Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1906
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil starte med et ønske til moderatorene om gi tråden en sjangse selv om den er litt i grenseland kanskje!

Men jeg er i en sykt kjip situasjon! Jeg har vært syk lenge men uten gå i detaljer skjedde det noen dramatiske greier for noen mnd siden og jeg ser hvor dette går.

Jeg er der at jeg skulle vært på sykehuset for lenge siden, men vært i dette systemet flere år og vil ikke det. Spiller kortene rett er vell en måte si det på (selv om jeg taper).

Men nå som jeg tenker på familie, venner og livet vet jeg ikke om det å droppe sykehus er rett. Jeg kan leve med å dø, men om det blir bra senere og familie slipper den belastningen er det verdt det kanskje?

Tingen er da, jeg røyker en del! Over 15 års erfaring og siste mnd har jeg brukt en del cola bare for å føle litt glede. Så driver en slags form for selvmedisinering på en destruktiv måte.

Hva mener dere? Kan helsevesenet hjelpe en som utad ser helt vanlig ut med bil og hus, men de aldri klarte hjelpe når sånne goder ikke eksisterte ? Ikke første gangen jeg tenker dette heller!
Helsevesenet kan hjelpe deg ja, men om du har bil og hus kanskje du blir regna for å være for frisk.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Helsevesenet kan hjelpe deg ja, men om du har bil og hus kanskje du blir regna for å være for frisk.
Vis hele sitatet...
Forstod ikke helt om du mente det morsomt. For vet jo de hjelper en normal person.

Nevnte det med mest for å vise at det ikke blir fanget opp av dem lengre. driver jeg på som jeg gjør hjemme i der offentlige ser de alvoret om du forstår.

Men ot igjen, hvordan skal de hjelpe da siden du mener det? Hva endres denne gangen fra alle titalls forsøk før hvor det ikke hjelper?
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Ja helsevesenet kan hjelpe. At du har bil og hus står ikke til hinder for det.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Utifra det jeg leser er det du skriver helt i orden. Om du ønsker kan du gå i mer detalj.

Har selv fått hjelp fra helsevesen i tøffe tider, og hadde både jobb, kone, bil og bolig på den tiden. Fikk likevel utredning og diagnose.

Du kan fortsatt få hjelp til hva det gjelder hvis det har skjedd noe traumatisk eller dramatisk, uten å måtte ta risken om å innrømme rusbruk. Men du vet selv best om det føles riktig ut å legge kortene på bordet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Utifra det jeg leser er det du skriver helt i orden. Om du ønsker kan du gå i mer detalj.

Har selv fått hjelp fra helsevesen i tøffe tider, og hadde både jobb, kone, bil og bolig på den tiden. Fikk likevel utredning og diagnose.

Du kan fortsatt få hjelp til hva det gjelder hvis det har skjedd noe traumatisk eller dramatisk, uten å måtte ta risken om å innrømme rusbruk. Men du vet selv best om det føles riktig ut å legge kortene på bordet.
Vis hele sitatet...
Glemte anonym så la gå.

Men virket kanskje litt stereotypisk på hvem jeg tror de hjelper! Det var ikke ment som at en normal «A4» ikke får hjelp. Mest at etter 10 år hvor også denne progresjonen elller hva en skal kalle det er sett hvordan skal de kunne hjelpe en som meg om Olga på 94 år ikke får medisin til rett tid en gang?

Bod mye rundt og enten er det byene som blir større og pasientene har sterkere symptomer eller helsevesenet generelt som får mindre kompensere å fange opp problemer.

Så detaljen i det blir vell jeg har prøvd få hjelp over et tiår hvor innleggelser eller tett oppfølging form av behandling ikke hjelper. At de hjalp deg er super bra! Men hva gjorde de for å hjelpe deg som ikke er blitt prøvd på meg iløpet av alle disse årene?

Mener ikke negativt! Men om de som skal hjelpe meg ikke får det til, hva gjør jeg galt siden alle andre er jo mulig hjelpe?
Også de som ikke vil hjelpes ser jeg løsninger for, og jeg er jo villig til å prøve noe men hva faen skulle det vært liksom ?
Sitat av Broken_soul Vis innlegg
Forstod ikke helt om du mente det morsomt. For vet jo de hjelper en normal person.

Nevnte det med mest for å vise at det ikke blir fanget opp av dem lengre. driver jeg på som jeg gjør hjemme i der offentlige ser de alvoret om du forstår.

Men ot igjen, hvordan skal de hjelpe da siden du mener det? Hva endres denne gangen fra alle titalls forsøk før hvor det ikke hjelper?
Vis hele sitatet...
Nei mente det ikke morsomt, en god venn ble nekta hjelp fordi han ikke hadde store nok problemer (selvmordtanker). Måtte vente til han ble så syk at han ble innlagt. Hvor vanlig det er vet jeg ikke men.
Jeg har også blitt nekta for at jeg har jobb og leilighet og da kunne jeg jo ikke ha store nok problemer siden jeg fiksa alt det der.
Jeg har vært endel innom DPS, BUP osv så jeg har ikke lengre rett eller krav til utredning/vurdering lengre sto det i avslaget mitt fra DPS for litt siden. Jeg må gå privat for å få hjelp. Så siden du har vært i "systemet" en stund kan de hende de har gitt deg opp.
Sist endret av NokErNok; 24. september 2023 kl. 15:08.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil starte med et ønske til moderatorene om gi tråden en sjangse selv om den er litt i grenseland kanskje!

Men jeg er i en sykt kjip situasjon! Jeg har vært syk lenge men uten gå i detaljer skjedde det noen dramatiske greier for noen mnd siden og jeg ser hvor dette går.

Jeg er der at jeg skulle vært på sykehuset for lenge siden, men vært i dette systemet flere år og vil ikke det. Spiller kortene rett er vell en måte si det på (selv om jeg taper).

Men nå som jeg tenker på familie, venner og livet vet jeg ikke om det å droppe sykehus er rett. Jeg kan leve med å dø, men om det blir bra senere og familie slipper den belastningen er det verdt det kanskje?

Tingen er da, jeg røyker en del! Over 15 års erfaring og siste mnd har jeg brukt en del cola bare for å føle litt glede. Så driver en slags form for selvmedisinering på en destruktiv måte.

Hva mener dere? Kan helsevesenet hjelpe en som utad ser helt vanlig ut med bil og hus, men de aldri klarte hjelpe når sånne goder ikke eksisterte ? Ikke første gangen jeg tenker dette heller!
Vis hele sitatet...
Dette kan du klare greit sjøl. Hasj og Cola er langt fra så ille å kutte,men du må ville det sjøl.
Jeg har nettopp gått gjennom avgiftning på 10 mg xanor daglig,pluss alt som kunne oppdrives av benzo og smertelindring. Det var heftige saker,men jeg ville!! Du bør lage en plan på å slutte helt,og holde deg til den. Du blir er mye bedre menneske når du er i mål. Ikke styr med innleggelse og sykehus. Dette går kun på hva du vil selv.
Og slutt med det derre;vil ikke leve mer. Det holder ikke. Skal du gjøre noe godt for dem som er glade i deg,så bli frisk.
For ordens skyld;Jeg er også det du kaller normal. Fast jobb, hus og alle sertifikater man kan få. KEEP FIGTHING maaan.
Det har ingenting å si, om du ikke er en kjent person med et vanvittig omdømme er du kun en helt vanlig person. Som vil få hjelp, de aller fleste som ruser seg her til lands synes det ikke på.
Sist endret av Rapdosbombados; 29. september 2023 kl. 22:20.
Aldri for seint å snu.
Ja, jeg tror helsevesenet kan hjelpe deg. Bare vær forsiktig da. Leger i dette landet er vell pålagt å informere fylkesmannen når man nevner rus?