Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2878
Antakeligvis fremmer jeg nå et emne som allerede er skrevet mye om her inne, men når jeg søkte fant jeg ikke eksakt det jeg var ute etter.

Jeg har problemer med internett-tilgangen min.

Jeg har de siste 3 år hatt en Jensen Airlink 89300-router. Denne har fungert OK denne tiden, frem til for en måneds tid siden. Da har internett-tilgangen begynt å forsvinne mellom hver gang jeg skrur av PCen\setter den i dvalemodus\er inaktiv på PCen i noen timer. Jeg har dette problemet med begge laptopene her i huset.

Jeg kjøpte derfor en ny router i går, en D-Link DIR-655. Den fungerte greit i går kveld.

Men da jeg våknet i morges og skulle skru på PCen igjen (fra dvalemodus) hadde jeg ingen internett-tilgang på mitt nye D-Link-nettverk. Selv da jeg restartet PCen, restartet routeren og restartet modemet ville det ikke fungere. Det var først da jeg gikk inn for å modifisere routeren på 192.168. (..) at jeg nærmest ved en tilfeldighet først trykket på DHCP Release, deretter DHCP Renew. Etter dette hadde jeg internett.

I mitt hode er det tre alternative problem:
a) Datamaskinen til jeg og dama
b) Internettmodemet
c) Begge routerne


Noen som vet hva problemet kan være?

På forhånd takk,

Mvh
Du kan jo prøve og sette de opp med statisk IP, deaktivere IPv6, sjekke strømalternativer på nettverkskortene deres. Har du dette problemet med f.eks en smartphone? PS3 o.l?
Sitat av letigr3 Vis innlegg
Antakeligvis fremmer jeg nå et emne som allerede er skrevet mye om her inne, men når jeg søkte fant jeg ikke eksakt det jeg var ute etter.

Jeg har problemer med internett-tilgangen min.

Jeg har de siste 3 år hatt en Jensen Airlink 89300-router. Denne har fungert OK denne tiden, frem til for en måneds tid siden. Da har internett-tilgangen begynt å forsvinne mellom hver gang jeg skrur av PCen\setter den i dvalemodus\er inaktiv på PCen i noen timer. Jeg har dette problemet med begge laptopene her i huset.

Jeg kjøpte derfor en ny router i går, en D-Link DIR-655. Den fungerte greit i går kveld.

Men da jeg våknet i morges og skulle skru på PCen igjen (fra dvalemodus) hadde jeg ingen internett-tilgang på mitt nye D-Link-nettverk. Selv da jeg restartet PCen, restartet routeren og restartet modemet ville det ikke fungere. Det var først da jeg gikk inn for å modifisere routeren på 192.168. (..) at jeg nærmest ved en tilfeldighet først trykket på DHCP Release, deretter DHCP Renew. Etter dette hadde jeg internett.

I mitt hode er det tre alternative problem:
a) Datamaskinen til jeg og dama
b) Internettmodemet
c) Begge routerne


Noen som vet hva problemet kan være?

På forhånd takk,

Mvh
Vis hele sitatet...

Det er IKKE alternativ A.

Jeg vil tippe hardt på at det er modemet som er fucked, eller at du har koblet routerne feil.
Jeg vil anbefale deg å kun koble DIR-ruteren til modemet. (Edit: Vent litt, nå skjønner jeg jo egentlig at du ikke har koblet begge ruterne til modemet, misforsto dette fordi du skrev "begge routerne") Er det forresten et multimodem? (F.eks. Telenor modem med flere utganger enn bare en, evt med en eller flere antenner. Da er det et multimodem du har), har du isåfall satt den i bridgemodus?

Du forstår sikkert ikke mye av dette her, men du kan svare så godt du kan, så skal jeg hjelpe deg
Sist endret av Rusmisbrukeren; 20. oktober 2012 kl. 11:07.
Trådstarter
Takk for svar begge to.

En liten oppdatering i saken:
Jeg har ennå koblet d-link-ruteren. Har fremdeles problemer med Internett - tilgangen. Det ser ut til at hver gang Internett ikke har Vært i bruk på en stund (fx i løpet av natten eller arbeidsdagen) mister jeg Internett-tilgangen. Hver gang jeg skal koble til Internett må jeg koble meg inn på ruteren, og velge dhcp release og dhcp renew før ruteren gir meg Internett-tilgang.

Dette problemet minner meg om problemet jeg hadde med Jensen-ruteren, bare at med den kunne jeg trekke inn og ut strømtilførsel til ruter og så fungerte den. Det kan jeg ikke med d-linken.

Jeg har samme problemet enten det er min pc, dama sin pc eller smsrt-telefonen min.
Ang modemet: det er flere nettverkskabel-inntak på det. I alle tider har kabelen som kobler ruteren til modemet Vært plugget i modemets port 1.

Bridgemodus, hvordan Gjør man det?

Min Internettleverandør er forøvrig tel-ag
Kan du finne noe navn og nummer på modemet ditt?
Du kan

1. Ringe internettleverandøren og høre om de har hatt lignende problemer tidligere
2. Følge quick-start guiden på nytt
3. Legge ut bilder av opsett her evnt. en skisse.
4. Factory reset på det som er mulig (router, multimodem, whatever) vanligvis ved å holde inne en merket knapp i 30 sek, den er som regel liten men en øredobb burde gjøre susen om du ikke finner noe annet mindre
Sist endret av reaVen; 23. oktober 2012 kl. 18:26.