Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 409
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei jeg har en pose med med hillibilly som jeg ser har fått en slags hvit og blåfarge på kan dette være muggnet. har hatt det i en lukket pose i 3 mnd og har nettop åpnet det vet ikke om jeg skal kaste det eller beholde det noen som vet om det er vanlig at det er blått?
Blå farge kan være normalt, men hei, skulle ikke lagt ved et bildet da?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Blåfarge er normalt. Blå mugg finner du mest på ost.. helt vanlige husholdnings "mugger" vil angripe mat når det er vått og andre forhold ligger til rette...

Blåfarge er oksidering av virkestoff

Tørr "nok" knekker som knekkebrød med lignende lyd
Men det trenger ikke nødvendigvis være feil med tørking, bare feil gjort av den som har pakket/håndtert i ettertid, eller den som har mottatt

En frukt helt blottet for oksidering ville jeg vært skeptisk til. Hadde en batch med sånne av strain "rustywhyte" som jeg fikk massivt med klager på fordi den var bunk. Den var sånn, ingen tegn til blå og bruiset også svakt når den ble skadet

Veldig mye blått kan være negativt det også fordi det kan indikere mye oksidering, sen høsting eller kontaminering, men oftest betyr det i høyden at den er svakere enn den kunne vært for sluttbrukere
Sist endret av meaculpaUIO; 26. september 2023 kl. 19:09.