Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 15862
Er det noen som kan svare meg på hvordan den norske stat stiller seg til inntak av slikt?

Jeg vil bare ikke sitte igjen med masse blåfarge etter å ha brukt "blårens".
Tviler på at de bryr seg stort. En får vel relativt ren isopropanol i ganske mange produkter som selges fritt(div renseprodukter, kondensfjerner osv). Litt avhengig av hva du skal bruke den til, og dermed krav til renhet osv kan kanskje denne funke. Virker som det kun er drivgass og isoprop i den. Men trenger du større mengder blir det sikkert litt dyrt.
Sist endret av legalize_it; 1. februar 2016 kl. 20:11.
Blåfarge?

Har brukt blårens til mye rart men aldri fått blåfarge på noe av det jeg har rensa?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Skal lage en ekstrakt som skal konsumeres, og da er ikke blåfarge og brekkmiddel veien å gå

Men det bør være lovlig å ta inn da eller?
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Skal lage en ekstrakt som skal konsumeres, og da er ikke blåfarge og brekkmiddel veien å gå

Men det bør være lovlig å ta inn da eller?
Vis hele sitatet...
Du skal konsumere Isopropanol? Hvorfor? Kan du ikke bruke Etanol ellerno?

Dersom det er cannabis-olje du skal mekke...

On the other hand, ethanol and olive oil were determined to be the most effective, largely because of their ability to produce an extract with a high terpene content. Perhaps more importantly, both substances are safe for consumption.
Vis hele sitatet...
Study: What Is The Best Cannabis Oil Extraction Method?


Paper: Cannabis Oil: chemical evaluation of an upcoming
cannabis-based medicine


Department of Pharmacy, University of Siena, Italy
Plant Metabolomics group, Institute of Biology, Leiden University, The Netherlands
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 1. februar 2016 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Får ikke tak i like ren ethanol som isopropanol. Eller ikke like lett og billig i allefall.

Men hold deg til topic nå -.- Lovligheten rundt import av iso.

God lesing den siste artikkelen forresten.

Den dagen jeg får tak i 99% etanol så går jeg gladelig over.
Sist endret av Dr. fungitumb; 1. februar 2016 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Isopropanol går under samme bestemmelser som teknisk sprit (etanol) og du må søke vinmonopolet for å kunne kjøpe teknisk sprit (20-30 kroner litern elns.)

toll.no - TEKNISK ETANOL OG
ETANOLHOLDIGE PREPARATER


Lov om endringer i lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. og i enkelte andre lover (oppheving av tilvirkningsmonopolet for brennevin).

Med tilvirking av sprit, brennevin eller isopropanol forstås i denne lov enhver virksomhet som har til formål å fremstille alkohol (etanol eller isopropanol) av et annet produkt ved destillasjon, ved gjæring med påfølgende destillasjon eller ved annen teknisk prosess.
Med omdestillasjon av sprit, brennevin eller isopropanol forstås i denne lov virksomhet hvorved sprit, brennevin eller isopropanol for å bli renset føres over i dampform og deretter igjen fortettes.
Vis hele sitatet...
Forskrift om endring av forskrift av 15. januar 1996 nr. 21 om avgift på brennevin og vin m.m. til teknisk, vitenskapelig og medisinsk bruk m.v. (teknisk sprit)

Isopropanol, denaturert sprit, ren sprit underlagt spritkontroll, universitetene i henhold til lov av 12. mai 1995 nr. 22 og Norges landbrukshøyskole,
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at det enkleste er å kjøpe hjemmebrent faktisk... :P
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Det eneste jeg får ut av dette er at jeg må betale avgift på det så lenge jeg ikke har søkt om fritak.

Og det er jeg jo villig til så lenge jeg får produktet.
Dette er 100% iso, ser at man må bestille igjennom en bedrift. Kansje du kjenner noen?
Sist endret av matsiiiii; 1. februar 2016 kl. 23:06.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Dette også. Og her trenger jeg ikke være en bedrift. Men er det lovlig?

560 spenn for 25 liter ^^
Sist endret av Dr. fungitumb; 1. februar 2016 kl. 23:31.
Folk jeg kjenner som har jobba på Biltema og div bensinstasjoner sier at kondensfjerner ofte er 100% isopropanol... Så det er verdt å sjekke ut.
Jeg har også hørt at man kan bestille fargefri i små mengder på apoteket, men til en helvetes blodpris...
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Men jeg leter ikke etter alternativer til å handle det fra ebay. Jeg leter kun etter svar på om det er lovlig for en privatperson å importere så lenge man betaler toll eller andre avgifter.
Jeg kjøpte 1 liter med helt ren isoptopanol på apoteket, for ca 200kr. Den måtte bestilles fra arcus, tok en dag før de fikk den. Vann og fettfri.

Kan legge til at det var i november i fjord, så prisen kan ha justert seg litt.
Sist endret av Odd; 2. februar 2016 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En bruker på diskusjon.no hevder å ha funnet ut at restriksjoner ved salg av isopropanol er opphevet. Om det viser seg å være korrekt, vet jeg ikke. Han har hvertfall linket til noen paragrafer, som jeg ikke har tid til å sjekke selv akkurat nå.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Ringer tollvesenet i morgen

Har bestilt meg 1 liter fra apoteket for 170,- får den på torsdag eller fredag. Men jeg er fortsatt interessert i om jeg kan importere det selv eller ikke.
Sist endret av Dr. fungitumb; 2. februar 2016 kl. 14:40.
1 liter for 170kr er jo ikke aller verst! Keep us posted
Sist endret av Alzo88; 2. februar 2016 kl. 16:04.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Ringer tollvesenet i morgen

Har bestilt meg 1 liter fra apoteket for 170,- får den på torsdag eller fredag. Men jeg er fortsatt interessert i om jeg kan importere det selv eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hva sa tollvesenet?