Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4585
Leste nettopp en artikken angående blinking til venstre i rundtkjøring.

Alle som tar lappen idag lærer at man skal blinke inn til venstre om man skal til venstre eller helt rundt.

Noen mener at man ikke skal blinke til venstre, noen mener at man skal. Hva mener dere?
De som mener man ikke skal, hva har de av argumenter annet enn å rettferdiggjøre egen latskap og slurv? Så noen staurer mente folk sku vurdere størrelsen på rundkjøringa. Serr, det der er ikke noe nytt. Jeg lærte det når jeg tok lappen på slutten av 80-tallet. Du skal blinke til venstre.
Kommer litt an på rundkjøringen og trafikken. Gjør det hvis det bedrer trafikkflyten for motgående kjøretøy, men er ikke påbudt.
Se for deg en rundkjøring med fire innganger. Ronny kjører mot sør, og er først inn i rundkjøringen, Ronny skal til sin venstre. Geir kjører mot nord, og skal ut samme utgangen, til sin høyre.

A: Ronny blinker. Geir bremser for å slippe Ronny forbi.
B: Ronny blinker ikke. Geir bremser kraftig for å slippe Ronny forbi, siden det så ut som han skulle rett frem.

Resultat: Liten forskjell. Man kan ikke anta at fravær av signal betyr at bilen skal rett frem.

Så selv om jeg alltid blinker til venstre konsekvent, og irriterer meg over dem som ikke gjør det, har det ingen stor nytteverdi med mindre ALLE gjør det.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Se for deg en rundkjøring med fire innganger. Ronny kjører mot sør, og er først inn i rundkjøringen, Ronny skal til sin venstre. Geir kjører mot nord, og skal ut samme utgangen, til sin høyre.

A: Ronny blinker. Geir bremser for å slippe Ronny forbi.
B: Ronny blinker ikke. Geir bremser kraftig for å slippe Ronny forbi, siden det så ut som han skulle rett frem.

Resultat: Liten forskjell. Man kan ikke anta at fravær av signal betyr at bilen skal rett frem.

Så selv om jeg alltid blinker til venstre konsekvent, og irriterer meg over dem som ikke gjør det, har det ingen stor nytteverdi med mindre ALLE gjør det.
Vis hele sitatet...
Der kommer jo blant annet kjørebaner inn i bildet. Skal man rett frem så ligger man i høyre felt. Skal man til venstre så ligger man i venstre. Den normen er betraktelig mye bedre innarbeidet enn det å blinke til venstre. Da vil Geir ut fra Ronnys plassering se om han skal til venstre eller ikke, helt uavhengig av blinking.
Denne gamle visa...

Det er ingen regel / lov som tilsier at man skal blinke til venstre i rundkjøringer. Altså er det hevet over enhver til at du ikke blinke til venstre. De fleste vil være enige i at det er en fordel å gi så mye og tydelig informasjon om hvor man skal kjøre i trafikken som mulig. Hovedproblemet i rundkjøringer er at det er alt for mange som ikke blinker til høyre når de skal ut / bytte felt.

Min subjektive opplevelse er at overraskende mange av dem som blinker til venstre i forkant av rundkjøringen ikke evner å skifte blinklys når de skal ut igjen. Derfor er det min holdning at man burde slutte å mase om blinking til venstre til alle klarer å blinke korrekt når de skal ut av rundkjøringene, og så kan vi ta debatten om å blinke til venstre etter det.
Og ikke minst så skal Ronny blinke til høyre når han skal ut av rundkjøringen. Geir burde derfor skjønne at Ronny skal rundt/til venstre og ikke rett frem, ettersom han ikke hadde blinklys på.
- Reglene er ikke vanskelige. Vis med blinklyset hvor du skal før du kjører inn i en rundkjøring. Blink deg deretter ut igjen, sier politiførstebetjent Gunnar
Vis hele sitatet...
Ettersom reglene ikke er vanskelige burde vel strengt tatt førstebetjenten vite at det ikke er noen regel som tilsier at man skal blinke til venstre.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det er ikke ulovlig å ikke blinke til venstre i rundkjøring, men det bryter med dette med at du skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom. Om du er et individ som bør ha førerkort kjører du selvfølgelig slik i rundkjøringen.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Det er ikke ulovlig å ikke blinke til venstre i rundkjøring, men det bryter med dette med at du skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom. Om du er et individ som bør ha førerkort kjører du selvfølgelig slik i rundkjøringen.
Vis hele sitatet...
Innlegget ditt er selvmotsigende. Dersom det bryter med vegtrafikklovens §3 så er det ulovlig. Du må bestemme deg, og du har et betydelig stykke arbeid for deg dersom du skal få gjennomslag for et slikt syn.

Om du skal ferdes i trafikken (uavhengig av om du er et individ eller del av en gruppe) bør du i første omgang konsentrere deg om å følge de faktiske trafikklovene, og så i neste omgang vurdere om det er andre tiltak du kan gjøre for å være mer smidig med dine medtrafikanter.

La oss først bekymre oss for de ca 60% som i følge artikkelen ikke blinker ut av rundkjøringer (noe som faktisk er brudd på trafikkreglene) og så kan vi se på behovet for å blinke til venstre i andre omgang...
At folk ikke husker på det er ikke et argument for at det ikke burde være sånn. Lær heller folk opp til å starte opp med det, og evt straff de som ikke gjør det.

"Det er såpass mange som kjører på rødt at det ikke burde være straffbart lengre".
Sitat av Dongerino Vis innlegg
At folk ikke husker på det er ikke et argument for at det ikke burde være sånn. Lær heller folk opp til å starte opp med det, og evt straff de som ikke gjør det.

"Det er såpass mange som kjører på rødt at det ikke burde være straffbart lengre".
Vis hele sitatet...
Sammenligningen med rødt lys er ganske så tåpelig ettersom det er åpenbar fare forbundet med å kjøre på rødt lys.

Det er ingen fare forbundet med å ikke blinke til venstre i forkant av en rundkjøring. Man kan, ved optimal bruk av blinklys, få en mer smidig / effektiv avvikling av trafikken, men det er noe ganske annet enn å bryte vikeplikt / kjøre på rødt lys.

Å ikke blinke til høyre ved feltskifte er derimot forbundet med fare, men selv ikke det klarer vi få bilistene til å følge. "Need to have" kommer før "nice to have" og regler om å blinke til venstre i forkant av rundkjøring havner definitivt i den siste kategorien.
Har ennå ikke sett et vettugt argument mot å blinke til venstre, annet enn generell latskap. :-)
Det er ingen veier til venstre i rundskjøringer, og i VTFL står det at man skal blinke UT av rundkjøringer. Man blinker altså til høyre når en skal ut.

Også gjelder korrekt plassering inn mot rundkjøringen også blinker man når man skal ut av rundkjøringen. Med korrekt plassering til venstre før rundkjøringen så vil andre i trafikken skjønne når du legger deg innerst at du skal til venstre - altså ingen grunn til å blinke til venstre. Når du har passert siste vei ut før du selv skal ut så blinker du til høyre. De som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for de som alt er inne i rundkjøringen. Det viktigste for å holde flyt i trafikken er at folk har korrekt plassering og at de blinker seg ut på korrekt måte. En kan ikke blinke til høyre om en skal rett frem i en firearmet rundkjøring, ikke før man har passert første avkjøring til høyre.

Det største problemet jeg ser er feilplasseringer, samt at noen tror at den med størst fart inn mot rundkjøringen har forkjørsrett.
Sist endret av frtoretang; 2. september 2016 kl. 01:07.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Der kommer jo blant annet kjørebaner inn i bildet. Skal man rett frem så ligger man i høyre felt. Skal man til venstre så ligger man i venstre. Den normen er betraktelig mye bedre innarbeidet enn det å blinke til venstre. Da vil Geir ut fra Ronnys plassering se om han skal til venstre eller ikke, helt uavhengig av blinking.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle rundkjøringer som har to felt, det er mange rundkjøringer i Norge med bare ett felt. Og da vil det å blinke til venstre, gjøre det mye enklere for andre å se hvor du skal, noe som også gjelder i rundkjøringer med 2 eller 3 felt.
Det er også flere rundkjøringer som har to felt til venstre, så det vil uansett være enklere for andre å se hvor man skal dersom man blinker til venstre om man skal til venstre, for så å blinke til høyre når man skal ut av rundkjøringen. Så det å blinke til venstre i rundkjøring om man skal til venstre, vil jeg tørre å påstå er et mye tydeligere signal om hvor man skal, enn hvordan man plasserer seg i rundkjøringen.
Jeg blinker alltid venstre når jeg skal retning venstre. Trafikkbildet er et samarbeid mellom alle trafikanter, og om alle ser hvor jeg vil så blir det bedre flyt i trafikken, da man som bilen bak meg kan svinge høyre og slippe oppbremsing som ville hatt en bakomvirkende effekt. Man skal bruke blinklys så ofte som mulig, da det er din måte å kommunisere med andre bilister på, og trafikken blir sikrere av den grunn.

Jeg blir ihvertfall irritert over slurvent bruk av dem.
Irriterer meg over de som ikke blinker til venstre i rundkjøringer, og vrenger over. Blinker man riktig i den retningen man skal bevares trafikkflyten vesentlig bedre.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Så selv om jeg alltid blinker til venstre konsekvent, og irriterer meg over dem som ikke gjør det, har det ingen stor nytteverdi med mindre ALLE gjør det.
Vis hele sitatet...
Det har en nytteverdi når man skal inn i en rundkjøring fra siden, når trafikken går raskt og tett i hovedretningen. Eneste muligheten for å snike seg inn er når noen skal ut der du kommer fra.Vet du i god tid på forhånd at en bil har tenkt seg ut dit, fordi den blinker til venstre, får du summet deg til å kjøre inn i rundkjøringen raskere, kanskje til og med han bak deg rekker å smette inn også.
Jeg ser på blinking i rundkjøring litt som å opprette øyekontakt med folk som skal krysse et gangfelt. Du er lovpålagt å stoppe, ikke å oppnå øyekontakt. Men når man oppretter øyekontakt med personen som skal krysse kan personen teoretisk sett begynne å gå tidligere, da han er klar over at du har sett at han skal krysse.

Jeg blinker inn i rundkjøringer når jeg ser at det er andre som er på vei inn i rundkjøringen. Hvis det ikke er mulig å bedømme på forhånd så blinker jeg uavhengig. På den måten kan de vurdere om det er mulig for dem å legge seg parallelt. Litt av problemet i Norge er at mange rundkjøringer mangler feltinndeling, som gjør at mange kvier seg.

Nå vet jeg ikke om det er sant, men kjørelæreren jeg hadde i sin tid mente det kom av at man ønsket en "kritisk masse" med folk som blinket seg inn før man innførte påbud. Han mente at det samme skjedde da de innførte blinking ut. Det er problematisk å ha regler som ikke blir håndhevet.