Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4885
Hei.

Jeg har et mobiltelefonabonnent hos komplett mobil med 20gb i måneden.
For noen dager siden tok jeg turen innom gibraltar, noe jeg trodde var innenfor EU.

Deretter sjekket jeg mine sider, og jeg hadde tydeligvis fått en stor regning for databruk, da gibraltar tydeligvis faller utenfor både EU og Storbritannia og inn i sone 4, hvor det koster 24,- per mb med data.

Jeg kontaktet support og de konstaterte "Gibraltar er en spesialsone som ligger under Storbritannia og er ikke medlem i EU direkte, de faller utenom,"

Spørsmålet mitt er derfor; Er det riktig av komplett å ikke inkludere Gibraltar i EU pakken uten å spesifisere dette? Burde jeg betale eller klage videre?

Mvh
Jeg ville klaget. selv ville jeg sjekket http://ndla.no/nb/node/9640 og da trodd jeg kunne brukt data der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I utgangspunktet vil eg påstå du har ei god sak, ettersom Komplett påstår det er fri roaming i EU.

Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/Special_member_state_territories_and_the_European_Union#Gibr altar
Gibraltar is a British overseas territory located near the southernmost tip of the Iberian Peninsula and overlooking the Strait of Gibraltar, sharing a border with Spain to the north. It is part of the EU, having joined the European Economic Community under the United Kingdom in 1973. Article 355(3) (ex Article 299(4)) applies the treaty to "the European territories for whose external relations a Member State is responsible", a provision which in practice only applies to Gibraltar.
Vis hele sitatet...
Det koster relativt lite å ta saka til brukerklagenemda, og risikoen er minimal. Så eg ville samla saman dokumentasjon på Komplett si marknadsføring og at Gibraltar er å sjå på som del av EU, og sendt saka inn for brukerklagenemda.
https://www.komplett.no/mobil/info/prices

Det virker ikke som det kommer frem noe om at det er spesielle priser for Gibraltar der heller.
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg ville klaget. selv ville jeg sjekket http://ndla.no/nb/node/9640 og da trodd jeg kunne brukt data der.
Vis hele sitatet...
Takk for god kilde.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
I utgangspunktet vil eg påstå du har ei god sak, ettersom Komplett påstår det er fri roaming i EU.



Det koster relativt lite å ta saka til brukerklagenemda, og risikoen er minimal. Så eg ville samla saman dokumentasjon på Komplett si marknadsføring og at Gibraltar er å sjå på som del av EU, og sendt saka inn for brukerklagenemda.
Vis hele sitatet...
Skal selvfølgelig klage litt mer. Går det ikke blir det nok brukerklagemenda.
Sitat av Kattmat Vis innlegg
https://www.komplett.no/mobil/info/prices

Det virker ikke som det kommer frem noe om at det er spesielle priser for Gibraltar der heller.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det var rart. 24,- per mb blir for mye for meg.
Sitat av Kattmat Vis innlegg
https://www.komplett.no/mobil/info/prices

Det virker ikke som det kommer frem noe om at det er spesielle priser for Gibraltar der heller.
Vis hele sitatet...
Finner denne teksten på overnevnte nettside:

Europa Sone 1:
Andorra, Australia, Belgia, Frankrike, Gibraltar, Hellas, Irland, Italia, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Monaco, Nederland, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits Tyskland og Østerrike (min utheving)

Så det ser jo ut som dem regner Gibraltar som Europa. Og Gibraltar er med i EU. Skulle tro du har en veldig god sak har.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Finner denne teksten på overnevnte nettside:

Europa Sone 1:
Andorra, Australia, Belgia, Frankrike, Gibraltar, Hellas, Irland, Italia, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Monaco, Nederland, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits Tyskland og Østerrike (min utheving)

Så det ser jo ut som dem regner Gibraltar som Europa. Og Gibraltar er med i EU. Skulle tro du har en veldig god sak har.
Vis hele sitatet...
Bare det at det gjelder når man ringer fra Norge.

Under EU Roaming, øverst på siden, står det at andre land er sone 4. Gibraltar er IKKE nevnt, ergo er det sone 4.
Problemet er at Komplett mener Gibraltar ikke er en del av EU. De har en dårlig sak da 96 % av innbyggerne på Gibraltar stemte for å forbli i EU. Om de da stemte for å bli i juni, og UK fremdeles ikke er utmeldt, må jo konklusjonen være at Gibraltar er del av EU.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Gibralter er med i EU: https://en.wikipedia.org/wiki/Specia...nion#Gibraltar

På Komplett.no står det bare "EU" og de lister ikke landene det gjelder. Det er derfor ikke urimelig å ha antatt at et (alle) land som faktisk er med i EU faller inn under samlebegrepet de har brukt. Her har komplett gjort en for slett jobb når de har beskrevet produktet, og feilen er ikke din.

Det er meget mulig at når de skriver "EU" så mener de _egentlig_ alle land som er med i handelsavtale X, og at Gibraltar ikke er med i den, men det opplyser de altså ikke.

Jeg ville ikke gitt meg hvis jeg var deg.
Sist endret av nso; 1. august 2016 kl. 06:21.
Jeg kom ikke videre på mail, og bestemte meg for å kontakte chat.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Hei! Mitt navn er Daniel. Hva kan jeg hjelpe deg med?
12:11:31 - Deg: Hei, jeg antok at alle land som er i EU var kostnadsfritt roaming. Nå har jeg fått en regning på 400,- for roaming i et land I eu.
12:11:51 - Kundeservice: Alle EU land er det
12:11:57 - Kundeservice: hvilket land tenker du på da?
12:12:13 - Deg: Gibraltar
12:13:12 - Kundeservice: Gibraltar er en del av EU, men de følger ikke EU sitt økonomiske direktiv. De er den del av storbritania sitt Commonwealth
12:13:18 - Deg: Jeg antok at alle land som er med i EU faller under samlebegrepet "Eu"
12:13:59 - Deg: Mener du at dette ikke skal stå noe sted?
12:14:01 - Kundeservice: Gibraltar er jo ikke ett land i så tilfelle, de har jo ikke ett sete i EU parlamentet
12:14:15 - Kundeservice: Jo det står at de faller under en egen kategori inne på sidene våre
12:14:34 - Deg: Har du en link på det?
12:16:31 - Kundeservice: https://www.komplett.no/mobil/info/prices
12:17:18 - Deg: Hvor står det?
12:18:27 - Kundeservice: Gibraltar faller under Sone 4 på priser for mobilbruk når du er i utlandet, og Europa Sone 1 på priser fra Norge til Internasjonale destinasjoner
12:19:50 - Deg: Hallo, jeg håper du skjønner at her har dere gjort en dårlig jobb med å beskrive hva eu iallefall er. Gibraltar ser på seg selv som en del av EU, det gjør også resten av verden.
12:21:07 - Kundeservice: Jeg skulle gjerne forklart jeg i detalj hvorfor de ikke faller under EU. Men det har jeg dessverre ikke mulighet til. Det står spesifisert på våre sider at Gibraltar faller under en egen sone.
Jeg får beklager hvis du føler dette er en dårlig jobb. Men hva ett land anseer seg selv som er ganske forskjellige fra hva som faktisk er virkligheten når det kommer til hvilke direktiv de følger
12:22:10 - Deg: Jeg ser ikke hvor dette står spesifisert.
12:22:39 - Kundeservice: Hvis du har flere spørsmål ang dette anbefaler jeg deg at du tar kontakt med oss på tlf 33 00 55 00 så vil du bli forklart det samme der
12:22:45 - Kundeservice: Ønsker deg en flott dag
12:22:47 -
Kundebehandler har forlatt samtalen
Jeg ville også tro du har en god sak her, gå videre! Husk å lagre skjermbilde eller lignende av det som står på sidene nå i tilfelle de oppdaterer nettsidene.

Telia og Telenor har også fri roaming i Gibraltar, så de ser på det som endel av EU tydligvis.
Sist endret av Putresopp; 1. august 2016 kl. 13:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg stusser litt på det dere sier om at Gibraltar er med i EU, ettersom Gibraltars 'skjebne' faller under det UK bestemmer seg for å gjøre.
Det nevnes i wiki linken dere deler at:

...There is no option for Gibraltar to cancel their EU membership separately from the UK, as it is bound to the same destiny as the UK chooses.[63] If the UK at some point of time decides to adopt the euro, it is unclear if Gibraltar along the way would also be forced to adopt the euro.
Vis hele sitatet...
Dette vil jo da si at når England bestemte seg for å gå ut av EU 23. Juni, så ble altså Gibraltar også meldt ut av EU. Det får meg til å tenke at dersom du fikk denne regningen for juli, ville dette landet være ute av EU, og prisene blir dermed endret. Dersom du var der i juni så kan dem ikke si annet enn at du var i EU. Personlig så tror jeg ikke du har en sak her altså..
Uvaksinert 👍
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jeg stusser litt på det dere sier om at Gibraltar er med i EU, ettersom Gibraltars 'skjebne' faller under det UK bestemmer seg for å gjøre.
Det nevnes i wiki linken dere deler at:



Dette vil jo da si at når England bestemte seg for å gå ut av EU 23. Juni, så ble altså Gibraltar også meldt ut av EU. Det får meg til å tenke at dersom du fikk denne regningen for juli, ville dette landet være ute av EU, og prisene blir dermed endret. Dersom du var der i juni så kan dem ikke si annet enn at du var i EU. Personlig så tror jeg ikke du har en sak her altså..
Vis hele sitatet...
Nå er vel hverken England eller Gibraltar ute av EU enda. Fra man melder at man vil ut så har man to år på seg så det har nok ikke gått så fort.
Overskuddsmateriell
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Dette vil jo da si at når England bestemte seg for å gå ut av EU 23. Juni, så ble altså Gibraltar også meldt ut av EU.
Vis hele sitatet...
Dette er kun delvis rett. England er ikke formeldt meldt ut av EU enda. Det er en lang prosess som fortsatt vil gå en god stund fremover.
Selv om Storbritannia har meldt selv ut EU så skjer ikke den faktiske utmeldingen før i 2018, så de er fremdeles med i EU.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Selv om Storbritannia har meldt selv ut EU så skjer ikke den faktiske utmeldingen før i 2018, så de er fremdeles med i EU.
Vis hele sitatet...
Ah, stemmer! Da kan man vel ikke si annet enn at TS har en veldig god sak :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lounacy Vis innlegg
Jeg kom ikke videre på mail, og bestemte meg for å kontakte chat.
[...]
12:12:13 - Deg: Gibraltar
12:13:12 - Kundeservice: Gibraltar er en del av EU, men de følger ikke EU sitt økonomiske direktiv. De er den del av storbritania sitt Commonwealth
12:13:18 - Deg: Jeg antok at alle land som er med i EU faller under samlebegrepet "Eu"
12:13:59 - Deg: Mener du at dette ikke skal stå noe sted?
12:14:01 - Kundeservice: Gibraltar er jo ikke ett land i så tilfelle, de har jo ikke ett sete i EU parlamentet
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om den held. Komplett nytter i markedsføringa påstanden 'Kostnadsfri roaming i EU',og benekter jo ikkje at Gibraltar er del av EU - bare at det er del av alle deler av EU.

Skriv ein sakleg klage (nei, ikkje chat e.l. - bruk e-post), og send til Komplett. Inkluder fakturanummer, og skriv kva del av fakturaen som er omstridt. Om dei avslår klagen sender du klagen til brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon.
Vel, de skriver ikke noe om "EU sitt økonomiske direktiv" i reklamene sine, de sier at det er inkludert roaming i EU og GIbraltar er en del av EU. Denne bør de ikke få komme unna med.

Synes heller ikke noe om tonen til mennesket på kundeservice, nedlatende og arrogant.
Sist endret av Kattmat; 1. august 2016 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Når det gjelder økomisk samarbeid og lignende direktiver, kommer Gibraltar i en liten skvis, da Spania tradisjonelt sett gjør hevd på området (ikke så veldig merkelig). Disputten vedrørende dette har riktignok vært stilt i bero mellom Spania og Storbrittania som følge av at de skal være med i EU. Spania har en lignende koloni på et svaberg i Marokko, og dette er som en del av EU. Øya Reunion som er et slags fransk fylke langt faen uti havet, er også med i EU, teknisk sett, man av rent praktiske årsaker har det fått enkelte særordninger.

Sagt enkelt er Gibraltar en koloni, hvor det i all hovedsak bor velholdne pensjonister fra Storbritannia (England, Skottland, Wales og Nord-Irland), og de som leverer tjenester til disse, samt turister.

Vel - avkolonialiseringen er altså ikke helt fullført, fordi noen av disse små tjuvplassene faktisk ikke har noe særlig ønske om å bli "frigjort".

Når det kommer til teleprisene for Gibraltar er dette i utgangspunktet en home-run for Komplett. De er i sin fulle rett til å holde dette utenfor betalingssonen, da de har særordninger på nær sagt samtlige direktiver. Likevel bør TS ha en grei sak, fordi dette ikke har blitt synliggjort. Mottok du en SMS når du landet med info om prisene? Hvis nei - vinnerlodd.