Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2915
Heisann.

Jeg trenger et program som sletter samtlige filer på dataen min, uten mulighet for recover.
Jeg har idag CCcleaner som et godt alternativ, men hadde vært fint med et program som gjør hele jobben, straks jeg starter det.

På forhånd takk for svar.
Part time ninja
locked65's Avatar
Active killdisk kan kansje være noe ?

http://www.killdisk.com/
Hva mener du uten mulighet for recover? Og hva slags samtlige filer er det du skal slette?
Ccleaner er jo et "rydde"-program, men kan ikke helt se hvor det kommer inn i bildet om du skal slette hele dataen eller flere filer under oppstart.
Part time ninja
locked65's Avatar
CCleaner har vel fått en mulighet for og formatere maskinen din gjentatte ganger, sikkert denne funksjonen han mener ?
Sitat av locked65 Vis innlegg
CCleaner har vel fått en mulighet for og formatere maskinen din gjentatte ganger, sikkert denne funksjonen han mener ?
Vis hele sitatet...
Men han får jo bare formatert disker og partisjoner det ikke ligger OS på. Så da vil jeg anbefale det samme som deg. KillDisk funker veldig greit.
Sitat av locked65 Vis innlegg
CCleaner har vel fått en mulighet for og formatere maskinen din gjentatte ganger, sikkert denne funksjonen han mener ?
Vis hele sitatet...
Da er det fortsatt mulighet for recover. Alt må overskrives over 30 ganger før det er borte for godt.
En annen måte er å fysisk ødelegge disken eller å gni en kraftig magnet på disken.
Part time ninja
locked65's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Da er det fortsatt mulighet for recover. Alt må overskrives over 30 ganger før det er borte for godt.
En annen måte er å fysisk ødelegge disken eller å gni en kraftig magnet på disken.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt mulighet for recovery av systemdisk med CCleaner. Aldri testet denne så vet ikke hvordan den funker.

Men Killdisk har mulighet for å overskrive til krampa tar deg
Sitat av locked65 Vis innlegg
Det er fortsatt mulighet for recovery av systemdisk med CCleaner. Aldri testet denne så vet ikke hvordan den funker.

Men Killdisk har mulighet for å overskrive til krampa tar deg
Vis hele sitatet...
Det tryggeste er nok magnet / fysisk ødeleggelse..
Sitat av Claryn Vis innlegg
Da er det fortsatt mulighet for recover. Alt må overskrives over 30 ganger før det er borte for godt.
En annen måte er å fysisk ødelegge disken eller å gni en kraftig magnet på disken.
Vis hele sitatet...
Feil, det holder med en overskriving.
Kilde: IBAS
Dette kan du bruke dban til http://en.wikipedia.org/wiki/Darik's_Boot_and_Nuke
Dette må lastes ned å enten brennes ut til en cd eller evt en bootbar usbstick.
Hvis du virkelig ønsker å slette hele disken pga maskinen skal inn til sjekk, kan du kjøpe ny harddisk, bytte den ut med den gamle og reinstallere OSet =)
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Hvis du virkelig ønsker å slette hele disken pga maskinen skal inn til sjekk, kan du kjøpe ny harddisk, bytte den ut med den gamle og reinstallere OSet =)
Vis hele sitatet...
Hvorfor kjøpe en ny disk når du kan slette alt innholdet uten mulighet for recovery gartis?
Sitat av fredeve Vis innlegg
Feil, det holder med en overskriving.
Kilde: IBAS
Vis hele sitatet...
Hva er da grunnen til at Nasjonal Sikkerhetsmyndighet krever minimum 7 overskrivninger på konfidensiell data?

https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrad...Sletteverktoy/


Her er en liste med godkjente verktøy for sikkkert sletting.

Verktøy som er nevnt tidligere i tråden, vil nesten garantert fungere like bra til ditt formål.
Ccleaner må ha "Wipe free space" skrudd på, ellers kan det gjenopprettes. Vet ikke hvor bra dette virker, da. Prøv killdisk som nevnt ovenfor, det virker som et bra alternativ.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Alt må overskrives over 30 ganger før det er borte for godt.
Vis hele sitatet...
Kilde/god begrunnelse på dette tallet..?

Sitat av rolls Vis innlegg
Hva er da grunnen til at Nasjonal Sikkerhetsmyndighet krever minimum 7 overskrivninger på konfidensiell data?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du jobber med høyere graderte systemer, men hvis du ser etter så kreves det 7x overskrivinger kun for å brukes på tilsvarende sikret miljø (sikkerhetsgradert konfidensiellt). For frigivelse kreves det overnevnte sletting i tillegg til fysisk ødeleggelse ved bruk av godkjent makulerings-metode.

Jeg kan selvfølgelig ikke svare på NSM sine vegne, men den teknologiske kunnskapen de sitter på i noen av avdelingene der er meget bra. Jeg har selv blitt fremvist demoer på teknologi/metoder som man ikke finner på nettet. (Dessverre er dette gradert ). Jeg går ut i fra at nivået i andre avdelinger er like høyt.

Dette blandet med en "Better to be safe than sorry"-innstilling tror jeg er svaret til at det kreves 7x overskriving (på begrenset), og makulering på høyere graderte mediumer.


TS: til ditt bruk så vil NSMs godkjente sletteverktøy være mer enn godt nok.
Google: swap hdd ellernoe i den duren, finnes mange programmer som "swapper" hardisken ved å skrive over mange ganger.. Men det er alltids en sjanse for at noen klarer å få det fram så lenge du ikke fysisk ødelegger disken.. Men om du bruker et slikt program fler ganger skal du være ganske trygg!

Edit: Så nå du hadde fått det tipset alt!
Sist endret av Lunar; 8. oktober 2012 kl. 05:29.
▼ ... over en uke senere ... ▼
DBAN har jeg brukt et par ganger. Du laster ned bare filen fra nettsiden, brenner den til en CD og booter fra CDn. Derfra kan du velge flere forskjellige "moduser". En ting er at det tar ganske lang tid, kan fort ta 24 timer på til og med den kjappeste modusen
Uten å lese igjennom alt, vil jeg anbefale Gutmann metoden. Dette er noe som overskriver disken din 35 ganger, noe jeg anser å være rimelig trygt. Dette kan du også gjøre igjennom CCleaner, om jeg ikke tar feil. Mulig dette kun er en zero-out funksjon for å rense allerede fri data.
Du kan jo åpne harddisken og pelle ut alle platene og slite de i molekyler som du sakte sprer ut over et svært stort område av havet når du tar danskebåten.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Du kan jo åpne harddisken og pelle ut alle platene og slite de i molekyler som du sakte sprer ut over et svært stort område av havet når du tar danskebåten.
Vis hele sitatet...
For dårlig.

Må minst spre molekylene ut over soloverflaten så molekylene i seg selv splittes opp i mindre bestanddeler.
Sitat av Tempus Vis innlegg
Uten å lese igjennom alt, vil jeg anbefale Gutmann metoden. Dette er noe som overskriver disken din 35 ganger, noe jeg anser å være rimelig trygt. Dette kan du også gjøre igjennom CCleaner, om jeg ikke tar feil. Mulig dette kun er en zero-out funksjon for å rense allerede fri data.
Vis hele sitatet...
Gutmann er bare sløsing av tid, den overskriver 34 ganger mer enn nødvendig. Det er umulig å rekonstruere data etter at det er overskrevet -EN- gang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Prøv å konvertere disken til en annen disktype. Dette gjør du fra diskverktøy.
http://www.ibas.no/ontrack-eraser/slett-hos-ibas.html

Dette sikrer at data blir forsvarlig slettet, men gjør samtidig at harddisken blir ubrukelig.