Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 6380
Hei, jeg har en app-idée. Og har lurer litt på om det er i det hele tatt mulig å selge idéen? Har googlet litt og fant denne side: http://www.automagi.no/2011/04/har-du-en-app-ide/ har noen kanskje noe å si om den? Så jeg har skrevet ganske god beskrivelse av applikasjonen: funksjonalitet etc.. Og tenker å sende en mail til de, men er litt skeptisk fordi jeg har ikke lest noe om å samarbeide med andre selskap når man skal lage applikasjoner. Er litt redd at jeg bare gir bort idéen min Er det kanskje andre forretninger som jeg ikke vet om, og som virkelig driver med dette?
Slik jeg ser det, så er det tre mulige utfall av å gjøre det (Rangert etter synkende sannsynlighet)
  1. At du har kommet opp med noe som allerede eksister eller ikke verd å utvikle.
  2. At du deler app ideen din og noen stikker av med den.
  3. At du deler app ideen din og noen sier seg villig til å utvikle den for deg.

Gitt at jeg ikke hadde programmerings bakgrunn (Som jeg har), så ville jeg ha gjort det på følgende måte.
  1. Start med å dele den med en du stoler på, og som har erfaring fra utvikling. Her vil du få første «feedback» og mulighet til å få vite hvor god ideen virkelig er.
  2. Hvis den er god, så kan du gå videre til selskaper som driver på med utvikling og presantere den for dem, men husk å signer taushetserklæring samt rettigheter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ideen din er ikke verdt et øre uten noe håndfast å vise til, en prototyp eller lignende. Alle kan ha en ide, men bare de med ressursene og kunnskapen kan utvikle en ide til noe lønnsomt. Jeg har selv lagt ut ideer til automatisering og software her på freak som jeg vet er verdt en betydelig sum penger.
Den ene ideen min for håndtering av informasjon i forhold til konsertlokaler og kulturhus vet jeg det er et par firma som jobber med nå, men de har fremdeles til gode å lage noe som fungerer bra.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Lett å lage, stort utbytte: Finn en utvikler
Lett å lage, lite utbytte: Lær og lag selv
Vanskelig å lage, stort utbytte: Få lagd prototyp, presentér for appmaker-firma, få en del av fortjenesten
Vanskelig å lage, lite utbytte: Ikke lag

Å google "ideas for apps" sender meg til bl.a. en plass med 903 idéer atm.
http://assets.amuniversal.com/1457335027e60133fee0005056a9545d

It’s so funny when I hear people being so protective of ideas. People who want me to sign an NDA to tell me the simplest idea. To me, ideas are worth nothing unless executed.
-- "Multiply" av Derek Sivers
Vis hele sitatet...
The truth is that most everyone has plenty of ideas that could work out to be great businesses. The kicker is most often the right execution, that they’d be responsible for anyway, at the right time, which is almost impossible to predict. The value of The Perfect Idea is very small indeed.
-- "There's no rooom for the idea guy" av David Heinemeier Hansson (mannen bak Basecamp og Ruby on Rails)
Vis hele sitatet...
Grunnen er åpenbar. Google var ikke den første søkemotoren. Facebook var ikke det første venne-nettverket. Twitter var ikke den første status-poste-feeden. Apple laget ikke den første MP3-spilleren. Windows var ikke det første grafiske operativsystemet. Ingen av disse hadde særlig spesielle ideer heller. Det var utførelsen som avgjorde suksessen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fobian: Hvordan gikk det med appen?