Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 14158
hei, jeg lurer stadig på om politiet kan lese samtalene til folk på facebook. Mange jeg kjenner sier at politiet gjør det, mens andre sier at de ikke har tilgang til noe som helst som andre ikke har. Et eksempel er schetne som ble kidnappa, da de ikke fikk tilgang til profilen hennes. Var det bare noe de slet med å få tilgang til?

har hørt historie om en venn som snakte med en dealer, vennen sa at han hadde 800. Han mente da kroner, og senere kom politiet på døra og trodde han hadde 800 gram hasj. Er dette helt umulig, har politiet lest samtalen, eller har dealeren blitt tatt og så har de beslaglagt dataen hans og så funnet samtalen?

så spørsmålet mitt er egentlig bare om politiet kan lese samtalelogger på facebook. Eller andre sosiale medier for å si det sånn da
De har ingen spesielle "politirettigheter" på facebook.
Bare tenk på Schetne som du nevner, eller Breivik. Det sier jo litt når politiet sliter med å komme inn på terrormistenktes facebook side.

Eneste som kan være er visst noens telefon blir ransaket og de er ferdig logget inn på facebook. Det samme gjelder pc.
Sist endret av KjemikalieX; 15. juli 2013 kl. 01:17.
Norsk politi har ikke uten videre tilgang til facebook-samtaler.
Det krever at dem sender inn en søknad til Facebook, og er det godt grunnlag, får dem tilgang.
Det med Schetne var bare tregheter i kommunikasjonen.

Hvis denne "historien" er realistisk, så er nok det siste du sa sannheten. At dealeren enten tysta eller ble busta og politiet beslagla PC/mobil og leste samtalen derfra.
Vet ikke, men de sleit med å få tilgang til Facebooken til Breivik hvertfall
Det er faktisk 2 år siden de sleit med Breivik sin facebook. I fjor var Facebook ganske hjelpsomme i Sigrid-saken.
Facebook er ekstremt strenge med å dele info, til politiet i Norge sin frustrasjon, eks:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...o-4067554.html
Veit ikke om politiet følger med, men det er iallefall noen som følger med.. iallefall på meg.
Hver gang jeg skriver noe som setter kritiske spørsmål mot samfunnet eller staten, så blir det slettet..
Det jeg skriver blir bare borte..
Men dette gjelder bare ting jeg skriver public.
Så det er tydelig at det er noen som sitter å sensurerer noe av det jeg skriver på facebook.
Og det er jævlig irriterende.
Sist endret av Bhadra; 15. juli 2013 kl. 02:06.
Folk som bruker smarttelefoner og facebook er som regel alltid logget inn - blir en slik telefon beslaglagt kan politiet skrive ut all chattehistorikk du har hatt.
Dealen kan ha vært avlyttet, politiet ser da all kommunikasjon og kan ha trodd det var snakk om 800gram narkotikum.
Nei politiet har ikke tilgang til facebook loggs uten at passord blir oppgitt, folk glemmer logge seg ut, eller at ene personen som skriver er avlyttet. Det har heller ikke blitt utlevert logger fra facebook i Narkosaker i Norge.
Jeg vet ikke helt, men..

I fjor la jeg ut et par snøscooter bilder (som ikke er lov og kjøre med i norge uten dispensasjon)

I en annen sammenheng der jeg bare var og henta pass på lensmanns kontoret så kom en betjent (vet hvem han er sånn ca) og sa 'tøffe scooterbilder du har lagt ut på facebook da, pass på litt da..'

Åssn han har fått sett de, aner jeg ikke men de var visstnok fullstendig klar over det..
Cmd2x: Dem ligger vel åpent på FB siden din da ?
Sist endret av thundercat; 15. juli 2013 kl. 03:20.
Jeg ble innkalt til avhør pga en kjøp og salg samtale på facebook chatten. Har ofte hørt at man ikke skal snakke om "slike" ting på face, fordi politiet overvåker. Det tar jeg ikke helt seriøst, er vel bare en vandrehistorie. Uansett, det viste seg at denne karen hadde hatt rassia, og dermed blant annet beslaglagt pcn hans.

Det var via den min vesle chatt samtale ble oppdaget. Så pass på, jeg var dum og tok en slik prat på face.

Gikk forresten greit, klarte å snakke meg fint ut av avhøret. Selvom det var min profil, og politiet hadde alt svart på hvitt
Nei, min profil er ganske så stengt kan du si.
Jeg testa etterpå og lage en 'fake' profil, random profil for så søke opp meg selv, var meget lite jeg fant da, fant profilen min, men ej noen bilder eller info kan du si.. Minimalt
Bare pass på så dere ikke snakker stygt om USA. De følger med, som Snowden nå har avslørt. Plutselig ble det mye mer logisk hvorfor Arfan Bhatti plutselig forsvant.
Kan de kontakte facebook og få utlevert logger?
Ja

Får de gjort de for fillesaker/narko?
Nei

Er det sannsynlig at data/mobil med innlogga facebook er blitt beslaglagt?
Ja
En kompis av meg som var mye involvert med snuten fortalte hvordan han ble tatt. Var snakk om 5kg metamf som han og en fyr hadde mekka, så hadde han ene snakket om det på face og det førte til at snuten var parkert utfor leiligheten noen dager senere.. Slik han forteller det er at de skriver inn et søkeord, så kommer alle chattene med dette ordet opp. Dette har han sett på at de gjør så er ikke bare bs. Politiet har noen skitne triks de også, så jeg tar aldri slike samtaler på facebook. Bruk heller Skype ellerno.
For å få tilgang til facebook-samtalene til en person, så må enten facebook ville samarbeide (Noe som ikke skjer ofte), ellers så må de få en rettordre (eller hva det heter) fra en dommer i USA.

Sitat av Nexxzow Vis innlegg
En kompis av meg som var mye involvert med snuten fortalte hvordan han ble tatt. Var snakk om 5kg metamf som han og en fyr hadde mekka, så hadde han ene snakket om det på face og det førte til at snuten var parkert utfor leiligheten noen dager senere.. Slik han forteller det er at de skriver inn et søkeord, så kommer alle chattene med dette ordet opp. Dette har han sett på at de gjør så er ikke bare bs. Politiet har noen skitne triks de også, så jeg tar aldri slike samtaler på facebook. Bruk heller Skype ellerno.
Vis hele sitatet...
Synd at Norsk politi ikke har tilgang til Facebook, så dette ville aldri funket.
Mest sansynlig er det som Zherxyl sier, de beslaglegger en data / mobil som er innlogget og sniker på den.

Sitat av cmd2x Vis innlegg
Jeg vet ikke helt, men..

I fjor la jeg ut et par snøscooter bilder (som ikke er lov og kjøre med i norge uten dispensasjon)

I en annen sammenheng der jeg bare var og henta pass på lensmanns kontoret så kom en betjent (vet hvem han er sånn ca) og sa 'tøffe scooterbilder du har lagt ut på facebook da, pass på litt da..'

Åssn han har fått sett de, aner jeg ikke men de var visstnok fullstendig klar over det..
Vis hele sitatet...
Du har vell ikke, tjaaaa.. Åpen profil? Eller kanskje tagget noen som er venn med dette politifyren? Og btw, snescooter er lovlig i deler av Norge uten disp
Sist endret av Vod0; 15. juli 2013 kl. 18:02.
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
En kompis av meg som var mye involvert med snuten fortalte hvordan han ble tatt. Var snakk om 5kg metamf som han og en fyr hadde mekka, så hadde han ene snakket om det på face og det førte til at snuten var parkert utfor leiligheten noen dager senere.. Slik han forteller det er at de skriver inn et søkeord, så kommer alle chattene med dette ordet opp. Dette har han sett på at de gjør så er ikke bare bs. Politiet har noen skitne triks de også, så jeg tar aldri slike samtaler på facebook. Bruk heller Skype ellerno.
Vis hele sitatet...
Jo, BS er akkurat hva det er.
Tryggeste er å bruke et program som du utelukket har i en kryptert partition, hvis du evt vil ha logger osv.(Ikke alltid anbefalt)
Sist endret av Tafattt; 15. juli 2013 kl. 20:46.
Sitat av cmd2x Vis innlegg
Nei, min profil er ganske så stengt kan du si.
Jeg testa etterpå og lage en 'fake' profil, random profil for så søke opp meg selv, var meget lite jeg fant da, fant profilen min, men ej noen bilder eller info kan du si.. Minimalt
Vis hele sitatet...
det finnes folk som driver og viser og sender bilde til lokal politi,
med folk så mener jeg venner eller kjente venner av deg.
Ta høyde for at folk som prater om 5kilo metaamfetamin er avlyttet, og at det ikke er p.g.a facebook ;-)
*insert tittel her*
Sitat av Bhadra Vis innlegg
Veit ikke om politiet følger med, men det er iallefall noen som følger med.. iallefall på meg.
Hver gang jeg skriver noe som setter kritiske spørsmål mot samfunnet eller staten, så blir det slettet..
Det jeg skriver blir bare borte..
Men dette gjelder bare ting jeg skriver public.
Så det er tydelig at det er noen som sitter å sensurerer noe av det jeg skriver på facebook.
Og det er jævlig irriterende.
Vis hele sitatet...
"Det er non' som følger etter meg. Noia noia noia!"
-Onklp

Det er nok ikke det, sansynligvis en glitch.
Sitat av Bhadra Vis innlegg
Veit ikke om politiet følger med, men det er iallefall noen som følger med.. iallefall på meg.
Hver gang jeg skriver noe som setter kritiske spørsmål mot samfunnet eller staten, så blir det slettet..
Det jeg skriver blir bare borte..
Men dette gjelder bare ting jeg skriver public.
Så det er tydelig at det er noen som sitter å sensurerer noe av det jeg skriver på facebook.
Og det er jævlig irriterende.
Vis hele sitatet...
Hm, så rart at folk ser det du skriver offentlig
Låner denne tråden for å spørre om noe. Jeg har snakket en god del med folk om weed, også 2 sånne halvveis dealere som gjør det en kort stund så slutter de igjen. Hvis jeg skulle blitt innkalt til avhør av politiet, hva vil være best? At jeg sier at jeg har røyka noen ganger, men har slutta etter at jeg hadde en dårlig opplevelse med det eller skal jeg bare blånekte?

Har litt noia for sånt, fordi de kommer til å ha faste bevis hvis de leser noen av meldingene mine. Eller de jeg har skrevet til
Sitat av pr0tonion Vis innlegg
Låner denne tråden for å spørre om noe. Jeg har snakket en god del med folk om weed, også 2 sånne halvveis dealere som gjør det en kort stund så slutter de igjen. Hvis jeg skulle blitt innkalt til avhør av politiet, hva vil være best? At jeg sier at jeg har røyka noen ganger, men har slutta etter at jeg hadde en dårlig opplevelse med det eller skal jeg bare blånekte?

Har litt noia for sånt, fordi de kommer til å ha faste bevis hvis de leser noen av meldingene mine. Eller de jeg har skrevet til
Vis hele sitatet...
Nekt, nekt, nekt. Du får ikke noe mildere straff om du innrømmer bruk, det eneste du er sikker på da er at du faktisk får forelegg. Nekter du må politiet (sannsynligvis) legge litt innsats i det, og da er det større sjanse for henleggelse. I slike saker har det ingenting for seg å samarbeide med politiet.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Nekt, nekt, nekt. Du får ikke noe mildere straff om du innrømmer bruk, det eneste du er sikker på da er at du faktisk får forelegg..
Vis hele sitatet...
Støttes. Nekt, nekt og nekt -> skyld på facerape/annet kødd om de skulle ha sett meldingene.
Forstår ikke hvorfor ikke folk bare lar vær å snakke om ulovlig biz på face/meldinger etc? Ring på skype/tlf i stedet, så har du ingen spor etter deg.
Sitat av yela Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor ikke folk bare lar vær å snakke om ulovlig biz på face/meldinger etc? Ring på skype/tlf i stedet, så har du ingen spor etter deg.
Vis hele sitatet...
Er vell ikke alltid det passer å snakke høyt om slike ting..
Sitat av yela Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor ikke folk bare lar vær å snakke om ulovlig biz på face/meldinger etc? Ring på skype/tlf i stedet, så har du ingen spor etter deg.
Vis hele sitatet...
Så lenge man ikke skriver; Weed, Hasj eller narkotika bør det vell i teorien gå greit.
Skriver jeg; ''Hei, har du noe bra g eller?'' så har de vell egentlig ingen håndfaste bevis bare der.

Men er ikke sikker, har de andre bevis også støtter det vell ikke akkurat din sak.
Sist endret av Klistermerke123; 16. juli 2013 kl. 20:24.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Så lenge man ikke skriver; Weed, Hasj eller narkotika bør det vell i teorien gå greit.
Skriver jeg; ''Hei, har du noe bra g eller?'' så har de vell egentlig ingen håndfaste bevis bare der.

Men er ikke sikker, har de andre bevis også støtter det vell ikke akkurat din sak.
Vis hele sitatet...
Øygard: Må du ha på denne «hengekorga»
Jenta: Hæ?
Øygard: BH-en da.

Hm, ja kan funke hvis du ikke har en "idiot" på den andre siden
Er vel større sjangs for att de følger med på forum som dette enn Facebook :-P
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg har jobbet mye med politiet gjennom mitt virke som daglig leder i Biip.no AS (http://www.biip.no), så jeg kan komme med noen innspill.

Det finnes to type utleveringsbegjæringer i Norge; rettslige (tilsvarende til en ransakelsesordre) og en ren utleveringsanmodning fra et politidistrikt, Kripos eller lignende.

Jeg tror jeg bare har vært borte i én rettslig utleveringsordre (i forbindelse med en politisak i Nordland hvor jeg også måtte vitne), men mange, mange utleveringsanmodninger fra Kripos og lokale politidistrikt. Disse er frivillige å følge; politiet har jo ingen tvangshjemmel - de fremmer kun en anmodning om utlevering av opplysninger. Det er ikke sammenlignbart med å f.eks. vitne i en straffesak; derimot kan det hende at politiet senere ville kommet tilbake med en rettslig utleveringsordre, dersom vi først hadde nektet (og opplysningene var viktige nok).

På Biip.no har det vært relativt enkelt å utlevere denne typen informasjon. Dette skyldes at informasjonen har dreid seg om pedofile, hvor de som regel enten har lykkes med - eller forsøkt - å avtale møter med mindreårige. Personvernet er kjempeviktig, men vernet av barn og unge er viktigere. Ofte kan imidlertid dette misbrukes for å etterforske andre forhold, og derfor har vi alltid gjort egne undersøkelser av de aktuelle personene før vi har utlevert informasjon - for å forsikre oss om at personen virkelig er pedofil (det er svært enkelt å se; de har et typisk mønster de følger).

Vi utleverer da typisk sett IP-adresser, registrerte mobilnummere, e-postadresser og andre ting som kan medvirke til å knytte et brukernavn til en fysisk person. Retten til å gjøre dette har vi forankret i medlemsvilkårene våre, som alle medlemmer må akseptere.

Ironisk nok har vi ofte vært i klinsj med Datatilsynet, fordi de er først og fremst opptatt av personvernet - mens politiet er først og fremst opptatt av å bekjempe kriminalitet. Ofte kommer disse to i konflikt, slik vi nylig har sett med Edward Snowden - men da i en litt mer "outrert" form. I Norge er det mer slik at Datatilsynet ofte ser at politiet får så lite informasjon som overhodet mulig; eller (for å ikke tråkke Datatilsynet på tærne) at vi lagrer så lite informasjon som mulig - med alle de ringvirkninger dette får for senere politiarbeid.

Det eneste vi noensinne har utlevert er opplysninger om personer som helt klart er pedofile, og tiltalt eller under etterforskning for et eller flere straffbare forhold. Vi aksepterer også kun henvendelser fra politiet på formelle kanaler; dvs. fra tjenestetelefon eller jobb-epost.

Når det gjelder det aktuelle spørsmålet - om politiet har tilgang til Facebook - så kan jeg med 100% sikkerhet si at det har de ikke. De kan sende utleveringsordre og anmodninger, men noen direkte kanal inn i Facebook finnes ikke - i hvert fall ikke for norsk politi. Norsk politi har ofte begrenset datakunnskap og ingen sentralisert etterforskningsenhet for uthenting av digitale opplysninger; vi får henvendelser fra små politidistrikt i Sogn og fra Oslo-området - og alle har forskjellige måter å be om opplysninger på. Så at politiet skulle ha noen direktelinje til Zuckerberg, det er lite trolig.
Sitat av pr0tonion Vis innlegg
Låner denne tråden for å spørre om noe. Jeg har snakket en god del med folk om weed, også 2 sånne halvveis dealere som gjør det en kort stund så slutter de igjen. Hvis jeg skulle blitt innkalt til avhør av politiet, hva vil være best? At jeg sier at jeg har røyka noen ganger, men har slutta etter at jeg hadde en dårlig opplevelse med det eller skal jeg bare blånekte?

Har litt noia for sånt, fordi de kommer til å ha faste bevis hvis de leser noen av meldingene mine. Eller de jeg har skrevet til
Vis hele sitatet...
du kan nekte å bli avhørt. jeg ble spurt før avhøret startet om jeg virkelig var sikker på at jeg ville bli avhørt, jeg kunne nektet og dratt hjem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av cmd2x Vis innlegg
Nei, min profil er ganske så stengt kan du si.
Jeg testa etterpå og lage en 'fake' profil, random profil for så søke opp meg selv, var meget lite jeg fant da, fant profilen min, men ej noen bilder eller info kan du si.. Minimalt
Vis hele sitatet...
Uansett hvor godt du har stengt profilen din for hva vanlige folk skal kunne se på det nettstedet, så hindrer det ikke facebook å hente ut info om deg om de får en politianmodning.

Idiot...
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Argonath Vis innlegg
Uansett hvor godt du har stengt profilen din for hva vanlige folk skal kunne se på det nettstedet, så hindrer det ikke facebook å hente ut info om deg om de får en politianmodning.

Idiot...
Vis hele sitatet...
Nei det hindrer dem ikke, men hvis du fulgte med på Sigrid Schjetne-saken hadde du raskt fått med deg at norsk politi får veldig sent/ikke tilgang til facebook.
Sist endret av Takub; 30. juli 2013 kl. 00:07.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg har jobbet mye med politiet gjennom mitt virke som daglig leder i Biip.no AS (http://www.biip.no), så jeg kan komme med noen innspill.

Det finnes to type utleveringsbegjæringer i Norge; rettslige (tilsvarende til en ransakelsesordre) og en ren utleveringsanmodning fra et politidistrikt, Kripos eller lignende.

Jeg tror jeg bare har vært borte i én rettslig utleveringsordre (i forbindelse med en politisak i Nordland hvor jeg også måtte vitne), men mange, mange utleveringsanmodninger fra Kripos og lokale politidistrikt. Disse er frivillige å følge; politiet har jo ingen tvangshjemmel - de fremmer kun en anmodning om utlevering av opplysninger. Det er ikke sammenlignbart med å f.eks. vitne i en straffesak; derimot kan det hende at politiet senere ville kommet tilbake med en rettslig utleveringsordre, dersom vi først hadde nektet (og opplysningene var viktige nok).

På Biip.no har det vært relativt enkelt å utlevere denne typen informasjon. Dette skyldes at informasjonen har dreid seg om pedofile, hvor de som regel enten har lykkes med - eller forsøkt - å avtale møter med mindreårige. Personvernet er kjempeviktig, men vernet av barn og unge er viktigere. Ofte kan imidlertid dette misbrukes for å etterforske andre forhold, og derfor har vi alltid gjort egne undersøkelser av de aktuelle personene før vi har utlevert informasjon - for å forsikre oss om at personen virkelig er pedofil (det er svært enkelt å se; de har et typisk mønster de følger).

Vi utleverer da typisk sett IP-adresser, registrerte mobilnummere, e-postadresser og andre ting som kan medvirke til å knytte et brukernavn til en fysisk person. Retten til å gjøre dette har vi forankret i medlemsvilkårene våre, som alle medlemmer må akseptere.

Ironisk nok har vi ofte vært i klinsj med Datatilsynet, fordi de er først og fremst opptatt av personvernet - mens politiet er først og fremst opptatt av å bekjempe kriminalitet. Ofte kommer disse to i konflikt, slik vi nylig har sett med Edward Snowden - men da i en litt mer "outrert" form. I Norge er det mer slik at Datatilsynet ofte ser at politiet får så lite informasjon som overhodet mulig; eller (for å ikke tråkke Datatilsynet på tærne) at vi lagrer så lite informasjon som mulig - med alle de ringvirkninger dette får for senere politiarbeid.

Det eneste vi noensinne har utlevert er opplysninger om personer som helt klart er pedofile, og tiltalt eller under etterforskning for et eller flere straffbare forhold. Vi aksepterer også kun henvendelser fra politiet på formelle kanaler; dvs. fra tjenestetelefon eller jobb-epost.

Når det gjelder det aktuelle spørsmålet - om politiet har tilgang til Facebook - så kan jeg med 100% sikkerhet si at det har de ikke. De kan sende utleveringsordre og anmodninger, men noen direkte kanal inn i Facebook finnes ikke - i hvert fall ikke for norsk politi. Norsk politi har ofte begrenset datakunnskap og ingen sentralisert etterforskningsenhet for uthenting av digitale opplysninger; vi får henvendelser fra små politidistrikt i Sogn og fra Oslo-området - og alle har forskjellige måter å be om opplysninger på. Så at politiet skulle ha noen direktelinje til Zuckerberg, det er lite trolig.
Vis hele sitatet...

Så det du sier er at dere får henvendelser fra en politiet om dere kan utlevere logger/whatever om deres kunder, og dere gjør det uten at politiet har det formelt fra retten at de har lov til adgang til kunden deres kommunikasjon? Jeg forstår ikke helt hva du mener i teksten din;
"Jeg tror jeg bare har vært borte i én rettslig utleveringsordre (i forbindelse med en politisak i Nordland hvor jeg også måtte vitne), men mange, mange utleveringsanmodninger fra Kripos og lokale politidistrikt. Disse er frivillige å følge; politiet har jo ingen tvangshjemmel" - Politiet har jo selvsagt tvangshjemmel(rettskjennelse). Om det du sier er at politiet kontakter dere om dere frivillig vil utlevere informasjon uten at de har rettens godkjenning, så er det helt utrolig at bedriften deres fortsatt gjør profitt.
@hideout: På samme måte som folk flest vil samarbeide med politiet hvis de får spørsmål i forbindelse med en straffesak vil mange bedrifter også samarbeide med politiet for å avdekke kriminelle handlinger. Dog, som Stormen skriver, dette har stort sett handlet om pedofile hvor også bedriften har gjort undersøkelser før de sender ut informasjonen.

OT: Politiet har ingen spesielle tilganger til FB utover hva enhver bruker har, men det befinner seg mange datakyndige personer også i politiet. De følger med på FB, de følger med på forum som dette, og de har både kunnskap og verktøy for å sette sammen informasjon.
Man bør også ha et par ting i bakhodet i slike diskusjoner. Når kompisen din forteller at politiet har hacket FB-kontoen hans og funnet chatten deres er det vel så sannsynlig at de har funnet den på telefonen hans når de tok ham inn for å røyke tjall under en bro. At lensmannen i bygda har sett scooterbildene dine kan like gjerne skyldes at du ikke har full kontroll på privatiseringsinnstillingene på FB, og at en venn av deg som er venn av lensmannen har delt bildene...

Og bare sånn til info; jeg har personlig svært mye kunnskap om data/IT, og har tidligere søkt på sivile jobber bl.a. i Økokrim. Det sitter folk der som kan mer enn meg...
Sitat av doseren Vis innlegg
At lensmannen i bygda har sett scooterbildene dine kan like gjerne skyldes at du ikke har full kontroll på privatiseringsinnstillingene på FB, og at en venn av deg som er venn av lensmannen har delt bildene..
Vis hele sitatet...
Men så har vi jo den problemstillingen hvor lensmannen må bevise at det er han som har laget Facebook-profilen.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av cmd2x Vis innlegg
Åssn han har fått sett de, aner jeg ikke men de var visstnok fullstendig klar over det..
Vis hele sitatet...
For eksempel:
Du er venn med Ola nordmann som er en kompis av faren din som du var med på hyttetur i 2005.

Ola Nordmann er venn med Lens Mann som han gikk på gymnaset med i 1868.

Du legger ut et bilde av deg som skyter motorsager mens du kjører vannscooter på en snøscooter, på facebook.

Ola Nordmann syntes dette var et fett bilde, og trykker "liker".

Lens Mann ser i nyhetsoppdateringen sin at Ola har kommentert "råtøft bilde cmd2x!!!"

Lens Mann trykker på bildet og ser at du er "han tullingen som driver og backflipper på snøskuter oppi bygda her"

Eventuelt har noen vært dritt mot deg og svenskelinka bildet til deg.
Bare høyreklikk på et hvilket som helst bilde, og velg "åpne i ny fane". Så kan du kopiere og lime inn.
Hadde en kompis som prøvde å ta livet sitt. Selvmordsbrevet ble lagt ut på Nettby-siden hannes, og vi ville selvfølgelig få fjernet det fortest mulig. Noen foresatte (vi var unge), ringte politiet å ba de fjerne teksten, dette kunne ikke de gjøre, vi måtte ringe mod på Nettby for å få det fjernet.
Sitat av doseren Vis innlegg
@hideout: På samme måte som folk flest vil samarbeide med politiet hvis de får spørsmål i forbindelse med en straffesak vil mange bedrifter også samarbeide med politiet for å avdekke kriminelle handlinger. Dog, som Stormen skriver, dette har stort sett handlet om pedofile hvor også bedriften har gjort undersøkelser før de sender ut informasjonen.

OT: Politiet har ingen spesielle tilganger til FB utover hva enhver bruker har, men det befinner seg mange datakyndige personer også i politiet. De følger med på FB, de følger med på forum som dette, og de har både kunnskap og verktøy for å sette sammen informasjon.
Man bør også ha et par ting i bakhodet i slike diskusjoner. Når kompisen din forteller at politiet har hacket FB-kontoen hans og funnet chatten deres er det vel så sannsynlig at de har funnet den på telefonen hans når de tok ham inn for å røyke tjall under en bro. At lensmannen i bygda har sett scooterbildene dine kan like gjerne skyldes at du ikke har full kontroll på privatiseringsinnstillingene på FB, og at en venn av deg som er venn av lensmannen har delt bildene...

Og bare sånn til info; jeg har personlig svært mye kunnskap om data/IT, og har tidligere søkt på sivile jobber bl.a. i Økokrim. Det sitter folk der som kan mer enn meg...
Vis hele sitatet...
Du tror mangen bedrifter vil sammarbeide ulovlig med politiet? Om et teleselskap utgir noe informasjon uten å be om se rettspapir som gir politiet rett til innsyn så er det ulovlig. Om posten lar politiet se litt på noen pakker uten å ha rettens kjennelse til det er det ulovlig. Om biip.no velger å utlevere logger/whatever om en person politiet ikke mistenkenker sterkt nok til å ha noe bevis for å overbevise retten om en kjennelse til å få utlevert informasjonen, så tror jeg biip burde gå ut i media og fortelle at de titt og ofte utgir denne informasjonen uten en rettskjennelse til bunns. For det her kan jo være noe missvisende;
"We respond to subpoenas, court orders, or legal process, or to establish or exercise our legal rights or defend against legal claims;"
Sitat av hideout Vis innlegg
Du tror mangen bedrifter vil sammarbeide ulovlig med politiet? Om et teleselskap utgir noe informasjon uten å be om se rettspapir som gir politiet rett til innsyn så er det ulovlig. Om posten lar politiet se litt på noen pakker uten å ha rettens kjennelse til det er det ulovlig. Om biip.no velger å utlevere logger/whatever om en person politiet ikke mistenkenker sterkt nok til å ha noe bevis for å overbevise retten om en kjennelse til å få utlevert informasjonen, så tror jeg biip burde gå ut i media og fortelle at de titt og ofte utgir denne informasjonen uten en rettskjennelse til bunns. For det her kan jo være noe missvisende;
"We respond to subpoenas, court orders, or legal process, or to establish or exercise our legal rights or defend against legal claims;"
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at mange bedrifter vil utlevere informasjon ulovlig, men mange bedrifter har vilkår for bruk av sine tjenester hvor du godkjenner at informasjon utleveres. Som det ble sagt i en foregående post; når du blir medlem av biip.no godkjenner du at informasjonen din logges, og at kan utleveres til politiet.
Når det gjelder post har bl.a. tollvesenet anledning til å åpne all post fra utlandet uten noen rettslig kjennelse, de behøver heller ingen konkret mistanke til forsendelsen.
Pass på folk i vennelista di som ikke er ekte eller som ser lite legitime ut, det kan være politi/foreldre/folk som er ute etter alt du har å "by" på din FB-konto.

Gjerne fronta som en digg dame innen skjønnhetsbransjen, fått et par friend req's opp gjennom åra.
Sitat av doseren Vis innlegg
Jeg sier ikke at mange bedrifter vil utlevere informasjon ulovlig, men mange bedrifter har vilkår for bruk av sine tjenester hvor du godkjenner at informasjon utleveres. Som det ble sagt i en foregående post; når du blir medlem av biip.no godkjenner du at informasjonen din logges, og at kan utleveres til politiet.
Når det gjelder post har bl.a. tollvesenet anledning til å åpne all post fra utlandet uten noen rettslig kjennelse, de behøver heller ingen konkret mistanke til forsendelsen.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om?
Du godkjenner at informasjonen din kan logges og utleverest til politiet via en "subpoena" eller "court order" - det er noe helt helt annet enn at noen fra politiet i sogn ringer og lurer på om de gidder sjekke ut noe greier og sende ut noe info på en kar. De står at de sammarbeider med politiet og mot ulovligheter, men det står ingen plass at informasjon blir utlevert til politiet uten rettens involvering. Det står dog at de benytter seg av sin rettslige rett til å IKKE utlevere informasjon om sine kunder.

Ikke bland tollvesenet inn i post, det er helt urimelig. Jeg sa Post som i innenlands post - hvor det er lover og regler, og ingen har lov å åpne andrest post. Dra inn tollvesenet blir det samme som å dra inn grenseoverganger, helt out of the ballpark.
Sitat av hideout Vis innlegg
Hva snakker du om?
Du godkjenner at informasjonen din kan logges og utleverest til politiet via en "subpoena" eller "court order" - det er noe helt helt annet enn at noen fra politiet i sogn ringer og lurer på om de gidder sjekke ut noe greier og sende ut noe info på en kar. De står at de sammarbeider med politiet og mot ulovligheter, men det står ingen plass at informasjon blir utlevert til politiet uten rettens involvering. Det står dog at de benytter seg av sin rettslige rett til å IKKE utlevere informasjon om sine kunder.
Vis hele sitatet...
Du kan jo gidde å lese et ørlite avsnitt til;

Sitat av biip personvern
We believe it is necessary to share information in order to investigate, prevent, or take action regarding illegal activities, suspected fraud, situations involving potential threats to the physical safety of any person, violations of Biip's terms of use, or as otherwise required by law.
Vis hele sitatet...
Ergo: De får henvendelse fra politiet, sjekker om det virker reelt eller ikke (ser gjennom kontoen), deler informasjon _for å forebygge kriminalitet_.
Står helt klart og tydelig på siden du selv var inne og så på.
Sist endret av pinkrabbitz; 2. august 2013 kl. 10:10.
▼ ... over et år senere ... ▼
I 2014 krevde politiet innsikt i 50 FB-kontoer og fikk tilgang til 20. Interessant artikkel.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7890012.html