Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 10518
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Discorden ble det Blender-snakk, så nå skal det læres

Blender er gratis og FLOSS

Dodecha er allerede lengre på vei, og anbefaler å installere Blender fra Steam, for å få automatiske oppdateringer på Windows. (Minimum specs på Steam-versjonen ser ut til å være høyere enn hva som trengs for andre versjoner)

Tanken akkurat nå er at vi følger en tutorial i uka, og kanskje går over til 10-minutters utfordringer etter hvert. Det er såklart lov å bevege seg raskere, men en generell anbefaling er at det er bedre å gjøre noe 10 minutter hver dag, enn 70 minutter én gang i uka

Blender Guru/Andrew Price sine smultringer for 2.8 (YouTube, 15ish min per episode) tar null kunnskap som utgangspunkt

Last opp modeller her:
https://blend-exchange.giantcowfilms.com/
http://pasteall.org/blend/ (5mnd før de slettes)

Rendringer/bilder her:
https://imma.gr

Dodecha har ytret tanken om å livestreame for å lære bort etter hvert

Vi får se. Desire paths!

Det oppfordres å ikke bruke mange timer på sin første kreasjon, fordi sjansen er stor for at man har begått en elementær feil som senker motivasjonen for å fortsette.

Mål: Productive struggle. Supre produkter kommer etter hvert

Obs! Jeg kommer til å bruke en 12 år gammel PC for å gjøre dette. Så. Om utstyret ditt er betraktelig eldre enn min racerbil av en maskin, kan det bli i overkant frustrerende. (Wireframe mode skal visst hjelpe på)
Flott tiltak, hatten av til båden pusen og dodecha.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Konstruktiv bruk av tid i disse tider! Props!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
2.80 er visst den nyeste OS-et mitt støtter. Jaja

Default settings: 3m10s rendring
Forbedret: 0,53s rendring

Begge er default-scena ved oppstart (kamera, kube, lys), i Cycles

Bedre settings: 1 sample (Context -> Render -> Render engine: Cycles -> Sampling -> Render: 1) og 960*540 oppløsning (Context -> Output -> Dimensions -> Resolution X og Y - bare legg til «/2» for å dele dem på 2)

Støy? Ja. Men bruker det for skisser. Har tom. satt det ned til 480*270 nå, for 0,2s rendring. Bare for å se hvordan det ser ut veldig kjapt

Drog frem et fælt tastatur som hadde numpad, og kom på at det må da finnes en løsning. Joda: Edit -> Preferences -> Input -> Keyboard -> Emulate Numpad

Praktisk til laptop

Det man mister er å velge layers med tallrekka, men de bruker jeg ikke enda, så enn så lenge kan jeg bruke det vanlige tastaturet mitt.

Ferdig med video #2 i serien, og noterte over et dusin hurtigtaster fra video #1
__________________________________

«Kjapp» måte å vise frem en hel 3D-modell på, i stedet for bare en enkelt screenshot

GIF:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Installere addon og lage animasjon:

- Åpne Blender (2.80)
- Edit -> Preferences -> Add-ons
- Søk "camera"
- Sjekk sjekkboksen "Camera: Turnaround Camera"
- I viewport oppe til høyre for den 3-fargede XYZ-saken er det en liten pil. Trykk på den
- "Item" spretter opp, med "Tool" og "View" i samme fanerekke
- View
- Turnaround Camera
- Trykk [Turnaround]
- Trykk mellomromstasten
- Kameraet bør nå bevege seg rundt default cube

Ned med kvaliteten. Kjapt fordi demo:

- I "Properties" (viser nok kuben sine egenskaper nå): Context: Render. Ikonet ser ut som et kamera bakfra
- Render Engine: Workbench
- Sampling -> Render: No Anti-aliasing
- Context: Output (ikon som en printer)
- Dimensions -> Resolution: Del på 8. Altså 240*135
- Under "Output" ser du hvilken mappe filene går til. /tmp/ i mitt tilfelle
- File Format: PNG
- Color: BW

På tide å rendre:

- Cmd+F12 (Ctrl+F12?) for Render Animation (finnes også i topbar under "Render")
- Tok 10s på min maskin

Konvertere til GIF og komprimére:

- Gå til mappa du valgte å putte PNG-ene i
- Installér ImageMagick om du ikke har

Kode

convert *.png rotating-cube.gif
- Jeg fikla litt med gifsicle for å komprimere, men fikk den bare ned i 802K
- Brukte https://gifcompressor.com/ som fikk den ned i 183K med en eller annen magi

Edit: Prøvde å få https://github.com/doakey3/bligify til å virke, men den gang ei
Sist endret av Jonta; 31. mars 2020 kl. 16:44. Grunn: Nevne Bligify
Følger foreløpig Blender Gurus tutorial. Endelig ferdig med den berømte smultringen, og har nå begynt med kopp + asjett. Støtt på flere problemer som jeg heldigvis har funnet svar på i kommentarfelte, noe som kan være et godt tips til dere som følger den samme tutorialen. Forhåpentligvis så har underbevisstheten tatt til seg nok kunnskap til at dette har overføringsverdi til den dagen jeg bestemmer meg for å lage noe selv.


Sliter for øvrig med svarte områder i glasset som jeg ikke får vekk:


Noen som har noen gode tips på hva jeg kan gjøre for å fjerne det? Har så langt prøvd å øke transmission verdiene, samt lagt til edge split modifier uten noe hell.

En liten update: Fikk redusert skyggene ved å skru ned clamping verdiene helt, og øke transmission, transparency og total verdiene under Max Bounces til 10. Er ikke helt optimalt, men i stedet for å knote med det noe mye lengre så velger jeg bare å fortsette videre.
Sist endret av Chestnut; 1. april 2020 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slenger ut et par nyttige linker for både erfarende og nybegynnere i blender.

100 Blender 2.8 tips
https://youtu.be/_9dEqM3H31g

150 MORE Blender 2.8 tips
https://youtu.be/X0JqAF5cvGQ
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Resultatet mitt enn så langt




Jeg skal se om jeg finner resultatet av første gang jeg gjorde donut tutorial (den var for blender 2.7 og manglet mye av dette fancy displacement greiene på selve smultringen)
Glad jeg snublet over denne tråden, kjempe gøy å spennede ting å lære, veldig fin guide også.
Ser dere ligger på et litt annet nivå enn meg men får satse på at det bedrer seg etterhvert.
Har valgt å ikke henge meg opp i endel ting jeg ikke har fått til, tenker det er bedre å fullføre å heller starte på nytt med litt mer basiskunnskaper på neste forsøk

Foreløpig resultat
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mrlarsen: Det er noe dypt forstyrrende med den smultringen Tøft å se at flere prøver seg på prosjektet!

Jeg rakk å komme videre i dag, såvidt jeg vet mangler det noe om detaljer rundt kaffen og noe på glasskoppen.

Er bare ferdig med første level, men det begynner å ligne om ikke annet, så om ikke alt for mange dagene håper jeg at jeg har en ferdig donut med strøssel og tekstur.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Morro at flere og flere blir med. Jeg la ut min på facebook i går og en person jeg ikke har hatt særlig kontakt med lurte på hva slags software jeg brukte og skulle prøve seg selv. #BlenderPandemic!

Satt å så litt på noen bilder av kaffekopper med kondens på, og mener at skalaen jeg hadde på dråpene var for stor, så jeg gjorde alt mye mindre og jeg synes det så bedre ut nå.

Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Som sagt på Discord i går synes jeg dråpene fortsatt får det til å se mer ut som om du har et glass med ruglete tekstur. Særlig på «innerveggen» lengst borte fra oss

Kanskje fordi det ikke er i fokus? Hvordan ser renderen ut om du setter den delen i fokus?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har ingen fokusinstillinger i renderen, i teorien skal det her være med høyt aperture tall.

Jeg får jobbe mer med det å se hva jeg kan få til. Jeg har ikke gjort noe annet enn blenderguru, foruten lyset, så kanskje jeg skal justere på det.
Sist endret av Dodecha; 4. april 2020 kl. 20:59.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Bloggpost: Blender begynner med LTS (Long Term Support, 2 års støtte, én ny LTS i året), og tenker å kjøre ny major-release annenhvert år (3.0 i 2021, 4.0 i 2023)

50 sekunder "going to the store" av David Lewandowski. Nå som Ian Hubert sin Motion Tracking-tutorial har kommet ut (8min), som er enda lettere å forstå enn CGMatter sine, virker det ikke som om det er så langt unna

Jeg har fokusert på andre ting de siste par dagene, men kommer nok tilbake til smultring & Co snart