Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3521
Hei kjære medfreaks!

I går formiddag ble jeg fratatt førerkort for å ha holdt 119 i en 80 sone på en tom E16. Rett og slett unødvendig.

I utgangspunktet kunne jeg sluppet unna med 3 mnd uten førerkort, men fikk 3 mnd ekstra for 3 prikker jeg hadde fra før av, så her får jeg virkelig smake en lærepenge.

Men det som er, så sa den hyggelige politimannen at jeg kunne søke om en eventuell forkortelse av tiden hvis situasjonen jeg er i skulle tilsi at jeg trengte det. Jeg går regelmessig til kontroller på sykehus for en transplantasjon jeg gikk gjennom i fjor. I tillegg har jeg vært gjennom en kirurgisk behandling som gjør at jeg er avhengig av å ha toalettfasiliteter i nærheten til enhver tid for å unngå pinlige situasjoner.

Disse tingene skal jeg få attester på slik at dette kan vises som vedlegg i søknaden min.

Men er det noen her inne som kan dele erfaringer med tilsvarende hendelser, og om dere har fått mehold? 6 måneder er ikke lenge i det hele tatt, er fullt klar over at jeg skal ta straffen min. Men igjen så er det disse tingene som nevnt ovenfor som på en måte demotiverer meg for å reise med kollektiv.

Gjerne kom med punkter i søknadne som kan være verdt å ta med!

Mvh
Denzel
Jeg fikk beskjed om det samme da jeg mistet lappen som 18 åring..
Prøvde å forklare dommeren at jeg jobbet 65km unna (under utdanning\skole) pluss jobbet på kveldstid, for å tjene penger til skolegangen.

Uten førerkort hadde jeg mistet begge jobbene, og det gjorde jeg..

Den søknaden er bare for "syns skyld" tror jeg. Og er funnet på for at man skal føle seg litt lettet i en sånn situasjon..
mener at man har muligheter til å søke om forkortet tid om det oppstår en situasjon _etter_ at man først har mistet lappen, som tilsier at man burde ha førerkortet tilbake.

Om behovet for førerkort var så stort i utgangspunktet, så burde man ikke kjørt i 119km/t.

Denzel's Avatar
Trådstarter
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
mener at man har muligheter til å søke om forkortet tid om det oppstår en situasjon _etter_ at man først har mistet lappen, som tilsier at man burde ha førerkortet tilbake.

Om behovet for førerkort var så stort i utgangspunktet, så burde man ikke kjørt i 119km/t.

Vis hele sitatet...
Nei selvfølgelig ikke, men man gjør feil ikke sant?

Tenker bare det er verdt et forsøk. Får gratis veiledning av en advokat på mandag, må få mest mulig ut av han på de 30 minuttene.

Men ja, 4 kmt/t over beslagsgrensa er ganske bittert. Slipper dog oppkjøring og teori på nytt, med 4 år på kappen med førerkort. En liten trøst i hvert fall.
Sist endret av Denzel; 6. mars 2014 kl. 13:30.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Nei selvfølgelig ikke, men man gjør feil ikke sant?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en feil man gjør når man ligger i 119km/t i 80-sonen. Alle vet at det ikke finnes så høye fartsgrenser i Norge. Det er ren idioti.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Folk som gjør en sånn "feil" skal ikke ha lappen - du er farlig i trafikken, både for din egen del og for andres. Jeg tipper på at den søknaden er for tilfeller der man faktisk MÅ kjøre fort, som i nødstilfeller, og ikke "jeg gjorde en feil".
Sitat av robhol Vis innlegg
Folk som gjør en sånn "feil" skal ikke ha lappen - du er farlig i trafikken, både for din egen del og for andres. Jeg tipper på at den søknaden er for tilfeller der man faktisk MÅ kjøre fort, som i nødstilfeller, og ikke "jeg gjorde en feil".
Vis hele sitatet...
Så du ikke der han skrev at det var en tom vei? Ser virkelig ikke hvorfor det var så farlig å kjøre så fort som han gjorde. Fartsgrensene i Norge er for det meste latterlig lave
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Så du ikke der han skrev at det var en tom vei? Ser virkelig ikke hvorfor det var så farlig å kjøre så fort som han gjorde. Fartsgrensene i Norge er for det meste latterlig lave
Vis hele sitatet...
Tom strekning*
Ingen veier utenom traktor veier er 100&% tomt, jeg vil ikke dø i en bil, eller fordi personen måtte kjøre fortere.
Vi alle har vært dum i trafikken, men vi fleste har sluppet unna å begravd minnet.
Sist endret av justastonedhuman; 6. mars 2014 kl. 18:07.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Så du ikke der han skrev at det var en tom vei? Ser virkelig ikke hvorfor det var så farlig å kjøre så fort som han gjorde. Fartsgrensene i Norge er for det meste latterlig lave
Vis hele sitatet...
Er du helt.... Ja veit ikke hvordan jeg skal beskrive det, men du er værtfall ikke helt klok. Fri veistrekning kan det så være, men det kan alltids komme biler i mot. Hva er begrunnelsen din for å bryte fartsgrensen så inni h****** når det er fri strekning et lite stykke? Hvis du mener fartsgrensen her er så latterlig lav så har du 2 alternativer:
1. Flytte til H******* ut av Norge.
2. Du kan slutte å irritere deg over det å heller holde fartgrensa sånn at folk her i Norge ikke trenger å være så utrolig bekymret over at det kan komme i tulling i hundre å klæmmat borti svingen der å kræsj....


@ts
Etter hva jeg har hørt av bekjente ang. den "søknaden" så er det sjeldent folk får det igjennom. Det må være skikkelig krise for personen om dette skal gå igjennom. Men det skader så absolutt ikke å prøve.
Bare hold fartsgrensen framover du, så er jeg fornøyd.
Sist endret av Nikon01; 6. mars 2014 kl. 18:27.
Herregud så mange trangsynte det er her a! Vis litt medfølelse ovenfor stakkaren her. Jeg vet ikke hvordan forholdene er der Ts kjørte, men jeg vet om mange strekninger det er forsvarlig å kjøre 20-30 over
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Så du ikke der han skrev at det var en tom vei? Ser virkelig ikke hvorfor det var så farlig å kjøre så fort som han gjorde. Fartsgrensene i Norge er for det meste latterlig lave
Vis hele sitatet...
Og om et dyr løper ut i veien? Skal du bare kjøre det ned, da eller?
Wow, provoserte visst mange her...
Til nikon01: Hva faen vet vel du om hvordan jeg kjører bare på grunn av en setning? Ro deg ned et par hakk. MIN begrunnelse til å kjøre fort har vel lite å si? Jeg kjører pent jeg, og holder meg som regel innenfor fartsgrensen.

Dere mener tydeligvis at det å kjøre fort samsvarer med å kjøre som en tulling. Skal innrømme at 39 over fartsgrensen er litt i drøyeste laget, men jeg vet ikke hvordan forholdene var der TS kjørte. Det virker som at de fleste fartsgrenser i Norge er beregnet på glatt vinterføre i mørket. Som laksir sier så er det mange steder det er fullstendig forsvarlig å kjøre en god del fortere enn fartsgrensen, som på rette strekninger med god sikt og lite trafikk om sommeren. Mente ikke at man skal grisekjøre i svarteste skogen eller byen hvor dyr og biler kan dukke opp når som helst uten forvarsel.
Man ser jo gjerne når en bil kommer imot, og tar det litt rolig i svinger uansett, så man er ikke til fare for så mange andre enn deg selv (evt. passasjerer).

Fartsgrensen er ment å være en øvre grense når det er fine forhold, men slik vegvesenet praktiserer det er ved å senke fartsgrensen fordi det blir uforsvarlig fort når det er vinter.
Forbanna idioter er ikke noe problem å holde 120km/t uten å være så jævla trafikkfarlig som dere skal ha det til.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Nei selvfølgelig ikke, men man gjør feil ikke sant?

Tenker bare det er verdt et forsøk. Får gratis veiledning av en advokat på mandag, må få mest mulig ut av han på de 30 minuttene.

Men ja, 4 kmt/t over beslagsgrensa er ganske bittert. Slipper dog oppkjøring og teori på nytt, med 4 år på kappen med førerkort. En liten trøst i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Du må i alle fall bruke dette med "sykdommen" din for det det er vært. Altså at det er svært problematisk for deg (eller helt umulig?) å benytte deg av offentlig transport, og at du uten bil i stor grad vil bli isolert fra omverden. Flott om du har en lege på lag som kan dokumentere både din tilstand, og det faktum at isolasjon vil gå ekstra hardt utover din psyke, osv...

Det er ikke sikkert at du vil få gjennomslag uansett, siden dette ikke er første gang du har blitt tatt, men skader jo ingenting å prøve.

Og så regner jeg med du har lært nå
Jeg ville sjekket opp hvorvidt du har krav på pasienttransport i forhold til kontrollene dine. Det regner jeg forsåvidt med at du har, og i så fall er det et veldig dårlig utgangspunkt for å få tilbake lappen for tidlig.

I forhold til at du må ha et toalett tilgjengelige hele tiden så har jeg vondt for å se hvordan det gjør det nødvendig å disponere egen bil. Du har vel neppe toalett i bilen. Men du får se hvordan du kan vinkle det.
Denzel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg ville sjekket opp hvorvidt du har krav på pasienttransport i forhold til kontrollene dine. Det regner jeg forsåvidt med at du har, og i så fall er det et veldig dårlig utgangspunkt for å få tilbake lappen for tidlig.

I forhold til at du må ha et toalett tilgjengelige hele tiden så har jeg vondt for å se hvordan det gjør det nødvendig å disponere egen bil. Du har vel neppe toalett i bilen. Men du får se hvordan du kan vinkle det.
Vis hele sitatet...
Er noe med den tryggheten at jeg til enhver tid kan styre, og kontrollere den bilen fram til et trygt sted hvor det er et toalett i nærheten, feks en rasteplass eller en bensinstasjon. Tro meg (en shout out til alle kronisk drite/pisse trengte), alle som har en form for fordøyelsessykdommer kan relatere seg til å ha oversikt over hvor de forskjellige dassene rundt om kring hvor de ferdes, er. Dette frister lite i et fullstappet tog eller i en buss med mange passasjerer som kan oppfatte lukt og andre ting ganske fort. Det gjør hele dagen min forutsigbar, at jeg har kontroll over at jeg kan til enhver tid ikke bekymre meg for at noe skal gå galt med utstyret jeg bruker. Skulle det skje, kan jeg bare svinge av ved neste kryss for der veit jeg at det er et brukbart toalett jeg kan benytte meg av.

Takk til dere som har tatt seg tid til å svare på det jeg spurte om, og ikke gi meg moralprekener. Det har familie og venner allerede gitt meg i bøtter og spann med, siden de bryr seg. Selvforskyldt alt sammen. Det er vel ikke strengt tatt slik at jeg har kjørt i 119 km/t i en 50 sone akkurat. Noe som aldri kunne ha falt meg i å gjøre.

Til de som lurte på hvordan føret var, så var det bar og fin asfalt på 4 feltsvei på formiddagen. Jeg TRODDE jeg var den eneste som veien, men den gang ei.
Sist endret av Denzel; 6. mars 2014 kl. 22:49.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis man blir fornærmet av at noen har brutt fartsgrensen, er man enten uten førerkort selv eller en løgnhals. Dette er noe alle og hvermansen gjør, med et mulig unntak av frøken Daisy med sin gamle oldsmobile. Det hender at jeg må ta tak i meg selv og bremse ned når jeg ser på speedometeret, nettopp fordi jeg følger mitt naturlige instinkt og kjører med øynene på veien. Plutselig er man 10-15 over, før man vet ordet av det. Jeg har hatt lappen i 8 år og ansèr meg selv som en ansvarlig sjåfør, men det skjer likevel.