Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3522
Hei folkens

Rett på sak: Finner man seg selv på rus, eller finner man seg selv igjen?
For å forklare spørsmålet: Det er alltid en ny opplevelse å oppleve rus, og mange ser ting på en ny måte. Personlig brukte jeg marihuana for å føle, i en ung periode av livet mitt hvor jeg var deprimert og grå. Jointen ga meg farger og evne til å føle meg glad/trist men i det hele tatt betatt av det jeg inntok, når jeg f.eks. hørte på musikk eller så på en film.

Nå har jeg røyket i noen år. Når jeg slutter å røyke blir jeg ganske "tom" innvendig, den kjappe tankegangen, latteren og smilet forsvinner.
Er dette avvenninngen, kroppens naturlige metode? En såkalt "nedtur" av kjemisk ubalanse i hjernen? Kan jeg bli den samme personen uten marijuana, som med?

Når jeg begynner å røyke igjen skjer det ikke alltid med en gang. Men når jeg røyker mye en periode merker jeg at denne "personligheten" min kommer tilbake.
Jeg tenker ofte at det er kroppen min som er følsom for denne endringen som kommer av marijuana.

Men så begynner jeg å tenke at enten så er weed medisinen min, eller så er det selve årsaken til følelsene, og kan jeg klare meg uten? Er jeg gal eller normal? Hehe.

Hva er deres tanker om dette? Gjerne personlige, og de som ligger på grunnlag av vitenskapelig fakta.
Tenk det som om dere vil hjelpe meg og guide meg med å forstå meg selv, for det er jo det jeg prøver å finne ut av her. Det er litt vanskelig å se ting klart når man sitter i "skyen", og ikke har vært ute av den på en stund.
Hvordan påvirkes kjemikaliene i hjernen, på kort og på lang sikt og kan dette brukes til å forklare hvordan jeg opplever denne situasjonen?

Noen vil sikkert foreslå at jeg skal slutte å røyke en stund som en del av dette eksperimentet, men når får man egentlig tid til å miste seg sjæl på ubestemt tid? Midt oppi jobb, vennskapsforhold og studier. Timing er essensielt.

Håper på utfyllende svar, takk på forhånd!
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det kalles avhengighet.
Trådstarter
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det kalles avhengighet.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne, så får jeg noe ut av innlegget ditt annet enn 4 ord jeg har hørt før.
Så jeg spør deg: hvorfor mener du dette? Hva kan gjøres med det? Hva er årsaken?
Sist endret av bQuick; 13. mai 2014 kl. 18:06.
Har også følt det slik.. Jeg har sterkt nedsatt dopaminproduksjon i hjernen - nesten ingen produksjon i det hele tatt, og det gjør meg veldig sliten, deprimert, tør, kjedelig, og irritabel. Cannabis fungerte til en viss grad på meg også, men jeg byttet det ut med snus (faktisk) pga. var redd for psyken min. Det hjalp meg litt i å rømme meg vekk, og slappe av og konse litt mer.

Jeg har funnet det at jeg trengte noen uplifters i dagliglivet, og at uten noe å se frem til, f.eks ta den jointen før bussen om morgenen, og den jointen etter bussen, og den jointen kl. halv 12, og den jointen da du kommer hjem, og den jointen da du er med venner etterpå etc.. Uten disse oppturene blir ting ofte litt kjedelig, og for meg prøvde jeg alt..

Kontakt heller en psykolog, og prat ut. Det hjelper kanskje ikke, men det er verdt å prøve. Good luck man.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Ok.

Hvis du vil ha et klart svar bør du ha et klart spørsmål, ikke bare svada med spørsmålstegn bak, slik som: "Finner man seg selv på rus, eller finner man seg selv igjen?". Du prøver å forklare dette under selve spørsmålet, men det henger ikke sammen med det du spør om.

Du spør om det er en "nedtur" at du føler deg "grå". Vel, det spørs vel hvor lenge etterpå du gjør det. Nedtur på cannabis er vel ikke akkurat noe man snakker om ofte. Det kan være at du føler deg kjedelig da du ikke får rusen som tidligere har gitt deg farge noe som tyder på at du har brukt rusen som en måte å mette et tomrom i livet ditt, noe som har gitt deg glede – lignende en person som trøstespiser. Når du da ikke får dette føler du deg ikke som deg selv. Det kan også være at du lider av depersonalisering (jeg anbefaler deg å søke det opp, jeg mener å ha lest flere som har røyket på seg depersonalisering).

Jeg anbefaler deg også å kontakte psykolog, samt å slutte å røyke og prøve å fylle dagene dine med en annen ting du liker (som gjerne innebærer sosialt samkvem med andre). Du vil nok fort se at du kan bli en lykkelig person også uten cannabis.
Sist endret av Olympic; 13. mai 2014 kl. 18:16.
Trådstarter
Ok Olympic.

Hvis jeg sier at det går i perioder, at jeg røyker litt spontant nettopp fordi jeg fyller dagene mine med lesing, trening og henge med venner. Jeg røyker ikke hver dag, dermed er det vanskeligere å skrive spørsmålet så konkret. En kompis av meg lider av derealisering/depersonalisering og det er etter hva jeg har forstått ikke slik jeg har det.

Jeg er ikke deprimert lenger, jeg bare mangler den gleden/gløden/motivasjonen jeg vet ligger dypt der inne. Men er den hemmet av andre årsaker, får marijuana den frem eller hemmer den?

Du tar det for gitt at jeg vil bli lykkelig uten cannabis, men jeg sier jo ikke at jeg er lykkelig med det heller. Alt handler ikke om rusen og selvfølelsen i nuet, men i det lange løp.

Og nei disse nedturenen snakkes ikke mye om, derfor prøver å jeg å få dere til å skrive deres tanker om dette.
Sist endret av bQuick; 13. mai 2014 kl. 18:25.
Av egen erfaring så skjønner jeg hva du opplever. De jeg kjenner godt som røyker har også fortalt om dette. Kort oppsummert og det som har fungert for oss alle er å holde oss unna det over lengre perioder og ikke gjøre det til et daglig rituale.

Det er og blir et rusmiddel som påvirker hjernen og kroppen din. Det er ingen lek, hvis det er det du tror. Men, igjen, hvis du vil leve stoner tilværelsen helt ut så er det opp til deg. Det funker for noen det også. Noen.

Mitt tips til deg, så vil jeg bare si at hvis du allerede er inne på tanken at du føler deg forandret _på grunn av_ ditt cannabis bruk så sier det vel sitt? Poenget mitt er at du får en syk mye deiligere livsfølelse av å være uten et rusmiddel over lengre perioder. Trene, spise et godt måltid, ha en interessant samtale med venner/kolleger/fremmede. Du kjenner liksom på hva det egentlig dreier seg om når du kommer ut av den weed-tåken.

"Your brain is a terrible thing to waste" sa en klok mann.

Men hey, cant deny. Hadde jeg vært søkkrik og uten bekymringer hadde jeg fyrt dagen lang. Men det er jeg ikke, så da får jeg leve livet på en annen måte og strebe etter det bedre liv. Jeg klarer personlig ikke å kombinere et daglig cannabisbruk og være den sosiale karen som ikke har noe i mot å prate om uinterresante ting med folk jeg egentlig ikke vil ha noe med å gjøre. Men det gjør meg ingenting, fordi jeg liker å gjøre andre glade framfor å tenke på meg selv og at jeg bare vil hjem og fyre.
Sist endret av Denzel; 13. mai 2014 kl. 19:09.
Altså, det er ikke rart at man føler seg i dårligere humør, og alt det der da man er vant til å gå rundt ruset. Selvfølgelig føler man seg bedre ruset, og uten rusen føler man seg dårligere. Cannabis skiller ut en del dopamin, som sirkulerer rundt i hodet på deg i en del timer etter siste rus, i tillegg. Man blir også mye mer laid-back og avslappet, og har mindre bekymringer da man røyker, siden hjernecellene dine faktisk blir ''bedøvet'' i noen dager etterpå, og man kan kalle det ''dumglad''. Da man ikke røyker mer, vil man føle seg dårligere en vanlig, siden man er vandt med å være dumglad, og gå rundt ruset antar jeg.

Prøv å fyll dagene dine med andre ting som kan kompensere med dopaminutslippene cannabis gir deg, som mye søvn, sunn mat, mye vann, trening, og vær mye sosial. Det hjalp hvertfall meg, men det vet du.
Sist endret av Relevant; 13. mai 2014 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du burde prøve å roe bruken ned, og hold deg unna nættingser og morningser, de er ganske vanedannende, ellers etter min personelige erfaring etter og ha røyket mellom 5-8 ganger daglig i 3 år, føler jeg at nå som jeg er clean, er alt mye klarere, mange vil nok mene at cannibis rus gjør så du ser klart, men det er en helt annen klarhet en den du har nykter (etter min mening) Jeg sluttet for nå 9 måneder siden, og helt ærlig, var de seks første månedene en ren nedtur, både med å føle seg deppa, ha lett for å få angst, men først og fremst jævlig kjedelig, hverdagen var så skuffende uten weeden. Men etter de seks månedene ble alt ganske chill, du setter fort pris på de små tingene, og du ser på en måte klart igjen.

Jeg er ganske sikker på at du finner deg selv på rus, en annen deg selv, og at du finner tilbake til deg selv nykter og ikke se på det som at du slutter for alltid, det er så jævlig deprimerende. se på det som en pause til alt passer sammen!

dette var hvertfall mine meninger/råd, lykke til!
Trådstarter
Takker for svar folkens! Det har gitt noen tanker å tygge på og jeg ser veien fremover