Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3648
Har vært på husjakt i en periode nå, og har kommer over flere potensielle eiendommer som kan være interessante. Ettersom jeg bor i utkantstrøk er noen av eiendommene interessante mtp størrelse og rettigheter som medfølger. På en av eiendommene er det tre soner i en av Norges lakseelver, ifølge kartet over eiendommen ligger disse ganske nært hverandre, og de forskjellige teigene strekker seg fra et stykke opp i skogen og ned til elven.

Jeg har et par bekjentskaper i hjembygda som også eier fiskerettigheter i denne elva, men som da tilhører et annet "lag". I denne eiendommen står det opplyst at det er pliktig medlemskap i elveeierlaget, som da legger noen føringer på bruken av eiendommen. Disse inkluderer bestemmelser om at all utleie av fiskerettighetene skal gå via laget, og inntekten går da til laget. Som relativt uerfaren tenker jeg at dette høres litt merkelig ut, det burde da være opp til grunneier å bestemme hvordan forvaltningen av eiendommen skal foregå, så lenge det er innenfor lovens rammer? Tenker da helt klart at utleie kan være en fin ekstrainntekt dersom man kunne gjøre dette privat, da de jeg kjenner til fra hjembygda tar opp mot 4-5000 KR per uke for de gode strekkene, som er langt over det man eventuelt vil få dersom man leier ut via laget.

Er det noen som har erfaring eller kunnskap om lovverket rundt dette, er det mulig for laget å tvinge grunneiere inn i et system som setter begrensninger som dette?
Det kan hende dere har felles rettigheter til hele elva, ikke til hver deres del. Varierer litt hvilke avtaler man har på det tror jeg.
Hei,

det er noe som heter servitutter. En servitutt er en rettighet på en grunneiendom som begrenser grunneierens bruk av eiendommen. Servitutten kan være tidsbegrenset eller evigvarende. En servitutt kalles også for en heftelse på den eiendom den hviler.

Når du kjøper eiendom plikter du å gjøre deg kjent med servituttene (heftelsene). Prisen man betaler tar alltid hensyn til eventuelle tinglyste servitutter. På eiendommene du har besiktet kan det altså være snakk om at det er tinglyst servitutter som sier at inntekter fra fiskeplassutleie skal tilfalle laget. Dette får du opplyst mer om dersom du kontakter den ansvarlige megleren. Som regel ligger det også dokumentasjon om servituttene på eiendomsutlysningen på Finn.no
Tror du via statens kartverk kan se en del info om tinglysninger http://www.seeiendom.no/
Litt kronglete, men søk opp en eiendom og klikk på "Vis mer informasjon om eiendommen" og så på Grunnboksinformasjon -> Vis link.
Da må du logge inn via idporten for å se utskrift av grunnboken .
Etter det prospektet sier er det ingen tinglysning av fiskerettighetene hverken hit eller dit, det er bestemmelse om beiterett, to angående vei, vedlikehold av ledninger og to som er markert "jordskiftesak".

Men kommunen må vell kunne gi informasjon om dette?