Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1150
Jeg leter etter en tysk soldat fra andre verdenskrig. Men problemet er at eneste av informasjon jeg har er navn(hvis det er rett), navn på barn(tyskerbarn), mor til barn, men det finnes ingenting om de på internett. Har vært i allskens arkiver, men null info. Står også i papiret jeg har at han var Obergefreiter (korporal), skulle tro at man skulle finne ut litt da? Om i det minste finne navnet bare? Noen som har tips til bakveier man kan gå eller plasser som ikke er godt opplysy om at finnes info? Har hørd at siden han fikk et barn med en norsk dame så kan informasjonen være skjult av denne grunn, vet ikke om det stemmer fullstendig.
Hm-mener å ha lest om nordmenn i samme situasjon som i nåtid fått kontakt med slekt/halvsøsken i tyskland. Har du navnet og opprinnelsested burde det kanskje være mulig å kontakte aktuell kommuneforvaltning/Fylke/Kirke med manntallsliste i Tyskland?
Tror kirker der fører egne manntall også men litt usikker.
Hei!

Jeg er historiestudent og veldig dreven på søk, så kan se om han har vært nevnt i Norge om du sender meg navn på PM.

Er ikke så rart at du ikke finner noe på nett, da dette å være tyskerbarn er og var ekstremt tabu. I mindre grad for oppvoksende generasjoner, men for de eldre generasjonene sitter dette tabuet ekstremt dypt.

MEN, hvis du har navnet hans og tittel og titter kan du følge oppskriften her og poste(eller sende fax) av det skjemaet her til det tyske riksarkivet, så vil de sende deg det de har informasjon: https://www.familysearch.org/en/blog...ervice-records

Ser det kan koste litt grunker, men er nok ikke mye, og de kan visstnok være litt trege. Og de er tyske, så det gjelder å fylle ut skjemaet rett!
Trådstarter
2 0
Har fult navn, men begynner å mistenke at det kanskje ikke er helt rett. vet ikke opprinnelsested, men hvis manngår ut i fra etternavnet så kanskje schlesien området som eksisterte før, noe som da vil gjøre de enda vanskeligere å finne, fikk jeg fortalt av en tysk kvinne..

Har hørt in det arkivet, men fikk anbefalt å helst ha fødselsårstall i det minste så blir det enklere. Kan vist ta opp til 1, i verstefall 1 1/2 år for å få info der fra. Har også sendt forespørsel til lebensarkivet, så venter spent på om det ligger noe info der.
Sist endret av Duskadu; 17. mars 2023 kl. 12:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kontakt det tyske forsvarsdepartementets arkiver (Bundesarchiv) og forespør om en kopi av hans militære tjenesterekord. Dette kan gi deg mer informasjon om ham, inkludert fødselsdato, sted og andre detaljer som kan hjelpe i søket ditt.