får til det, kan du gå videre på hook, som er det som er mest gøy å mestre.

Her er forresten et godt eksempel på sikkerhetspins:
http://www.sanitarium.net/golug/physical_security-pics/pin_types.jpg

edit: Dette er også en god video som forklarer dirking av sikkerhetspins.
Sist endret av Pope; 12. mars 2016 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Som sagt, aner ikk om det er sikkerhetspinner eller ei, men det virker til at det er relativt bra kvalitet på disse låsene.

Er hook jeg bruker nå. Som du sier, er mer moro og gir mer mestringsfølelse enn en rake. Men burde nok prøve med det.

Så, uten at jeg har sett på linken du la ved, så kan jeg overvinne sikkerhetspinner med at jeg holder pass med press på momentarmen samtidig som jeg presser hooken til jeg kjenner motstand for så å slippe opp moment og forhåpentligvis skal da sikkerhetspinnen kommer over "skjærelinjen"?

Skal prøve meg litt mer på låsen nå.
Ja, sikkerhetspinnene lurer deg til å tro at de er i riktig posisjon.
Slipp opp momentet litt, men ikke så mye at andre pins som er i riktig posisjon løsner, og og prøv å lirk til den siste. Det er vanskelig og jeg har ikke dirket på lenge, så jeg skulle nok ha fått slitt litt selv:P