Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3206
Hei.

Fikk for en to ukers tid siden en melding fra utleier om at han planlegger å øke husleia med et par hundrelapper på bakgrunn av økning i kommunale utgifter. Ikke et stort problem i seg selv, men har alltid vært av den oppfatning at utleier bare kan indeksregulere leia (og justere opp mot gjengs leie, men det er ikke relevant før om to år).

Men da jeg kikket innom husleieloven kom jeg over punktet for unntak fra leieprisvernet som fikk meg til å lure litt. Og jeg ble ikke noe mer klok av et par søk på det store internett angående dette punktet. Står flere steder at husleier ikke kan øke leia på bakgrunn av økte utgifter, men ønsker samtidig å være 100% sikker før jeg sender en mail angående dette (og det å spørre på freak er langt raskere enn å sende en mail til en offentlig instans).

Kan utleier bruke punkt 4.5 for å forsvare en slik økning eller har jeg bare misforstått dette punktet? Er forøvrig snakk om en økning i kommunale utgifter på ca. 3% fra i fjor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Indeksregulering med eit par hundrelapper høyres i utgangspunktet heilt ok ut for min del. KPI-kalkulatoren viser at prisstigninga frå snittet av 2015 til april 2016 er 2.9%. Litt avhengig av leigesummen så vil ikkje ei regulering av leiga på eit par hundrelapper stride mot indeksregulering.

At huseigar er dum og oppgir feil grunn er ei anna sak. For 3% som gebyret har gått opp med tilsvarer indeksregulering av det og, og ikkje reelt høgare pris...
Kakespiser
Trådstarter
Indeksreguleringen hittil i leieforholdet mitt er på litt under hundrelappen og den vil nok ikke endres stort før juli. På en side er jo ikke en hundrelapp på toppen så veldig mye, men på en annen side er det jo snakk om en fordobling av hva hun i utgangspunktet kan justere leia til.

Men hvis hun ikke kan bruke punkt 4.5 for å forsvare økningen er det jo greit. Da er det opp til meg (og de jeg bor sammen med) om vi velger å inngå en avtale utenom generelle bestemmelser.